Microhex gaat van start.

Ik heb na het zien van Remy zijn prachtige octokopter toch maar de knoop door gehakt.
Drie propellers is nog niet genoeg, ik wil meeerrrrrrr! :yes:

Daarom ga ik dus beginnen met de bouw van een hexacopter,
en voor de verandering eens lekker klein, een kransje van zes 4" propellers.
HobbyKing Online R/C Hobby Store : 4x2.5 Propellers (Standard and Counter Rotating) (6pc)

De motoren die ik gekozen heb, zijn daarom wel iets aan de hoge kant kwa Kv.
Ze zijn wel lichtgewicht, dus de vliedende kracht zal de gyros niet al te gek tegenwerken.
De motors zijn 5 gram per stuk, lusten 1.9A vol gas, en geven 65g lift af.
Dat is dus bij elkaar een fijne 390 gram om mee te rommelen, voor 11.4A maximaal.
HobbyKing Online R/C Hobby Store : hexTronik 5gram Brushless Outrunner 2000kv

Daarbij heb ik 6 stuks Turnigy plush 6A regelaars genomen, dit moet ruim voldoende zijn.
Er zijn kleinere regelaars maar die komen helaas niet verder dan 1 cell en hebben geen BEC.
Ze wegen slechts 6 gram, dus dat ze iets groter zijn dan nodig, is geen ramp.
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 6A /.8bec/6g Speed Controller

De accu is voor nu nog een flinke Rhino 1000mAh 2s lipo van 71 gram,
in theorie is dit genoeg voor ruim een kwartier, met meer dan 2:1 tilkracht.
Misschien is dit te groot, maar hij moet het kunnen tillen.
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Rhino 1050mah 2S 7.4v 20C Lipoly Pack

Het frame wordt eerst nog lekker simpel van een schijf triplex en 6 vurenhouten stokjes,
maar ik heb een freesmachine dus als het elektronisch allemaal een beetje wil,
dan ga ik er een mooi compact al ontworpen frame voor uit G10 plaat frezen.
(Ik noem mijn ontwerp "Atom". Waarom, dat zien jullie nog wel. ;))
Alle elektronica bij elkaar gaat ruw geschat 150 gram wegen, het frame gok ik op 25 gram.
Dus vliegend 175 gram schoon aan de haak, met 390 gram tilkracht. Lekker toch?

Het enige dat ik nog niet weet is welk controller bordje ik moet kopen.
Hiervoor zou ik graag wat advies van jullie willen genieten. ;)
Blackboard/redboard/blueboard/Kkuk/Minsou.. wat kan ik het beste nemen volgens jullie?

Laatst bewerkt:
Het is al besteld, dus we gaan et zien. ;)
Ik heb hier al langer zin in, maar er is niet echt veel over te vinden.
Dus nu ik wat verjaardag geld heb, ga ik de gok gewoon lekker wagen.
Werkt het niet, dan weten we dat ook weer, maar werkt het wel,
dan heb ik een vrij uniek speeltje dat misschien zelfs een FPV lading mee krijgt. ;)

Ook ik neem hier een abbotje op! Je kan al een KK blackboard V5,5 voor 40 euries op de kop tikken Sven, misschien is dat wat??

Smd vanwege het formaat en gewicht.

Dan zou ik gaan voor een black of een bleu.
De 3e gyro zit hier veel beter en steviger op zijn plek. Nadeel, het is wel duurder.

Mini's zijn vrij giftig... dus een crash is niet ondenkbaar, dan zou ik liever iets stevigs hebben..

Laatst bewerkt:
Jesus, zijn ze echt zo goedkoop geworden?
Toen ik voor het eerst mijn frame design heb zitten plotten,
waren ze dacht ik nog dik 100 dollar?

Is dat de blackboard met de nieuwe grotere amtel chip?
En waar heb je die gezien?

Ik heb er wel oren naar als ik voor 40 piek al de "hersens" bij elkaar heb. :lol:

Emil, daarom dus ook eerst een goedkoop hout frame (G10 plaat is 15 euro per 25x50cm 8O).
Ik heb ook al een 7e motor + Esc en 6 bladen extra besteld omdat er vast nog wel wat gesloopt gaat worden.
Alleen hoop ik dat mijn vlieg kunsten zullen voldoen voor zon klein gribus koptertje. :lol:
Maar mijn tricopter gooi ik inmiddels al plat op zijn kant rond het veld, het begint nu vertrouwd te voelen. ;)

Post even wat linkjes met de bordjes,
dan weet ik wat er bedoeld wordt,
want er zijn er inmiddels tientallen van. :p

Laatst bewerkt:
Klopt heb ook zitten twijfelen om gewoon zon 40 euro bordje te kopen,voor erbij of voor expirimenten. Want hij is gewoon goedkoop! Maar toen ik een detail zag van de opstaande gyro, lekker laten wezen.. Niet mijn idee van hoe zoiets hoort.

Edit: hij komt met 168 atmelchip.

Dat is toch normaal, een opstaande gyro? Of is dat, net als op mijn KKuk zelfbrouwsel, weer een "ghetto" oplossing voor makkelijkere programmatuur? Dan zal een blackboard wel een stuk platter zijn ook dan? (makkelijker inbouwen!) Want die op mijn tri is daardoor ruim 15mm hoog, en dat tikt aan op zon smurf coptertje.

En die 168, dat is toch de versie die met meerdere ESC timings en meer geheugen aan de gang kan (kortom veelzijdiger is)? Heb je wat meer info kwa formaat/gewicht/prijs/winkel? Dit wordt een experimenteel grapje dus een leuk allesvretertje lijkt me verstandiger dan een basic bordje. ;)

Sven, kijk ff in mijn AEKKMKBD draadj'e daar staan de foto's en het linkje naar dat blackboardje vanuit duitsland, de rol r bakke versie SMD en met de 168 chip. Let wel het is 40 euro incl. verzendkosten. Bij mij staat de gyro keurig haaks en rechtop.

Edit: Het weegt 10 gram en is 5x5 cm groot.

Laatst bewerkt:
Hmm das vreemd, , btw het is niet dat de gyro er niet haaks op zal staan, maar meer HOE het erop zit, kwetsbaar gesoldeerd. Heb minso kim bleubord/en blackboard ?) heeft dat veel netter, kleiner, en steviger. Dat laatse is nu , voor mij van belang.

Edit, ze tje bril eens op Sven!

http://www.kkmulticopter.com/index.php?option=com_annonces&view=annonce&id=77&Itemid=61
free shipping...

En je krijgt deze:
IMG_1582-1.jpg

Heb je dat bewuste draadje wel gelezen ??? Dit zijn gewoon copy and paste acties ;)

Laatst bewerkt:
KKmulticopter V 5.5

Heb ook de KK v 5.5 gekocht in Duitsland , heb nog wat extra lijm op de opstaande print gedaan .
Reinoud

Wat betreft de constructie van de opstaande gyro dat kan idd wat steviger. Ik zal zal er wat hete lijm op doen en een blokje hout/plastic erover. Dan moet het goed zijn lijkt me.
Toch vliegen al hele volkstammen met dit printje, ik lees nu op rcgroups dat ze problemen hebben met het blueboard dat de kapjes van de gyro's loslaten. Iemand hier dat ook al eens gehad?? Hete lijm doet hierbij wonderen!

Wat betreft de constructie van de opstaande gyro dat kan idd wat steviger. Ik zal zal er wat hete lijm op doen en een blokje hout/plastic erover. Dan moet het goed zijn lijkt me.
Toch vliegen al hele volkstammen met dit printje, ik lees nu op rcgroups dat ze problemen hebben met het blueboard dat de kapjes van de gyro's loslaten. Iemand hier dat ook al eens gehad?? Hete lijm doet hierbij wonderen!
Tja de mijne zitten met dikke druppen soldeer vast, dus vermoed een foute serie.... Heb er ook het een en ander over gelzeen idd... De mijne, en de recntere heben er zover ik kan zien geen last van..
Maar goed we gaan offtopic...

Kijk nou zelf eens naar dat linkje Emil. :P Heel ander bordje (dubbeldekker??), en geen knop om te kopen. Ik ben toen verder gaan kijken in die "winkel", een hoop ongeorganiseerde puinzooi maar geen koopbare bordjes. Dus ikke nie snappe nie.

Wat betreft stevigheid, ik weet niet wat jullie er allemaal mee doen, maar ik ga er toch een kooi constructie omheen bedenken hoor. :P Plakken jullie hem soms plat op het dak van je copter zodat de boel aan puin is als het zaakje een keer omslaat? :lol:

Dat pipo bordje is misschien ook wel leuk idd, maar dat is volgens mij nog steeds een project dat nog niet op de markt is?

Ik zoek gewoon een bordje dat klein en licht is, die met de meeste ESCs wel overweg kan, en waar ik eventueel zelf zonder al teveel haken en ogen even een andere firmware op kan kakken (quad\tri\hex). De prijs heb ik geen idee van, rond de 100 euro vind ik prima. Ik wil gewoon lekker kleinschalig kunnen rotzooien met multicopters hier in mijn werkplaats. ;)

Sven, lees eens goed...

De link, linkt naar het dubbel bordje...
Zoals gezegd KRIJG je deze NIET, maar degene welke ik in de foto heb gezet.
Dit is ook te lezen in dat draadje...(eweanmbd) of zoeits.

Enfin, om het samen te vatten, ook al linkt het linkje naar een ander PLAATJE, je krijgt voor 40 euro inclusief verzend dat v5.5 zwarte bordje! Maar dat stond ook al in dat andere topic....

Dat minso kim bordje voldoet btw aan al je eisen. Voor 12 euro heb je een isp propgrammer, firmware is gratis en down te loaden vanuit de minso kim website. www.kkmulticopter.com Maar goed ik heb ook nog een blauw bordje in de aanbieding, als je er de rest omheen ook wilt. (4 regelaars plush 6amps, 4 motoren (eventueel 8,en props) Was 250,00 nu voor 150 te koop. Maar goed dat gaat offtopic. Zal straks hem even updaten.

Laatst bewerkt:
Oeps, sorry Emil, je hebt gelijk. 40 euro voor zon bordje vind ik geen geld! En als je hun filmpjes ziet met die BB v5.5, gloeiende zeg, die dingen werken goed! En je aanbod is mooi, ik had em ook al zien staan (heeft mijn micro copter vuurtje weer aangewakkerd namelijk!). Helaas heb ik al genoeg aan de 7 motor+ESC setjes die ik besteld heb.

Alleen snap ik 1 dingetje niet.
Blackboard 5.5 = Minso Kim = voldoet aan al mijn eisen en is maar 40 euro?
Of haal ik nu weer iets door elkaar?

Ik heb die meneer even een mailtje gestuurd, ben benieuwd. ;)
Zou natuurlijk mooi zijn als ik vlug aan de slag kan.

Bedankt voor de hulp heren!

Laatst bewerkt:
Je haalt het door elkaar.....
De blackboard is een andere volgens mij dan de minso kim. Dat bordje van 40,00 is anders qua layout dan de minso kim. Volgens mij ging er van dat blackboard nog wat geld naar de uitvinder KKUK, en van de blauwe volgens mij niet.
Het kan zijn dat de blauwe en de zwarte EXACT hetzelfde zijn, maar dat weet ik niet 100% zeker, moet je evne naar de layout kijken...

Back