MHZ Gecko 340 mm met Graupner mini-jet

Discussie in 'Speedboten' gestart door haje74, 10 apr 2020.

  1. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Hallo,

    Al een lange tijd niets gepost maar deze dagen wil ik graag gebruiken om een leuk klein bootje voor mijzelf en mijn zoon te bouwen. Ik had de meeste spulletjes al heel lang in de schuur liggen en dacht dat het er nu maar eens van moest komen. Ik zal de komende dagen foto’s plaatsen van de voortgang.

    Ik wens iedereen een goede gezondheid toe in deze rare tijden!
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  2. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Eerst de romp aangepast; gat in de bodem gezaagd, weer dichtgemaakt met een paar stukjes pasgemaakt uit Carbon plaat en toen het gat in de spiegel gemaakt. Vervolgens de romp gespoten en daarna de jet in de romp verlijmd met epoxy:


    CEEFB7F8-7AF8-43B9-A780-A32E59D9B960.jpeg
     
  3. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Daarna de motorbok uit een stukje Alu-profiel gemaakt, met een pasgemaakt voetje van epoxy-glas plaat. Deze van bovenaf onder de bok geschroefd (M4 draad getapt in het gfk)
    Vervolgens het buitenlopertje inclusief de starre spankoppeling op de bok gemonteerd en de bok met GFK voetje en al in de boot in de natte lijm gezet. Vervolgens de boel uitgelijnd door de starre spankoppeling netjes op de as van de jet vast te draaien. Daarna voorzichtig de overtollige lijm weggehaald en zo alles laten uitharden (op de foto is de boel al uitgehard, tijdens het lijmen had ik het motortje wel ingetapet om die schoon te houden)

    52BA52CD-50E5-4BBC-81EF-1A72465AF8BE.jpeg
     
  4. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Vervolgens heb ik een lek test gedaan en wat bleek; idd een klein lekje ergens links-achterin bij de spiegel:(..

    Straks even met de dremel proberen de boel nog wat op te ruwen aldaar om er nog wat lijm op te smeren...
     
  5. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Ik had nog een 2S 2200 mAh accuutje liggen en deze samen met de andere spulletjes in de romp gelegd om een drijf-test te doen:

    CA86C5B9-0A01-40B7-AFB9-EF3554D16A2E.jpeg

    Dat ligt behoorlijk diep dus opzoek naar een ander accuutje.
     
  6. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Ik heb van mijn overbuurman een aantal verschillende lipo accuutjes kunnen lenen om het effect van wat minder gewicht op de waterlijn te zien en om het zwaartepunt te kunnen bepalen. Nu bedenken hoe alles in de boot gemonteerd moet worden:cool:
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2020
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Haje,

    Bij zo'n klein rompje is het niet erg dat 'ie vrij diep ligt, de kans dat de jet dan lucht gaat trekken (vooral in de bochten) is een stuk lager dan wanneer de romp hoger in het water ligt.
    Daarnaast komt de boot, zodra de snelheid omhoog gaat, ook uit het water, je moet met de plaatsing van de zware spullen spelen om een goed varende jetboot te krijgen die voldoende aanvoer naar de inlaat houdt en niet overmatig lucht gaat trekken.

    Groeten, Jan.
     
    haje74 vindt dit leuk.
  8. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Leuk klein bootje,ik ben benieuwd hoe die vaart.
     
    haje74 vindt dit leuk.
  9. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Ik heb voor nu gekozen voor een relatief kleine motor/esc combinatie, daarom wil ik het model liefst zo licht mogelijk houden. We doen geen aanpassingen aan de jet dus heel veel vermogen is niet nodig. En dan spelen met het gewicht en de plaatsing van de accu om het model zo goed mogelijk te laten varen. Dat het niet de snelste zal worden is prima; het wordt Daan (9, onze jongste) zijn eerste model. Als hij het leuk vind en er een beetje aan gewend is kunnen we altijd nog kijken of er nog meer in zit:)
     
  10. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Een nadeel aan de 2200mah accu is dat hij niet overdwars in boot past vlak voor de motorbok maar alleen in de lengte (het rompje is maar 105 mm breed). Mijn gevoel zegt dat zoveel gewicht voorin niet ideaal is voor het vaarbeeld. En dan is de 3S accu ook nog te dik om in de lengte naast de motor/jet te liggen dus dat past ook niet! Vandaar de noodzaak voor een andere afmeting accu, en dan kom ik al snel uit bij lagere mAh-waardes. Dan maar wat vaker naar de kant om accuutjes te wisselen, dat mag de pret niet drukken;).

    Misschien eerst met een kleine accu starten en een beetje met stukjes lood spelen om het beste vaarbeeld te vinden en dan afhankelijk van het totaalgewicht op zoek naar de best bijpassende accu.

    ik heb gisteren alle lijmnaden weer opgeruwd met de Dremel (fijn apparaat!), de boel netjes afgeplakt en opnieuw een lijmlaag aangebracht om de lekkage te verhelpen en de boel netjes af te werken. Ik zal er een dezer dagen een plaatje van posten; ik heb het boeltje gisteren opgepakt en naar mijn overbuurman gebracht die me helpt met de boel inregelen. Fijn om een welwillende expert in de buurt te hebben die daar helpen kan waar ik de nodige ervaring mis!
     
  11. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Dit is hoe de indeling er in grote lijnen zal gaan uitzien:
    1AF6E1B4-2889-4964-BB18-072BE808F30F.jpeg

    Ik wil nog wel graag nette bevestigingsplaatjes in de romp verlijmen om alles goed vast te kunnen zetten zodat ik overal goed bij kan.
     
  12. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Alle elektronica doet het; nu een clipje van de eerste badkuiptest om te zien wat het allemaal oplevert:

     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  13. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Vandaag de boel afgerond; “binnenbetimmering” verlijmd, elektronica vastgezet en de stuurservo aangesloten en naar goed behoren getest. Er is al rekening gehouden met de mogelijkheid om een 2de servo te plaatsen voor het activeren van de keerklep zodat het model ook achteruit kan varen, maar deze is nog niet besteld. De accu ligt ingeklemd met schuimstrookjes in het vooronder zodat daar nog wat mee geschoven kan worden om het vaarbeeld te optimaliseren:

    92563EDB-42E6-4741-A1B0-8FCC75BAAC84.jpeg 3312CFE3-6803-4AEB-BCDC-4C1C8EDEF58E.jpeg

    Accu’s liggen aan de lader; morgen nog even alles nalopen en dan gaan we de eerste proefvaart doen als het een beetje meezit!

    Ik dacht de rubbers en huidoorvoeren van de stuurstang en de antenne van tevoren te voorzien van een likje vaseline voor de waterdichtheid, en de glijlagers van de jet een druppeltje schroefas-vet. Lijkt mij geen overbodige luxe..
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2020
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  14. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    De eerste proefvaart is een feit:



    Na een paar rondjes telkens de boot open gemaakt en checken op lekkage en temperatuur van de accu regelaar en motor. Alleen het motortje wordt een beetje lauw, de rest blijft mooi koel. Wel lijkt het erop dat de schroefas-afdichting lekt. Ik zou er een andere in kunnen doen (heb er meerdere van liggen) of is er nog iets anders dat ik eraan kan doen?

    Een beetje met het zwaartepunt gespeeld door de accu wat verder naar voren te plaatsen om de boot vlakker op het water te krijgen maar dan vaart hij enkel natter, niet echt sneller naar mijn idee. Daar heb ik helaas geen filmpje van dat komt nog.
     
  15. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Het gaat best lekker zo, maar ik heb wel alvast een andere (snellere) motor/esc combo besteld:koud:
     
  16. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    De eerste aanpassingen reeds gedaan.
    Intake geschuurd om de randjes wat te effenen, de scoop die in het intake kanaal gelijmd is gaf ook een randje onder de impeller dus die ook wat teruggeschuurd, de conus van de impeller iets aangepast en de resterende randjes van de intake wat uitgevuld. Ik heb alles geschuurd en gelakt, en daarna alles weer geassembleerd.

    3FD7CEC6-A451-4FB6-A8DF-280962BDAC35.jpeg
    8088CAAE-CB00-483D-864E-8698E0917BC0.jpeg 5C095766-92F8-4CCD-ADD9-E28C2F43F403.jpeg 1D6FA8C3-E747-4AD4-A384-C77013EB8375.jpeg
    9A62314A-A4FE-4C55-8363-04616BD26C01.jpeg

    Morgen even varen om te kijken of het iets heeft uitgemaakt:)
     
    Laatst bewerkt: 20 apr 2020
  17. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    De tweede proefvaart op 3S 1.0 mAh lipo. Geen idee of de aanpassingen echt iets gedaan hebben:



    Dit is erg leuk varen met met een 950 kV motortje, zeker voor Daan. Nog geen last van lucht in de drive met deze snelheid, ik heb wel nog een 1400 kV en een 2200 kV motortje besteld samen met een 50A esc om het model nog wat sneller te kunnen varen.
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2020
  18. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Vandaag het 1400kV motortje binnengekregen. Met een beetje geluk lukt het om die dit weekend in te bouwen en een stukje te varen:

    17300EB4-ACB7-48A5-BC06-8D40288F9961.jpeg
     

Deel Deze Pagina