MHZ boot 80 cm rib uitvoering met dichte kap

Discussie in 'Speedboten' gestart door ardmuijlwijk, 2 aug 2022.

  1. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    178
    Locatie:
    zuid holland
    Gisteren wezen varen, ik geloof dat ik beter in bed had kunnen blijven liggen. Was heerlijk water, heb ook voldoende zwem bewegingen gehad, in die zin was het nog een beetje positief.

    Boot vaart niet echt lekker helaas, duurt lang voordat de boot in planee gaat, en als de boot eenmaal in planee is, dan heeft de boot een mooi vaarbeeld, boot heeft een uitmuntend bocht gedrag staat binnen een straal van 3 meter andersom dat is positief, minder positief als je een moment niet goed oplet op volle snelheid(heb ik niet eens gehaald) dan gaat de boot uit zichzelf haaks om links of rechts maakt niets uit, en dat gaat in een fractie van seconden, niet tegen op te sturen.

    Gisteren de zenderset nog 1 kans gegeven, maar helaas heeft deze daar geen goed gebruik van gemaakt zodoende mag deze voor een meer toepasselijk doel worden toegepast.

    Nou ja elk nadeel heeft zijn voordeel, en ben er achter waarom die rare trilling op hogere toeren voorkomt, nu zit dat niet in de aandrijfas maar in de motor, lagers vervangen mijn eerste gedachte, helaas bleek dat dat ook niet de oplossing was. Trilling zat na half gas op de achterzijde van de motor, en met demonteren viel het op dat dat lager wel heel makkelijk uit zijn zitting kwam.

    Gezien het feit dat de boot moeilijk in planee komt en energie zal vreten is het langer varen op 1 lipo voor deze boot ook van de baan, en zal deze boot een zwaardere motor nodig hebben. Ik ga nog wel wat verbeteringen toepassen zodat het uitbreken tot het verleden zal behoren en normaal met de boot gevaren kan worden, maar of dit mijn ideale boot zal worden betwijfel ik ten zeerste.
     
  2. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    De mindere vaareigenschappen zijn wellicht deels een gevolg van het losse lager. Ik zou het nog een kans geven met een nieuw lager.
     
  3. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    178
    Locatie:
    zuid holland
    Een nieuw lager heb ik al gemonteerd, maar dat is niet het probleem de passing van het lager in de motor, daar zit ruimte op.
     
  4. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Een laagje smal tape eromheen en een druppie loctite?
     
  5. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.011
    Of het lager in de locktite zetten?
    Moet het natuurlijk niet te veel speling zijn.
     
  6. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    178
    Locatie:
    zuid holland
    Jawel, maar helaas mag dat niet baten, na veel testwerk in en uit de boot blijkt uiteindelijk dat de rotoras een lichte afwijking heeft, dat punt zit bij de versmalling, afvlakking op de as.

    Zal wel een productiefout zijn, of slechte kwaliteit, as sloeg bijna 90 graden om, testen met een kort stukje as 7 cm leverde dit resultaat op.

    Dan maar opzoek naar een betere motor.

    Ook zonder dat verlengde stukje as bleef de motor een vreemde vibratie hebben, de oorzaak werd snel duidelijk. ach ja zo leren we elke dag weer iets nieuws.
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  7. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    178
    Locatie:
    zuid holland
    Gedaan, en helaas mocht dat niet baten, een tapje ging er niet omheen, passing was niet goed.
     
  8. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Container open, motor erin, container dicht. :)

    Nieuwe motor zal waarschijnlijk wel weer een paar centen kosten. Wat wil je er in zetten?
     
  9. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    178
    Locatie:
    zuid holland
    Helaas gaat dat af en toe zo, ik denk dat ik maar ga overstappen op leopard heb wel een mooie gezien, maar ik twijfel nog wel een beetje, ik zit te denken aan een 4082 1600KV, gezien het feit dat deze boot echt wat meer vermogen nodig heeft om in planee te komen, en als ik een 3680 1200kv zou aanschaffen, krijg ik misschien spijt dat deze motor onder powered is, werkte prima in de chief 3, maar dat is een heel andere boot. Ik heb nog voldoende tijd om er over na te denken. Uiteraard zijn suggesties altijd welkom.

    Max 6S 1600KV lijkt me een goede keus. budget rond de 120 euro
     
  10. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    178
    Locatie:
    zuid holland
    Het onderzoek naar de trilling in de motor heeft zijn eindpunt bereikt, ik heb als laatste poging de kromme as verwijderd, en het lager in de andere zijde ook met locktide bevestigt. De gedachte was als ik dat kromme stuk zou verwijderen het probleem van het trillen weg zou zijn. helaas werkt dat ook niet, het is gewoon een fout product wat maandag is geproduceerd. Ik heb al jaren dit merk in mijn boten gehad, en nooit geen problemen zoals nu ondervonden, maar het is natuurlijk altijd mogelijk dat je een slecht exemplaar ontvangt.

    En om uit te sluiten dat het echt aan de stator lag heb ik mijn andere brushless motor getest een 3660 van dynamite, zelfde opstelling, je kunt het misschien al raden, geen trilling, niets van begin tot eind niets te voelen.
     
    HeliKoper en Tamiya1970 vinden dit leuk.
  11. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    178
    Locatie:
    zuid holland
    iemand nog een idee waar leopard motoren zijn te krijgen, ik heb gezocht bij onze beste vriend google, maar daar kom ik uit in het buitenland, hydro en marine heeft deze motoren ook, maar als het mogelijk is liever in nederland, als iemand nog tips heeft, graag.
     
  12. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Bij mijn weten is er geen leverancier in ons land. TFL hobby in Duitsland verkoopt ze ook.

    Als alternatief heb je ook SSS motoren. Ook niet in ons land te krijgen helaas.

    Ook mijn 4092 heb ik uit het buitenland moeten halen helaas. Te kleine markt voor snelle boten?
     
    Carbohans en Dim L vinden dit leuk.
  13. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
  14. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    178
    Locatie:
    zuid holland
    bedankt voor het meedenken, ik was er al een beetje bang voor, maar het is niet anders, dan maar even in het buitenland bestellen, gr.
     
  15. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    178
    Locatie:
    zuid holland
  16. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ik zie net dat TFL hobby DE geen Leopards meer verkoopt. Alleen nog SSS motoren.
    Die schijnen ook zeer goed te zijn.
    Je hebt iig keuze!
     
    Carbohans en Dim L vinden dit leuk.
  17. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.011
    SSS motoren zijn idd niet slecht.
     
    Carbohans en Dim L vinden dit leuk.
  18. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    889
    Locatie:
    Athens, Greece
    I am very happy with my small 2960 SSS motor!
     
    Unusual RC, Carbohans en Tamiya1970 vinden dit leuk.
  19. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Yep mijn SSS 5682 1000kv heeft al dik 60 keer 200A gezien en heeft nu pas wat speling op de lagers. Goede motoren kwa prijs.
     
    Tamiya1970, Dim L en Unusual RC vinden dit leuk.
  20. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    178
    Locatie:
    zuid holland
    Bedankt allemaal voor de tips, ik heb een leopard 4082 1600KV met een nieuw jasje besteld, zou hopelijk volgende week binnen moeten zijn, boot alvast dan maar klaar te maken om de nieuwe motor te kunnen plaatsen.

    Keuze voor deze motor is het vermogen wat ik nodig heb om snel genoeg in planee te kunnen komen, anders had ik zeker weer voor een 36 er gegaan, maar weer even geduld hebben voor de nieuwe aanwinst binnen is.
     
    Tamiya1970, HeliKoper, Dim L en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina