Mijn 1e "echte" vlucht met semi-schaal MD500E (369E) met T-rex 600 mechaniek

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door Patriek, 25 apr 2010.

1. Patriek

Patriek

Lid geworden:
    16 jun 2009
    Hallo allemaal!

Vandaag was t lekker weer (hoewel er een best windje stond, 3 Bft) dus heb ik de eerste "echte" vlucht gemaakt met mn semi-schaal MD500E :cool:, na maanden van bouwen, afstellen en fijnafstellen van het mechaniek en zender zodat ik m kan vliegen zoals ik t graag zou willen (maar ja, nu mn duimen nog hehehe :rolleyes:)

De set-up is als volgt:

T-rex 600CF, Heli-Chris frames, Kontronik Jive 100LV (HS = 1500rpm governed), Plettenberg Orbit 25-8HE 1210kv 11T, 3x S3050 + GY401 & S9254, Radix main & tail, and SAB 30gr paddles.

Complimenten :D en andersoortige opmerkingen/ tips zijn welkom! :)

Patriek

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. RBRCH

RBRCH

Lid geworden:
    24 jul 2006
    Dat ziet er goed uit Patriek!
    Moet een heerlijk gevoel zijn nu hij vliegt na al dat bouwen :) Welke romp is dit?
    Op het eerste filmpje vlieg je veel tegen de zon in zo te zien, pas er mee op want je kan dan makkelijk je orientatie te verliezen.

En je duimen deden het ook prima volgens mij, je weet hem mooi te 'plaatsen'.

Gr, Roy

3. Patriek

Patriek

Lid geworden:
    16 jun 2009
    Dankje voor het compliment Roy :cool:

Ja het geeft een heerlijk voldaan gevoel als je je kist zo door de lucht ziet gaan :)

De romp is van Align.

Patriek

4. zantvoord

zantvoord

Lid geworden:
    3 feb 2009
  5. Patriek

Patriek

Lid geworden:
    16 jun 2009
  6. zantvoord

zantvoord

Lid geworden:
    3 feb 2009

Hé Patriek,

Bedankt, ik ga daar zeker effe kijken.
    :bye:

7. corsairk

corsairk

Lid geworden:
    22 jul 2009
    Zeer mooi Patriek,
    Ik heb zelf de Trex 600 nitro met de "Breitling" romp van de hughes 500, ook van Align. De heli staat vliegklaar op de bank maar ik ben nog niet ver genoeg gevorderd om ermee te gaan vliegen. Het vlliegbeeld van je heli is zeer realistisch. Mooi machien !!!

8. bruteforce

bruteforce

Lid geworden:
    31 aug 2009
    Heel mooi vliegbeeld! Wel netjes terug op het matje landen, anders worden de ski's vies hoor!;)

9. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Blijft mooi, zo'n 500 :) Heb je ook profiel in je T staart? In het horizontale deel?

10. Patriek

Patriek

Lid geworden:
    16 jun 2009
    Dank voor alle complimenten! Heel erg leuk :)

Hehehe daar heb ik nog niet eens bij stilgestaan, is mooi meegenomen ;) :D

Ik vind het gewoon mooier wanneer een heli op een "helipad" landt :cool: ipv neerzetten omdat t uitkomt. Dus oefen ik op target-pad-landings :)

Ik zou je graag antwoord geven, maar ik begrijp niet goed wat je bedoelt?

Patriek

11. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Het horizontale stuk op je staart bedoel ik. Tussen de 2 verticale finnen. Is dat stuk helemaal recht of zit er aan de onderkant een profiel in? Mij 500 heeft een negatief profiel die bij snel vliegen de staart omlaag trekt om de heli te remmen. Dat balanceert hem best aardig uit, vliegt goed.

12. Patriek

Patriek

Lid geworden:
    16 jun 2009
    Ik heb geen idee Tadango :oops:

Zal het vanavond even nakijken. Heb het T-stuk wel onder lichte een hoek gemonteerd voor het effect wat je beschrijft :)

Patriek

13. Ben Jansen

Ben Jansen

Lid geworden:
    18 sep 2005
    Patriek,

Ik vlieg ook een trex 600 in een MD 500 romp.
    Deze heli is flybarless.
    Komen de paddles van jouw heli niet tegen de romp aan wanneer ze niet helemaal recht staan?
    Voor het vliegen zeg maar.
    Die van mij nl wel. Daarom dus flybarless.
    Ben

Laatst bewerkt: 26 apr 2010
  14. Patriek

Patriek

Lid geworden:
    16 jun 2009
    Heb het even nagekeken, en het lijkt erop alsof het T-stuk inderdaad iets van een profiel heeft aan de onderzijde, alhoewel ik betwijfel of je daar tijdens het vliegen iets van merkt

De +/- 5 graden waaronder ik m heb gemonteerd hebben meer effect denk ik (en dan nog denk ik dat je dat alleen merkt als je snélle voorwaartse vlucht doet - dat zal ik niet zo gauw doen..)

Patriek

15. Patriek

Patriek

Lid geworden:
    16 jun 2009
    Hallo Ben,

Statisch kunnen de paddles inderdaad de "doghouse" raken, tijdens de vlucht niet. (Nou ja, alles kan natuurlijk hehehe, maar bij een normaal (schaal)vliegbeeld zal dit niet gebeuren).

Voor de vlucht zorg ik ervoor dat de bladen zo goed als mogelijk recht staan zodat de flybar balanceert en niet naar 1 kant valt. Voor het optoeren draai ik de rotorkop met de hand in de rondte zodat door de centrifugale kracht de paddles recht draaien de romp niet raken, dan toer ik op. Geen problemen :)

Maar jouw oplossing (flybarless) is ook een heeele mooie natuurlijk ;) :D

Patriek

edit;
    De paddles van mn 450SEv2 mechaniek raken statisch ook de romp van de AS350, ook daarmee tijdens de schaalvluchten (of pogingen daartoe hehehe :D ) geen problemen.

Laatst bewerkt: 26 apr 2010
  16. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Mijn stabilo heb ik qua hoek niet gemeten maar staat aardig recht, je merkt het in vlucht wel.

17. ghost19

ghost19

Lid geworden:
    19 jun 2007
    Hoi Patriek,

Mijn T-rex 600 cf "md500" is van vandaag klaar en ik zit met hetzelfde probleem, hebt je soms voordien gevlogen met flybar ermee?
    Zo te zien bij licht rotatie komt de flybar automatish recht, maar zit er inderdaad een beetje meet dat ik zou schade berokkenen aan de romp,

groetjes

Danny

18. ghost19

ghost19

Lid geworden:
    19 jun 2007
    oeps, erover gekeken...en foutje, moest niet patriek zijn maar Ben...zware bouwdag achter de rug :)
    Maar zo ben ik iets wijzer geworden, met esc op "ultra soft start" moet dit wel lukken,

hartelijk dank

Mvg

Dannyh

Laatst bewerkt: 11 aug 2010
  19. corsairk

corsairk

Lid geworden:
    22 jul 2009
    Ik heb gisteren m'n "Breitling MD500E" met Trex600 de eerste maal gevlogen en alles liep perfect :D. Het probleem met de rakende paddles heb ik ook geconstateerd maar éénmaal opgestart vormt dit geen probleem meer. Ik kreeg enkel een vervelende resonantie bij het bochten met verlaagd toerental. Dit moet nog een beetje afgesteld worden. Zal proberen om morgen enkele foto's te posten.
    Ben alleszins blij met m'n nieuwe vogel.

20. Patriek

Patriek

Lid geworden:
    16 jun 2009
    Dit is dan wel met een Raptor mechaniek (overslung flybar) maar ook daar kunnen de paddles statisch de "doghouse" raken. Zoals je ziet is er inflight geen probleem - Jason Krause maakt loopings, rolls, inverted hover & autorotaties.

Patriek

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina