Micro Magic in hout

Een nieuwe MM is geboren ! In hout !

Houten Micro Magic 001.JPG
Houten Micro Magic 002.JPG
Houten Micro Magic 003.JPG

Het gaat weer speedy, Bob
Waar haal je zo gauw het lijnenplan vandaan?
Of heb je een bestaande opgemald?
Ard

Waarom heb je dat extra spant niet gelijk bij de bouw van de romp meegenomen?Nu moet je er eerst weer een mal van maken.
Ard

Bij de Graupner versie zit er geen spant bij de kielkast-mastkoker. Deze zit gelijmd tussen het dek en onderkant van de romp. De kiel hangt eigenlijk aan het dek.
Zo heb ik het ook bij m'n vorige zeilbootje de RG-Magic gedaan, daar heb ik wel ook een balkje bij geplaatst omdat het spant in balsa niet stevig genoeg was.
RG -Magic 31-01-2017 440.JPG

Voor de spanten van mijn boot heb ik een composiet gemaakt, een soort triplex , opgebouwd uit een kern van 3 mm balsa dat ik , bij wijze van proef, aan beide zijden van een laag fineer had voorzien, uiteraard met de nerfrichtingen onderling loodrecht.
Na droging van de lijm, die je bijna door het fineer en balsa heenperst,
krijg je een stijf en sterk laminaat.
I.pv.fineer heb ik ook wel carbon weefsel toegepast.
Van de uiteindelijke laminaten kon ik toch heel dunne en toch sterke spantjes zagen.
Ard

Hey Speedy,
leuk jouw projekt.Je hebt volgens ik kan zien de mastkoker met weefsel gedeeltelijk verstevigd,hopelijk heb je ook je bodem ter plaatse wat extra versterkt ? Het spantje waar de kielkast aanzit geeft absoluut geen stevigheid ik zou kijken om dat nog wat te veranderen,de suggestie om laminaat te maken en dat te gebruiken dan voor volgende keer,suc6 Bel10:bye:

Hey Speedy,
leuk jouw projekt.Je hebt volgens ik kan zien de mastkoker met weefsel gedeeltelijk verstevigd,hopelijk heb je ook je bodem ter plaatse wat extra versterkt ? Het spantje waar de kielkast aanzit geeft absoluut geen stevigheid ik zou kijken om dat nog wat te veranderen,de suggestie om laminaat te maken en dat te gebruiken dan voor volgende keer,suc6 Bel10:bye:
Onder de mastkoker zit er ook een matje, ik zou niet willen dat de mast plots onder de boot uit komt.

De balsa houten versies varen super! Na een paar uur varen met een snelle racing versie kwamen we tot de conclusie dat de originele en houten versie even snel waren. Links de racing MM, rechts, de balsa versie.

20160526_201642_zpsndvrohwj.jpg

Ik heb de tekeningen van de zelfbouwversie. Na een paar uur zoeken gevonden op een vage Russische site. Wil ze best delen maar zet ze niet hier. PB maar.

Gr,

Gert-Jan

Back