Mig 15 Composite ARF; hij vliegt!

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Frank Hartog, 16 mrt 2008.

  1. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Vrienden,
    al bijna vier maanden ben ik bezig met een Mig 15 van C.arf,
    Omdat het een arf is wilde ik niet gelijk een draadje maken,
    echter het model is wel nauwkeurig schaal, en hoort eerder hier thuis als op het turbine forum waar het meer over de eigenbouw van motoren gaat. (ook heel interessant)
    en de opbouw gaat in werkelijkheid véél verder dan een simpele ARF, (ben voorlopig ook nog niet klaar) het is een flink project met een hoop eigen inbreng en oplossingen.

    [​IMG]

    Laat even weten of er voldoende belangstelling bestaat voor een draadje; dan wil ik er wel tijd insteken om het nodige vast te leggen?

    [​IMG]

    groet,

    Frank
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2011
  2. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Is er belangstelling voor een draadje over de Mig 15 van Composite ARF?

    Is gras groen? :confused:
    NATUURLIJK!

    Zelfs een iemand als ik met als voorliefde de WW1-periode zal hiervan smullen :yes::yes::yes:

    Houd het in de gaten, van mij mag je!

    Groeten, Ralf
     
  3. Bob Polhuis

    Bob Polhuis

    Lid geworden:
    22 okt 2006
    Berichten:
    450
    Locatie:
    Landsmeer
    Helemaal mee eens !
    Prachtig model !

    Kom maar op met die handel.....ik ga het volgen :-D

    Grt.

    Bob
     
  4. T800

    T800

    Lid geworden:
    1 dec 2005
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Den Haag
    Een modelbouwer smult toch van dit soort projecten ?
    Ik zou zeggen ,..graag,..laat zien wat er beter kan aan deze ARF.
    Misschien leren we er nog wat van ook,.:)
     
  5. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    OK, in pricipe bestaan er geen domme vragen, maar deze gaat wel een heel eind in die richting.
    Natuurlijk is er belangstelling!
    En is weer eens iets anders dan al die houtje-touwtje toestellen ;)
     
  6. Teus

    Teus Guest

    :yes::yes::yes:


    Behalve dan het gedeelte waar de Mig-15 van Frank heeft gestaan als die gereed is :rolling:

    Doen Frank :banana:

    Gr. Teus
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Tsjonge, is wel een beetje open deur in schoppen he Frank.. natuurlijk willen we daar wel een draadje van zien! :)
     
  8. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Hoi Frank.

    Is die al 4 maanden bezig.
    En vraagt die of er intresse is.
    Domme vraag!!!!!
    4 maanden telaat.
    Maar beter laat dan nooit.
    Laat maar komen.;)

    Han.
     
  9. lucbra

    lucbra

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    279
    Locatie:
    Merelbeke
    Diegene die geen belangstelling heeft, hoort hier niet thuis! En als je dan toch geen belangtelling hebt, hoef je het draadje ook niet te volgen hé;)

    Dus ... starten met het verslag.

    Luc
     
  10. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Frank,

    We zijn niet vies van ARF hoor;), van Zo'n kist willen we mee genieten:D.

    Wat heb je tot nu toe gedaan en welke documentatie heb je allemaal.

    Vertel vertel vertel

    Ton
     
  11. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    geen twijfel: ABSOLUUT!
     
  12. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    He Frank, jij zou onderhand toch beter moeten weten.

    Hoe durf je met iets al 4 maanden bezig te zijn zonder ons te laten weten over het hoe of wat.................... ;-)

    Maar je ziet de belangstelling is enorm zelfs voor ARF-jes (waar toch altijd meer aan gedaan moet worden dan je denkt :roll: ) dus kom maar op met je foto`s en info :D


    Succes met de verdere bouw.
     
  13. Edwin van der Maat

    Edwin van der Maat verslagschrijvers

    Lid geworden:
    18 dec 2006
    Berichten:
    421
    Locatie:
    Swieqi; Malta
    Hoi Frank,

    zeker interresant om te volgen. Dit soort van ARF vergt veel tijd. Vraagje: Bouw je hem direct volgens de bouwbeschrijving of zijn er aanpassingen? Wat ga je doen met de cockpit (dit soort projecten vragen om een gedetaileerde cockpit)? Kortom er is genoeg om te volgen en van te genieten!

    Groetjes, Edwin
     
  14. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Nou,
    goed dan,:D

    Vanaf het moment dat ik (jaren geleden) een demo had gezien van de gebr. v.d. Vecht met een Hotspot was ik zó onder de indruk dat ik dacht: dat wil ik ook, maar dan het liefst met een schaal model.
    Of je een vliegtuig mooi vind of niet is puur subjectief; persoonlijk heb ik weinig op met de moderne jets de klasiekers spreken me meer aan.
    Zoals, de Hawker Hunter bijv. of Gloster Meteor (dááár kom ik nog op terug later.......:confused:) de Venom, Sabre en z'n broer (zullen we maar zeggen)de Mig 15.
    Al een tijdje had ik mijn ogen laten vallen op de versie van Fiberclassics.
    Andreas Gietz had hiervoor een prachtige plug gemaakt onvoorstelbaar goed gedetailleerd.

    Maar ja voor de gelegenheid zich voordeed dat duurde nog een tijdje.
    In de tussentijd had Andreas een verschil van inzicht met de Duitse belastingdienst zodat hij zich genoodzaakt zag naar Thailand uit te wijken en daar Composite ARF op te richten.
    Begin vorig jaar deed zich eindelijk een buitenkansje voor: iemand in Engeland had een ongebouwde kit, met landingsgestel en tank te koop voor een zéér goede prijs. Dus gelijk gedaan!

    De kit wordt geleverd volgens onderstaande foto:
    [​IMG]

    De Schaal is 1:5 spanwijdte 2.05m, lengte 1.90m gewicht 12kg met een 8kg turbine zodat dat dat best nog een grote kist is.
    Dit is Christian uit Italië die 'm al een tijdje vliegt en waar ik veel kontakt mee heb;
    [​IMG]

    Intairco uit Australië heeft in samenwerking met Carf een schaallandingsgestel gemaakt:
    [​IMG]

    En tevens hebben ze een 'conformal' kevlar tank in het programma, ook speciaal voor de Mig met een inhoud van 3.2 Liter:
    [​IMG]

    Tenslotte kon ik nog gunstig aan een AMT Mercury HP komen met een stuwdruk van 9kg: ideaal dus!

    In dit draaje zal ik de bouw een beetje belichten met diverse 'moeilijkheden' en de daarvoor gevonden oplossingen.
    Ook moet hij absoluut schaal worden, zo moet bijv. de volledige cockpit met piloot zelf zelf ingericht worden.
    Probeer maar eens een schaal 1:5 jaren 50jetpiloot op het internet te vinden: niet dus! (nee NIET die van blue box toys want die zijn te klein: schaal 1:6 die komt er niet in) als iemand nog een tip heeft?

    groet,

    Frank
     
  15. Martin Barbier

    Martin Barbier

    Lid geworden:
    2 apr 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    Waddinxveen
    He Frank,

    Wat een lef om die vraag te stellen....:newbie:

    Kan ik hem ook nog een jkeer stellen al ik weet hoe ik fot's moet plaatsen en aan de Fiberclassics Spit begin....:eek:

    Martin
     
  16. Martin Barbier

    Martin Barbier

    Lid geworden:
    2 apr 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    Waddinxveen
    PFF, ben helemaal onder de indruk, zie allemaal spelvaute in mijn laatste bericht....:yes::yes:

    Martin
     
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Mooimooimooimooi . . . :eek:

    Is er ook een tool binnen deze software waarin je kunt zien hoeveel mensen een abonnement op een bepaald draadje hebben? :confused:


    jan.
     
  18. Arvid

    Arvid Guest

    Abootje :thumbsup:
     
  19. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hey Frank, mooi spul hoor, goed dat je er weer mee bezig bent. (...of langzaam nooit mee gestopt?)

    Ik ga met je mee zoeken naar een mooie 1/5 buddy, heb er zelf tzt ook eentje nodig van dezelfde stijl......

    Grtz,
    Gerald
     
  20. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Zo, maar eens verder met de eerste stappen om zo'n kit in elkaar te zetten,
    De romp is al voorzien van de spanten om de motor aan te bevestigen maar voorin is het eerste karwei het monteren van de neusring,
    De passing van de luchtinlaat op de ring was niet zo goed dus hier moest wat 'gewrongen' worden en één en ander opgevuld; na een flinke schuurpartij ziet er aardig uit;

    [​IMG]

    En de inlaat pijp,
    die splitst zich mooi (net als de echte) om de cockpit heen,

    [​IMG]

    De hele lucht doorvoer is bij de Mig van voor tot achter helemaal gesloten,
    of dit wel of niet goed is daar zijn bijv. op RC Universe uitermate interessante discussies over.....

    [​IMG]

    Voor het lijmen gebruik ik 30min epoxy met glasbubbles en glas snippers (chopped strands), vóór het lijmen de boel flink opruwen met grof schuurpapier om de hechting te verbeteren;

    [​IMG]

    Zo kun je met die glassnippers de naad mooi vullen zonder dat de lijm wegstroomt, deze busjes richten de vleugel precies op de romp uit,

    [​IMG]

    De vleugel word met deze twee witte kunststof moeren tegen de romp aangetrokken,

    [​IMG]


    Verder kwam ik op RC Universe nog de raad tegen om de originele witte glasgevulde vleugelstangen te vervangen door minder flexibele exemplaren van carbon,

    [​IMG]

    Vervolgens diverse spanten in de neus gelijmd, waarin het neuswiel opgehangen is;

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tot zover nog niet veel bijzonders, meer rechttoe rechtaan werk,
    maar dat gaat veranderen....

    groet,

    Frank
     

Deel Deze Pagina