Micro Magic afstellen

Enkele jaren geleden heb ik de MM van een overleden clublid geërfd.
Zeilnummer 3, dus één van de eersten in NL.
Zeilde prima, zij het iets loefgierig.
Met de giek over SB moest ik altijd constant wat naar BB sturen.
Andersom ging goed, maar ook af en toe een schotje naar lijzijde.

Dus dacht ik er genoeg verstand van te hebben en wilde de stand van de mast veranderen.
Uit mijn jonge jaren weet ik van het windsurfen nog dat je de mast voorover moest doen om af te vallen en achterover om op te loeven.
(Toch?? Of heeft mijn brein het in de loop der jaren omgedraaid?)
Dus de achterstag iets gelost waardoor de mast voorover komt.
Resultaat:
Nu moet ik het roer bijkans vol naar BB leggen om hem enigszins in de goede richting te sturen.
Dus de stag weer terug gezet, de knikjes waar het schuifje gezeten had waren nog te zien en dus dacht ik het weer voor elkaar te hebben.
Helaas. nog steeds zo loefgierig als de p*st.

En nu weet ik niet zo goed wat te doen.
Hoe stel ik dat nu goed af?

Menno, Laat eens kijken of ik het een beetje snap. Met de giek over SB wil de boot naar SB, want je moest BB roer geven. Dan is de boot niet loefgierig, maar lijgierg. Zet je de mast verder naar voren, dan wordt de kwaal alleen maar erger. En dat klopt wel, want je moest meer BB roer geven.
Dus probeer maar eens wat er gebeurt met de mast verder achterover. Wind genoeg morgen. Goed getrimd moet een zeilboot bij een vlaag wat oploeven. Succes ermee! Gr. Klaas.

Dan moet je de grootschoot wat losser zetten. En nog wat tips in de video. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Steeds één ding veranderen, dan proberen. Werkt het niet? Dan terug naar de uitgangspositie en iets anders proberen.
Bij de Micro luistert het best wel nauw en ook de windcondities spelen mee.
Wat vandaag een prima zeilsetting is, kan morgen (met iets meer of minder wind) absoluut waardeloos zeilen.

Dat het nauw luistert ben ik inmiddels achter:D
Had ik maar nooit aan dat schuifje gezeten met mijn fikken.
Hebben die Engelanders toch gelijk: "If it works, don't fix it."

Menno, daar ben ik het niet mee eens. Juist door te experimenteren leer je.
Mast naar achteren: dan loeft het bootje op.
Mast naar voren? Dan verlijert ze.
Maar...
Hoe zit het met de zeilspanning van fok en grootzeil?
Kun je de fokkeboom verder naar voren schuiven of moet hij juist naar achteren?
Grootzeil meer of minder bolling geven?
De schoten zó afstellen dat ze verder open gaan of juist verder dicht?
Allemaal factoren die van invloed zijn.

Als ik ga zeilen met de MM zit ik ook vaak een half uur te kl@ten voor ik een instelling heb die een fatsoenlijk zeilbeeld opleveren. En soms lukt het helemaal niet.
Waarschijnlijk heeft de roerganger dan een slechte dag. Of de fokkenist, ik weet 't niet...

Ja, die zeilen...
Daar zeg je iets.
Ook die zijn van 19toen.
Zit geen bolling meer in.
Maar uit nostalgie heb ik er grote moeite mee die te vervangen.
Misschien moet ik dat toch eens overwegen.
De fokkeboom kan ik volgens mij niet veel mee. Zie niet iets dat verplaatst zou kunnen worden.
Hij zit vooraan aan een schroefoogje, en achteraan ook aan een schroefoogje in de boom, recht boven het gaatje waar de schoot door het dek komt.
En de schoten stonden perfect, dus daar kom ik ook liever niet aan. Ook met de Engelandse spreuk indachtig.
Maar wellicht dat dat nu wel nodig is geworden.

Maar als ik het zo lees is dat allemaal per keer dat je zeilt anders.
Zo heb ik dat nooit gevoeld.
Hij zeilde met windkracht 6-7 op het Lauwersmeer (jawel, dat kon hij aan) net zo goed als met 3-4 op het Leekstermeer.
Wel veel levendiger, uiteraard, maar op dat licht loefgierig na, wel goed.

Misschien toch maar eens overwegen nieuwe zeilen aan te schaffen.
Ze zijn gewoon te koop, zag ik op het www.

Edit:
En een set besteld, want wat zou je nu de boel afstellen als de basis niet goed is?
Prijs viel erg mee.
(De verzendkosten niet...)

Laatst bewerkt:
IMG_20250505_163337683.jpg

Nieuwe zeilen.
Mooie nieuwe zeilen.

Dat scheelt vast al.

• Like
Reactions: k-k
In de manual van de New Micro Magic staan achterin wat richtlijnen om de boot af te stellen. Even googelen op manual new micro magic.

Verder werkt een klein zeilbootje net zoals een echte. Het grote verschil is echter dat grootzeil en fok samen uitgezet worden en dat de twist in de fok nodig om voldoende lucht door te laten met een touwtje (de dirk) vanaf de fokkeboom naar de mast ingesteld wordt. Een echte zeilboot heeft geen dirk.

Als je boot sterk tegen de wind in wil duwt het grootzeil harder dan de fok, dan kun je spelen met camber, schoothoek en twist om dat te veranderen. Masthoek kan ook maar dat is lastiger in te stellen.

Back