Micro Magic tips

• Topicstarter Topicstarter Meerzicht
  • Startdatum Startdatum
M

Meerzicht

Guest
Ha modelbouwers,

Na te mogen genieten van een nikko speedbootje kwam ik tot de conclusie dat 15 minuten wel heel erg kort is (en dat 'speed' niet voor snel staat :p). Via het idee om er zonnecellen op te plaatsen ben ik op het idee gekomen om een Micro Magic te kopen. Let wel; ik heb dus geen ervaring met modelbouw (of je moet plastic opzetvliegtuigen meetellen).

Waarom de Micro Magic; de prijs, de zeilduur en het bereik v/d zenders. Inmiddels heb ik dit forum al aardig doorspit op topics over de Micro Magic. Ik zal dan ook niet (meer) voorstellen om er een motor onder te plaatsen :).

Qua besturing heb ik mijn oog laten vallen op de Futaba 2211 (Attack II). Maar nu ben ik van plan om ooit ledjes erop te plaatsen, zodat ik hem ook kan gebruiken als het wat donkerder is. Wel wil ik dit met de zender kunnen aansturen. Nu vermoed ik dat ik hier een extra kanaal voor nodig heb, klopt dit? Probleem hiervan is dat de 3 kanaals variant veeel duurder is. Alternatief is dan de 3 kanaals modelcraft. Wat raden jullie me aan?

Ander ideetje; ik zag ergens in een topic dat iemand een rode led op de boot heeft gezet welke aangeeft dat de batterij bijna leeg is. Klinkt mij als ideaal, of is dit voor de Micro Magic zinloos vanwege de vaarduur?

Graag hoor ik wat jullie ervan vinden.

Groeten

Als je de verlichting aan en uit wilt zetten, heb je daar inderdaad een extra kanaal voor nodig. Dit kun je echter ook mixen met een ander kanaal (bv. gas), maar ik denk niet dat dit je bedoeling is. Een ledje op de boot die aangeeft of de accu bijna leeg is, is vrij makkelijk te maken.

nou weet ik niet wat je voor die 2211 moet betalen maar voor hetzlfde geld of misschien ietsje meer het je een 4 kanaals 2,4 Ghz zender.

1) Er is een compleet Micro Magic forum: Micromagic.nl: Nieuws
Daar weet men meer over de Micro Magic (zowel de "klassieker" als de "RMM") dan meneer Graupner ooit zal weten. Voor detailvragen kan je ook daar terecht. Een motor onder een MM hangen moet je daar vooral NIET roepen: dat is vloeken in de kerk of met je schoenen aan een moskee binnenlopen.

2) Met een MM varen als het donker is zal zeer weinig voorkomen. Waarom? Omdat als het donker wordt meestal de wind ook gaat liggen. En zelfs met een MM valt er dan nauwelijks meer te varen. Maar: als je er LEDs op wilt hebben, waarom dan niet met een schakelaartje aan en uit? Even naar de kant varen, schakelaartje omzetten en klaar. Scheelt geld en gewicht.

3) Als jij je MM met 4 goeie penlights vaart, of (beter nog) met een 4,8 of 6V accupakket met een beetje behoorlijke amperage zal je eerder honger/dorst krijgen dan je pakket leeg is. Ik vaar mijn RMM met een 4,8, 2400 mAh accu en kan zo ongeveer een hele middag varen. Dus een lampje om aan te geven dat je pakket vrijwel ten einde raad is, is alleen maar een extra verbruiker (en extra gewicht!!) en heeft in de praktijk weinig zin.

Kortom: bouw je MM gewoon "straight from the box" met alle aanwijzingen van dit forum en het MM-forum. Zal je nog moeite genoeg kosten zonder extra frutsels.

Daarna: geniet van het varen! Zowel de "standaard MM" als de "RMM" zijn heerlijke "gooi-en-smijt-bootjes" die menige andere boot het snot voor de ogen varen. Zelfs onderzeeboot-schippers zijn er bang voor...:rolling:

Bedankt voor jullie snelle antwoorden!

Arnoldusie) De Futaba 2211 (Attack II) kost rond de €60,- (twee kanaals). De 3 kanaals modelcraft kost zo rond de €40,- (conrad). Maar over de Futaba heb ik betere verhalen gelezen.

Roel) Bedankt! Dat je niet over een buitenboord motor mag beginnen had ik dus al gelezen :). Ik volg je tips op en ga gewoon voor de basis oplossing. Het lijkt me inderdaad niet nodig om dat licht per sé op afstand te bedienen.

Back