Mig 15 EDF van Alfamodel

Nadat ik al een paar warbirds (P47D en FW190a6.) van Alfamodel ( http://www.alfamodel.cz ) geprobeerd had, was ik toch wel erg benieuwd naar de nieuwe Mig 15 EDF jet.

De inhoud van de doos geeft weer het vertrouwde beeld te zien van perfekt afgewerkte onderdelen uit gevormd Depron reeds voorzien van van alle panel lines, klinknagels, gun blisters en beschildering.
afb5161.jpg

Na wat lijm en montage werk is dit het resultaat:
afb5162.jpg

De aanbevolen speed 300 6V zag ik niet zo zitten i.v.m. de te verwachten geringe levensduur. Ik heb een Lehner 1015/18 gebruikt met een Kokam 2000 UHD 3s lipo pakket. Verder is het model uitgerust met een CC 25 regelaar, een Waypoint 060 servo op hoogte roer, een Waypoint 084 servo op rol roeren en een Schulze Alpha 4 ontvanger.

Het stroom verbruik is 18 Amp en de statische stuwkracht is dan ruim 600 gram. Met een vlieggewicht van slechts 480 gram laat dat aan prestaties niets te wensen over.

De vlieg eigenschappen zijn uitstekend en de prestaties doen nog het meest denken aan een turbine kist. Met 1/2 gas kun je al mooi realistische kunstvlucht vliegen, met vol gas is er unlimited vertical mogelijk inclusief rollende loopings. Horizontaal vol gas kan slechts heel even gebruikt worden anders is het model erg snel uit zicht.

Eigenwijs als ik ben heb ik natuurlijk alle mogelijke fan combinaties geprobeerd. Resultaat: Die van Alfa model zelf is voor dit model het best!
afb5163.jpg

De vliegtijd is meestal in de buurt van een kwartier, wat neer komt op een gemiddeld stroom verbruik van 8 Amp.
De accu is gemakkelijk te verwisselen door de cockpit.
afb5164.jpg

Linkje naar een video van de Mig 15 met een wat zwakkere motor die maar 8 Amp doet:
http://www.alfamodel.cz/movies/MiG-15_02.wmv

Ziet er leuk uit, en een mooie combinatie vermogen en toch nog een kwartier vliegen. Als ik het goed zie dan stijgt hij zonder wielen met een tammere motor zo van het gras op (zonder bunjee)
Ik zie dat je een schulze Alfa 4 ontvanger gebruikt, en dat hij nog heel is ! Bij mij werkt dit niet echt lekker met mijn FF9, ik heb niet zo veel bereik ik ben van plan om een Futaba kristal erin te zetten want ik zat met één vluchtje met meer dan 100 storingen.
Kun je die motor makkelijk vervangen want hij vloog best wel aardig als dat een borstel motortje was op de video.

Grappig dat had ik nog nooit gezien, een werpmodel die zonder wielen gewoon van het gras opstijgt 8O

Hmm, de Schulze (Berg) Alpha 4 is naar mijn ervaring de beste kleine ontvanger die ik ken. Ik gebruik het normale Schulze mini kristal.

De motor is niet echt heel makkelijk te vervangen. Uurtje werk ongeveer.
Dat is precies even lang als bij een echte Mig. De motor is dan ook op identieke wijze ingebouwd.

Turbine motor in Mig 15.
afb5201.jpg

EDF in Mig 15.
afb5202.jpg

Het model op de video vliegt met een Hacker B20 22s. Met de door mij gebruikte Lehner is de buikschuivende take off in 3 meter gepiept.

Op verzoek van de importeur van dit model ( www.modelbouwholland.nl ) probeer ik morgen een wat budget vriendelijkere brushless motor. De Model Motors mini AC 1215/12. Eens kijken wat dat doet.

In drie meter los? Wow!!! :)
Goede info en een leuk filmpje,

Peter

Ook de Model motors mini AC 1215/12 voldoet goed. Iets minder power dan de Lehner maar nog steeds unlimited vertical. De inbouw van deze motor maakt een paar kleine aanpassingen nooodzakelijk. De koel openingen van deze motor zitten aan de voorkant en worden door de inbouw wijze volkomen geblokkeerd. Om toch voor voldoende doorstroming te zorgen moeten wat extra toevoer gaten in de fan behuizing gemaakt worden.

afb5283.jpg

Ook de aluminium fan meenemer moet worden aangepast. De as diameter van deze motor is n.l. 2,3 mm i.p.v. de 2 mm van de speed 300.
Bovendien moeten er 2 madenschroefjes in om de meenemer vast te zetten. De speed 300 as heeft z.g "splines" en kan er op geperst worden.

afb5284.jpg

De Model motors mini AC 1215/12 heeft wat minder stroomdorst dan de Lehner waardoor met een wat lichtere accu gevlogen kann worden. Een polyquest 1800 scheelt 40 gram.

Hoe hebben jullie de vleugels versterkt?
Ik zie de metalen wing joiner niet op de foto, is dat carbon dat jullie gebruiken? :?:
Ik heb allerlei verhalen op het internet gelezen over wing failures, daarom wacht ik even voor ik de mijne in elkaar zet...
En nog iets: hoe hebben jullie de antenne gelegd? :?:
Ik zie op een foto een metaaldraadje rechts achter de cockpit uitkomen? Hoe hebben jullie dat gedaan?

groeten

Hans

De veren stalen 3mm wingjoiner is in principe goed genoeg om de vleugels bij elkaar te houden. Omdat deze joiner binnen de romp niet ondersteund wordt ontstaat er wat flex tussen de vleugel helften. Na verloop van tijd geeft deze flex wat Depron vermoeidheid in de rompzijkanten waarna de romp van de vleugels kan scheuren. De oplossing is dan ook de flex van de verenstalen joiner binnen de romp onmogelijk te maken. Hiervoor wordt de verenstalen joiner binnen de romp opgesloten in een spar box die de volle breedte van de romp binnenkant heeft. Deze sparbox bestaat uit een laagje 0,6mm vliegtuigtriplex dat tussen de bovenkant van de duct en de onderkant van de joiner gelijmd is. Boven op de joiner komt ook weer een plaatje 0,6mm vliegtuig triplex, nadat de ruimte rond de joiner is opgevuld met 3mm balsa. Aan de voorzijde van de box heb ik in plaats van balsa een stukje rechthoekig "shockflyer" carbon van 0,8x3mm op zijn kant tussen de vliegtuigtriplex plaatjes gelijmd. Hier mee is de flex binnen de romp niet meer mogelijk en blijft alles ook bij 151 km/h (Politie laser gun meting.) aan elkaar zitten.

Overigens zijn de standaard opgegeven hoogteroer uitslagen veeeel te groot voor dit model. De bedoeling is dat je er smooth, jet-like mee vliegt en geen hard 3D!

De antenne is inderdaad een stukje verenstaal van 0,3mm wat rechts achter de cockpit naar buiten gaat en via de top van het kielvlak naar achteren kan waaien. De normale Schulze antenne is ongeveer zo lomp als een stuk tuinslang en gaat anders heel naar wervelen in de luchtstroom.

Bedankt, Bert,
Dit is inderdaad een goede oplossing. Ik had al gelezen over een man die de wingjoiner verlengd had met carbon, maar volgens mij win je daar niets mee, het 'zwakke' punt ligt inderdaad in het midden. Ik had helaas niet meer tijd tijdens de pampa jet meeting, anders had ik je model zeker beter bekeken... (ik ben de man met de wieletjes die zo geïnteresseerd/geïmponeerd was door je mig)

Hoe doe je dat juist met die verenstaal antenne? Dezelfde lengte van de antenne terug aansolderen, nadat je die op ongeveer 5 cm afgeknipt hebt?
(zoals die Azarr antennes)
Of heeft het te maken met de frequentie?

Hans

Als je de antenne afknipt en vervangt door een staaldraad zoals Bert dit gedaan heeft dan dient de antenne dezelfde lengte te hebben als de originele antenne.

Een Azarr is een speciale antenne die stukken korter en lichter is dan de originele antenne. Volgens Azarr zelf lever je iets van 15% reikwijdte in en zegt hijzelf dat ze geschikt zijn voor modellen met een motor tot speed 400. Bij grotere modellen heeft het lichtere gewicht en de kleinere lengte weinig voordelen.

Hallo Bert,

Hoe heb je de stator van de tunnel los gekregen om de koelgaatjes in het motorhuis/houder te kunnen boren.
Ben namelijk ook van plan een borstelloze motor te monteren.

Groetjes en alvast bedankt,
Janneman

Met een hamer.....
Niet schrikken, een zacht tikje is voldoende om de statorvinnen van de ducting los te maken. Bij het weer teruglijmen in de ducting is het raadzaam om de motor en fan te monteren en met behulp van spacers (dubbelgevouwen papierstrookjes) tussen de ducting en de 3 fanbladen een goede uitlijning te garanderen.

Om dat Bert in nijverdal vliegt en ik daar ook vlieg
Heb ik het model zien vliegen.
En ik was verkocht.
Ik vlieg nu ook met een Mig 15.
Met een mini AC 1215/12.
2000 UHD 3s lipo pakket
ik heb toen een paar foto’s gemaakt.
hier ook een foto van mijn eigen Mig
afb7744.jpg

afb7745.jpg

afb7746.jpg

he wim strak gebouwd ik heb hem zien vliegen en volgens mij vloog het zeer goed en licht

groetjes marthijn :wink:

Bert,

Dank voor de tip, zou gauw ik de motor binnen heb ga ik het proberen.
Ik mee aan weer lijmen met epoxy of raad je een andere lijm aan. :?: :?:

Groet, Janneman. :lol: :D

De vleugels en stabilo delen kun je het best met epoxy lijmen. Niet vergeten de laklaag eerst van het te lijmen oppervlak van de romp te schuren en het depron wat met een speld te perforeren voor een betere hechting.

Bert,
Ik bedoel de stator weer in de ducting lijmen, hoewel de tip van de speld ook welkom is.
Dank voor de moeite :lol: :lol: :lol:

Janneman

Bert,

Nog even een vraagje ivm koeling van de motor.
Heb je ook aan de zijkant koelgaten geboord of alleen aan de voorkant :?: :?: :?:
Ben vanmorgen met de Mig-15 begonnen en de tik met de hammer is gelukt :D :D :D

BVD, Janneman

Back