Ik heb een gele mast op m'n Parat. Tegen de wind in ga ik altijd sneller, lekker peuh
De "theorie van de gele zeilen" is overigens wetenschappelijk best te onderbouwen.
Zeilboten maken voor 99,9999% gebruik van wind. Wind is een verandering van luchtdruk, daar hoef ik verder niet over uit te weiden.
Maar die overige 0,0001%... waar komt die vandaan?
Voor de kijkers naar de serie Star Trek (Next generation) is dit geen geheim. In de intro van deze serie is een grote zonnevlam te zien. Deze zonnevlammen genereren veel 'zonnewind'. Deze zonnewind is op aarde zichtbaar als het 'Noorderlicht', maar ook op andere plaatsen op aarde is deze zonnewind merkbaar als verstoring van het electromagnetisch spectrum. Radio's storen, mobieltjes hebben weinig ontvangst, noem maar op. Theoretisch echter kan ook deze 'zonnewind' opgevangen worden. Het enige wat daarvoor nodig is, is een reflecterend oppervlak. Geel is een goede zonne-energie-reflector. Dus als wind en zon uit dezelfde hoek komen en je vaart 'aan de wind', vaar je dus ook 'aan de zon'. gevolg: 0,0001% snelheidswinst.
Vaar je 'aan de wind' en met de zon achter, heb je ook winst, alleen niet zoveel, omdat je zeilen niet optimaal staan t.o.v. de zon.
Vaar je voor de wind, maar 'aan de zon' heb je 0,0001% snelheidsverlies. Dat is dus een situatie die je moet voorkomen.
Remedie: zon verplaatsen.
Betere zeilen zouden spiegels zijn, maar ja, die zijn niet zo plooibaar...
Goed, genoeg theoretisch ge#%$^(*^&(... :sniper:
Nog meer van dit "briljante" gezwets? :wink: