micro UAV (foamie vliegend vleugeltje)

• Topicstarter Topicstarter azerty09
  • Startdatum Startdatum
A

azerty09

Guest
hallo
ik heb altijd graag een autonoom vliegtuigje willen hebben en nu zou ik er toch stilletjesaan aan willen beginnen. Het doel is zo klein mogelijk (gemakkelijk mee te nemen), en zo goedkoop mogelijk (met hobbyking spul)
Ik zou het (indien mogelijk) willen proberen met de bonsai epp, een goede setup??!, hkpilot (17gram), de neo 6 gps module van hobbyking (12 g) en telemetry (5,6 gram) 433 mhz of 915 mhz.
Ik weet dat het 'redelijk' zwaar gaat zijn voor het kleine vliegtuig, daarom graag zoveel mogelijk commentaar en tips!!! :)
(ik wil wel liefst bij de bonsai epp blijven ivbm zijn grootte)
alvast bedankt!!

Laatst bewerkt door een moderator:
ok ik heb zelf een (misschien bruikbare setup gevonden: -3000kv motor: hexTronik 24gram Brushless Outrunner 3000kv
- 25/30 amp esc: Hobbyking SS Series 25-30A ESC (EU warehouse)
-4.75x4.75 prop: TGS Sport 4.75x4.75E Precision propeller
-hxt 5g servo: HXT500 5g / .8kg / .10sec Micro Servo (EU warehouse)
-1000 mah 3s!!! lipo: ZIPPY Compact 1000mAh 3S 25C Lipo Pack (EU warehouse)
of misschien de iets kleinere (lichter, maar duurdere): ZIPPY Compact 850mAh 3S 25C Lipo Pack (EU warehouse)

en natuurlijk de hkpilot mega 2.5 met neo 6 gps, (telemetry is al een tijdje in backoreder...)
redelijk zwaar boeltje wordt dat, maar de setup geeft volgens mij meer dan genoeg thrust om hem vliegend te krijen
link met gelijkaardig vleugeltje met zelfde setup: a few of my designs for free - RC Groups
(de eerste is het, hij vliegt snel, maar is lichter, de 'mijne' wordt zwaarder, dus vliegt (hopelijk) wat trager.
nu zoveel mogelijk commentaar en tips!!!:)

(de eerste is het, hij vliegt snel, maar is lichter, de 'mijne' wordt zwaarder, dus vliegt (hopelijk) wat trager.
nu zoveel mogelijk commentaar en tips!!!:)

Helaas hier maak je een hele belangrijke vergissing. Naarmate een model zwaarder wordt MOET het sneller vliegen om in de lucht te kunnen blijven. Als jouw model zwaarder is dan het model in de link dan zal jouw model absoluut sneller moeten vliegen om in de lucht te kunnen blijven.
Daar komt bij dat het door jouw gekozen model niet echt het meest geschikte is voor wat jij wilt. Als jij een langzaam vliegend model wilt hebben dat met relatief gering vermogen kan vliegen dan moet je niet voor een vliegende vleugel gaan. Dan moet je meer aan een zweefvliegtuig denken. Helaas zal je dan "transport problemen" kunnen hebben. Is het makkelijk meenemen echt heel belangrijk dan zal je voor lief moeten nemen dat je een duidelijk sneller vliegend model krijgt.

Daar komt bij dat het door jouw gekozen model niet echt het meest geschikte is voor wat jij wilt. Als jij een langzaam vliegend model wilt hebben dat met relatief gering vermogen kan vliegen dan moet je niet voor een vliegende vleugel gaan. Dan moet je meer aan een zweefvliegtuig denken. Helaas zal je dan "transport problemen" kunnen hebben. Is het makkelijk meenemen echt heel belangrijk dan zal je voor lief moeten nemen dat je een duidelijk sneller vliegend model krijgt.

Een vliegende vleugel lijkt mij toch een goede keuze te zijn als je een langzaam vliegend model wil.

Zoals hierboven terecht vermeldt vliegt een minder zwaar toestel inderdaad trager. Zonder staart en romp kan het gewicht alleen maar lager liggen bij een vliegende vleugel vergeleken met een volledig (inclusief staart en romp) vliegtuig met eenzelfde vleugeloppervlakte.

Kijk ook even in dit draadje:
autonome-swift-autopiloot-arduplane

Allereerst, bedankt voor de reacties en het meedenken!
Het vliegtuigje in de link is een vergelijkbaar modelletje, veel te overpowered (in een ander bericht van hem gelezen)
Iemand gebruikt de zelfde setup in de bonsai epp van hk en denk er hetzelfde over...
Daarom dacht ik: hijbvliegt ook trager met een pak minder gas te geven, dus de mijne ( iets zwaarder) zal wel vliegen met dezelfde setup met misschien wat meer gas te geven ( wat sneller) of hetzelfde. ( foute denkwijze?) Ik denk nu aan deze setup omdat hij veel te veel power heeft, die ik proefondervriendelijk nodig zal hebben of niet.
Dat hij sneller vliegt als met de aangegeven setup van hk vind ik geen probleem, het hoeft alleen niet zo'n raket te zijn als in de link. ( dus minder gas geven, en misschien ook veel langere vliegtijden??)
Nu commentaar: )

Er bestaat zoiets als een minimale vliegsnelheid die je toestel nodig heeft om in de lucht te blijven. Kom je onder die snelheid dan kan je je toestel niet in de lucht houden, en is er van vliegen dus geen sprake.

De minimale vliegsnelheid is afhankelijk van een heel wat parameters: Eén daarvan is de zgn. vleugelbelasting van je toestel. Vleugelbelasting wordt bepaald door het totaalgewicht te delen door de vleugeloppervlakte. Hoe lager de vleugelbelasting, hoe trager je kan vliegen. M.a.w. traag vliegen betekent een zo laag mogelijk gewicht bij een zo groot mogelijk vleugeloppervlak.

'Te veel power' aan boord betekent dat je onnodig veel gewicht meezeult (waardoor de vleugebelasting toeneemt) en je toestel per definitie een hogere minimale vliegsnelheid zal hebben.
Hoe meer power er is hoe hoger de maximale snelheid ligt.

Verder bepalen het vleugelprofiel, de invalshoek en de geometrie van de vleugel ook de uiteindelijke vliegsnelheid.

ok ik heb een ruw volledig gewicht gemaakt van mijn setup incl hkpilot en neo gps
gewicht: 260-272,2 gram!:)
opp vleugel: 12,3 dm²
misschien een beetje hoge vleugelbelasting?
straks nog eens berekenen en zien dat ik geen te grote fouten heb gemaakt

ong. 22 gr/dm², dat is licht in outdoor termen.

Bij een liftcoëfficiënt van 0,55 mag je de volgende formule toepassen:

vliegsnelheid = 1,7 x vierkantswortel (vleugelbelasting in g/dm²).

In dit geval levert dat dus ong. 8 m/s op, of een kleine 30 km per uur.

Hoe hoger de liftcoëfficiënt wordt (andere profielkeuze, hogere invalshoeken, ...) hoe lager de factor 1,7 wordt en hoe lager de vliegsnelheid dus wordt.

dus het is wel degelijk mogelijk om met de aangeven setup met apm 2.5 (hkpilot) en verdere een uav te maken:) ?
het levert dan toch nog een redelijk 'rustig' vleugeltje op niet?
welke lipo van de 2 zou ik kiezen? (1000mah of 850 nanotech)
hoe de ongevere vliegtijd berekenen?
al bedankt voor de voorgaande hulp!

Let op met 3S lipo's, de gegevens op de HK website spreken enkel over 2S (7,4V), volgens mij kan dat motortje geen 11,1V aan... Kies je voor een 2S liop dan wordt hij alleen maar lichter, waardoor hij nog trager zal gaan vliegen...

Met een 7x4 prop trekt ie 21A bij 7,4V en doet dan 8800 rondjes per minuut. Je hebt dus iets van een 150 W (méér dan vermogen genoeg voor rustig rondvliegen). Vlieg je continue op max. vermogen dan moet je rekenen dat een 1000 mAh 25C lipo je ong. na 2,5 minuten leeg is....

Met zo'n 15 W per 100 gr totaalgewicht heb je voldoende voor rustig rondjes vliegen. In jouw geval, als we uitgaan van het worst case scenario: 275 gr totaalgewicht, zou dat dus ietsje meer dan 40 W betekenen. Je hebt dus bijna 4 keer zoveel vermogen aan boord.

Je motor/schroef wordt wat minder efficiënt bij lagere toerentallen, maar 8 minuten vliegtijd moet zeker lukken.

Wil je per se naar 11,1 V dan kan je bijv. voor een Turnigy 2204-14 kiezen.

TURNIGY 2204-14T 19g Outrunner

Die weegt 19 gram en kan wel een 3S lipo aan want ik heb hem zelf op een parkjet op een 3S lipo in combinatie met een 5x5 prop (en dat gaat een pak sneller dan rustig rondjes vliegen)

Zie post 30 voor de uiteindelijke setup in
depron-f-16-gerald-rutten-willem-bravenboer

hoi
verschillende mensen gebruiken de 3000 kv motor: Bonsai Setup - Page 4 - RC Groups
dus daarom dacht ik aan hem...
ik zou hem graag met 3s 1000 mah lipo vliegen omdat ik er nog een paar heb liggen.
hiervoor zoek ik een setup (hoeft niet persé snel te zijn) met een zo lang mogelijk vliegtijd. de prop mag natuurlijk niet te groot zijn (moet ook nog op de bonsai passen)
jou turnigy motor lijkt wel ok (misschien zelfs beter want is net lichter), hoe lang zijn de vliegtijden?
deze motor is misschien ook een optie en gaat ook op 3s
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...Brushless_Outrunner_1500kv_EU_warehouse_.html
het gemakkelijkste zou natuurlijk een motortje zijn uit het EU warehouse (goedkopere en snellere levering), maar het kan ook anders
al erg bedankt voor de hulp!!!!!
nu nog een gepast motortje vinden met de langste vliegtijd, grrrr.......

deze motor zou op 3s 250-310g thrust geven met een 5030 prop: AX 1806N 2500kv Brushless Micro Motor (19g)
is dit genoeg? (om ook met wat wind te vliegen?

deze motor zou op 3s 250-310g thrust geven met een 5030 prop: AX 1806N 2500kv Brushless Micro Motor (19g)
is dit genoeg? (om ook met wat wind te vliegen?

Er bestaat een zogenaade thrust to weight ratio.
Voor 3D vliegen (prophangen) is de vuistregel: meer dan 2 (maw 2 keer zoveel thrust als het gewicht van het toestel). Voor rustig rondjes vliegen is 1 meer dan voldoende (evenveel thrust als het gewicht van je toestel).

Zou dus moeten lukken.

omdat ik toch nog steeds twijfel over de gepaste setup toch de revieuws van hk gelezen: 'HobbyKing 1612 Brushless Outrunner 3200KV hyperion 3s 20c 800mah 20 min flight times and using about 550mah per flight. the 4x4.5 props are good'
44 watt

Turnigy 800mah 3s 20c C20 brushless Outrunner 2050kv 6x4 Prop 10min flight 129 watt

de 3000 kv 3s setup (die tevens ook veel in het minipopwing draadje van rcgroups voorkomt) met1300 mah 3s lipo: 9-13 min 1ncqHau1qZY[/media] Popwing/Turnigy Bonsai Balistic speed & performance - YouTube

een van deze zou het moeten worden (met zolang mogelijke vliegtijd en genoeg power om boven de 275 gram in de lucht te houden)
alvast bedankt en hopend op een snel antwoord :) (ik zou alles liefst vanavond of morgenvroeg bestellen) :)

Het is uiteindelijk de volgende setup gekocht: de bewuste 3000 kv lotor, 25-30 a esc, 4,75x4,75 prop en voorlopig een 3s 1000 mah lipo.
Alles is besteld ( behalve de telemetry ( out of stock:(, en voorlopig nog niet nodig, en de protective case, bestel ik zeker sebiet)
Nu dus wachten op de aankomst!
Hopelijk zo snel mogelijk, want ik wil eraan beginnen! :)

nu een vraagje aan de ervaren ardupilot gebruikers: heb ik (als beginnende arupiloot) de telemetrie set nodig? (ik wil in het begin enkel op het veld vliegen, en liefst niet te hoog)?

beste hansl,
hoeveel thrust geeft jou 19 g motortje?
vliegtijd?
mijn 3000 kv is binnen, maar wordt veel te warm en draait maar af en toe, misschien toch maar je 19 grammertje

Back