MHZ Hot shot 2000 (2K), ontploffing!

Hallo,

Een week of anderhalf geleden heb ik een MHZ hot shot 2K gekocht. Na een tijdje een ABS romp te hebben gevaren, Kyosho EP airstreak, wilde ik toch wat meer en zocht een mooi glasvezel rompje. Ik heb er 1 proefvaartje mee gehad om te kijken of alles waterdicht was. Een echte vaart heb ik nog niet gehad, omdat ik niet de juiste maat schroef had en omdat ik nog nieuwe cellen moet hebben. Over het inbouwen van een kantelkamer ben ik nog niet helemaal uit, want ik weet niet of ik dan genoeg plaats heb voor de cellen enz, maar dat is nog wat schuiven/uitproberen. Voorlopig ga ik hem met een speed 500 race 7.2V varen op 7 cellen. Binnenkort vaar- actiefoto's en misschien een filmpje 8)

De hardware:

De romp:

De romp:

Maurits 8)

Hoi Mourits mooi bootje hoor. Had hem al gezien op extremercboats
Persoonlijk vind ik het jammer dat de cabine uit het midden zit, maar ja
als je snel gaat zie je het niet :wink:

FF 1 vraagje waarom zit er rechts een turnfin?? dit is toch niet echt nodig
voor een mono?

aangezien t een wedstrijbootje is is de cabine die uit het midden zit functioneel, als de vloedkamer er in zit helpt de bubbel van de cabine weer met t omdraaien...

als je het een beetje goed indeel,is een kantelkamer geen probleem hoor
je regelaar en ontvanger,naast en achter je motor
en de accu`s 4 om 3 cellen naast je as
hou alleen rekening met de plaats van je servo,dat er wel een accu tussen je as en servo arm past.
het is wel verstandig om er een kantelkamer in te bouwen.
als je straks wat sneller wil(en ik weet zeker dat je dat straks wil)
heb je echt een kantelkamer nodig,anders wordt het vaak zwemmen

wat is dat pijpje dat er langs de zijkant uitsteekt? Ik vermoed dat het de uitgang van het koelwater is?

Ik zou het toch wat korter maken hoor, hoe minder er uit steekt langs de zijkant - de beter denk ik.

Patrick

perk zei:
wat is dat pijpje dat er langs de zijkant uitsteekt? Ik vermoed dat het de uitgang van het koelwater is?

Ik zou het toch wat korter maken hoor, hoe minder er uit steekt langs de zijkant - de beter denk ik.

Patrick

Dit is inderdaad de uitlaat van de waterkoeling. Deze moet ik ook nog steeds korter maken ja, dat is waar :wink:

@narfer007

De turnfin zit er voor stabiliteit op hogere snelheden, als ik met niet vergis, en is instelbaar.

narfer007 zei:
even 1 vraagje waarom zit er rechts een turnfin?? dit is toch niet echt nodig
voor een mono?

juist wel nodig op een mono
voor het maken bochten is dit nodig
door het sturen draait de romp als het ware om de turnfin een soort draaipunt dus

voor SAW boten is een turnfin niet nodig
a. weegt weer iets mee
b. heeft iets meer weerstand in de lucht/water

groeten Gerjan

Cellen zijn al binnen :D (goede en snelle service). Vandaag netjes in elkaar gesoldeerd. Nou 2 keer opladen en ontladen en ik kan varen :D Maar nu had ik de vraag: ik heb geen echte ontlader, maar ik gebruik meestal het toplicht van een zeilboot. Trekt hem binnen 1 uurtje leeg ong. Maar is dit erg als ik hem zo ontlaad, ik stop al hij niet meer of nauwlijks brandt?
Ben van plan ze niet onder de 1V per cel te ontladen.

Gister voor het eerst gevaren :D Het ging super en de snelheid zat er zeker in! 8) Heb gevaren met een 17T automotor en 35.5mm prop en het ging als de brandweer 8) Zal vandaag nog een keer, of misschien meerdere, keren gaan varen en zal ook actiefoto's maken :wink:

Maurits :)

Na een middag erg lekker gevaren hebben, sloeg het noodlot toe, waar elke modelbouwer voor vreest. Ik was aan het varen en opeens deed hij het niet meer. Ik met al mijn kleren behalve schoenen (s'avonds) het meer op gezwommen. Ik dacht dat de koppeling o.i.d losgeschoten was, maar toen de kap 2 meter de lucht in knalde bleek het korstluiting te zijn. Doordat de kap eraf was zonk de boot peilsnel maar door de lucht in de neus bleef hij netjes drijven met de punt omhoog. Waarschijnlijk begonnen met de accu (tegen de as) en eindigend bij de regelaar waar niks meer van over is. Foto's zeggen in dit geval meer dan woorden:

De regelaar is totaal ontploft aan de zijkant. De kracht was zo groot dat de ingetapete kap losgerukt werd, en de draden losgerukt zijn:

Door de ontploffing van de regelaar, en cel (nog niet zeker) is heel de binnenkant vol met troep gespoten:

De cel:

Ik heb de ontvanger + servo gelijk ten droge gelegd en opengemaakt, de ontvanger lijkt in orde, de servo weet ik nog niet.

Gr,
Maurits :cry:

Blote cellen tegen een metalen as.. of in elk geval kans op anaraking met een metalen as.. das natuurlijk ook niet handig.

De boot zal zeker nog een hele tijd stinken.
Goede les voor volgende keer.

Niet te lang getreurd.. nieuwe regelaar er in en keep up the good work!

Groeten

Had je geen krimpkous om die cellen? Of in ieder geval de contacten afgeschermd?

Ik zelf denk niet dat het daardoor komt, omdat ze ver van de as af zaten en nog goed zaten tijdens het varen. Ze waren ook gemonteerd met klitterband. De cel die zwart is zat ook aan de kant van de regelaar. Ik weet niet of ik deze nog kan gebruiken.

Gr,
Maurits

Weleens van een zekering gehoord? Zou ik er wel tussen zetten anders kan het nog heel slecht aflopen!

brand%205.jpg

Groetjes Hans.

Ik wil nou het zwart van de regelaar gaan schoonmaken wat de boot is ingespoten, maar kan ik dit verwijderen met wasbenzine o.i.d? Niet dat het glasvezel oplost of beschadigt.

Maurits,

Was het een M'tronics/Carson regelaar? Die heb ik in een auto ook wel eens zien ontploffen/verbranden.

Het zwarte is waarschijnlijk verbrand epoxy van de regelaar.

Wasbenzine is niet schadelijk voor de romp van de boot dus dat kan je gewoon gebruiken.

Succes

Jasper

Het was inderdaad een Carson M.Tronics. Een 11T racer en ik voer met een 17T automotor, dus naar mijn idee moet dit kunnen. Zelf heb ik er ook een in mijn auto een rookgordijn zien maken 8) :wink:

Ik heb het net even geprobeerd met een keukenrol en wat wasbenzine, maar het wil er maar niet af. Kan ik het agressievere TINNER gebruiken zonder dat mijn boot wegsmelt?

Back