microprop variomodul

hoi ik heb een microprop variomodul zender met leraar/leerling aansluiting en wil graag een kabel maken naar de pc.
heeft iemand de schema`s van deze kabel en/of het schema van deze zender?
ik heb ook af en toe last van trillende servos en dit zit denk ik in de afstelling van de potmeters intern (alle accu`s/batterijen zijn vol)
het is een 7 kanaals zender en er is niet aan de antennes gerotzooid.
deze zenders hebben een hf meter en die geeft maximaal aan. mn bereik is verder ruim voldoende.

danny

Waarschijnlijk is deze zender ouder dan z'n baasje? Niet dat dit er wat toe doet, maar dit maakt het vinden van informatie een stuk moeilijker.

Voor de aansluiting op een interface van een vliegsimulator heb je slechts 2 draden nodig: de min en de signaaldraad.
Op de Din-plug is de buitenmantel in ieder geval de min. Waar het signaal (beter gezegd de pulstrein) te vinden is, durf ik niet uit het hoofd te zeggen. Als je iemand kunt vinden, die in het bezit is van een oscilloscoop kan deze dat binnen 1 minuut voor je vaststellen. Eventueel kun je ook met een analoge Voltmeter (dus geen digitale, maar eentje met een meternaald) op zoek gaan: de min-pen op het huis van de Din-plug en met de pluspen op zoek gaan naar de pen, waarop je zo ongeveer 1 Volt meet. Dit is dan de signaaldraad.
Bij gebruik van de vliegsimulator niet vergeten het zendermodule te verwijderen.

Voor wat betreft de storingen: als het een Variomodul Pilot of VM is met van die brede "rollen" als trims moet je van de trimpotmeters het niet-aangesloten pootje verbinden met de middenaansluiting. Eventuele problemen blijven dan beperkt tot slechts 1 kanaal. Als het een ander type is, is niet zo te zeggen waar het trillen van de servo's dan vandaan komt. De eerst aangewezen weg is dan controle/vervanging van de ontvangeraccu.

het is een vm-4c
en hij heeft inderdaad die brede rollen als trim.
wat gebeurt er dan als ik die derde pool op de midden aansluiting zet technisch gezien dan?
en ja dit beestje is waarschijnlijk ouder dan zn gebruiker die er nu al zo een 10 jaar lol van heeft.
ik weet van 10 jaar terug toen moest mn gashendel (die klikt en ongeveerd is) van links naar rechts. daarbij hebben ze toen niet opgelet en de potmeter van dat kanaal verdraaid. t zijn allemaal potmeters binnenin op 1 tweestanden schakelaar na kanaal 5 . heb jij enig idee welke waardes de potmeters moeten geven als ze neutraal staan?
gaat dit om een ppm en een omgedraaide u signaal?
verder heb ik een leraar/leerling kabel die er maar op 1 manier in kan zender - leraarzender gebruikt dze het zelfde signaal?

verder vindt ik t een wereld zender omdat hij nog steeds functioneerd na 25 jaar.

danny

Deze trimpotmeters worden als regelbare weerstand gebruikt en hebben de nare eigenschap om redelijk vlot te "kraken". hierbij wordt de weerstand oneindig hoog en krijg je een verstoring van de gehele pulstrein. Door het niet-aangesloten pootje met de middelste te verbinden wordt bij het kraken de weerstand hooguit gelijk aan de waarde van de potmeter (5k). De verstoring blijft dan tot het besbetreffende kanaal beperkt en de daarop aangesloten servo maakt maximaal een sprongetje, dat de grootte heeft van het trimbereik. De overige kanalen blijven dan stil.

De gaspotmeter kun je ijken door 'm te vergelijken met de overige potmeters. Aan de hand van de gleuf in de as kun je ongeveer zien hoe deze moet staan. Vervolgens neem je 1 servo, die je achtereenvolgens op alle overige kanalen aansluit. Hierbij kijk je welke nulstanden deze kanalen geven. Microprop kennende zullen ze allemaal wel verschillend zijn, want er werd meestal met gepaste slordigheid geassembleerd. Je neemt dan ongeveer het gemiddelde, waarna je de servo op het gaskanaal aansluit en de potmeter zo ver bijstelt, dat de servo goed staat.

Een leraar-leerling kabel gebruikt wel het zelfde signaal, maar heeft als regel meer aansluitdraden. Beide pluggen even openmaken en kijken:
zitten er 3 of 4 draden in; is er in een plug (leerling) een doorverbinding tussen twee pootjes?

Back