Middag knuttselen. Vreemd vliegend iets :)

Tadango

Forum veteraan
Ik heb een dingetje in elkaar geknutseld... Verveelde me... voor indoor :)

Waar het zwaartepunt? Is wel belangrijk bij dit ding denk ik. Iemand een idee? Gewoon 1/3 van de eeh... vleugel?

Gewicht leeg : 30 gram
Afmetingen : 25 x 35
Motor : 19 gram CD-rom + Gunther (100 gram trekkracht)
Totaal electro : 90 gram
RTF gewicht : 120 - 130 gram :)

Of zou het gewoon nooit vliegen :roll:

915.jpg

916.jpg

917.jpg

vliegende vleugel?
1/5 mac, is hier 1/5 koorde, tot 1/6 koorde

Ik zou de tips ook nog wat afstoppen met tipboards, nu kun je een zwabber krijgen door gigantische tipwervelingen

Motor zit er ook op :)

Ik heb wat testen gedaan met de motor aan. Heb nog geen servo's dus de roeren zaten met plakband op hun test plek vast :) Met roer neutraal wil hij omlaag, da's goed :) Roer iets up en hij gaat 2/3 gas hangend weg. recht stuur en hij duikt snel een bocht om. Kortom, lijkt wel te gaan vliegen :) Met de accu kan ik wat schuiven dus dat komt wel goed.

Ik heb binnen getest in de kamer met een groot kussen als vangmat :) gaat best aardig. Morgen alles inbouwen en wachten op rustig weer.

918.jpg

919.jpg

geinig ding
maar ik denk dat niek met tip bords bedoelde een twee plakjes aan de zij kant van de vleugel die net iets boven de het profiel uitsteken zo dat je lucht stroom ook echt over het dragend opervlak gaat inplaats van er naast en je dan dus een behoorlijk vermindering van lift krijg door de wervels aan de vleugel tips
(niek zeg het even als ik fout zit)

aha :) klinkt logish :) Morgen even er tegen aan plakken als alles erop zit. Dan nog alleen de wind afwachten... met 130 gram windkracht 1 of minder ;)

Geinig ding, vooral mooi dat het geen vlakke plaat is zoals een Drenalyn of IFO!
Moet zeker vliegen met CG op 1/5 vanaf de voorlijst, beetje up in de elevons als neutraalstand is wel te verwachten..
Donderdagavond misschien even windkracht 1-2 en dan weer heel lang niet :(
Hoop het gevaarte half oktober in Markelo te zien vliegen :)

Peter

is wel een eindje weg :( Heb geen auto. Misschien met jan bakker mee rijden ;) Die komt nog wel eens ergens.

Testen thuis leken aardig :) Vandaag komen de servo's hoop ik. Vanavond vlieg klaar :) Voor de deur liggen wachten op goed weer ;)

Ik denk dat je roeren groter moeten en flink up.

Waarom?
Voor een vliegende vleugel heb je een "positief moment" nodig.
Poging tot uitleg:
Bij een "gewoon" profiel met vlakke onderkant kruipt het aangrijpingspunt van de lift bij meer invalshoek naar voren. Neem voor het gemak even het punt waarbij het profiel aan de bovenkant horizontaal loopt.
Meer hoek betekend meer kracht aan de voorkant en daardoor... nog meer hoek... Instabiel dus!
Daarom zit er een staart op. Bij meer invalshoek gaat ook de staart meer liften en die trekt de boel weer recht.

Vliegende vleugel:
Het zwaartepunt moet precies op het aangrijpingspunt liggen. Vandaar meer naar voren
Hier kan je niet hebben dat het aangrijpingspunt naar voren kruipt. Een symmetrisch profiel is "drukpunts neutraal". Blijft op dezelfde plek dus.

Nog handiger is als het drukpunt naar achteren loopt. Bij meer hook meer kracht van achteren die de boel weer recht trekt. Dat heb je met "S-slag" profielen.

Door veel up te geven maak je van het gewone profiel een S-slag profiel. Wel up geven tot ongeveer de helft van de dikte zo ongeveer.

Roeren lopen vlak met de onderkant dus van boven gezien iets s slag. Ik zal het met meer proberen. Het vloog in de kamer wel zo.. Vol op ging hij hangen. Roer neutraal en hij dook. Met aardig wat up moet ik hem in de lucht kunnen houden. Misschien morgen ochtend vroeg opstaan en proberen als het weer nog rustig is ;)

Neem de up stand waarbij het als zwever goed vliegt.
Vervolgens zwaartepunt zodanig aanpassen als je met motor gaat vliegen.
Als je hard vliegt en down geeft, dan trim je de S-slag er weer uit. Vleugel wordt bij een zekere gasstand ontzettend instabiel.

Dus:
Wordt bij gas geven de zaak instabiel (extreem duiken of stijgen), dan Gas dicht!
Zwaartepunt naar voren en nog eens proberen.

k ;) Accu kan lekker schuiven dus morgen lekker proberen.

Tip boards maakt ik zo even. Hoeveel moeten die ongeveer uitsteken? Ik dacht +/- 3mm

nou ik denk dat je dan beter 0.5 tot 1 cm kan gebruiken
het bochten werk word dan wel iets minder scherp maar dat liever dan een niet te trimmen vleugel

Het is nu echt een vliegend iets :) Het vloog :banana: Heeeeeeeeel gevoelig op de rol, erg weinig (net genoeg) op hoogte. Ik heb een paar rondjes gevlogen en wou het zwaartepunt wat naar voren gooien, hij wou met roer iets up nog steeds stijgen. Ook draaide hij soms erg fel weg (accu zit boven op, niet zo'n goed idee....)

Achterover hangen ging goed :) mooi stabiel (dus zwaartepunt veel te ver naar achteren (1/5)) Ik wou landen om het te veranderen, draai naar binnen en opeens rolt hij op zijn rug (4 meter hoogte). Ik draai terug maar hij duikt enorm. Ik krijg hem niet over het hek heen :( Er vliegen stukjes wit weg. Vliegtuig 0,0 schade :) Gunther prop total loss :)

Morgen nieuwe propjes halen... dan weer lang wachten op goed weer....

Back