Microprop Pilot MP4/6 Flight sim

Hallo allemaal.

Ten eerste zal ik mij even voorstellen.
Ik ben Martijn, 16 jaar en woon in Nijmegen
Ik ben al een aardige tijd bezig met modelbouw.
Heb eerst veel "lijm" bouwpakketten in elkaar gezet, en toen overgegaan naar Nitro auto's.
Nu ben ik al weer een paar jaar met de nitro auto's bezig geweest, en heb wat anders moois gezien.

Ik vind al jarenlang helikopter vliegen erg mooi, maar in mijn gedachte was dat altijd onbereikbaar (door het geld en de moeilijkheid).
Maar ik wil er nu toch graag aan beginnen :)

Ik heb al een beetje rondgekeken op het forum en op internet.
Ook heb ik vandaag bij de modelbouwdagen van Hobma modelbouw in Elst het een en ander gevraagd.

Mij werd aangeraden om met een Flight Sim te beginnen.
Ik heb al een beetje rondgezocht op Flight Sims, en ben er op uitgekomen dat Reflex XTR en Phoenix RC v3 in de smaak vallen.
Hebben jullie nog een voorkeur voor een Flight Sim?
Ook heb ik een vraagje over de zender voor een Flight Sim :
Ik had deze zender nog liggen (een Microprop Pilot MP4/6), en hier zit een 5-pins DIN aansluiting op.
Hier zijn er 2 foto's van.

1zox9oz.jpg

2yo1mhd.jpg

Nu is bij conrad een verloopstuk te koop voor een tientje voor Reflex XTR.
Reflex adapter Sanwa 5-pins DIN - Simulators - Conrad Electronic
(ik hoop dat ik op dit forum een link mag plaatsen naar een winkel?)

Kan ik deze zender in combinatie met dat verloopstukje gebruiken voor Reflex XTR of een andere Flight Sim?

Ook heb ik nog de vraag of er in Nijmegen en omstreken nog een Modelbouw vliegclub is, waar ze ook met helikopters vliegen. Ik heb een beetje rondgezocht, maar niet echt veel gevonden.

Groeten,
Martijn

P.s. Ik ben nieuw op dit forum, dus hoop dat ik op de goed plek gepost heb :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Als je gaat beginnen met helikopter, moet je weten dat deze toestellen heel complex zijn. I.v.m mixen, instelhoeken van rotorbladen enz.

Daarom raad ik je aan een andere "gamepilot" zender te kopen, reflex is daarmee te verkrijgen. Daar staan meet kanalen op, betere vliegprecisie enz.

Ik weet niet wat ik moet zeggen van de zender maar misschien vind je hier een leuke club tussen bij jouw inde buurt: Vliegclubs - Modelbouwforum LinkDatabase

Bedankt voor de link, ik ga eens kijken.

Edit: Er staat best veel bij, maar het is een beetje onoverzichtelijk, bij veel clubs in het lijstje staat er geen stad ofzo bij.

Als je gaat beginnen met helikopter, moet je weten dat deze toestellen heel complex zijn. I.v.m mixen, instelhoeken van rotorbladen enz.

Daarom raad ik je aan een andere "gamepilot" zender te kopen, reflex is daarmee te verkrijgen. Daar staan meet kanalen op, betere vliegprecisie enz.

Ik ben er zeer van bewust dat helicopter vliegen zeer moeilijk/complex is.
Maar dat is ook juist wat mij aanspreekt.
Geduld heb ik ook genoeg, dus dat zal niet het grootste probleem zijn denk ik.

En zijn er nog aanraders voor Flight Sim pakketten?
Dus software + zender.

Als je met een Flight Sim gaat beginnen, is het dan ook al slim om te weten met welk model je in het echt wilt gaan vliegen, en met dat model veel te gaan oefenen. Of kan je gewoon een bepaald model gebruiken, en als je het (na een lange tijd), onder de knie hebt een heli gaan kopen.

Laatst bewerkt:
Ik ben best wel tevreden van Clearview. Ziet er goed uit en vliegt naar mijn idee best wel realistisch.

Ik ben best wel tevreden van Clearview. Ziet er goed uit en vliegt naar mijn idee best wel realistisch.

Ik zal daar ook eens naar kijken, bedankt.
Is dit met of zonder zender als je deze sim koopt?

Als je met een Flight Sim gaat beginnen, is het dan ook al slim om te weten met welk model je in het echt wilt gaan vliegen, en met dat model veel te gaan oefenen. Of kan je gewoon een bepaald model gebruiken, en als je het (na een lange tijd), onder de knie hebt een heli gaan kopen.

Zijn er verder ook nog tips voor beginners zoals ik?
Ik heb al wel wat beginners FAQ's gelezen op dit forum.
Maar misschien heeft iemand nog handige informatie?

En weet iemand toevallig nog een vliegclub in Nijmegen en omstreken?
Ik heb al wel een beetje rondgezocht, maar er zijn niet echt veel dingen waar ik met de fiets/OV heen zou kunnen.:(

Goh ik gebruik gewoon de zender die bij men honeybee fp2 zat. Zat een usb kabel bij en de FMS software maar deze stond me echt niet aan en dan uiteindelijk bij Clearview uitgekomen.

Aerofly ziet er erg mooi uit inderdaad.
Ik ben ook wel benieuwd of iemand hier al ervaring meer heeft :yes:

Maar is Aerofly ook zonder zender?

Dat lees ik vaak inderdaad.
Probleem is alleen dat ik wil gaan beginnen met helivliegen, en dus nog geen zender heb.
Mij werd aangeraden om eerst met een sim te beginnen, maar bij 90% van de sims zit geen zender.
Moet nog even kijken hoe ik dat ga doen.

Want dacht er zelf aan om eerst een tijd te gaan simmen, en als dat goed gaat voor een heli kijken, en daar rustig mee gaan oefenen.

Edit : FlyingCheese, zit jij ook bij een vliegclub? Zoja welke als ik vragen mag?

Tja, een gamepad of joystick die alle functies van een zender kan nabootsen moet ook wel genoeg zijn, je kunt vaak in sims alle knoppen etc assignen naar je eigen keuze. Belangrijkste is dat de zender proportioneel is, d.w.z, je stuur/throttle/etc-uitslag kan vergroten of verkleinen. En niet alleen ingedrukt/niet ingedrukt aan of uit.

Het belangrijkste is dat je vertrouwd raakt met de controls van een heli of vliegtuig en welke effecten daarbij een rol spelen. Dit om het crashen te beperken tot alleen iets virtueels i.p.v een echte RC-machine, je wilt jezelf zoveel mogelijk geld en teleurstelling besparen.

Nee ik zit niet bij een vliegclub en weet ook zo niet of er hier een in de buurt zit. Ik weet wel dat Ron van Sommeren, een van de moderators hier bij een vliegclub zit in de buurt van Druten.

Ik zit er over na te denken om er zelf ook een keer langs te gaan.

Vraag het hem anders.

Laatst bewerkt:
bedankt voor de tip over de zender, maar helix flight sim kan ik niet vinden?

Dat kan inderdaad ook.
Mij leek het zelf fijner om gelijk aan de afstandbediening te wennen.
Maar dat is inderdaad ook altijd nog een optie.

Ik zit er zelf aan te denken om binnenkort een keer in bemmel te gaan kijken bij rmv-nimbus.

Laatst bewerkt:
Trouwens, Minibike

Wat ik ook zou doen is een niet al te dure kleine coax-heli te kopen. Dit zijn zeer stabiele machientjes die ook wat degelijk zijn mocht je crashen. Je hebt deze machientjes al voor 30 of 40 euri en zo kun je alvast een beetje oefenen met hoveren en hoe een heli enigzins reageert.

Het traint ook je ruimtelijk inzicht als je ermee rondvliegt zodat je weet wanneer je moet sturen of stijgen(of draaien! lol).

Als ik jou was zou ik een Syma S107 of een kloon daarvan nemen, die zijn erg degelijk en te repareren mocht ie echt hard vallen.

Prijs ligt tussen de 30 en 40 euri geloof ik, of iemand anders moet een goedkopere variant weten

Ik heb al een tijdje een klein 3 kanaals Coax heli gehad.
Heb ik 18€ voor betaald ofzo (was wel merk X).
leuk lang mee gevlogen.
Maar op dit moment zit er een scheurtje in de hoofdrotor, dus doet het niet geweldig meer :rolleyes:

Ik heb verder ook al veel met modelbouw auto's gereden.
Dus ik weet wel een beetje hoe en wat met besturing.

Zelf zat ik aan een CP heli te denken.
Vooral omdat ik het een mooie uitdaging vind.
En lees veel dat mensen vaak met een FP of Coax heli beginnen, maar al snel overstappen op een CP heli.

En ik kwam er eergister achter dat er in bemmel een club zit.
Ze zitten er ook nog niet lang (ze hebben een aantal jaar geen vliegveld gehad, maar sinds een paar maanden wel weer).
Dat is voor mij het best te doen (aangezien ik op de fiets of met OV moet :p)

Dit is de site trouwens (ik hoop dat ik dat mag posten hier) :
Radio Modelvliegclub Nimbus - Bemmel - Nimbus
Hoorde vandaag in een mail dat de site nog in aanbouw is.
Maar je kan altijd een mailtje sturen hoe en wat.
Ik ga aankomend weekend, of het weekend erna even kijken.

Hmm, misschien dat ik er dan ook maar eens langs ga.

Over dat scheurtje in een van je blades, je kunt dat "repareren" met tape maar plak eenzelfde stukje tape op de andere blade op dezelfde plek om trillingen tegen te gaan.

Een FP of CP zou ik voorlopig maar even niet aan beginnen, dat stuurt echt veel te direct voor ons tenzij je van crashen binnen 5 seconden houdt.

Of je moet een natuurtalent zijn;)

Okey.
Misschien zie ik je daar nog wel een keer.
De naam is trouwens Martijn ;).

In iedergeval.
Dat was ook de reden dat ik eerst met een sim wou beginnen.
Dat ik al een beetje wat basis onder de knie kan krijgen.
En dan (hopelijk met de hulp van een ander) een beetje op de grond wat dingen kan proberen, en uiteindelijk hele kleine stukjes hooveren.

Maar ik koop zoiezo nog even geen heli.
Ga eerst komende dagen nog een beetje oriënteren.
Nog even bij die club nog wat vraagjes stellen.
En daaruit zal ik uiteindelijk mijn keuze maken.

En de natuurtalent zal ik niet zijn denk ik :)

Back