Micro FokkerG1 bouwproject

• Topicstarter Topicstarter Wouter
  • Startdatum Startdatum
Leuk projekt, ziet er veelbelovend uit. Ik ben zeer benieuwd naar het eind resultaat. Ik hoop dat je foto's van het eindresultaat en eventueel je ervaringen van de eerste vlucht op het forum wil delen. Mocht je de tekening vrij geven dan ben ook ik geinteresseerd in het cad bestand. Veel succes met de verdere bouw.

Thanx :lol:

Foto's en verslag van de maiden zullen uiteraard volgen en hier ook gepost worden.
Misschien zal ik zelfs nog tzt een filmpje maken en online zetten.

Ik ben zeker van plan om de tekening vrij te geven en wel alleen als CAD-bestand.
Mocht iemand niet over Auto-CAD beschikken dan kan hij zelf wel een progje zoeken om deze tekening alsnog te bekijken.

De site schiet al aardig op.
Zal binnen enkele dagen waarschijnlijk wel online komen (inc. CAD-tekening)

Wat kunnen sommigen....jij...toch ongelooflijk veel met weinig maken. Petje af.
:D

Het eindresultaat mag er zijn! Ben benieuwd naar de eerste vliegresultaten.

De site is af en online: http://www.fokkerg1.tk.
Momenteel is de site alleen nog maar in het Engels, binnnenkort komt ook de Nederlandse versie online.

Ook de langverwachte AutoCAD tekeningen staan op de site.

De maiden staat gepland voor dinsdag ... spannend !

Leuke site! Jammer dat je niet een paar grote foto's erop hebt staan voor een betere impressie van het model! Je zou bij de bouwfoto's desnoods gebruik kunnen maken van thumbnail pictures..? (als men de weg naar deze thread niet weet te vinden althans)

Echt een :worship: project! :thumbsup:

Thanx Jorrit, dat van die grote foto's zat ik ook al over te denken. Zal ik misschien binnenkort toch wel erbij gaan maken.

De Nederlandse versie van de site is nu ook online!
url blijft: www.fokkerg1.tk

@Jorrit: your wish is my command :D

Op alle foto's bij de 'bouwbeschrijving' en de 'kleurenschema' pagina kun je nu op de afbeeldingen klikken en verschijnt er een nieuw venster met een grotere versie van die afbeelding.

Vandaag met hulp van Rick NT de maiden-flight van de G1 gemaakt :lol: .

Na de eerste vlucht hebben we ietwat lood uit de neus gehaald, omdat het zwaartepunt naar onze mening iets te ver naar voren lag.
Hierna vloog het model eens tuk beter; het zwaartepunt ligt nu op 57mm vanaf de voorlijst.

Behalve dit vloog de kist superstrak. Bij de start klimt de kist zonder ook maar iets te sturen netjes weg. De kist heeft een mooie snelheid, maar heeft wel veel gas nodig om gevlogen te worden. De (eigenlijk iets te felle) camouflage-kleuren komen supergoed tot hun recht in de vlucht. Bovendien heeft de kist een supermooi vliegbeeld dat erg veel op het origineel lijkt.

Wel had ik erg veel last van storing. :( De gebruikte ontvanger is een Jeti REX5. Aanvankelijk lag de antenne via een nacelle los naar achteren:
FG1_bouwfoto54_2.jpg

Ik heb ook nog geprobeerd de antenne vanaf de romp meteen los naar achteren te laten hangen. Hierdoor werden de tikken minder hevig, maar waren er wel meer.
Weet iemand hoe ik dit kan verhelpen???
De motoren zijn beide ontstoord met 2 condensatoren vanaf de min en de plus naar de mantel.

Rick heeft ook ongeveer 10 minuten gefilmd.
Zodra we (hij) de film digitaal hebben, zal ik hem op mijn site zetten en hier een link plaatsen.

P.S.: Voor degenen die de tekening al via mijn site hebben gedownload; op deze tekening staat het zwaartepunt dus nog verkeerd aangeven !!! Inmiddels staan de goede tekeningen online en kun je deze downloaden vanaf mijn site.

Hang de antenne schuin naar de bovenzijde van het kielvlak. Naar de nacelle dan loopt de antenne gelijk met de stroomdraden van de motor en direct naar achteren loopt hij langs de stuurstang van het hoogteroer.

bedankt voor de tip Theo, zal t eens proberen!

Ik ga voor de zekerheid ook nog maar een derde (100nF) condensator over de motoren zetten. Nu hebben ze alleen nog maar de 2 meegeleverde 47nF condensatoren als ontstoring.

He Wouter gefeliciteerd met de eerste vlucht, toch altijd weer spannend.
Gebruik wel die 100nf jes op de min en de plus van de motor.
Helpt echt, vorige week zelf nog ervaren.

Groeten en veel vliegplezier ermee.
Han.

Gefeliciteerd met de maiden flights! Alles is gelukkig nog heel. Ik ben benieuwd naar de video.

Je zei dat je 'm met veel gas moet vliegen, heeft ie dan nog genoeg power over om bijv. een looping te maken?

Wouter

Een 3S1P Lipo pakketje geeft beduidend meer power, en met een goed "power-management" zijn de SP300-7,2V's een "lang" leven beschoren ;-) ...

Phoenix,

Genoeg vermogen voor Loopings en Rollen, maar met half gas kun je de kist niet meer op hoogte houden. Misschien nog een keer testen met zwaartepunt nog een stukje verder naar achteren, we hebben nogal veel up trim nodig. Maar met het huidige zwaartepunt is de kist goed uit te melken voor de landing.

Het was maar goed dat ik het hele weekend op de 3D Masters heb geoefend met filmen anders was ik nog dol geworden van de vluchtjes van Wouter, vol gas kun je onbeperkt loopings maken zonder hoogte verlies. En dat was Wouter dus ff aan het testen.

Groetjes,

Rick

Zoals Rick al zegt heeft deze kist vermogen genoeg, maar heeft hij wel bijna de hele tijd volgas nodig om de benodigde vliegsnelheid te handhaven.

Experimenteren met zwaartepunt verder naar achteren is geen slecht idee, maar mijn belangrijkste zorg is nu dat die storing verdwijnt. Het is namelijk echt niet relaxed vliegen als de kist (bijna) de hele tijd tikken heeft.

Ik zal eens proberen de antenne te verleggen zoals Theo zei en die extra condensatortjes erop te solderen. Mocht dit nog niet helpen, dan zat ik aan deze oplossing te denken: http://www.iroquois.free-online.co.uk/aerial.htm; volgens de site werkt deze erg goed, heeft iemand hier ervaring mee???

Dit is het principe van de "Deans" en latere type's "Azarr" antennes...

Deans (and look-alikes) worden veel door helivliegers gebruikt ....

Met originele "Azarr" vliegen er verschillende op dit forum .... Theo Coenen heeft ze destijds "geïmporteerd" ....

Wegens vakantie, introductieweek en een aantal andere bezigheden heb ik al een tijd niets meer laten horen.

Ik heb niet meer gevlogen met de G1, dus ik weet niet of het storingsprobleem verholpen is of niet. Wel heb ik de antenne al verlegt naar de tip van het kielvlak.

Heb nu ook de filmpjes gemonteerd en online gezet:
Filmpje Fokker G-1 (3,62MB)

Is er trouwens al iemand die de tekening gedownload heeft en begonnen is met de bouw van dit model???
Zo ja, laat het weten en post je voortgang aub !

Back