Mick Reeves Sopwith Camel

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door strutter, 19 jan 2007.

  1. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Als je een droom hebt en je bent in de mogelijkheid deze na te streven, doe dat dan!

    Mijn droom was een schaal 1/3 Sopwith te bouwen en te vliegen
    (Ik stond vaak te watertanden bij de 1/3 pup van een clubgenoot :wink: )

    Mijn keus viel op de Camel omdat dit een model is dat je niet vaak ziet
    Helaas had het echte voorbeeld moeilijke vliegeigenschappen, zeker voor nieuwelingen :?
    dit was voornamelijk te wijten aan de grote rotatiemotor voorop en de enorme wendbaarheid door de korte romp
    Voor goede vliegers was het echter een fantastische kist omdat ze er alles mee konden doen wat ze wilden

    Dit model schijnt hier geen last van te hebben en zou makkelijk te vliegen moeten zijn volgens Mick :yes:

    [​IMG]

    Deze is als voorbeeld gebouwd door Alan Yendle

    [​IMG]

    Daar gaat je hart sneller van stromen niet??

    Spanwijdte is 2,84m, gewicht ca. 13-16kg
    Als motor wordt 50-100cc aangeraden
    Ik heb gekozen voor de ZG62 met Torquemaster (vertraging)
    zodoende kun je een grote prop draaien (28")

    De kit is goed verzorgd en het CNC-freeswerk is keurig gemaakt
    Het meeste hout is (hard) liteply

    [​IMG]

    [​IMG]

    Verder bevat de kit veel metalen onderdelen zoals RVS-fittings, forkends, spandraden, landingsgestel, alu-cowl (36cm!) en een hele berg schroefjes
    Hiernaast ook nog de tekeningen, ABS Lewis machinegeweren, wielen en noem maar op

    Heb zelf al eens eerder een Sopwith van Mick's tekeningen set gemaakt en weet dus welke bouwwijze hij toepast en hoeveel werk het is
    Daarom heb ik besloten om de kit te kopen ipv deze van tek. te maken
    Heb in het totaal 4 kisten verkocht en kon zodoende deze bouwdoos bestellen in Engeland

    [​IMG]

    Je verzamelt alvast wat informatie vooraf natuurlijk..

    [​IMG]

    en ook het plastic modelletje mag niet ontbreken
    Volgende keer verder met de vleugels


    Groet, Ralf
     
  2. Ruben Jansen

    Ruben Jansen

    Lid geworden:
    21 dec 2006
    Berichten:
    668
    Heej Ralf,
    Leuk om eens een toestel uit WW1 te zien. Zo te zien weer een leuk draadje om te volgen :D
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.822
    Locatie:
    Zeewolde
    mooi mooi mooi, weer een draadje om te volgen :yes:
     
  4. Awol

    Awol

    Lid geworden:
    22 feb 2006
    Berichten:
    1.421
    Locatie:
    Nistelrode
    Erg mooi!!
    Was de Camel trouwens niet met Vickers machinegeweren uitgerust?.....Tenminste als ik de mijn Biggles boeken van mijn pa goed gegelezen heb :wink:
     
  5. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Inderdaag errug mooi bak die 1/3 versie. Heb deze bij de EK F4c schaal te Lappeenranta in Finland door Mick zien vliegen........heel imposant om te zien, door formaat versus gewicht lijkt het wel of hij wandelend bij te houden is zoals de echte. Komt tóch de oude uitdrukking "Big is beautiful" weer terug......
    Veel succes met bouwen!

    Groetjes,
    Gerald
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.822
    Locatie:
    Zeewolde
    Om even verder te watertanden de Pup van Frank Hartog.
    Pup
     
  7. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Mooi Ralf,

    de Camel staat bij mij ook (hoog) op de lijst, (heb vroeger alle Biggles boeken gelezen) kan ik nu mooi de kat uit de boom kijken.....
    vroeg me af; een ZG38 met Clark vertraging draait een 32¨x18¨ is die diameter niet meer op schaal? :teacher: (als bij de pup)
    volg dit nauwgezet uiteraard,

    groet,

    Frank
     
  8. Teus

    Teus Guest

    Weer een heel mooi te volgen project 8)

    Heb al wat van de foto's gezien, wordt heel mooi.
    :thumbsup:
    Gr. Teus
     
  9. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Heren, dank voor de warme ontvangst

    @Awol, VICKERS is natuurlijk de juiste benaming! :oops:
    was een beetje in de war

    En ja wie kent ze niet die prachtige verhalen van Biggles.... mooi he die WW1 stories

    [​IMG]

    speciaal voor Awol de Vickers guns

    [​IMG]

    ABS kitjes geplakt en net het nodige 0,4mm ply gefatsoeneerd

    [​IMG]
    En zo komen ze ongeveer te zitten
    maar ik loop al een beetje te ver vooruit....

    @Gerald, geweldig! jij hebt mijn HELD (MR) al 'in het echt' ontmoet

    Welke motor vloog hij er toen in? eigenbouw 80cc V-twin/ King 100cc of de vertraagde ZG62?
    Kun je ook nog iets vertellen over de landingseigenschappen?
    (daar heb ik nog wat twijfels/angst voor)

    [​IMG]

    @ Frank,
    34" is de juiste maat als schaalprop, ben alleen bang dat je hiermee te weinig grondspeling hebt
    32x18" staat er hier als dummy op, heb erg lang nagedacht over de juiste aandrijving voor deze kit
    Het leek me dat de ZG38 met Toni clark vertraging net iets te weinig power zou hebben voor deze kist

    Ideaal leek me de Schlundt ZG45 + 2,5:1 getriebe met 32x18" prop, deze was mij echter veel te duur
    en er is te weinig ruimte voor de dummy motor

    Dus ondanks dat de door mij gekozen ZG62 met torquemaster maar een 28x12/14" draait
    heeft deze volgens mij de beste papieren 8)

    80-100cc twins kan ook natuurlijk maar dan zit je weer met dure dempers, bovendien leveren ze wel erg veel vermogen
    (Seidel 125cc is ook heel mooi... :wink: )

    [​IMG]

    Hier nog de cowl met dummy-prop zoals deze al enige tijd aan de wand van mijn bouwhok hangt
    totdat deze klaar is om te vliegen natuurlijk

    volgende keer dan echt de bouw van de vleugels...

    Groet, Ralf
     
  10. Awol

    Awol

    Lid geworden:
    22 feb 2006
    Berichten:
    1.421
    Locatie:
    Nistelrode
    Over schaal gesproken! Top! 8)
     
  11. Arvid

    Arvid Guest

    Biggles, doet me denken dat ik een toppe Engelse leraar op de middelbare school had. Voor de literatuur lijst mocht ik Biggles lezen........ :lol:

    Maar goed, off topic, abootje om dit mooie werkstuk te volgen.
     
  12. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Ben begonnen met de mid-wing sectie

    De 4 liggers zijn 17x5mm vuren (!)
    neuslijst rond 3mm GFK
    achterlijst rond 2mm verenstaal
    ribben zijn 3mm liteply en de wortelribben 6mm triplex
    de diagonale versterkers zijn 6x6mm hard balsa

    al met al een redelijk zware constructie maar de vleugels zijn erg dun (dikste punt 26mm)
    en op deze manier is het geheel toch erg sterk

    De afmeting van de mid-sectie is 73,5x46cm
    Voor dit project heb ik een nieuwe bouwplank aangeschaft van 22mm MDF
    Heb het zo laten zagen dat ik deze hele sectie in een soort mal kan bouwen

    [​IMG]

    Na het buigen van de achterlijst en de bevestigings lippen worden deze aan elkaar gehecht met soldeer
    Hierna worden ze omwikkeld met 0,4mm verzinkt draad en dit wordt weer gesoldeerd
    Er ontstaat op deze manier een hele sterke achterlijst constructie die goed schaal lijkt

    [​IMG]

    de webbings zijn 0,8mm ply en worden aan 2 zijden vastgelijmd
    Voor het hele project gebruikte ik witte houtlijm
    De capping strips 6x1,5mm balsa werden met groene ZAP gelijmd
    omdat dit lekker snel werkt (jeukt alleen zo aan je ogen)

    [​IMG]

    Voor de bespanning gebruikte ik Solartex 'Linen', deze is niet zo doorzichtig als de Solartex 'antique'
    En de kleur is precies goed voor de ‘clear doped’ onderzijde van de Sopwiths

    [​IMG]

    De ribben worden aan de onderzijde (hol) met SIG 'Stix-it' ingestreken om een betere hechting te krijgen

    [​IMG]

    [​IMG]

    De ronding wordt dmv inknippen gedaan
    Bij het folieen om de achterlijst (2mm vst) knip je 8-10mm overlap, deze vouw je om naar de bovenzijde en
    zet hem daar vast met een 'hechtje' aan zichzelf
    Op het verenstaal hecht de tex nl niet
    later bij het bekleden van de bovenzijde maak je een overlap van ca. 6mm die je weer aan de onderzijde hecht
    De 'kreukels' van de 1e hechtjes verdwijnen bij het echte spannen met de bout/ fohn.

    [​IMG]

    Detail voor de kabels, hier komt later een inspectievenster overheen
    De kabeltjes zelf moeten nog door een dummy turnbuckle verbonden worden

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier ben ik nog bezig met het uitlijnen van de cabanes
    Hiertoe werd wederom een mal gemaakt
    Ik kon nog niet met de romp beginnen omdat de motorkeuze (positie motorspant)
    nog niet bekend was, zodoende de mal

    [​IMG]

    Moest ivm transport van en naar zolder de gehele cabane afneembaar maken
    hiertoe moesten 4 metalen lippen gemaakt worden die aan de romp bevestigd worden
    De voorste kruisdraden moesten aan de onderzijde ook aan de struts bevestigd worden
    Kleine afwijking van schaal om praktische redenen…
    Normaal worden deze voor de voorste strut aan de romp bevestigd

    het geheel is nu met 4 stuks M3 boutjes en niloc moeren afneembaar

    [​IMG]

    Gewicht van de hele mid wing sectie met folie 530 gram
    Inclusief verf en lak werd dit 550 gram

    hopenlijk wordt het een beetje duidelijk zo

    Groet Ralf
     
  13. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    pfffff.....hallo..(!).., dat was 1993, 13 jaar geleden...da weet ik allemaal niet meer hoor :lol: Ik weet wel dat het een goed vlieg beeld had en leek eenvoudig te vliegen op Mick zijn eigentijdse manier zal ik maar zeggen, landingen waren allemaal een eitje, wel een beetje oppassen met x-wind, tis een lichtvoetig beestje waar de wind snel vat op heefd.
    Zie Mick bijna elk jaar op WK of EK schaal en is ontzettend aardige man die graag helpt. Wel een beetje eigenwijs maar da's een eigenschap die wij modelbouwers allemaal gemeen hebben denk ik.....

    Groetjes,
    Gerald
     
  14. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hi Strutter,

    "I have a dream" las ik in het begin.
    Deze droom gaat zeker uitkomen, dat is goed te zien.
    Als je vragen hebt Mick Reeves heeft, zoals je wellicht wel weet een eigen site en ik stel me voor dat hij ook emails beantwoordt.

    Hij geeft UITGEDREID commentaar als je hem iets vraagt.

    [​IMG]
    Vraagje aan Mick Reeves levert zeker een antwoord op.

    Groeten en succes,

    Bert
     
  15. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Ha Gerald en Bert,

    Mick is zeker niet de beroerdste om te helpen!
    Heb ik zelf ook al een aantal malen meegemaakt bij vragen over de Sopwiths
    Leuk te horen dat jullie er ook zo over denken en leuke foto trouwens Bert, dank

    Had ook een klein 'misfitje'gevonden in de kit, de riblets bleken undersized te zijn
    mailtje naar hem en binnen een week een set nieuwe met excuus, super gewoon!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier nog het detail van het folieen van de achterlijst

    [​IMG]

    [​IMG]

    De ophangpunten voor de brackets zijn gemaakt van 2 M3 moeren die op een messingplaatje zijn gesoldeerd

    [​IMG]

    Het maken van de cabane struts, aftekenen, schaven en de rest schuren

    [​IMG]

    Als je dan toch bezig bent neem je de interwing struts gelijk mee

    [​IMG]

    2x beitsen met 'Teak' en vervolgens 2x in de blanco Acrylfix

    [​IMG]

    Zo komt het er dan uit te zien

    Ralf
     
  16. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Vreeeeselijk al die mooie foto´s, kan het bijna niet aanzien.
    als ik geen drie kisten onderhanden zou hebben dan zou ik onmiddelijk die kit bestellen Ralf!!
    prachtige constructie,

    Frank
     
  17. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Hier ook nog wat details van de metalen bevestigingsplaatjes
    Deze komen uit een bijgeleverde RVS-set (ca 100 stuks) (zie ook mijn 1 1/2 Strutter draadje) :roll:

    [​IMG]

    Enkele met zilversoldeer samengestelde delen

    [​IMG]

    Deze plaatjes worden in de uiteinden van de struts gelijmd met epoxy
    hiertoe moet er een sleuf gemaakt worden, dit werd gedaan door enkele gaten te boren
    met een 1mm boortje in de kop van de strut
    de restanten eruit 'trekken' met een restje van een oud ijzerzaagje :wink:

    [​IMG]

    Hier de voorste cabanestruts inclusief de lipjes voor de voorste kruisdraden

    [​IMG]

    en de achterste cabanestruts reeds op de romp gemonteerd
    De M3 inbusbout is de 'transportdeling'
    Dit geheel was een aardig priegelklusje maar het geeft wel een voldaan gevoel als het 'goed is gekomen' :p

    Dat was het weer voor vannavond,

    Groet, Ralf
     
  18. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Heej Frank,

    Voor liefhebbers, en dat ben jij denk ik ook wel :wink:
    is dit echt een genot om te maken
    You won't be dissapointed...

    Blij dat ik voor de kit kon gaan ipv bouwen van de tekening, dit scheelt zo veel tijd!

    Ralf
     
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.822
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee, Strutter geweldig mooi kan niets anders zeggen hier ga ik van kwijlen.


    ps. wordt dit opdracht nr 3 :lol:
     
  20. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Ha Berto,

    zou niet verkeerd zijn een filmpje van de maiden, leuk als afsluiting van zo'n draadje..
    kun je gelijk zien of het goed gaat, of niet.... :roll:
    We zien tzt wel


    groet, Ralf
     

Deel Deze Pagina