Micro FokkerG1 bouwproject

• Topicstarter Topicstarter Wouter
  • Startdatum Startdatum
W

Wouter

Guest
Ik ga, op aandringen van mijn vader, beginnen aan de bouw van een FokkerG1.

afb1974.jpg

Het idee van het model dat ik ga maken zal ongeveer hetzelfde zijn als die van de Micro Warbirds van RBC http://www.rbckits.com/id57.htm.
namelijk: een (veel te) grote koorde, smalle profielachtige rompjes en natuurlijk een zeer eenvoudige constructie.
In plaats van een richtingroer zal ik echter rolroeren gaan gebruiken.

Ik heb op AutoCAD lt. een tekening gemaakt hoe hij er ongeveer uit gaat zien. Ook heb ik hierop alle ribben/ rompdelen getekent.

afb1972.jpg

Zijaanzicht van de romp en de nacelles (2 rompen aan de zijkant met de motoren erin) + de ribben + de liggers.

afb1973.jpg

Bovenaanzicht van de vleugel, romp en nacelles. Voor het vergelijk heb ik er de micro Mustang bijgelegd.

Zodra ik foto's van de bouw heb zal ik deze posten.

kalmar, de microwarbird die op zijn tekening ligt is 60 cm wingspan, dus ik schat de fokker ongeveer 80cm als ik het zo zie.

de autocad tekening lijkt wel gunther props te hebben, dus misschien 2xspeed 280 met gunthers ?

just a wild guess.

Spanwijdte wordt 89 cm, totale lengte 57 cm.

Als aandrijving wil ik 2x speed 300 7,2V + Günther gebruiken.
De accu wordt een Kokam 1500HC 2s1p pakket.

Volgens mij moet deze combinatie voldoende power hebben.

Wouter,

hier nog een G1 liefhebber. Mooi formaat en....electro!

Ik zal met grote belangstelling deze draad volgen. Behoort een copy van de AutoCad tekening tot de mogelijkheden? Zo ja dan hou ik me van harte aanbevolen. Deze kist staat nl op m'n lijst van ooit nog te bouwen vliegtuig.

@ Niek en Phoenix

De AutoCAD-tekening behoort zeker tot de mogelijkheden. Echter wil ik deze pas vrijgeven als ik mijn model af heb. Zo kan ik alle foutjes in de tekening aanpassen.
Bovendien is het niet leuk als iemand anders een vliegtuig dat je zelf ontworpen hebt en aan het bouwen bent eerder af heeft dan jij.
maw nog even geduld voor de tekening.

Ben inmiddels begonnen met bouwen. Ik begin met de vleugels.

afb2017.jpg

Eerst alle ribben en liggers uitgesneden.

afb2018.jpg

De liggers tot één geheel gelijmd en de ribben erop getoken.
Tot dusver nog geen lijm gebruikt.

Er blijkt dat als je nauwkeurig snijdt, dat de passing nagenoeg net zo goed is als bij de RBC bouwdozen.

HEEEEEEE Wouter, Leuk idee en ja die wil ik ook.

Leuke modellen he die MicroWarbirds en het vliegt super moet zeker ook lukken met de G1 en dat met 2 van die brullende speed 300 motoren.
Ga alvast maar even een straatje om met mijn FW190.

Laat maar komen die foto's.

Stuur eens een mailtje naar RBC Rob zou misschien een kitje kunnen worden

Ton

@Franck, weet je wat een patent kost....... ik weet niet of je hiervoor copyright kan claimen...... dus go-your-gang.......

Dirk

Ik heb naast de D21 (op z'n RBC's) ook al de opvolger van de 1,5cc hellcat (ook op z'n RBC's) op de tafel liggen ;)

Mooi werk (van RBC)!

Vind het wel leuk zo'n draadje met modellen die afgeleid zijn van mijn ontwerp voor RBC.

Patent en copyright :( wat is dat in de modelbouw, hoe zou je dat tegen moeten houden en wil je dat als fabrikant.

Het kan tenslotte zo zijn, dat door een draadje als dit de Mustang, Bearcat en FW190 juist de aandacht krijgen die ze verdienen :lol: 8) :wink: en dat is misschien goed voor businesssssss.

Nee ga maar lekker door en laat maar komen die foto's, MAAR eeehhhh natuurlijk wel elektro :wink: :wink:

Ton

Iedereen bedankt voor de leuke reacties !!!

Ik heb niet eens nagedacht over copyrights enz. (wil ik eigenlijk ook niet).
Ik wil gewoon een leuk, zelf ontworpen model maken.

@ Ton, een kitje zou wel leuk zijn, maar niet als dit inhoudt dat ik de tekening niet aan iedereen wie ik wil door kan geven.

Ik ga zo snel mogelijk de servo's bestellen, deze heb ik namelijk nodig om de vleugel af te maken. Waarschijnlijk worden het Waypoint W-060.

Weet iemand hoe het momenteel zit met aircraft-world (wat betreft invoerrechten enzovoorts)???

Wouter zei:
Weet iemand hoe het momenteel zit met aircraft-world (wat betreft invoerrechten enzovoorts)???
Hou er maar rekening mee dat er 23% overheen komt. Zo niet, dan heb je geluk.
Zie:
- http://aircraft-world.com/default.asp?id=10
- http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1772

Je kan ze echter ook bij rc.jepe.biz bestellen. Kosten slechts 13.41 euro t.o.v. $ 16.50 bij Aircraft-World. ;)

Enne...leuke foto's en ziet er erg mooi uit. :D
En mocht het zover zijn, dan zou ook ik graag een tekening willen ontvangen. :P

Aircraft-world.
Ik heb er enkele weken geleden servo's, regelaar, motor, lipopack besteld voor een zelfbouw indoor kist (liteflyer achtig ding geworden, vliegt super in de Transavia hangaar! Dat is een stuk ruimer dan een sporthal, wel zo prettig voor beginners en voor gevorderden natuurlijk ook) waarde $103 (toen ca. 78 euri).
Deze gewoon via post ontvangen thuis en gelukkig geen invoerkosten betaald, ik had blijkbaar geluk.

Je kunt Aircraft-world vragen of ze op het pakket willen aanvinken dat het om een gift gaat en zo de invoerkosten omzeilen.

Phoenix dat van het aanvinken als gift doen ze niet (meer), dus het heeft geen zin hier naar te vragen...
From FEB 1st 2004, the status of AIR CRAFT under Japanese law has changed from "private" to "company". Therefore to comply with regulations, all orders henceforth must include the invoice. Please do not ask us to "forget" the invoice or to reduce the declared value. We cannot and will not do these things, nor will we respond to such requests in mail.

Ok, duidelijk statement. Neemt niet weg dat mijn ervaring met aircraft-world goed is.

Terug naar het topic, we (ik) wacht(en) met smart op nieuwe foto's!

Dan wordt het dus toch rc.jepe.biz
Jammer alleen dat ze momenteel niet op voorraad zijn, op de site staat dat ze vandaag binnen zouden komen, maar er staat toch nog steeds dat ze niet op voorraad zijn.
misschien toch ff contact opnemen.

Ben verder gegaan met de bouw van de vleugels.
Eerst het middenstuk gemaakt.

album_pic.php

Eerst de achterlijst tegen de ribben gelijmd, met blokjes in de hoek zodat ze mooi haaks staan.

album_pic.php

Daarna de voorlijst ertegenaan gelijmd.

album_pic.php

Bij de tip eerst de voorlijst....

afb2032.jpg

.... en daarna de achterlijst

afb2033.jpg

de achterlijst nog ff schaven en schuren en op de vleugeltip na is deze kant klaar.

Hopen dat ik morgen tijd heb voor de andere kant

foto's uploaden lukt op de een of andere manier niet zo goed, sommige foto's worden totaal niet ge-upload en sommige maar voor een gedeelte, vreemd !!!

Back