MHZ boot 80 cm rib uitvoering met dichte kap

Discussie in 'Speedboten' gestart door ardmuijlwijk, 2 aug 2022.

  1. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    171
    Locatie:
    zuid holland
    Hallo allemaal, vanmorgen eens aan de waterkant wezen kijken welke temperatuur het zou zijn, uit de wind in de zon was het lekker. Dan maar eens naar huis om vanmiddag te gaan varen met de miss geicko.

    Na alles te hebben ingepakt en met volle lipo,s naar de waterkant gefietst, daar aangekomen, de rubberboot opgepompt en alles in geladen, uiteraard ging dat natuurlijk niet zonder dat ik nat zou worden, maar ach was heerlijk aan de waterkant, was ik al weer snel vergeten.

    Boot klaar gemaakt, en in het water gelaten, lekker lipo,s opgewarmd, en daarna gassen maar.

    Boot gaat heerlijk rechtuit, en de punt blijft geweldig op het water, net vrij, maar niet het luchtruim kiezend bij volgas, afstelling is perfect.

    Liop,s gewisseld en even opwarmen om de volgende ronde te gaan varen, ik krijg de boot lekker door, en is heerlijk met volle snelheid mee te varen, nog wat stuuruitslag aanpassen, en weer verder varen.

    Helaas bij de 2e set lipo,s is bij aansluiten lipo alarm geen doen, bij volgeladen lipo,s blijft het alarm piepen, switch even aan of uit gezet geen resultaat.

    Maar eens kijken of bij de volgende vaarsessie ik dat probleem kan oplossen.

    Toen was het tijd om de boel op te ruimen en huiswaarts te gaan, helaas ging het uitstappen van de rubberboot lastiger, en resulteerde in een deels nat pak, ach ja, leeftijd en wat minder mobiel.

    Des al niet te min, heerlijk genoten met dit scheurijzer. Smaakt naar meer.
     
    Tamiya1970, HeliKoper en Unusual RC vinden dit leuk.
  2. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ik ben erg benieuwd waarom je via een mensdragende rubberboot het model te water laat?
    Lipo alarm klinkt niet best.
    Al meer informatie daarover?
     
  3. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    171
    Locatie:
    zuid holland
    Helaas is het vanaf de kant niet op een veilige manier de boot te water te laten,
    tenzij ik mijn nek breek, deze manier is voor mijn eigen gezondheid een betere optie.

    Ik moet nodig opzoek naar een betere vaarplek.

    lipo alarm nog geen tijd voor gehad, gisteren meerdere alarmen geprobeerd, maar allemaal hetzelfde resultaat, het vreemde is dat tijdens de eerste lipo,s geen probleem was.
     
  4. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Helder!
    Goed vaarwater waar je van de meeste kanten via de kade erbij kunt is altijd lastig te vinden, zeker als geluid ook een probleem is.
    Soms neem ik een iSUP mee, altijd een opblaasbare boot. Maar alleen om het model op te halen in geval van panne.
    Ik stop altijd voldoende drijfvermogen in mijn modellen.

    Weet je zeker dat het alarm zelf de veroorzaker is, en niet de lipo's zelf?
     
  5. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    171
    Locatie:
    zuid holland
    Lipo,s zijn maar 5 laadsessie,s oud, zelfde aanschafdatum nieuw, en altijd allemaal de zelfde laadcycles gehanteerd. geen enkele bolling in de lipo,s, en laden en ontladen allemaal gelijkmatig, geen rare en grote verschillen tussen de cellen, ook niet als de lipo,s op 3.6 komen. lipo,s mogen tot 5A worden geladen en daar blijf ik ver onder, max 3A opladen.

    Ik zet eerder mijn twijfel bij de alarmen zelf, deze zijn allemaal nieuw en worden nu voor het eerst gebruikt, bij de auto gebruik ik de alarmen ook, tot op heden nog geen probleem, maar je weet het maar nooit.

    Ik ga kijken of ik de esc,s opnieuw kan instellen, eens kijken wat dat brengt.

    Verschillen zijn minimaal tussen de cellen.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  6. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Meten is weten!
    De LVC van de Esc is ook niet betrouwbaar?
    Van mijn Swordfish en Seal Esc's werken ze op tenminste 4S ook niet goed. Geen idee waarom.
     
  7. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    171
    Locatie:
    zuid holland
    Nou ik ben eruit, de alarmen van de auto gebruikt, los van elkaar, en probleem is opgelost geen gepiep meer nu de alarmen gescheiden van elkaar zijn.

    Ik had 2 alarmen bij elkaar gedaan met klittenband en constant piepen, nu los van elkaar, en het piepen is over :banana::banana:, ach ja weer wat geleerd.

    Geen idee waarom de alarmen piepen als ze samen bij elkaar zitten, misschien kregen ze wel ruzie:yes:
     
    Unusual RC en Tamiya1970 vinden dit leuk.
  8. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Ik had er ook een paar ,die al gingen piepen als je weg vaarde.
    Dan maar geen piepers ,en maar ruim op tijd stoppen met varen.
     
  9. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ik ben voor de wat omslachtigere optie gegaan: real time telemetrie!
    Elke cel apart op LCD scherm van mijn zender + alarm op zender als de spanning van een enkele cel onder een vooraf ingegeven waarde komt.

    Met volgas 100 tot 120A verbruik zijn zelfs 8Ah 4S lipo's vrij snel leeg.
    Heeft me bijna een set gekost toen ik dat alarm er niet op had geprogrammeerd.
    Immers je kijkt tijdens de varen niet constant naar het LCD scherm.

    Overigens nog een fors nadeel: er is geen enkele pistoolzender die fatsoenlijke telemetrie functie heeft :(
    Ik vaar daarom met stickzender en dat is niet fijn met een boot.
     
    G Dokter vindt dit leuk.
  10. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    171
    Locatie:
    zuid holland
    Helaas na controle van de flexassen bleek dat beide assen een probleem hadden, na het eind stuk was de as krom met als gevolg een hele rare slinger in de as, blijkbaar ben ik onderweg onder de water oppervlakte ergens tegen aan gevaren, het roer had een vreemde buiging op de voorste punt, klein, maar blijkbaar genoeg om schade te veroorzaken.

    Als de boot een flink eind van mij vandaan vaart(200 mtr) is dat niet goed waar te nemen, wel was op het water zichtbaar dat er een enorm stuk stam in het water dreef en nog een heel groot stuk landpol, maar daar ben ik heel wijs uit de buurt gebleven.

    Nieuw water heb ik al gevonden, een mooie recreatieplas groot en lekker rustig, Is jammer genoeg wel wat verder weg, maar de voordelen zijn veel groter, goed toegankelijkheid en weids uitzicht met een mooie langzaam aflopende zandbank, dus dan kan ik de boot ook heel goed te water laten zonder mijn nek te breken.

    Hank is uiteraard ook een mooie optie, alleen is dat nog verder weg, maar altijd goed om meerdere opties te hebben.

    Gezien de flexassen opnieuw besteld moesten worden, heb ik dan gelijk maar een programma kaart mee besteld, ik was in de veronderstelling dat ik er nog een had, maar na gisteren gekeken te hebben, bleek dat niet zo te zijn.

    Kan ook via de opzet met die piepjes, maar dan ben ik al heel gauw de tel kwijt en krijg ik de verkeerde afstelling.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  11. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    171
    Locatie:
    zuid holland
    Hallo Allemaal, na best een lange wacht tijd komen de nieuwe aandrijfassen deze week binnen. Helaas kon ik de motoren niet met de bestelde programma kaart afstellen.

    Na lange tijd proberen en proberen met de piepjes af kunnen stellen is het gelukt, motoren draaien alleen nog maar vooruit, achteruit is geblokkeerd, de hoogste lipo bescherming ingeschakeld, en de graden afgesteld.

    Nu hopen dat het volgende week lekker weer word, dan kan ik weer lekker gaan varen op de nieuwe plek. Eerste vaarplek behoort tot het verleden.
     
    Unusual RC en Tamiya1970 vinden dit leuk.
  12. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    171
    Locatie:
    zuid holland
    Hallo Allemaal,

    test vaar sessie was een groot succes. Assen geplaatst en varen maar, vaart voorbeeldig.

    Tijd voor een nieuw project.

    de aanschaf was vorige week een feit, een mooie MHZ racemaster carbon, met een SSS 4082 2000Kv motor en een 180A esc.(daarvoor zijn andere plannen)

    Uiteraard zaten er een paar zaken op die me niet bevallen, roer stond veels te dicht tegen de romp aan, inmiddels gewijzigd door een veel langere roerbevestiging te plaatsen, zodat het roer achter de schroef uitkomt. De lipo,s lagen veels te ver naar achteren, waardoor de balans ver te zoeken is, ook dit is aangepast, en word verder aangepast als de nieuwe motor en esc zijn geplaatst. Word nu allemaal zo gebouwd dat ik er ook makkelijk bij kan, helaas was dit vrijwel onmogelijk voorheen. Servo krijgt ook een andere plek, en word verder naar voren geplaatst.

    Al het lood wat was geplaatst in de romp is verwijderd

    Opzet die erin gaat komen is een 3680 1250 kv, en een 150A esc. Zoals gewoonlijk ga ik voor langere vaartijd t.o.v. snelheid. word weer op 6S gevaren. Mocht de motor niet bevallen, dan heb ik nog andere motoren in de 36 range met hogere kv,s

    Snelheid hopelijk zo rond de 100 max, zodat ik een marge overhoud.
     
    G Dokter en Dirk Jan vinden dit leuk.
  13. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Leuk project, een carbon racemaster van MHZ. Een 1250kV motor op 6S klinkt inderdaad efficiƫnt en geschikt voor langer varen. 100km/u ga je dan niet halen vrees ik. Daar draai je te weinig toeren voor, of je moet zo groot proppen, dat je vaartijd weer weinig wordt.
    Wat voor capaciteit lipo's gebruik je?
     
  14. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    171
    Locatie:
    zuid holland
    bedankt voor je reactie, blijft altijd wat schipperen, 100 is misschien wat optimistisch, maar zeker geen vast gegeven. Ben wel bezig met verschillende prop grotes, en heb wel wat props van metaal besteld voor de volantex, voorlopig blijf ik nog even met verstevigde kunstof props varieren met de mhz boot wat het beste resultaat geeft, aan de hand van deze uitkomsten ga ik een metalen prop voor de mhz bestellen, er zit een aluminium exeplaar op de mhz, maar dat is een flinterdun exemplaar, door mijn voorgaande testen met aluminium props leverde niet echt een goed beeld op, na 1 keer varen scheuren in het bovenste deel van de bladen, en kun je meteen afschrijven, en niet meer gebruiken. Ik heb meer vertrouwen in verstevigde nylon props voor testwerk dan aluminium props. Ik gebruik momenteel 4 3S 8000Mah gence ace lipo,s, maar wil uiteindelijk weer voor 6S lipo,s gaan, met deze 6000Mah lipo,s had ik een vaartijd van bijna 20 minuten, uiteraard geen volgas varen, maar heerlijk over het water glijdend, met een snelheid waarbij je niet in slaap valt.
     
  15. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    171
    Locatie:
    zuid holland
    De laatste ophaalpoging van de miss geicko was niet echt een succes te noemen. Daardoor ben ik toch maar weer even opzoek gegaan naar iets anders, eerst gekeken voor een korte kano, opties genoeg, alleen is het vervoer van zo,n lang geval(2m60 met genoeg drijfvermogen) achter de fiets nou niet echt een oplossing, dan maar weer terug naar een andere oplossing, een bellyboot dan lijkt dan de ideale oplossing gewicht 5 kilo, drijfvermogen 150 kilo, en relatief klein is mee te nemen. Een kano weegt toch al gauw 17 kilo.

    Gebleken is dat een electrische pomp oppompen een makkie is, deze pomp blaast het begin in de bellyboot, het laatste stukje lucht word dan voetmatig opgepompt, kwartiertje werk, en klaar.

    Uiteraard moet er wel plek zijn voor bella want die vind het heerlijk om mee te gaan, word weer een avontuur hoe dat dit allemaal weer gaat ontwikkelen.

    Nieuwe vaarplek leent zich daar goed voor, waterkant goed bereikbaar, geen gevaarlijk plek, en lekker rustig geen zwemmers in de buurt, en goed overzicht, ideaal.
     
  16. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Een RC ophaalboot is misschien ook een optie?
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  17. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    171
    Locatie:
    zuid holland
    zou een optie zijn, helaas ga ik met de fiets,boot, bootspullen, bella, en dan nog een boot plus alles wat daar nog bij komt kijken, komt ook nog bij dat als de boot zo,n 150 meter uit de kant ligt, alles verecte klein word, en manouvreren behoorlijk ingewikkeld word, kun je een camera voor meenemen, maar dat komt dan ook weer bij het bagage pakket, arme fiets. Vroeger met vissen ook altijd tobben om al je spullen mee te krijgen, en dan nam ik altijd alleen het hoog nodige mee, maar kwam dan altijd op 30 kilo extra bagage uit.

    Gelukkig is dat met varen een stuk minder ingewikkeld, en zijn de zwaarste gewichten de lipo,s. Boot in de rugzak met alle toebehoren, en achterop de bellyboot, zal zo op een kilootje of 15 uitkomen, handen vrij, en bella loopt trouw aan de zadelpen mee.
     
  18. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    171
    Locatie:
    zuid holland
    Inmiddels zit de eerste en 2e proefvaart erop. Na de eerste proefvaart bleek er nog wat afstelwerk was, de 2e proefvaart bleken alle nieuwe afstellingen goed uit te pakken, helaas bleek er toch wat slip te zitten, dus op naar de volgende proefvaart. Boot vaart prettig en stuurd messcherp, heerlijk stabiel volgas, en kan goed tegen wat minder mooi weer, en wat meer golfslag.
     
    Tamiya1970 en Unusual RC vinden dit leuk.
  19. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    171
    Locatie:
    zuid holland
    De slip op de koppeling is inmiddels opgelost, en ik heb de 2000KV motor weer terug geplaatst, de 1250 kv heeft een flinke prop nodig om een flinke snelheid te genereren(wat al was gesugereerd), ik ben tot een 57mm 1.4 prop uitgekomen, en dat was nog niet het einde, helaas had ik geen grotere prop om dat te kunnen testen, maar er zat nog meer dan genoeg ruimte in om dat te kunnen doen.
    De 2000KV motor kwam met een 46mm prop, dus daar valt nog wat winst te halen, en zal zeker geen heel veel grotere prop op gaan, maar dat gaan ik weer bekijken als ik met deze opzet heb gevaren. Ik had wel even getest met deze prop op de 1250kv motor, maar die was uiteraard veels te klein. Dus nieuwe test met de 2000kv motor zal meer uitwijzen hopelijjk aankomende week. Misschien kom ik uit op een 51 prop, maar dat zie ik dan wel weer.
     
    Unusual RC en Dirk Jan vinden dit leuk.
  20. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Vaar je op 6S? Dan is een 2000kV motor met een 51mm prop wel heftig. Ik vaar ook met 6S en een 2000kV motor. Een 44mm prop geeft al flink prop walk achter mijn 80cm mono.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina