MHZ boot 80 cm rib uitvoering met dichte kap

Discussie in 'Speedboten' gestart door ardmuijlwijk, 2 aug 2022.

  1. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    171
    Locatie:
    zuid holland
    upload_2022-12-10_14-8-1.jpeg
     
    Tamiya1970 en Dim L vinden dit leuk.
  2. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    171
    Locatie:
    zuid holland
    Verhaal is bekend, met de meeste jetaandrijvingen zijn er veel problemen, set kan tot 4s maar ik ga daar maximaal 3s op gebruiken. De as die erin stond, was al een verkeerd exemplaar, met gevolg dat de tunnel redelijk is gekrast, omdat de prop alle kanten opging en beschadigt was. Verkeerde montage van niet orginaille onderdelen. Er komen weer orginaille onderdelen in, om dat te voorkomen, draadje zal ik ook eens doornemen altijd handig.
     
  3. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Juist die "originele" onderdelen zorgen voor de problemen!
    Zover ik mij kan herinneren is er geen goede smering van de glijlager van de as. Een smeernippel aanbrengen scheelt al enorm! Sommige hadden op 3S al een gesmolten pomp door de wrijving.
    De impeller is ontworpen voor een compleet ander type pomp. Maar die heeft Proboat nooit in het programma gehad.
    Verder is de stuurbuis te ruim, waardoor het model heel "vaag" aanvoelt op het roer. Bij een jet-pomp moet de stuurbuis een fractie kleinere diameter hebben dan de water-uitlaat. Dan voelt het net als een roer, heel precieze sturing is dan mogelijk.
    Er zijn er een aantal die een andere pomp hebben ingebouwd met veel meer succes en betere prestaties!
     
  4. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    171
    Locatie:
    zuid holland
    Ik ga het allemaal mee laten wegen en nakijken wat de beste optie is, bedankt voor het meedenken, gr.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  5. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Geen probleem, als ik brokken kan voorkomen bij een ander meld ik mij. Bij dit model is dat het geval.
    Gelukkig oplossingen te over online voor dit model!
     
  6. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    171
    Locatie:
    zuid holland
    Ik heb vandaag nog een dubbel gelagerde as gevonden die perfect op de orginaille as past. Met wat aanpassing is deze te plaatsen, en is dat probleem opgelost. De verkleining van de stuurnozlle lijkt me ook geen probleem, alleen even in de verzameling oude onderdelen zoeken aanpassen en plaatsen, en dan maar verder kijken wat het gaat brengen, word vervolgt.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  7. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    171
    Locatie:
    zuid holland
    As is geplaatst, en de smeernippel voor de binnenas is ook al gemonteerd. Morgen het vernauwingsdeel voor de nozlle maken en monteren, en een nieuwe impeller nog bestellen, en dan is dat ook weer klaar, en kan de boot volgend jaar het water op. Ook wat kleine reparatie,s gedaan en de electronica weg gewerkt. Motor draait mooi en soepel. Word weer vervolgt.
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  8. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    171
    Locatie:
    zuid holland
    hallo allemaal, helaas is de bestelling van de impeller wel besteld maar niet op voorraad, dus dat word wachten geblazen, dit project gaat dan tijdelijk even in de wachtkamer.

    Heb even een vraag aan degene die het weet. Ben bezig voor mijn andere boten op zoek naar een gebalanceerde spantang, probleem met alle span tangen die ik heb als koppeling, voor de motor en flex of vaste as, allemaal een nare vibratie veroorzaken in het lage en hogere toerental, zeer onaangenaam, en zal ook niet bevorderlijk zijn voor soepel draaien van de flexas, alle trillingen worden doorgegeven aan de flex of vaste as, uiteraard heb ik naar hydro en marine geschreven, maar die hebben de spantangen die ik nodig heb, niet in het leverings programma zitten, ook MHZ heeft deze maten niet.

    Zelfs de spantangen die orginail bij mijn miss geicko zitten hebben dit probleem, gevolg lagers van de motor gaan kapot door de trilling van de spantang, vandaag bij een motor de lagers vervangen en probleem opgelost. Alleen blijft het probleem van de spantangen bestaan, dus de vraag is dan ook wie weet een adres waar ze uitgebalanceerde spantangen hebben, maten die ik zoek is zo i zo 5mm motoras naar 4mm flexas, spantangen voor de miss geicko zal ik nog op moeten meten waarbij de motoras 5 mm is.

    De vaste as die ik gebruik voor mijn hopf heeft dat probleem niet, en is netjes in balans, en trilt niet, is een vaste koppeling zonder klemkant.
     
  9. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
  10. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    171
    Locatie:
    zuid holland
  11. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    171
    Locatie:
    zuid holland
    even maar weer een update, alle nieuwe koppelingen voor alle boten zijn onderweg, hopelijk komen ze deze week binnen, en kan er worden afgemonteerd.

    De miss geicko zijn bijna alle laatste puntjes op de i gezet, nog even de struts opnieuw netjes gelijk gezet met een hele kleine graad naar beneden gesteld omdat de boot nogal de neiging heeft dat de punten het luchtruim willen gaan kiezen, lood heb ik uit de drijvers verwijderd, die had de vorige eigenaar geplaatst. Nu is het enkel afwachten tot de boot het water op kan, en dan verder afstellen tot het gewenste resultaat is bereikt. Ook heb ik maar een nieuwe bestelling geplaatst bij shapeways voor een nieuwe impeller. Bestelling stond al bij de welbekende hobby winkel in het zuiden des lands, maar daar was deze volgens de site wel op voorraad, maar na wat navraag bleek deze gewoon nog besteld moest worden, leverings datum onbekend dus toch maar even verder rond gekeken en gevonden.

    De nieuwe rubberboot is ook binnen, nu nog een andere rugtas zodat alles in 1 beweging mee kan worden genomen zonder dat ik allerlei toeren overhoop moet halen om aan de waterkant te komen. Nu hoop ik met beide handen aan het stuur gewoon naar de waterkant te fietsen met de hond mee lopend. Altijd weer even spannend. Was me net iets te spannend vorig seizoen. kleine electro pomp op accu ook meegenomen zodat de boot heel snel vol lucht is, en zo het water op kan.

    Zal uiteraard niet altijd vlotjes verlopen, maar ja trail en error, daarna aanpassingen maken tot het goed werkt. Dit seizoen ga ik in ieder geval goed van start, en hopelijk veel vaaruren maken, dat is de intentie, ik ga het meemaken.
     
    HeliKoper en Tamiya1970 vinden dit leuk.
  12. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    171
    Locatie:
    zuid holland
    Vandaag kwam de postbode met een leuk pakketje, klemmen en nieuwe pas lagers, en gisteren kwam de impeller binnen, die is al gemonteerd, alleen nog de rubbers voor afdichting plaatsen en de nozle nog aanpassen en dan is de jetriver klaar om te varen. De motoren van de miss geicko zijn geplaatst met nieuwe lagers en nieuwe klemmen, motoren draaien nu mooi zonder vibratie,s in de rondte, eerst getest voor plaatsing en doen het fantastisch, klemmende werking is ook heel goed, handvast zitten de flexassen ook al vast.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 2.jpg
      2.jpg
      Bestandsgrootte:
      168,8 KB
      Weergaven:
      80
    • 3.jpg
      3.jpg
      Bestandsgrootte:
      152 KB
      Weergaven:
      75
    Tamiya1970, G Dokter en Dirk Jan vinden dit leuk.
  13. G Dokter

    G Dokter

    Lid geworden:
    27 apr 2020
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Harkema
    Mooie oplossing die klemmen. Misschien moet ik daar ook eens naar kijken voor mijn geico en jolly.
     
  14. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    171
    Locatie:
    zuid holland
    Kan geen kwaad, werkt bij mij perfect.
     
  15. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    171
    Locatie:
    zuid holland
    Hallo allemaal,

    miss geicko is helemaal klaar voor dit seizoen.

    Vandaag toch ook maar eens iets anders gedaan, afgezien van alle ander projecten vond ik het toch maar weer eens tijd om actief bezig te zijn met rc, knutselen is leuk, maar varen, of iets anders is natuurlijk veel leuker. Na vele filmpjes gekeken, reviews gelezen te hebben, heb ik een arrma granite 4x4 3s gekocht, gelijk maar de mindere kanten van dit model maar aangepakt voordat ik ben gaan rijden, wat vooral naar voren kwam, is dat de assen waarmee de wielen bevestigd worden loslopen, gelijk maar alle asjes onder handen genomen, de lipo 8000Mah was eigenlijk net te groot om in het batterijvak te passen, dit was simpel op te lossen door een soort van klem eruit te schroeven, past net, maar is genoeg.

    Zo dan maar eens lekker gaan proberen, lekker terrein gezocht en gevonden, dan maar even rustig beginnen op de laagste stand en eens kijken hoe de auto reageert, nou dat bevalt wel, dan maar eens een standje hoger, nou dan wil de auto best van zijn plek, de voor wielen worden aardig licht en wil al graag de lucht in, na een paar rondjes te hebben gereden voelt het vertrouwd en goed aan , dan de schakelaar maar in de hoogste stand, nou nou, dan wil de auto wel heel gauw met de voorzijde omhoog gaan met gemak, waren toch wel weer bijna een paar schone onderbroek momenten, wat een vermogen, en hoe goed de auto beheersbaar is, met een klein beetje gas trekt de auto weer heel mooi recht, en vervolgt zijn spoor. Zal wel even een tijdje in beslag nemen om dit beter onder de knie te krijgen. Maar al met al, dikke pret, de auto is 1 keer heel voorzichtig op het dak beland zonder sporen na te laten, ging gelukkig niet hard.

    voorlopig hou ik standje 2 aan om de auto heel goed onder controle te houden, standje 3 ga ik meer gebruiken als ik echt aan de auto gewend ben.

    Maar was weer een heel leuke nieuwe kennismaking met rc auto,s, heel leuk, en enorm naar m,n zin gehad.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  16. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Zelf ook hier 3 Arrma's staan naast de boten ;)
    Wel wat ouder en RWD (heel veel lastiger rijden op losse ondergrond), enorm leuk op 2S. Op 3S is het krankzinnig!
    4x4 maakt het een stuk beter te beheersen!
    Echter de auto's zijn praktisch gelijk op bodies na, wat het leuk racen maakt op een uitgezet parcours met mijn kinderen! Dan rijdt je ook allemaal dezelfde kant op wat de schade enorm beperkt!
     
  17. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    171
    Locatie:
    zuid holland
    Klopt hoor, op 3 s word het een echt scheurijzer, heb in het verleden allerlei uiteenlopende merken rc auto,s gereden zowel 2 wiel en 4 wiel aangedreven auto,s, maar niets tot op heden is uit de doos zo stabiel en goed handelbaar als de arrma, correcties zijn zo simpel op te vangen.

    Is inderdaad heel handig om dezelfde kant op te rijden, scheelt enorm in de aanrijdingen, ik kan het al voor me zien hoe dat zal gaan.

    Als het weer het toelaat en de grond droger word, ga ik eens op een fiets baan rijden met allerlei leuke hobbels, bochten en noem maar op, ben er ook al eens geweest met de crawler.

    terrein is behoorlijk groot met allerlei variaties, zal dan ook een poging doen om eens een filmpje te maken altijd leuk, hoe dat gaat uitpakken zal ook wel lollig worden, filmen en rijden gaat meestal niet zo goed samen, maar eens kijken of ik een houder voor mijn telefoon of camera kan vinden, zal vast beter gaan als in de hand rijden en filmen.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  18. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Vraagje offtopic: waarom een Granite en niet 1 van de andere 3S BLX-en? Optische of technische voorkeur?
     
  19. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    171
    Locatie:
    zuid holland
    Geen probleem, ik snap je punt wel, optisch, nee, niet echt, prestaties en handelbaarheid heeft eigenlijk de doorslag geven, je kent het vast wel keuze,s en nog meer keuze,s, tal van filmpjes gekeken, uiteraard was traxxas ook waar ik naar heb gekeken, alleen vind ik dat traxxas ja, hoe moet ik het zeggen meer om de merknaam, dan de auto,s gaat zoals alles bij traxxas, ik heb een tijdje een traxxas x... gehad en als ik die vergelijk met de granite is het verschil groot genoeg om voor een arrma te kiezen, en er zullen best traxxas auto,s zijn die het rijgedrag kunnen benaderen, maar uiteindelijk blij dat ik voor een arrma ben gegaan.

    Ik moet je wel zeggen als je in de winkel staat met alles op een rij is het wel verleidelijk om voor een andere auto te kiezen, maar ik was met een plan gekomen, en dan voer ik dat ook uit.

    De granite was ook niet mijn eerste keuze, ik heb de mojave, de senton, outcast, kraton, de notorious, en nog wel wat meer uitvoeringen bekeken.

    De mojave was de sterke favoriet, helaas liet het budget dat momenteel niet toe, anders was ik zeker voor deze uitvoering gegaan(wie weet in de toekomst, want als er een 2e komt, zal dat zeker deze zijn, maar toen ik de mojave uit de doos zag staan vond ik de auto toch wat aan de kleine kant voor de schaal 1 op 7).

    Ook nog voor een gebruikte mojave rond gekeken, maar dat is onbegonnen werk lijkt het wel, een nieuwe weet je in ieder geval zeker dat je een goed exemplaar koopt, wat er met een 2e handse allemaal mee is gebeurd moet je maar afwachten, niet elke rc bestuurder zal er even netjes mee omgaan, ik wil er lang mee kunnen doen, en zoveel mogelijk lol eruit te halen.

    de kap is inmiddels al goed verstevigd ook de punten van de bodymounts heb ik gelijk mee gepakt. Ook ga ik als dit helemaal uit is gehard een bodemplaat monteren ter bescherming, op het dak, de motor kap, en de achterzijde van de bak krijgen allemaal sliders om de body enigsinds te kunnen beschermen, en dat is echt geen luxe, ik weet dat de auto heel gemakkelijk op zijn dak kan belanden. Misschien ga ik ook nog een soort van rolkooi maken, maar daar ga ik nog eens rustig over na denken.
     
  20. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Dank voor de uitgebreide reactie. Ik laat sowieso Traxxas aan me voorbijgaan. Ik twijfel tussen Typhon, Big Rock en Granite. Allemaal dezelfde basis, maar allemaal anders qua balans, rijhoogte en wielmaat. Keuzes, keuzes, keuzes.:)
    Veel plezier met je Granite!
     
    Unusual RC vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina