Micro FokkerG1 bouwproject

• Topicstarter Topicstarter Wouter
  • Startdatum Startdatum
De rechtertip is nu helemaal klaar,

album_pic.php

nu de linker nog...

Ziezo, de linkerkant is nu ook af.
De vleugel is nu in principe af.

album_pic.php

album_pic.php

Twee balsa plankjes ingelimd om het bespannen op de plek waar de stroomkabels uit de vleugel komen te vergemakkelijken.

In het midden bij de romp moet ook een servo tussen de ribben komen, dus hier doe ik dit op een andere manier.

Ik ben komende week op vakantie naar Rome,
dus het zal wel ff duren voordat er nieuwe foto's komen.

Terug van vakantie en weer verder gegaan aan de bouw van de G1:

album_pic.php

De eerste nacelle is af!

Helaas heb ik deze op de bouwavond gemaakt en had ik mn fototoestel niet bij me, dus geen bouwfoto's.
Maar niet getreurd: gelukkig moet ik nog een nacelle maken. Hiervan zal ik tzt enkele bouwfoto's plaatsen.

Heb de andere nacelle nu ook gemaakt en nu wél foto's van de bouw gemaakt:

album_pic.php

Eerst één zijkant op de bouwplank, met bij de voor- en de achterlijst multiplex verstevigingen

album_pic.php

Vervolgens de 2mm balsa spantjes erop gelijmd

album_pic.php

Daarna de 2e zijkant ertegenaan

album_pic.php

Dmv 2 spelden de achterkant netjes en recht samen gelijmd

album_pic.php

Et voilà: de 2e nacelle is ook af

album_pic.php

Zover ben ik dus op het moment: de vleugels en de 2 nacelles zijn af.

album_pic.php

ff de 2 romphelften toegevoegd, om te kijken hoe het geheel eruit komt te zien.
Begint al aardig op en G1 te lijken, niet?

@Franck: hoe gaat het met de D21 die je aan't bouwen bent???
heb je toevallig bouwfoto's ???

Vanmiddag de romp gemaakt:

album_pic.php

De rompzijkanten met dezelfde verstevigingen aan de voor- en achterlijst als bij de nacelles.

album_pic.php

Alle spantjes erop gelijmd. Het zijn er hier een stuk meer, dat komt omdat er een stevig accucompartiment gemaakt moest worden.

album_pic.php

Het rompje met klaar, met indekking. Op 2 plaatsen zit er geen indekking op, hier komen 2 luikjes; 1 voor de accu (neus) en 1 voor de ontvanger (boven vleugel)

album_pic.php

Zo staat het er nu voor.

Nog ff wachten tot de ontvanger binnen is en ik wat nieuw hout heb gehaald, dan kan ik weer verder.

@Franck,

heb nog niets uitgewogen, denk namelijk dat de bespanning hier nog veel invloed op kan hebben.

Het zwaartepunt wordt inderdaad misschien (hopelijk niet) een probleem.
Het probleem is dat ik alle RC nauwelijks kan verplaatsen, de motoren hebben nl. een vaste positie en door de afmetingen van de accu kan ik deze slechts enkele centimeters verschuiven.

Hoe zit het trouwens met jouw D21, ben je daar ook nog mee bezig.
Zo ja, ben wel benieuwd naar een fotootje!!

Wouter, het ziet er heel gaaf uit! Ik moet denk ik maar eens gaan beginnen met deze hobby, het begint door zulk soort plaatjes wel te kriebelen....

Heb inmiddels de staart en ook de ailerons gemaakt:

album_pic.php

Heb ff de motortjes voorin gedaan om te kijken waar het zwaartepunt ongeveer terechtkomt.

AAAARRGH!!! :evil:
Blijkt dat met alleen de motortjes + props het zwaartepunt al ongeveer goed ligt.
De accu voorin de neus is dus geen optie. :(
Het idee is nu om de accu of tussen voorlijst en hoofdligger te plaatsen of achter de hoofdligger (waarschijnlijk laatste).
Door met de overige componenten te schuiven krijg ik t zwaartepunt dan nog wel goed denk ik.

Het project begint al aardig op te schieten Wouter :thumbsup:
Heb je al een idee waarmee je 'm gaat bespannen?

@Phoenix: dank je!

Ik ga m bespannen met oracover.
hierbij gebruik ik de drie kleuren die ook op de originele (Nederlandse) gebruikt zijn, nl: bruin, donkergroen en zandkleur, zie onderstaande afbeeldingen.

afb1974.jpg

album_pic.php

Omdat de zandkleur niet in oracover verkrijgbaar was, is dit een soort geel geworden (goudgeel), is niet precies hetzelfde, maar lijkt er aardig op.

Mijn idee was om de vleugel (vanwege de open constructie) eerst helemaal met bruin te bespannen.
De onderkant is namelijk helemaal bruin.
En daarna stroken geel en groen aan de bovenkant toe te voegen.

De romp, nacelles en staart kunnen meteen met stroken bruin, geel en groen bespannen worden.

Dit leek mij de eenvoudigste oplossing, aangezien ik liever niet met verf aan de gang wil.

Hoi Wouter,

Mooi toestel zeg :worship: :thumbsup:

Voor je accu probleem, al es aan Kokam's gedacht?

Groetjes

Xaf

@XAF :ff twee pagina's terugbladerenn,

dan zie je dat ik al een Kokam 1500HC 2s1p pakket ga gebruiken.
Het probleem is dat ik zowel de acuu, als de twee motoren ver voor het zwaartepunt wou plaatsen en dat ik te weinig gewicht achterin heb om dit te compenseren.

maar door de plaats van de accu te veranderen zal dit probleem hopelijk opgelost zijn.

Een tijdje nie zo veel gedaan, maar heb nu vakantie dus ben weer verder gegaan met bouwen.

Van de lipo-cellen eerst pakketjes gemaakt. Daarna pakketje op de tekening gelegd om te kijken waar de spantjes moeten komen in de nieuwe romp:
afb3414.jpg

En ziedaar een nieuwe romp met achterin plaats voor t accupack
afb3415.jpg

Zo ziet het er uit met accupack. Het accupack zit dus door de vleugel heen.
afb3416.jpg

Tevens begonnen met de aileron aansturing. De buitenkabels zitten er al in. Hierdoor komt 0,8 verenstaal dat als stuurstang gaat dienen.
afb3417.jpg

Binnenkort meer.

EDIT: Ik krijg de foto's niet te zien, wat doe ik fout???
EDIT: De foto's doen het nu wel !

ik snap er nix meer van !

Eerst werkte een link naar het fotoalbum wel altijd,
en bij Han werkt t kennelijk ook.

iig de foto's zijn nu (2 maal zelfs) te zien.

Back