Mig 15

Discussie in '3D Printen' gestart door mig 3, 2 mei 2017.

  1. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.054
    Locatie:
    BLUB
    coen_l, Demaic en Bart83 vinden dit leuk.
  2. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    679
    Locatie:
    Veldhoven
    Mooi hè! Maar heb je de stearman al gezien :rolleyes:
     
  3. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.054
    Locatie:
    BLUB
    Laatst bewerkt: 2 mei 2017
  4. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Ik ga voor de MIG. Die ziet er toch wel erg fraai uit.
    Tot nu toe nog geen toestel geprint. Wel redelijk veel verschillende onderdelen voor andere vliegers etc.

    Gisteren is er een Prusa-bouwpakket bezorgt (ik had al een Dremel 3D, maar die heeft kennelijk een te klein printbed) en vanmorgen de bestanden voor de MIG binnengehaald.
    DIt weekend de Prusa zien op te bouwen en dan maar in de schuur zetten voor twee(?) weekjes printen.

    Ik laat wel weten hoe de vorderingen (en/of alle trammelant) verlopen. ;)
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  5. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.054
    Locatie:
    BLUB
    Oeh, dat wordt een mooie!

    Als ik het mij goed herinner dan kan de mig in 200+ uur geprint worden......
    Ook al is het 300 uur !
    Het ontwerp van de romp ziet er zo op het eerste gezicht heel erg mooi uit!
    IMG_5422.PNG IMG_5418.PNG IMG_5420.PNG
    Groet:Robin
     
  6. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Zeer kort vliegfilmpje .
    "volledige" versie wordt binnenkort verwacht.
    Dat duurt al even, dus ik denk dat ze een nieuwe aan het printen zijn. :D

    Mijn printer is samengebouwd. Vrijdag hoop ik hem af te regelen en wat proefprintjes te maken.
    Als dat allemaal goed gaat zet ik hem in de schuur en mag hij dag en nacht aan het werk.
    Ben benieuwd wat het allemaal gaat worden.
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  8. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Zeer knap gedaan. :worship:
    Mij heel veel stapjes te ver.
    Ooit geleerd dat je altijd kleine stapjes moet maken (Film Contact: uit 1997).

    Ik denk dat er eerst toch maar een Wemotec in ga lepelen. Eenmaal het pinten gelukt is.
     
  9. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Voorste deel van de romp is inmiddels geprint (4h40) en de printer is nu bezig met rompdeel 6 (ook de rode kleur) (schatting 7h).

    Overlast van geluid valt erg mee (minder dan van de Dremel 3D) dus ze hoeft niet in de schuur.
    Ze mag op elk beschikbaar moment in de bedstee blijven printen en dan kunnen wij gewoon slapen waar we dat altijd doen. De vroegere hooizolder.

    Inmiddels is er een video van twee vliegende exemplaren.
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2017
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  10. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    679
    Locatie:
    Veldhoven
    Hoi Vale, leuk project!
    Ben erg benieuwd hoe het werkt met de vooraf ingestelde bestanden /g code. Werkt dit goed? Of moet je toch het één en ander zelf nog instellen?

    Met mijn printer (geen prusa) heb ik best wel wat moeten veranderen aan de instellingen. Ik gebruik Simplify3D als slicer. Ben niet de Mig aan het printen, maar heb wel een aantal andere toestellen geprint. Moet zeggen dat deze stuk voor stuk goed vliegen

    Succes!

    Groet,
    Coen
     
  11. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Ik heb bij 123-3D.nl een Prusa i3 acryl kit besteld..., en een "Anet..(A6?)" gekregen.
    Een clone dus.
    Ziet er verder prima uit.

    Als je kritisch kijkt blijkt het printbed niet geheel vlak.
    Met afstellen moet ik een beetje schipperen tussen te strak (langs de randen) en iets te ruim (in het midden).
    Echt problemen geeft het niet, maar het is wel kritisch. Op het "oog" gaat me dan beter af, dan enkel een "A4 tje" gebruiken voor de afstelling.

    Morgen, om te experimenteren, een glasplaat bestellen.
    Ik print nu op de blauwe 50mm tape van 3M. Als je dat naadloos plakt, krijg je toch kleine naden tussen de tape. Mogelijk door het verwarmde bed.
    In het resultaat zie ik het echter niet terug.

    Simply3D moet/ga ik nog aanschaffen. Ik gebruik dus de bestanden welke voor de prusa worden meegeleverd en de eerste resultaten zijn gewoon goed.
    Het zichtwerk ziet er prima uit, enkel de laatste laag van de "nose" zou er één meer mogen zijn (voor een erg fraaie afsluiting)
    In de inwendige details zijn er wel wat kleine (niet echt belangrijk) laagjes die niet overal goed sluiten.
    Maar dat is echt detail hoor.

    De PLA komt van 123-3D, de temperatuur staat op 230gr voor de nozle en 60gr voor het bed.
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2017
  12. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    679
    Locatie:
    Veldhoven
    Goed om te horen dat de g code bestanden goed werken. En veel plezier met het printen, en natuurlijk vliegen als hij klaar is.

    Ik print ook met pla van 123 gewoon het huismerk en dat voldoet goed. Ziet er netjes uit.
    Ik print op 230 graden maar het bed heb ik op 45 graden staan. Anders kreeg ik "deuken" in de eerste 25mm van de print. Nu is dat verleden tijd.

    Groet,
    Coen
     
  13. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.054
    Locatie:
    BLUB
    Dag Vale Ouwe.

    Hoe is het gegaan met het (zelf) opbouwen van de 3D printer?
    Viel alles logisch in elkander?
    Waren de passingen correct?

    Is het mogelijk dat u wat foto's kan produceren van die minimale "foutjes"
    in de romp?

    Groet:Robin
     
  14. rotormania

    rotormania

    Lid geworden:
    18 jun 2008
    Berichten:
    257
    Locatie:
    roterdam
    Vale Ouwe
    Ik heb ook een Anet A6 print goed hoor
    Moet wel wat tuning delen printen om het goed te krijgen
    Ik heb wel een G-code bestand voor de A6 kan je de machine kiezen in het set-up menu.
    Romp dikte bij werk goed met 0,6mm vleugels heb ik op 0,4mm echter met PLA op 210gr en heat bed op 60gr glas met 3D-lac ingespoten.
    Extruder 1,03 ingesteld dus op een verhoging vaan 3% op het PLA krijg je een betere hechting
    tussen de lagen. Laag hoogte slechts 0,01mm printsnelheid 60mm en verplaatsing van 100mm.

    gr Martin IMG_20170831_202149.jpg
     
  15. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    679
    Locatie:
    Veldhoven
    En laagdikte van. 0,01? Dan ben je wel even aan het printen als je een model van 3Dlabprint gaat maken.

    Gisteren ben ik begonnen met de Spitfire Mk IX met een spanwijdte van 1700mm. Daar was m'n printer met twee delen van de vleugel al 15u mee zoet (laagdikte van 0,25). Speed 60mm outline op 80%
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  16. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    MIG15 no: 01 is ca 3 weken geleden door een gebroken vleugel (in horizontale vlucht) in honderden onderdelen over de grond verspreid.
    MIG15 no: 02 was al geprint en zal de komende week worden opgebouwd. Wacht alleen nog op een nieuwe rotor voor de EDF.

    De 1,7m Spitfire zo juist aangekocht om niet de 20% korting mis te lopen.
     
  17. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    679
    Locatie:
    Veldhoven
    De nieuwe Spitfire hebben ze goed doordacht! Weer tal van nieuwe dingen ontdekt die ze nog niet hebben toegepast. Zoals in de vleugel, servo's en stuurstangen van de flaps volledig weggewerkt. Rolroeren en flaps zonder de "papieren" scharnieren maar geprinte scharnieren, Koeling van de electronica in de romp via de vleugel. Echt fantastisch om te zien.

    Gr,
    Coen
     
  18. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Bij de Mig zijn de scharnieren ook heel mooi geprint.
    Alleen de constructie met name de vleugel zou wel iets verbetert mogen worden.
    Op het moment dat de vleugel afbrak vloog ze ca 150km/u.
    De 200 is ook wel ongeveer gehaald. Kan ook een samenspel van veroudering door de buiklandingen zijn.
    De breuk was op een lijmnaad tussen de eerste en tweede vleugelsectie (waar ze ook verzwakt is door de wielkasten).

    De Q-trainer heeft wel van die papieren scharnieren. Wat er ook wel weer bijhoort.
    Landingsgestel heb ik nooit goed kunnen printen. Hechting tussen de lagen was niet goed, ook erg luchtig.
    Uiteindelijk een geprint landingsgestel verpakt in een koolstof kous met epoxy, dat was echter weer te stijf.
    Bij een landing waar ik even een hopje maakte brak de vleugel spontaan (ook op de lijmnaad) af toen ze weer op de grond kwam.
    Was echt niet meer dan klein hopje.

    Vleugels en stuikverbinding dmv secondelijm lijkt toch niet zo beste keuze (was sowieso al verrast dat het kon).
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ik had de mig gisteren mee naar het veld..... vleugel is al stuk voordat hij überhaupt af was :( De breuk zat bij de wiel deuren maar niet op de lijm naad. Ik heb nu een strip glasmat aan de onderkant geplakt die wat stevigheid moet brengen. Zover ik kan testen houden de lijmnaden prima mits je ze goed verlijmd. De goedkope action lijm hecht enorm en maakt het pla een beetje week, dus hecht erg goed.

    Ook valt zonlicht op de geprinte delen zelf enorm mee, het schijnt er mooi doorheen :), maar als er iets in ligt warmt dat wel op, en daardoor de romp ook. Ik heb nu dus een gebobbelde romp rug...... ach ja, eens kijken of het überhaupt een vlucht overleeft straks. Zo ja dan volgend jaar eens printen met beter materiaal.
     
  20. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    679
    Locatie:
    Veldhoven
    Welke temperatuur print je? En hopelijk zonder koeling. Anders is de hechting van de lagen onderling zeker niet voldoende.

    Print pla nu (na wat spelen met de instellingen) op 240graden.

    Het vliegtuig parkeren in direct zonlicht uit de wind is link. Dan kan het materiaal idd gaan vervormen.

    Heb nu met 4 toestellen van 3dlabprint en minstens twee gaan iedere x mee naar het veld. De schuimpjes zijn niet meer mee geweest sinds ik m'n toestellen print.

    Er zijn wat spelregels waar je je aan moet houden zoals rekening houden met de zon. Verder prima vliegers.

    Stearman +20 vluchten 2* landingsgestel stuk konijnenhol.
    P47-N. 8 vluchten 1* vleugel vervormd door de zon.
    Kleine Spit +30 vluchten
    P38 15 vluchten 1*neuswiel door de romp door veelste harde landing
     

Deel Deze Pagina