Micro Chip

Vorig jaar had ik het boek Throw it Out of Sight!: Building and Flying a Hand-launched Glider by Lawrence F. Abrams (Author) via Amazon gekocht. Heel leuk en leerzaamboek. :thumbsup: (aanrader op www.hippocketaeronautics.com). Hierin wordt stap voor stap beschreven hoe je de Micro Chip moet maken. Binnen een week was ie klaar. Maar alleen nog geen tijd gehad om er mee te vliegen. Gelukkig vanmorgen een redelijk windstille ochtend en vliegen maar. In het oudste stadspark van Nederland (Alkmaarse Hout) eindigde de 1e worp meteen hoog in een boom. Na een half uur stokken gooien (soort warming-up) gaf de boom de Micro Chip gelukkig weer terug aan de bouwer. Ik had wat extra kneedgum mee en kon het model hiermee goed uitlijnen. Als extra voorziening had ik een katapult-hoekje uit onderromp gesneden. Door het afschieten met elastiek klom ie goed omhoog en draaide daarna mooie achtjes... Tot nu toe met dit model de langste vrije vlucht van al m'n vrije zwevers gehaald. Zeker 20 sec. (ingeschat). Volgende keer maar es een stopwatch mee. Vraag me alleen af hoe ik de stopwatch kan starten en gooien tegelijk ?1? Het stabiele vlieggedrag is echt top.

Ben benieuwd als ik eens een thermiek bel te pakken krijg, wat ie dan doet...

De romp is gevormd uit een roerstokje van de bouwmarkt en zorgt voor genoeg stijfheid en sterkte om te gooien of af te schieten. De overige onderdelen zijn gewoon van balsa-hout. Ik zal later nog wat foto's plaatsen van m'n model.

Zijn er meer bouwers die de Micro Chip gebouwd hebben, en wat zijn jullie ervaringen ?

grtz Siem

Mijn ervaring is dat uit het hoofd getelde seconden vrijwel altijd veel korter zijn dan met een stopwatch gemeten seconden ... Het gemeten aantal seconden valt vaak tegen als het om vluchtjes van minder dan een minuut gaat.

Het beste kun je een helper of toeschouwer de stopwatch laten bedienen, anders zul je met de ene hand moeten gooien en met de andere de stopwatch moeten bedienen. Met katapult lancering is dat natuurlijk nog moeilijker.

Als je een horloge met secondenwijzer (of -teller) hebt kun je aftellen tot die op 12 uur (of op nul seconden) staat en dan gooien, of omdat je een seconde of twee over het gooien doet kun je ook op 2 seconden vóór de hele minuut gooien. Kijk als het model landt waar de secondenwijzer op staat. Je kunt ook een stopwatch laten doorlopen en op dezelfde manier gooien op 2 seconden voor de hele minuut. Omdat je waarschijnlijk toch niet snel meer dan één minuut vliegt gaat dit prima.

Verder zul je in een park, waar veel bomen en dergelijke zijn, waarschijnlijk niet snel in een thermiekbel terecht komen. Daarvoor moet je toch op een vrij uitgestrekte grasvlakte of heideveld zijn.

Ga zo door. Op deze manier kun je heel veel lol aan een werpzwever hebben en er héél veel van leren.

Back