Microheli beginnersmodellen

• Topicstarter Topicstarter Sander_32
  • Startdatum Startdatum

Deze FAQ is:

• complete tijdsverspilling!

Votes: 0 0,0%
  • tot nu toe wel oke...

• wel aardig...

• nog te verbeteren!

• Total voters
    684
S

Sander_32

Guest
Hallo allemaal, aangezien er hier altijd een hoop nieuwkomers zijn die wel willen gaan vliegen maar door alle verschillende modellen niet weten waarmee ze nou moeten beginnen, is hier deze beginners FAQ!

Waar begin ik nou mee, FP of CP? En wat houden deze termen precies in?

FP = Fixed Pitch, hierdoor verander je van hoogte door het toerental van de bladen te veranderen waardoor je meer lift krijgt. De bladen staan in een vaste hoek

CP = Collective Pitch, hiermee verander je van hoogte door de stand van de bladen te veranderen, het toerental blijft hetzelfde..

FP is beter voor beginners omdat de rotorkop minder ingewikkeld in elkaar zit, het over het algemeen veel goedkoper is, en als laatste en belangrijkste: De enorme crashbestendigheid van FP ten opzichte van CP.
CP ga je pas vliegen als bijvoorbeeld een tweede model, dit zal ik ook behandelen.

Keuzes tussen FP modellen

In de FP categorie heb je 2 verschillende soorten helikopters, namelijk:

co-axiaal en normaal

bij een helikopter wil de staart in de tegengestelde richting gaan draaien als dat de hoofdrotor draait, om dit tegen te gaan is er de staartrotor. bij een normale helikopter zit die achter op de staart en wordt gebruikt om de heli recht te houden en ook om van richting te veranderen natuurlijk.

Bij een co-axiale heli is het een ander verhaal, hierbij zijn er namelijk 2 hoofdrotoren. deze draaien tegen elkaar in waardoor er geen staartrotor nodig is. Deze helikopters zijn ook veelstabieler en makkelijker te vliegen.

Dan nu de keuze tussen deze twee:
Zoals ik al zei vliegt een co-axiale helikopter makkelijker en stabieler dan een normale. Met een normale leer je echter wel iets beter vliegen. Een voordeel van de co-axiale heli's is wel dat je er veel makkelijker binnen mee kan vliegen. Als je de ruimte hebt, ga dan voor een normale heli, zo niet, dan voor een co-axiale.

Fijn om te weten, maar ik heb nog geen idee welk model ik nou moet kiezen!!
Deze vraag zal veel gesteld worden, en daarom hier een lijst met bekende normale en co-axiale helikopters:

Graupner Micro 47G Indoor
546412_Picture1.jpg

deze helikopter is in nederland goed verkrijgbaar en is van een bekend merk. onderdelen zijn dan ook goed verkrijgbaar, hij is alleen aan de dure kant vergeleken met de andere heli's.... hij schijnt ook minder stabiel en crashbestendig te zijn dan andere co-axiale heli's

Deze helikopter is RTF. Alles wat nodig is zit in de doos excl. 8 penlites voor de zender..
Prijs: 179,95
Verkrijgbaar bij onder andere: www.hobbyhuis.nl (gratis verzenden in NL)

E-Sky Lama 2
eSkyLama2.gif

Dit moet toch wel de helikopter zijn met de beste reputatie op dit forum :D
Er is een lang topic over met veel informatie en hij vliegt ook erg stabiel
Hij is lekker goedkoop mits je hem uit het buitenland haalt..

Prijs: 81 euro excl verzenden
verkrijgbaar bij: www.hobbyjapan2000.com , www.flytosky.net

Walkera Dragonfly #5 & #10
NO10-5-Compare.gif

deze 2 heli's zijn hetzelfde alleen in twee verschillende groottes, ze zijn hier minder bekend dan bijvoorbeeld de E-Sky en schijnen van mindere kwaliteit te zijn

Prijs klein model: 85 euro excl verzenden
Prijs groot model: 116 euro excl verzenden
Verkrijgbaar bij: www.hobbyjapan2000.com

Hirobo XRB Lama
xrbsrlama.gif

Dit is de eerste en waarschijnlijk nog steeds de beste co-axiale helikopter.
Hij is wel verschrikkelijk duur. Hij is wel erg stabiel en makkelijk te vliegen. Onderdelen zijn ook niet goedkoop

Prijs: 255 euro excl verzenden
Verkrijgbaar bij: www.helihobby.com

Dit waren de beter bekende Co-Axiale helikopters, nu de normale:

Walkera Dragonfly #4
df04.jpg

deze helikopter is erg bekend als beginners heli maar heeft zo zijn probleempjes. De electronica is bijvoorbeeld niet fantastisch (servo's) en de staartrotortjes branden snel uit. Ik heb hem zelf ook en het is wel een leuk ding om mee te leren vliegen. Zeer crashbestendig en goedkoop. Ik raad de versie met de lipo accu aan omdat deze heli standaard niet licht is:

Prijs met NIMH-accu: 120 euro excl verzenden
Prijs met Lipo accu: 150 euro excl verzenden
Prijs buitenland: 90 euro excl verzenden
Verkrijgbaar bij: www.rchobby-online.nl
Verkrijgbaar buitenland: www.hobbyjapan2000.com

E-Sky Honeybee 2 FP
eSky4CHNew.gif

Deze helikopter is in mijn ogen beter dan de Dragonfly. Hij heeft namelijk betere electronica. . Verder is dit ook een goede helikopter om mee te beginnen. Hij wordt geleverd met een NiMH accu van 8,4V 650 mAh.

Prijs rc-expert.com: 102 euro excl verzenden
Prijs japan: 124 euro excl verzenden
Prijs europa: 175 euro excl verzenden
Verkrijgbaar bij www.rc-expert.com
Verkrijgbaar bij: www.rchelistore.com (ook onderdelen)
Verkrijgbaar japan: www.hobbyjapan2000.com

Dit zijn de meest bekende beginners modellen...
Beste voor beginners zijn toch wel:
E-sky Lama 2
E-sky Honeybee 2 FP

als je hiermee kan vliegen ga je naar de CP heli's. Hierover later meer.
Eerst moeten mijn handen even uitrusten :lol:

Voor nu: als je nog iets aanvullends hebt, vermeldt het en ik zet het erbij..

MVG Sander
(misschien goed voor een sticky?)[/b]

Dank je voor deze opsomming! De info die je geeft is erg compleet met prijzen en winkels waar de helicopters te krijgen zijn. Perfect voor een beginner zoals ik die zich nog aan het orienteren is. Ik wilde ook eerst voor de Dragonfly gaan maar na het forum een beetje doorgelezen te hebben blijkt dat het ding inderdaad nogal wat kinderziektes heeft. De E-Sky heb ik vanmiddag bij Quartel zien staan en dit lijkt me dan ook voor mij de perfecte beginnershelicopter. Jammer alleen dat je bij dit model nog geen prijzen en winkels hebt staan maar wat niet is kan altijd nog komen natuurlijk! Verder vraag ik me af of er voor de E-Sky net zo makkelijk aan onderdelen te komen is als voor de Dragonfly. Dit zou denk ik ook een waardevolle toevoeging zijn voor je info (waar zijn onderdelen te verkrijgen). GA ZO DOOR! :wink:

mooie samenvatting in mijn ogen goede info maar ik mis toch iets.
Hoe doen ze het al ik er buiten mee ga vliegen (in de tuin bijvoorbeeld)

Je geeft eigenlijk alleen info over de verschillende modellen , en de meeste mensen willen mischien ook wel weten hoe de zender werkt ( sommige weten dat niet ) of hoe zo'n heli in elkaar zit..

Maar het is een goed stuk ! en ik denk ook wel als je hem wat aanpast dat hij wel als FAQ komt te staan..

Buiten vliegen is simpel, dat wil alleen met super windstil weer en zodra je snelheid maakt willen ze flink afremmen en sturen ze een stuk minder. Dalen van grote hoogt is ook een probleem omdat je flink toeren moet minderen en daardoor reageert hij een heel stuk minder.

KriZ zei:
Ik mis de hummingbird in het lijstje.
Ik mis veel meer in het lijstje ;)
Maar ik denk niet dat het verstandig is om een hele opsomming te gaan doen naar alle verschillende modellen. Het zijn er simpelweg gewoon teveel om een review over te maken. De keuze moet zelf gekweekt worden na aanleiding van een faq.

Er is ook zoveel meer te vertellen, ik ben al een tijdje bezig met een faq (staat even stil, druk druk) maar het is zo'n berg werk. Het verschil tussen FP en CP mag wel wat meer uitgelegd worden. Hoe het werkt, verschillende stickbezetingen (ook handig om als beginner te weten) accu's, gyro, mixerboards, brushless / brushed, verschillende manieren van staart aansturing en de voordelen / nadelen daar weer van etc etc... deze faq is dus nog lang niet toereikend ;)

ps. CP heli's heb je ook co-axiaal ;)

hij is dan ook nog lang niet klaar! ik zal hem nog gaan verbeteren, had gisteren alleen geen tijd om hem nog verder te maken...

@ cade, prijzen en winkels van de E-sky ben ik vergeten :oops: ik zet ze er gelijk bij. onderdelen zijn trouwens wel makkelijk te verkrijgen hoor...

Sander, even wat aanvullende informatie over de E-Sky Honeybee 2 FP in je overzicht. De informatie die je geeft voor dit model klopt namelijk niet helemaal (na eigen onderzoek). Je bent in de war met de E-sky Honeybee 2 CP waar inderdaad een Lipo accu bij zit geleverd. De FP uitvoering heeft gewoon een NiHM accu van 8,4V 650 mAh.

Je hebt wel gelijk dat er betere elektronica inzit (in vergelijking met b.v. de DragonFly #4) waardoor het wel mogelijk is er een Lipo accu aan te hangen.

For meer informatie over de E-Sky Honeybee 2 FP zie deze link:
http://www.rc-expert.com/product.php?pid=118
(hier heb ik 'm besteld, dus je hebt eventueel ook weer wat extra winkel en prijzen info).

Heel erg bedankt voor de informatie, ik heb het meteen aangepast :)

Back