micro p-51 rbc

heb vandaag een micro p-51 besteld bij rbc kits nu ben ik van plan ook rolroeren te maken maar ik wil met dit toestel gaan indoor vliegen normaal word dit toestel aangedreven dmv een speed 280 maar voor indoor vliegen lijkt me dit iets te veel heeft iemand enige tips wat voor motor ik hier in moet plaatsen

groeten geoffrey

ik denk dat dat toestelletje idd erg aan de snelle kant is voor indoor.
op de website van rbc staat een filmpje van dat ding.

ik heb inderdaat dat videotje al gezien maar volgen mij moet het wel kunnen maar dan niet met een speed 280 iemand een idee met wat voor motor wel

groeten geoffrey

Leg die vraag eens voor aan Ton van Munsteren, deze vliegt regelmatig met de RBC Bearcat en soms ook binnen.

Kistje heeft vrij dikke vleugels, dus veel vermogen kan er niet af, dus lichtere accu's 7-8 350Ma NiMh i.p.v. 6-7 350Ma NiCad scheelt 40 gram!! (of 2 x 1020 Kokams, nog 10 gram er af maar wel 45 minuten vliegen !!!), en wat je verder kan besparen...servo's 6 grams, indoor ontvanger...etc

Ik heb leuke ervaringen met een directdrive mabuchie 050 motortje met een nini-guntertje (80mm) op een holiday met 8*120mAh nicads.

Een gws 3x2 op een GWS motortje kan een alternatief zijn.
Met kokams kan je nog meer gewicht besparen.

Harrold, ik weet niet of je de micro-fighters van Rob Bulk wel eens gezien hebt (of coarse, ja, natuurlijk) nogal plompe neus heele kleine propjes zullen weinig effect hebben ben ik bang...jouw 050 holyday heeft een puntneus...op die RBC kistjes moeilijk te realiseren..

Heb je gelijk in Dirk, maar de romp is ook aardig smal.
Zelfs als je iets meer verliest dan bij de holliday zou best eens kunnen werken.

Voor indoor blijft het natuurlijk een gewichtskwestie. Als je goenoeg elders kan beparen hoef je niet met een kleinere motor.

Met het eerste prototype van de RBC Bearcat heb ik 2 vluchten indoor gemaakt, dit model was staandaard gehouden en alleen de accu was gewisseld met een 8 cellen 110 mah pakketje. Het gewicht van het model was daarmee gezakt naar 190 gram waarbij de vleugelbelasting bleef steken op 22 gr/dm2 en dat is hoog. Het vliegen met rudder alleen was te traag en maakt het vliegen iets te spannend, rolroeren zou dan een optie kunnen zijn. De vleugelbelasting zou eigenlijk moeten zakken naar 17-18 gr/dm2 en dat betekend dat in jou geval dat het gewicht van de Mustang moet zakken naar ongeveer 160 gram en dat zal niet meevallen. Heb onlangs nog een poging gedaan om met grote rolroerflappen het oppervlak van de vleugel te vergrote, waarmee de belasting op ongeveer 18 gr/dm2 uit kwam. Dit ging niet helemaal goed omdat het zwaartepunt te achterlijk bleek te zijn en de vlucht eindigde tegen de muur.(volgende keer in Alphen poging twee)Het zou een poging waard kunnen zijn om standaard Mustang met rolroeren te vliegen, GWS motor in combinatie met 6-7 cellen 110 mah, servo's 6 gram bijv hitec 55 en de ontvanger een indoor uitvoering. Eerst veel buiten oefenen en dan een indoor poging wagen.
afb230.jpg

afb231.jpg

afb232.jpg

De GWS IPS-2 (1:3,5) met 8x4.3" of 7x5.6" prop, deze drive kan voldoende 'snelheid' maken om de zaak goed vliegen te houden.

Motortje levert krap 15W dus mag het complete kistje vliegend maximaal 150 gram wegen...

Het GWS mototje met 7" prop weegt ca 32 gram (inclusief spinner van ~ 2 gram)
Speed 280 6V met gúnthertje ca. 43 gram
Speed 300 7.2V mer günthertje ca. 48 gram

Hallo

IK heb een probleemtje met het inschuiven van de vleugel in het vliegtuig? Hebben meer mensen die deze rbc hebben gebouwd daar ook last van?

Back