Micro Magic of RG65 wedstrijdklasse?

al ruim 25 jaar vlieg ik RC en heb in het verleden een Robbe Comtesse zeilboot gehad.
In de zomer ben ik op het water te vinden en heb jaarlijks hier en daar een zeilwedstrijd met een kajuitjacht.
Nu denk ik regelmatig in het najaar na, om met RC wedstrijdzeilen te beginnen.
Qua budget zit ik aan de micro magic of RG65 te denken.
Wat is de beste opstap-klasse? Is de RG65 in opmars t.o.v. de MM?
Ben woonachtig in Twente, iets wat waarschijnlijk ook invloed heeft op de klasse-keuze.

Hallo Frank,

Welke boot aan te schaffen is iets dat ik zou laten afhangen van wat er 'lokaal' het meeste wordt gevaren, zodat je de meeste zeilmaatjes hebt.

Qua boot; ik heb een seizoen MM gevaren, maar ik vind de boot, hoewel voor z'n formaat erg goed zeilend, persoonlijk te klein.
Ik vaar nu alweer ruim tien jaar een 1M Voyager en dat is toch nét iets meer boot, waarmee je bij bijna elke weergesteldheid kunt varen.

Mocht ik het wedstrijdzeilen weer op willen pakken, dan zou ik voor een RG65 gaan...

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Dankjewel voor je reactie!
De MM lijkt mij ook vrij klein maar heb wel al begrepen dat het wel over goede zeileigenschappen bezit.
Qua zeilmaten heb ik geen idee wat er in de regio Overijssel zich afspeelt op (wedstrijd-)zeilgebied. Begreep dat er in Blokzeil een groep RG65 zeilers is, maar volgens mij wordt waar ook MM gezeild.
Voor de RG zijn er ook boten te koop, zoals de Dragon Force en Graupner heeft ook een model uitgebracht. Zo uit mijn hoofd ongeveer 40 euro duurder dan de MM (racing).
Iemand bekend met deze boten?
In de toekomst zelf een romp maken lijkt me ook wel haalbaar, maar niet voor dit najaar. Nog te veel vliegprojecten.

Het is eenvoudiger om met de RG klasse te vinden omdat er een goed instap model is de Dragon Force. http://www.rczeilen.nl/racingmicrom...-dragon-force&action=page&group_id=43&lang=NL Zonder zender € 180 met zender € 199. De Dragon Force is een eenheidsklasse binnen de RG65. Je kunt snel beginnen met zeilen en ook ervaring opdoen met het wedstrijd varen. Daarna kun je beslissen of je zelf een RG65 wilt bouwen. ER zijn voldoende gratis of zeer goedkope tekeningen beschikbaar.

Heb trouwens ook een Micro Magic Classic. Was van plan om een nieuwe Racing Micro Magic te bouwen maar heb dit even op ijs gelegd omdat sommige onderdelen in het bouwpakket niet overeenkomen met de regels van de Micro Magic klasse.

Je kunt medezeilers vinden als je een oproep plaats op de website van de klasse vereniging.

MVG
Arnold

Dat is de ready to sail boot, niet het bouwpakket.

Kiel.... is makkelijk aan te passen. overgewicht -> plastik schaal eraf, dan is waarschijnlijk de lengte ook niet meer te groot.
Andere mogelijkheid elders (in het gedeelte wat in de kielkast gaat) daarbij meteen zorgen dat de kiel verder de boot in kan.

Over roer en fokaangrijpingspunt..... die paar mm .... ga je alle boten controleren zit er ook in de oude situatie een kleine spreiding.
Hierop is nog nooit gecontroleerd.

Hallo Frank,

Welke boot aan te schaffen is iets dat ik zou laten afhangen van wat er 'lokaal' het meeste wordt gevaren, zodat je de meeste zeilmaatjes hebt.

Qua boot; ik heb een seizoen MM gevaren, maar ik vind de boot, hoewel voor z'n formaat erg goed zeilend, persoonlijk te klein.
Ik vaar nu alweer ruim tien jaar een 1M Voyager en dat is toch nét iets meer boot, waarmee je bij bijna elke weergesteldheid kunt varen.

Mocht ik het wedstrijdzeilen weer op willen pakken, dan zou ik voor een RG65 gaan...

Groeten, Jan.

Wordt er MM gezeild in Overijssel?
Als ik op de MM site en RG site kijk wordt er meer MM dan RG gezeild. Met de MM bijna wekelijks.

Wedstrijden MM in Overijssel,vanuit MM.NL niet, maar Lemmer is niet zover weg van Overijssel (zegt ie met Blokzijl als RG zeilplek in gedachte).

War er in onderlinge clubjes gezeild wordt en met wat is vaak niet bekend, dus misschien zijn er hier forumleden die hier meer over weten.

Beste oplossing een oproep op het forum van Micro Magic Nederland plaatsen. http://www.micromagic.nl/index.php/forum Zo is ook de Micro Magic Zuid groep ontstaan.

Voor de RG 65 kun je een oproep plaatsen op de Facebook pagina van de RG groep of contact opnemen met RG 65 Nederland. http://rg65-nl.blogspot.nl/. Op die manier is ook de RG65 Zuid groep ontstaan: http://rg65zuid.nl/

Je moet maar zo denken als het er niet is dan kan het georganiseerd worden.

MVG Arnold

Beste oplossing een oproep op het forum van Micro Magic Nederland plaatsen. http://www.micromagic.nl/index.php/forum Zo is ook de Micro Magic Zuid groep ontstaan.

Voor de RG 65 kun je een oproep plaatsen op de Facebook pagina van de RG groep of contact opnemen met RG 65 Nederland. http://rg65-nl.blogspot.nl/. Op die manier is ook de RG65 Zuid groep ontstaan: http://rg65zuid.nl/

Je moet maar zo denken als het er niet is dan kan het georganiseerd worden.

MVG Arnold

Heb me aangemeld voor het forum van de MM. Nog wel even wachten op goedkeuring tot toetreding.. Blijkbaar moet dat een paar dagen duren.. Dan toch RGen?:thumbsup:

Na bijna een jaar...
Vind de RG65 toch wel heel interessant geworden.
Zeker ook om (ooit) zelf één te bouwen.
Nu heeft HK weer een nieuwe 'RG65'-legale boot uitgebracht. De Affinity.
Behoorlijk goedkoper en met een A- en B tuigage meegeleverd.
Toch ook behoorlijk goedkoper dan de DF. Goedkoop = duurkoop? De boeg van de HK moet wel heel effectief zijn, want mooi is ie zeker niet!
Qua gewichten zijn ze ongeveer gelijk, de romp van de HK is iets ong. 3 cm breder.
Suggesties/ideeën?

De Affinity is zo nieuw dat niemand er veel ervaring mee heeft. Ik heb er zelf net een besteld bij het European Warehouse. Verwacht dat het zeilgedrag van de Affinity wel in orde is omdat hij veel lijkt op de Dragon Force. Je kunt met de Affinity meezeilen in de RG65 open klasse maar niet in de Dragon Force restricted klasse. Verwacht niet dat de Affinity in de RG65 klasse hoge ogen gooit omdat er nogal wat gewichtsverschil is.

Zal de Afinity bouwen en uittesten en laat dit nog wel even weten. Ook ben ik van plan om hem mee te nemen naar de RG65 Zomerregatta in Lemmer het aankomende weekend.

MVG Arnold

IK zeil beide klasse MM en Rg 65 open (Mali)
MM klasse is een klasse waar je de heel goed door Nederland kan zeilen je mag gewoon niet veel veranderen romp gewicht is aan minimaal gewicht 860 gr zeilklaar
Je kan met de zeilen wat doen als je maar binnen de hoofdmaten van het zeil blijft
De Rg 65 klasse heb je in 2 delen de RG 65 DF en de Rg open
RG 65 Df is een klasse met strenge regels deze klasse komt steeds meer op vooral dat je geen goede aanvoer heb van MM rompjes en voor 200 euro kan je zeilen en als je verder wil uitbreiden aan zeilen kost het je niet veel
De Rg 65 open is een klasse die een aantal vrijheden heb als je maar lengte romp zeil opp en hoogte mast houd kan je alles er op los laten weegt niet veel
En je kan bouw tek kopen maar ook van het int net af halen
Persoonlijk vind ik een RG beter zeilen dan een MM maar dat ieder zijn smaak
Ik geef een tip gaat naar RG 65 nederland site gaat naar een wedstrijd kijken vraag daar wat je wil weten
De MM klasse heeft zijn EK in Vlaardingen in September datum staat op de mm site en bekijkt daar alles op je gemak
Anders koopt je iets wat niet goed is om bijvoorbeeld een wedstrijd te zeilen
En kijk bij je in de buurt waar mee ze zeilen is ook belangrijk
Gr Tom

Dank voor jullie reacties Arnold en Tom.
De RG lijkt me inderdaad de beste keuze. MM ook niet meer leverbaar zag ik.
Nu lijkt me zelfbouw naar bestaand ontwerp als bijv de gothic een leuke optie, maar misschien is de DF aanschaffen wel het beste. Qua kosten zie ik zelfbouw ook niet als besparing hoewel ik hout, epoxy en glasmatten wel heb liggen.
Alleen tuig zou ik moeten aanschaffen. Waar kopen jullie de zeilen? Of maken jullie deze zelf? In de UK zag ik BG sails en CAT sails

Als je voor de DF gaat zijn er een paar in Engeland Cat sails en Soch sails en Vam sails in Spanje Duitsland X sails
BG sails heeft het gewoon druk daar is een levertijd van een aantal maanden want deze levert zeilen 1 m klasse en de M klasse en daar is in september het WK van
Het zeiltje wat in de doos zit is niet veel maar dat kan je ook niet verwachten voor net geen 200 euro
Rc zeilen heeft ze staan kijk even op hun site
Soch sails heeft ook andere dingen voor de Rg 65 DF
Kijk gelijk even op de site van de DF klasse in Engeland daar staan een groot aantal tips voor het bouwen van de boot
Maar ik zou eerst even gaan kijken bij de klasse wedstrijd

Gr Tom

Er wordt aanstaande zondag gezeild door de RG65 in Lemmer. Palaver start om 10:00 en de wedstrijden beginnen om 10:30. De locatie is nog niet bekend maar dat laat ik wel weten wanneer ze het bekend maken.

Verder wil ik nog even de aandacht vragen voor de Affinity verkrijgbaar via Hobbyking elders op dit forum: http://www.modelbouwforum.nl/threads/rg65-racing-yacht-the-hydropro-affinity-by-hobbyking.244284/ Deze boot met een A en een B tuig kost € 135. Een aanrader voor mensen die met het RG65 zeilen willen beginnen.

Morgen komen we om 10:00 bij elkaar in restaurant de Eerste Aanleg, Plattedijk 20a, 8531 PE Lemmer voor het palaver. Daar wordt beslist op welke van de twee locaties gezeild wordt.

Mvg Arnold

Dank voor het bericht Arnold, helaas was ik toch verhinderd op het laatste moment. Heb je met de affinity meegevaren? Zo ja, wat zijn de ervaringen? Hoe is het gewicht van deze boot t.o.v. de DF? Las ook in je gegeven link dat het tuigage van de affinity wat kleiner uitvalt dan van de DF

Back