MIG25 RBCkits

Ton van Munsteren

Forum veteraan
PH-SAM
Hebben jullie de nieuwe MIG25 van RBC al gezien.

SH102548%20(Small)(1).jpg


RBCkits Online Shop

Als je naar de shop gaat kun je de foto aanklikken voor een pdf waarin je de onderdelen kun aan en uitzetten.

Ton
 
@ton,

Heb jij toevallig het model al zien vliegen? Of heb je er mee gevlogen?

Gezien de lange neus zou ik zeggen, daar passen wel wat lipo's in. Maar dan is de vraag, is het model bestand tegen 2000 tot 3000 watt? :confused:
De minifan modellen zitten zeker mooie modellen tussen. Maar heb af en toe het idee dat ze niet bestand zijn tegen de powerlevels die tegenwoordig gehaald worden met een minifan. Met een mega 16-15-3 zal het zeker mooi vliegen, maar soms wil je meer :p:vamp:

Heb je toevallig ook bouwfoto's of ander info (grote en wanneer op de markt)
 
die 2000 watt is makkelijk haalbaar tegenwoordig.
De 750 watt zal zeker vliegen, maar zoals ik al zei, soms wil je meer.

En dat pylon racen trekt me niet. Die rompjes zijn te dun. Dit is nog een mooi caliber jet, die ook snel genoeg zal zijn voor mij. Maar hij moet wel het vermogen aan kunnen.

Huidige setup:
Midifan met 6S 5000mAh lipo.
Daar trekt de motor 88A mee. Die komt op 1953watt uit. Net geen 2000, maar als je wilt zeker haalbaar.
 
Even uit interesse: welke motor gebruik je hiervoor? En hoe zit het met warmteontwikkeling? Vliegduur?


Al eens gekeken naar F5B vliegen? Da's met zwevers. Gaat loeihard! Wel ook dunne rompjes, maar dat moet nu eenmaal als je een beetje snelheid wilt.
 
barabass,

Heb niet meer info van de MIG25, RBC is er nog mee bezig een manual van de maken, heb wel een foto van het model zonder afwerking maar meer info niet. Heb je al de pdf op de site bekeken.

Grote vermogens is voor de RBC modellen geen probleem tis meer het inbouwen van de accu's die wat problemen kan geven en waar je zelf de aanpassingen voor moet doen.

Geef Rob (mr.RBC) even een belletje over de status en wat erin zit.

De kleinere modellen kunnen ook zonder problemen grotere vermogens aan 1200watt is niet meer bijzonder en in 2004 vloog een RBC Yak23 al een gemeten snelheid van 212km/u en dat lijkt mij niet echt langzaam te noemen. Zat dan ook wel een Schubi fan in en werd door hem zelf ook gevlogen zie hier de link naar 2004
RBC Yak-23 Flora reaches 132 mph (212 km/h) - RC Groups

Ton
 
Hoi Ton,

Eindelijk weer een kit van RBC! ziet er goed uit hoor.
Was zelf nog op vissen gegaan voor de EJF versie maar die is er niet meer.

Veel rbc modellen komen uit de NICd of eerste Lipo generatie periode waar hoog vermogen niet mogelijk was en werdt daar ook konstruktief licht op ontworpen. De modellen zijn dan ook relatief klein als ook dit ontwerp uit 2005:
MIG 25 for MidiFan; prototype RBCkits - RC Groups
videos op pagina 2

Bepaald niet voor hoog vermogen ontworpen. Als niet constructeur zijnde zou ik hier uit de duim geen garantie op geven op hoog vermogen. 3kW kan hij zeker niet verdragen (want daar ligt nu het vermogen van 90mm). Aangezien de hoofdliggers van de EJF versie best dun zijn zou dit voor de LUC versie waarschijnlijk ook opgaan en zou hier even aandacht aan geschonken moeten worden als ook de taileron aansturing.
Aan het toerental uit de videos lijkt het er meer op dat het een luie 1000-1200W is. In acht nemend het bovenstaande linkje lijkt me dit zeer aannemelijk want vanaf 2008 is het vermogen langzaam naar 1800W gestegen.

Succes!
Erik
 
Hoi Erik,

:Dja hehe zeg dat wel eindelijk weer een kit de verkoop van de bouwkits loopt weer een beetje op en men neemt langzaam weer de moeite om een model zelf te bouwen.

Sorry maar ik denk dat je de constructie van de RBC modellen een beetje verkeerd inschat. De modellen zijn naar mijn idee nog te zwaar geconstrueerd (hufterproef) en kunnen het vermogen van de hedendaagse fans probleemloos aan. Zou niet weten waarom niet, met de komst van de Lipo en lichtgewicht motoren is het vliegklaargewicht minder geworden en alleen het aantal watts is omhoog gegaan en daarmee ook de snelheid die nu goed ligt maar niet extreem te noemen is. De daadwerkelijke vleugelbelasting is zal niet heel veel verschillen. Heb ook nog niet eerder gehoord dat een vleugel van een RBC model is gebroken in de lucht dus wat is het probleem. Daniel Schuebeler vloog in 2004 over de 200km/u dat zegt toch wel wat van de constructie of vliegen alle modellen nu 300km/u.


Formaat van de modellen ja dat is een ander verhaal maar denk ook dat Rob daar nog steeds goed mee zit verwacht ook niet dat iemand met een gevulde beurs en een 120mm fan, zelf een model gaat bouwen hoewel ik dat graag zou zien en daar zeker voor wil ontwerpen. Vertel maar wat het ideale formaat is en wat als houtbouw kit super zou verkopen:p want ik weet het niet:confused:. Even onderons we hebben het hier al vaker over gehad en ik wacht nog steeds op je ideale formaat opgave voor een Cutlass, ik bedoel daarmee dat het niet zo eenvoudig is hoe en wat de bepalingen zijn van een formaat wat goed loopt en waar dus vraag naar is.
Dacht met de Gloster en de Yak15 twee kisten te hebben ontworden die goed zouden lopen het duurde echt een eeuwigheid voordat die echt een beetje loskwamen en gingen verkopen. Jammer is alleen dat je die niet terug ziet op de fora want ze zijn er wel die vliegen.


Ton
 
Apart dat je al weer vergeten bent dat een groot deel van je edf ontwerpen bij mij vliegklaar staan en dat daarvan een proto en een vroegserie tussenzit.

"met de komst van de Lipo en lichtgewicht motoren is het vliegklaargewicht minder geworden ". Tov NiCd heb je gelijk maar die behoren reeds lang definitief tot het verleden als ook de eerste en tweede generatie Lipos in edf. Jammer dat je hiernaar refereert.

Dat Daniel 200+kmh kon vliegen zegt niets over de techniek van toen en nu. Ik hoef je niet uit te leggen dat daar flinke compromissen voor nodig waren.

Nu ik je laatste post rustig door lees merk ik dat onze referenties steeds verder uit elkaar gaan liggen. De verschillen van "toen" en "nu/korte termijn toekomst" zijn erg groot geworden.
Over het ideale formaat is ook een oude discussie. Daar moeten we het eigenlijk bij laten.

Toch een mooi model! ben erg benieuwd naar een bouwdraadje.
 
Erik,

Nee hoor ben je zeker niet vergeten en heb alle waardering voor je inzet en het bouwen en vliegen van je RBC modellen.

Des te meer ook omdat je altijd op zoek bent naar de meest gunstige aandrijving, gewicht en vermogen verhouding en juist daardoor met een laag vermogen goede prestaties uit een model weet te halen.

Ben zkere geen echte EDF specialist en ben niet helemaal up to date hoewel ik af en toe even aan het kijken ben wat jij en de andere aan het uitvinden zijn en wacht met spanning op de maiden van je Fearey Delta.

Zie dat de vermogens flink omhoog zijn gegaan en dat heel veel schuimmodellen met grote vermogens worden gevlogen en dat dat ook goed gaat.

Nogmaals sorry maar snap dan nog steeds niet waarom er vaak getwijfeld wordt over een groot vermogen in een RBC model te zetten verwijl die opgebouwd is uit triplex en balsa.

Sorry misschien begrip ik je verkeerd :hammer: :D.

Groetjes,
Ton
 
Laatst bewerkt:
Back
Top