Mig 15 Composite ARF; hij vliegt!

Ziet er mooi uit hoor.. waar ik altijd nieuwsgierig naar ben.. die spanten, zaten die er al zo in vorm bij? Zo nee, hoe heb je ze zo netjes passend gekregen? Is dat een kwestie van timmermansoog, beetje aftekeken, zagen en dan schuren tot 't past en 5e plankje is helemaal goed, of heb je daar speciale truukjes voor?

hoe heb je ze zo netjes passend gekregen? Is dat een kwestie van timmermansoog, beetje afgekeken, zagen en dan schuren tot 't past en 5e plankje is helemaal goed, of heb je daar speciale truukjes voor?

Ha da's een goeie! die spanten passen nog niet eens bij benadering, Eén heb ik overnieuw moeten doen en dan net als de rest van de spanten passen, voorzichtig iets weghalen weer passen, weer iets weghalen weer passen totdat ze goed zijn, de tunnel was niet helemaal symetrisch, de spanten kunnen dat dus ook niet zijn; een weekendje werk is het wel.......

Frank

Het monteren van alle roeren is de volgende klus.
De stiftscharnieren van Robart zijn hier prima voor, het enige wat me altijd dwars zat
is dat ik nooit het gevoel had dat ze goed verlijmd zijn; een klodderlijm in het gat, scharnier erin,
en dan maar hopen dat íe goed vastzit; je kan het namelijk niet zien!

Mig15-031.jpg

Om absoluut zeker te zijn van een goede verlijming ben ik bij de Mig wat drastischer ter werk gegaan: gaten boren!
Gewoon in de onderkant van de vleugel en het roer.
Door dat gat kan je de scharnieren trefzeker lijmen, en je kan zien of dat goed gebeurt is!, daarna afdichten die boel en vlak schuren.

Mig15-017.jpg

Mig15-030.jpg

Bij deze foto van het rudder kan je die gaten bijna niet meer zien!
Alleen de plaatnaden en klinknagels even toevoegen (met een aangescherpt messing pijpje in de lijm smelten)

Mig15-029.jpg

Of weet iemand nog een andere methode om 100% trefzeker die stifscharnieren te verlijmen?

gr.

Frank

Het pennetje er uit boren en met een tangetje oid en brute kracht het verlijmde deel uit de vleugel cq aileron proberen te trekken.

Bij mijn Cessna heb ik vaseline op het scharniergedeelte gedaan en daarna RUIM lijm in het gaatje laten lopen en RUIM lijm op sharnier aangebracht en toen scharnier erin drukken.. lijm komt er dan aan alle kanten uitlopen.. dan MOET ie toch verlijmd zitten, zou je zeggen. Natuurlijk wel tissues en spiritus bij de hand houden om epoxy op te vangen. Zijn ook niet losgekomen tot nu toe..

De volgende stap is een stuk pittiger:
De luiken voor de flaps moeten uit de vleugel gesneden worden.
Eerst tape erover ter bescherming, op de tape met potlood de omtrek uitzetten
en dan gewoon met een hobbymes net zolang snijden tot je door de oppervlakte heen bent, duurt ff, :roll:.

Mig15-042.jpg

En nog een luikje in de fin; de omtrek is wel aangegeven op de romp maar moet uit de vrije hand uitgesneden worden;

Mig15-040.jpg

Met twee kleine verzonken houtschroefjes (Mick Reeves) word'ie op zijn plek gehouden,

Mig15-039.jpg

En dan de pièce de la resistance; de airbrakes;
Ook weer uit de hand en dan gewoon de contour volgen tot je erdoorheen bent;

Mig15-041.jpg

Hamvraag bij een aantal van jullie: waarom niet simpel een Dremel met slijpschijf?
Simpel de naad zou dan te breed worden en dat zou er gewoon niet goed uitzien.
Zo simpel is het om dit in een paar woorden te beschrijven en wat plaatjes te plaatsen,
maar d'r is wel geduld voor nodig om het netjes te doen en je bent weer een weekend verder!

Maar als de airbrakes eenmaal gereed zijn is al het 'leed' snel geleden:cool:

P1000148.JPG

gr.

Frank

Schitterend!
De naam van het draadje kun je nu wel veranderen volgens mij; de "is er belangstelling voor" is duidelijk overbodig gebleken!

Hamvraag bij een aantal van jullie: waarom niet simpel een Dremel met slijpschijf?

Niet met de slijpschijf maar met een cirkelzaagje? Deze is 0,1mm dik maar je moet wel oppassen met uitschieten.

Je heb in ieder geval een zeer strakke hand Frank, klasse hoe goed dat met de hand is gelukt :worship: Daar is heel wat tijd in gaan zitten.

Hieronder het zaagje wat ik bedoel, ik heb ze een keer bij Conrad meebesteld.

Dremelzaagje-1.jpg

Dremelzaagje-2.jpg

Schitterend!
De naam van het draadje kun je nu wel veranderen volgens mij; de "is er belangstelling voor" is duidelijk overbodig gebleken!

Dat heb ik inderdaad geprobeerd; gewoon de titel wijzigen in de eerste post zoals dat kon bij de oude versie, maar dat werkt niet meer.
Weet iemand hoe dat moet?
Heb de mod. groep al gemaild maar nog geen antwoord terug gehad:D

@Teus, voor rechte lijnen zou dat perfect werken!
alleen je kan er geen bochten mee maken (dan word de naad toch weer breder)

Frank

Laatst bewerkt:
Tsja.. ga daar maar eens netjes een bocht mee zagen ;)

Ziet er allemaal mooi uit!

Dit is hoe de scharnierkonstruktie van de airbrakes eruit ziet,
Messing pijpjes 'ergens' in de romp, geen enkel referentie punt, passen,
meten wijzigen, passen, meten enz. enz. totdat de brakes uit en in kunnen zonder iets te raken,

Mig15-038.jpg

Samen met het monteren van de luchtcilinders, en spantjes in de brakes voor een mooi schaal uiterlijk,
De luchtcilinder is kardanisch opgehangen (zelf iets voor verzonnen) en voordat je uitgepuzzeld hebt
waar het ophangpunt en het montagepunt van de zuigerstang zich precies bevinden..:roll:

Mig15-037.jpg

En de omkasting met de pneumatische aansluitingen,

P1000119.JPG

ben je dus zo weer 3 weken verder :D

Frank

Zeer mooi werk Frank.

(en alleen de mods kunnen de titel wijzigen :-( da`s wel een beetje jammer)

En dan de flaps,
deze zijn al uitgesneden en het scharnier is een 'meegesopte' nylon band, werkt prima!
Om een schaaluiterlijk te creëren zijn ABS vacuum delen in de kit aanwezig.
Pasmaken, alle gaten uitfrezen en dan in de flap
lijmen, en hier zit 'm de moeilijkheid; de flap hoeft maar iets getordeerd te zijn en hij sluit niet netjes meer langs de achterrand.
Ik moest de ABS platen 2x gedeeltelijk weer losmaken om dit te corrigeren;

P1000140.JPG

De flap servo's zijn gemonteerd aan de binnenkant van het eerder genoemde luikje, tot zover niets aan de hand,
de rolroer servo's echter zijn gemonteerd door een sleuf (zelf uitfrezen) in een rib! zie foto,

Mig15-013.jpg

Daar kom je dus niet zonder meer bij, dit vraagt om een 'speciale' kruiskopschroeven draaier.
De uitsparing voor de servo en de vier gaten voor de montage zitten al wel in het spant,

Mig15-027.jpg

Dus met een beetje goed mikken zijn de servo's op hun plaats te krijgen,

Mig15-035.jpg

weer een stap verder...

Frank

Hoi Frank,
Mooi hoor die airbrakes.
Hoe ga je die uitzetten precies op het moment dat de wielen de grond raken?
Op zo'n moment heb je je handen vol denk ik? Of een knopje op een stick misschien.
De full size hebben daar automatische sensoren voor dacht ik.

Echte klasse, even een PB-tje aan de mod om de title te veranderen in "Topklasse ARF MIG15" Nou ja....ARF....na een winter bouwen dan.
Dit heeft niets meer met (B)ARF van doen vind ik. Daar is dit veel te mooi voor.

Heel mooi bezig Frankt!

De full size hebben daar automatische sensoren voor dacht ik

...hmmmm, sensoren.....periode nét na de oorlog....dacht het niet:cool:...allemaal handwerk hoor!

Deze kleppen geven geen nosedown/up moment en kunnen rustig altijd tijdens de vlucht bedient worden en werden bij de full-size ook als speed-brakes tijdens combat gebruikt. Er zal vast wel een max. speed limitatie op staan maar ze kunnen tijdens de hele approach gebruikt worden. Voordeel: je kunt er dan wat gas ophouden wat wenselijk is voor een turbine daar hij dan in geval van nood/doorstart sneller op toeren komt. Speedbrakes in en je bent weer weg. Vooral die turbines van vroeger protesteerden nogal eens bij snel gasgeven....

Grtz,
Gerald

Laatst bewerkt:
Ha Frank,

Wat een prachtwerk zeg! :celebrate:
Belabberd klusje om die randjes met een mesje te moeten uitsnijden :-?
Het resultaat mag er wel wezen zeg!

Dit wordt wederom weer een TOP projekt
Mooi om te zien hoe het voor elkaar komt, ga zo door! :yes:
Ik geniet

Groeten, Ralf

Hoe ga je die uitzetten precies op het moment dat de wielen de grond raken? Op zo'n moment heb je je handen vol denk ik? Of een knopje op een stick misschien.

Net als Gerald al opmerkt kunnen de brakes gedurende de hele approach gebruikt worden; dus: downwindleg: landingestel uit, brakes uit, en half flaps.
En dan met voldoende gas erop (hoe bepaal je hoeveel gas Gerald??, m.a.w. hoe ziet een goede approach eruit?) tegen de wind in boven de baan draaien en in één strakke lijn neerzetten. (tot zover de theorie dan....:?)

Wat de bediening betreft heb ik inderdaad hiervoor op beide sticks een schakelaar zitten, rechts voor het landingsgestel en links voor de Airbrakes,
de flaps zitten op een drie standenschakelaar die ik makkelijk met ringvinger kan bereiken, zodoende hoef ik dus de knuppels niet los te laten en kan onafgebroken naar het model blijven kijken. Heb daar met de B-17C al ervaring mee en het werkt echt perfect!

Frank

Laatst bewerkt:
Back