MHZ Lizard(Inmiddels een Gozilla XXL World Edition)

Discussie in 'Speedboten' gestart door Furiousnl, 28 dec 2008.

1. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    Hey,

Nu ik eindelijk werk heb is het tijd geworden om te gaan beginnen aan een volgende boot. ik heb gekeken bij 2brc en ik wil de MHZ Lizard gaan halen. dit is niet een project wat volgende week al uitgevoerd gaat worden maar dit is een wat langer termijn project.

MHZ Lizard - 2Brothers Rc

Ik heb zelf nog een aantal spullen liggen die ik wil gaan gebruiken voor de MHZ Lizard:

2Kanaals zenderset van acoms met ontvanger en twee servo's
    vliegtuigregelaar die kan tot 30 cellen en 80 ampere
    2 8,4 volt vappextech accu's

Nu dacht ik voor de rest van de setup aan dit:
    Graupner Speed 700 BB Turbo Neodym, 9,6 volt.
    Kombi-Anlage Gr.III 4,7/DD/B/K. II

de motor sluit ik aan op beide accu's door ze in serie te schakelen.

Natuurlijk moeten er nog wat kleinere dingetjes zoals motorsteun enzv bij maar dat is nu eventjes niet belangrijk.

Nu nog een aantal vraagjes:

Het roer-flexas setje is dat van het goede formaat of moet ik een ander nemen?
    zijn er misschien nog goedkopere roer-flexas setjes of zijn deze niet aan te raden?
    Is deze motor geschikt voor dit model of moet ik een andere nemen?
    gaat dit geheel een beetje vooruitkomen of moet ik het anders aanpakken?

dit was het eventjes voor nu, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het kiezen voor de setup van de MHZ Lizard.

Groetjes,

Jelmer

Laatst bewerkt: 5 jan 2009
  2. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Jelmer,

Zo, dat zijn geen halve maatregelen, van een RTR naar een 'bloembak' van MHZ...

De Lizard is een prima romp met goede vaareigenschappen, ik ga er begin volgend jaar ook eentje opbouwen, maar da's dan de Lizard Extreme, die is iets langer.

MHZ heeft speciaal voor de Lizard deze aandrijving in z'n assortiment: Mini Trimax 1727/K

Samen met dit roer is dat een goede combinatie: Strutruder 1067

Controleer de prijzen wel even op de vernieuwde site.MHZ Powerboats+engines

De strut/roer combi uit jouw link is voor cats en hydro's (kort roerblad) en daarnaast nogal duur, vind ik...

Een Neodym 9,6V gaat prima in deze romp, je kunt altijd nog een andere motor inbouwen in de toekomst.

Groeten, Jan.

3. jurriaan

jurriaan

Lid geworden:
    24 apr 2005
    Jan, op de foto staat een Lizard Extreme :)

Je kan ook gebruik maken van een MTC powertrim V, heb deze zelf ook en met 69 euro zijn deze nog goed te betalen. Daarnaast een los roer toepassen, zoals Jan al aangaf is de set die jij aangaf niet geschikt voor de Lizard.

groeten Jurriaan

4. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    hey,

bedankt voor je snelle antwoord.

het is zekerweten een heel verschil. de lizard extreme heb ik ook naar zitten kijken maar aangezien ik geen extreme brushless plannen heb en ik ook aan de portemonnee moet denken ga ik voor een normale lizard.

bedoel jij deze aandrijving: Mhz Modellbau?

dat is een flinke installatie zeg. zit daar ook al de flexas bij?

en kan ik deze halen bij 2brc of moet ik deze ergens apart bestellen?

Dat roer waar je het over hebt is er ook al eentje met strut, bedoel je niet toevallig deze?:

Strutruder 1076

en moet het roer dan achter de schroef of naast de schroef?

Nog een laatste vraag: weet jij of de lizard een beetje geschikt is om op ruiger water te varen?

Sorry voor de vele vragen

groetjes,

Jelmer

5. jurriaan

jurriaan

Lid geworden:
    24 apr 2005
    De lizard is zeker geschikt voor ruiger water! Tenzij je er weer een hele dikke setup in zet. Maar dan word elke ruigwater romp een vlak water romp.. :) Met jou setup kan je zeker op ruig water uit de voeten.

Ik zou zelf deze trim gebruiken:
     MTC-Marl-Hüls - Produkte - Antriebe - PowerTrimm -

groeten Jurriaan

6. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    Klopt ja, ik vond dat plaatje mooier en die 4 cm kun je toch niet zien op het plaatje.

Het is mooi om te weten dat hij ook op ruiger water kan. maar waarom zou je eigenlijk die trim gebruiken en niet degene die pompebled aanraad?

Ik vraag me nu af: zou het wel een beetje vooruitkomen, twee zware accu,s een hoop aluminium achterop een zware motor. straks gaat mijn oude boot nog harder is deze:p

Laatst bewerkt: 28 dec 2008
  7. solex

solex

Lid geworden:
    12 okt 2003
    Speed 700 op 14 cellen is een krappe setup hoor.............

8. solex

solex

Lid geworden:
    12 okt 2003
    oh, en als je de keus hebt, koop dan aub de Extreme, en niet de gewone !
    De gewone heeft nog scherpe hoeken aan de achterkant van de kap, is dus
    erg lastig dicht te plakken als je gaat varen !!!

De Extreme is in zn geheel ook wat lager , en heeft een mooier en beter vaarbeeld.
    Die 4cm maken echt verschil.
    En als je niet op de laatste tientjes hoeft te letten : koop dan ook die Mini trimax.
    da's een perfecte drive, want die kun je ook links/rechts verstellen.

9. focused

focused

Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Ik heb ook net de Xtreme gekocht en bouw deze wel bruut op dus als je wat foto`s nodig hebt dan zeg je t maar en geloof je deze is echt mooier dan een normale versie en is maar een paar euro`s duurder.

Michien kun je nog aan een speed 820 van graupner komen deze kan wat meer cellen aan en ook wat grotere props wegdraaien .

Een speed 700 in deze setup zou niet harder gaan dan een km of 45 maar goed je moet nou eenmaal keuzes maken en ga dan voor een setup van hardware waar je in de toekomst nog wat aan hebt , dus een trimax of de mtc powertrimm beide met 4,7mm flex zodat er later altijd zonder problemen een goeie brushless setup in kan.

Michiel.

--------------------------------------------------------------------------------
    http://www.dutchelectricpowerboats.nl.tt/ nieuw opgezet forum van en voor ampèrejunkies

10. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    hey,

ik ik zie dus dat de extreme versie beter is dan de normale versie (logisch ook want hij is 30 euro duurder) ik ga het overwegen, het ligt een beetje aan het budget.

ook zie ik dat een 700 motor aan de krappe kant is en dat er niet super veel meer uit gaat komen als de boot die ik nu heb.

moet ik dan niet kijken naar brushless? wat kost nou een brushless setup voor deze boot? (regelaar en motor) en hoeveel volt moet je daar op zetten?

11. focused

focused

Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Setup brushless gaat je ongeveer , Motor Feigao 540xl10 60,- Regelaar ETTI125amp 120,- Lipo6s Zippy H of Nimh 20cellen 100,- . dus rond de 280 euro kosten.

En dan praat ik wel over nieuwprijs dus als je alles gebruikt koopt scheelt t natuurlijk weer een hoop.

Maar zorg eerst voor de boot , roer , en aandrijving en bouw dit zorgvuldig op en niet in een paar dagen.

Spaar dan door voor de motor en regelaar .

Michiel

--------------------------------------------------------------------------------
    http://www.dutchelectricpowerboats.nl.tt/ nieuw opgezet forum van en voor ampèrejunkies

12. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    Dat is wel erg duur zo allemaal, dat ga ik niet kunnen betalen en ik heb het er ook niet voor over. ik zal mijn plannen moeten uitstellen of veranderen wil ik het een beetje betaalbaar gaan doen.

13. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Jelmer,

Duur is relatief, in de Lizard X die ik ga opbouwen komt een Lehner 2250-5 Hi Amp en Lipo's..., maar laat je door zoiets niet weerhouden.
    Met een 700 Neodym op 14 cellen loopt deze romp als op rails, later kun je 'm altijd nog extremer gaan motoriseren.

Groeten, Jan.

14. focused

focused

Lid geworden:
    23 mrt 2006

Moet ie ook zeker niet doen , we zijn allemaal ergens mee begonnen ook ik , daarom zei ik ook dat de romp en hardware belangrijker zijn maar wel met het oog op de toekomst in ieder geval met brushless geweld rekening houdend aanschaffen.

Michiel.

15. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    als ik de 700 setup erin zou zetten, wat zou ik dan aan vaartijd overhouden denken jullie? (Mijn accu's zijn 3300Mah)

ik heb nog eventjes zitten kijken naar het roer en ophangingen enzo en ik kwam dit plaatje tegen op de website van MHZ:

hier zie je een lizard extreme en een Mini Trimax:

en een Strutruder 1076(2e van links):
    ookwel deze:

dit lijkt mij dan de ideale combinatie. ook zag ik dat het roer naast de schroef was geplaatst, dat zal ook bij mij dus moeten maar krijg je daar geen scheef stuurgedrag van?

De Trimax is gemaakt voor een 3,2 mm flexas, dus ik heb eigenlijk weinig keuze:

waar ik ook nog een aantal vragen over heb is koeling. Ik neem aan dat ik met de setup die ik wil gaan gebruiken ik ook waterkoeling moet gebruiken. je ziet dat tegenwoordig veel geïntegreerd in het roer maar de Strutruder 1076 heeft dit niet, wat is dan beter om te doen, een gelijkwaardig (waarschijnlijk duurder) roer zoeken of aparte waterkoeling maken? en als ik dan aparte koeling moet maken, hoe moet ik dit dan maken? en moet ik gewoon een simpel spiraaltje om de motor doen of moet ik een speciaal iets hiervoor hebben?

ik hoor het wel van jullie

16. solex

solex

Lid geworden:
    12 okt 2003
    Mini Trimax kun je ook bestellen met een as die geschikt is voor 4,75 flex hoor.
    (ik heb er net weer 1 besteld namelijk :) )

1727/K1 is het bestelnummer voor de 4,75mm vervangings-as voor de Mini-Trimax :)

Laatst bewerkt: 29 dec 2008
  17. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    ok dat is mooi, is dat veel duurder? en weet iemand of ik de trimax en de strutruder bij 2brc kan halen?

en wat zou ik nou als vaartijd overhouden met 3300mah accu's?

18. solex

solex

Lid geworden:
    12 okt 2003
    Trimax is te bestellen bij 2br.
    2br. is dealer van MHZ.
    Ik denk niet dat ie hem op voorraad heeft, en zo ja, dan vast niet voor flex 4,75.
    Dan moet ie hem gewoon ff bestellen met as voor 4,75 flex ipv 3,2 flex

19. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Jelmer,

1) met 3300mAh heb je een vaartijd van een minuut of 6-7, afhankelijk van je prop en vaargedrag.

2) het roer naast de prop compenseert deels de propwalk, dus da's een goede zaak.
    Daarnaast hoeft het roerblad minder lang te zijn, omdat het in de 'schone' waterstroom naast de prop staat en niet in de verwervelingen achter de prop.
    Met het roer rechts naast de prop zal de boot een voorkeur voor (krappe) rechter bochten hebben, linker bochten moet je gewoon iets ruimer varen.

3) dan heb je het verkeerde roer in gedachten; de 1067 op de nieuwe site heeft een wateropname via het roerblad.

4) Een 700 Neo op 14 cellen moet inderdaad gekoeld worden; het liefst borstel- en mantelkoeling.
    Een simpel spiraaltje is een stuk minder efficient dan een volmantelkoeling, zoals op de foto.

Als je 'm wilt, ik heb een tutorial met ploaties hiervan voor je.

En in de boot.

Afhankelijk van de capaciteit van de regelaar krijgt die van mij meestal ook waterkoeling toegevoegd (zoals de 50A MIMIR regelaar van CTI op de foto).

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  20. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    Maar 6-7 minuten!!!!!?????? dat is wel erg weinig. ik wil toch wel minstens 20 minuten kunnen varen met een bootje.

ik denk niet dat dit dan echt is wat ik zoek, ik zoek een funbootje waarmee ik toch wel minstens 20 minuten kan varen en ik denk dat een lizard hier niet aan gaat voldoen. ik ga opzoek moeten naar een ander model.

heeft er iemand een goed idee voor een funbootje waar ik mijn spulletjes in kan doen(dus niet perse een 700 motor want deze bezit ik nog niet), liefst op 1 accu en ik denk ook dat ik wat kleiner zal moeten zoeken om wat vaartijd en snelheid eruit te halen. wel wil ik varen op een rivier (geen super ruige) maar ik ga niet met windkracht 5 varen ofzo gewoon een mooie rustige dag. mijn budget is 300 euro maar ik beschik al over een hoop dingen.

ik hoop dat iemand mij kan helpen.

groetjes,

Jelmer

Deel Deze Pagina