Micro heli voor outdoor gebruik

Mede micro helivliegers,

Mijn vraag is met welke type micro heli kun je ook buiten kunt vliegen, of is het formaat t-rex 450 de juiste keus?

Ik lees het graag.

Pieter

Hoi Pieter,

In principe kan je met elke Micro wel buiten vliegen mits het wind stil is.
Denk echter wel dat een CP micro iets meer wind kan verdragen dan een FP micro.
Maar hou er ook wel rekening mee dat een Micro zo uit het oog is. dus een T-rex of een Ark 400,
bijvoorbeeld zou een betere keus zijn.

Maar met dit weer zou ik niet buiten willen vliegen :onweer:

Een fp microheli kan je meestal tot windkracht 2 buiten vliegen. Dit wil zeggen dat de blaadjes aan de bomen ritselen, maar de takjes niet mee bewegen. Bij meer wind wordt het zeer moeilijk de fixed pitch onder controle te houden. Bij elke windvlaag stijgt hij en vliegt hij vrij snel weg.
Qua afstand is ruwweg zo'n 70m het verste wat je kan vliegen. Verder wordt het moeilijk om te zien in welke richting de heli aan 't vliegen is en dus om hem onder controle te houden.

Hoe groter de heli, hoe verder je ermee kan vliegen en hoe minder windgevoelig hij is.

Met mijn GWS mini dragonfly heb ik al veel buiten in de tuin gevlogen. Als het windstil is gaat dit uitstekend en is veel fun. Bij windkracht 2 is het al veel moeilijker en moet je echt maximaal geconcentreerd blijven om steeds heel snel te corrigeren voor windvlaagjes.

Met windkracht 5 is het nog best te doen om met een Zoom400 buiten te vliegen.
Gedaan op de Maasvlakte (waar het NOOIT windstil is).
FP buiten... kan, maar dan moet het echt windstil zijn en niets in de buurt hebben.
Geprobeerd met piccolo met windkracht 1 a 2... ding is echt haast niet onder controle te houden.
Zelfs met enigszins alu voor de sterkte en snellere sevo's voor betere/sterkere reactie is het eigenlijk niet leuk vliegen.

Met windkracht 5 vliegen met een zoom/t-rex kan wel, maar het vliegt echt zwaar klote
t/m windkracht 3 zou ik zeggen voor lekker vliegen, daarna kan nog wel maar is niet meer leuk.

Back