toch nog even een ervaring met een microheli;
Ik heb mijn hummingbirdje nu sinds 2 weken, en heb er sindsdien alle dagen mee gevlogen. Ik heb niet de complete kit gekocht, maar de basiskit en dan "separates";
GY240 gyro, 2 5 gram servootjes, jeti rex 5, cd-motortje, slim 10 voor de staart(edf40), mgm 08 voor de main, 3S etec 1200, 286 gr gewicht.
Eerst wat gepriegel met de gyro, die helemaal niet werkte. Een hele dag op gezocht... om het kort te zeggen de gyro werd gestoord door het magnetisch veld rond de motor, hij stond er namelijk vlak naast. Verder bleek de vertraagde staartrotor te traag te zijn om de GY240 te volgen. Ik kon geen gain setting vinden waarop de staart in de juiste richting bleef en niet heen en weer sloeg. Heb de staart nu vervangen door een edf40, en alles werkt nu prima. Als ik ooit aan een nieuwe regelaar geraak, zet ik er m’n brushless staart op

.
Na dit opgelost te hebben, beginnen oefenen in de garage. Ging allemaal redelijk goed. 1 keer tegen de kast gevlogen, en een stukje van 1 mainblade…gewoon met CA er terug opgeplakt 8) Nog een head stiffner, ball-in-swash en collar mod toegevoegd…en nu vliegt hij perfect! Eens uit het ground effect vliegt hij naar mijn idee redelijk stabiel, en heb ik hem redelijk goed onder controle. Een ook de flybar paddels goed vastzetten en uitrichten helpt wel veel voor de stabiliteit
Als een .30 heli nog stabieler is dan dit, dan zijn alle helipiloten toch wat in mijn achting gedaald :wink:
Ik ben nu doellandingen aan het oefenen, dus proberen landen op een plank en later op een doos etc… Lukt al redelijk, maar ben ook toch al wat tegen de doos gevlogen

Bij een hummingbird betekent dit oprapen, de rotorbladen terug recht zetten en opnieuw proberen maar!
heb al veel plezier gehad in de garage!
De ervaring met vliegtuigen heeft zeker geholpen bij het leren vliegen. Het met beide handen voortdurend corrigeren kan een "leek" niet denk ik…Er is wel een verschil in het sturen tussen een heli en een vliegtuig. Bij een vliegtuig probeer je zo smooth mogelijk te sturen, maar bij een heli werken korte correcties en dan direct terug naar het center het best vind ik. Ervaren andere helipiloten dit ook zo?
Ik ben niet zeker, maar ik denk dat een leek het toch wel zeer lastig zal hebben het zichzelf te leren. Met een beetje hulp in het begin moet het wel lukken denk ik.
Ok, genoeg getypt, de lipo zal nu wel bijna vol zijn…daar ga ik weer voor een half uurtje :wink:
niels