Mijn 2e Graafmachine

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door StefanF, 28 mei 2007.

  1. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Hallo iedereen,
    Ik ben vanaf November vorig jaar begonnen met de bouw van een nieuwe graafmachine.
    Het wordt een Liebherr R974C (een zware dus).
    Hij zal worden uitgerust met een wissel giek zie foto.
    De foto is echter wel van een ouder type de R974B maar verders gelijk.

    [​IMG]

    De bouw zal zo'n 2a 3jaar duren en het gewicht zo'n 40-50kG.
    Op het moment heb ik de pomp unit klaar.

    [​IMG]

    Deze bestaat ui twee verstelbare plunjer pompen met aangebouwde drukregeling die is afgesteld op 60bar.
    Dit houd in dat zodra de 60bar bereikt is, de pompen automatisch terug regelen richting 0 L/min. De maximale opbrengst van de twee pompen kan ik met de servo instellen, zodat er ook heel langzaam gewerkt kan worden bijv. bij het oprijden op een trailer.
    Ik heb trouwens gekozen voor twee pompen omdat de rups aandrijfing ook weer hydraulisch wordt en ik dan elke motor uit een pomp kan voeden waardoor hij mooi rechtuit rijdt.

    De onderdelen van een pomp.

    [​IMG]

    De aandrijf motor is gemaakt van een autokachel ventilatormotor.
    Hierin een nieuw as geperst en het anker opnieuw gewikkeld.
    De borstelhouders en het huis zijn ook nieuw gemaakt.

    [​IMG]


    Hier een foto van de koppeling tussen motor en pompen.
    Ik heb gekozen voor schuinvertande tandwielen, omdat deze veel minder lawaai maken dan rechtvertand.
    Het bewijs hiervoor zit ook in de versnellingsbak van een auto n.l. de achteruitversnelling is rechtvertand en de overige schuinvertand.
    En het verschil tussen achteruit en vooruit rijden hoor je wel aan het gieren.
    De tandwielkast is ook gevuld met olie voor een goede smering die weinig vermogen kost.
    Het olie peil is te controlleren met het peilglas aan de zijkant.

    [​IMG]

    De draaikrans heb ik ook zover klaar.

    [​IMG]

    In eerste instantie heb ik een dunring lager gebruikt. echter omdat hier aardig wat speling op zat heb ik het lager verbouwd. Ik heb de buiten ring over de lengte door geslepen, en de groef in de binnen ring onder een andere hoek geslepen. Nu dragen de kogels op vier punten en is het lager spelingsvrij en nastelbaar.

    [​IMG]

    Acheraf bleek dat INA dit soort lagers gewoon produceert en ik mijzelf een hoop werk had kunnen besparen.
    Die 4punts lagers zijn wel redelijk kostbaar. Ze zijn ook nog als rollager verkrijgbaar.

    Ik ben nu bezig met de onderwagen. Omdat deze in spoorbreedte verstelbaar is, wordt de constructie vrij complex en zal het nog wel even duren voordat deze klaar is. De rupsen heb ik bij Damitz besteld.

    Groet Stefan.
     
  2. r.o.n.

    r.o.n.

    Lid geworden:
    6 okt 2004
    Berichten:
    215
    Locatie:
    best
    hey steef

    da kan wel wat sneller dan 3 jaar he,wa dacht je van een half jaar of zoiets :D
    en weederom weer een mooi projekt om te volgen.ga zo door man
     
  3. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Uhh nee, ik ben nu al een half jaar druk bezig (al zo'n 300uur schat ik zo zit er alweer in).
    En met de voortgang die er nu in zit duurt het minstens nog 2jaar voordat alles klaar is.
    Dus nog even geduld hebben.
    Nog contact gehad met C.Hof voor je cilinders, of heb je al iets anders verzonnen?

    Stefan
     
  4. r.o.n.

    r.o.n.

    Lid geworden:
    6 okt 2004
    Berichten:
    215
    Locatie:
    best
    heb al lang geleden een keer wat mail,s gestuurd,maar geen reactie,s op ge kregen,dus dan houd het op voor mijn.we kijken wel rustig rond. wil zelf ook een draaibank halen,maar wegens plaatsgebrek kan het even niet.anders stond er al lang een bij mijn thuis.moet ervoor plaats maken.maar dat komt!!

    UHH 2 jaar.je hebt toch ook vakantie,dan kun je die dagen lekker gaan knutselen of niet soms :D :Dwin je toch een jaartje of zo.
    nee,gewoon lekker rustig aan doen,dan komt het zeker goed,heb de volste vertrouwen er in

    succes man met de vorderingen,en houd ons tot up to date.teminste??
    :offtopic:
    ik denk als we bij de duitsers een topic openen.wordt het een gekke huis,ten opzicht van hier.hier is het wel ontiegelijk rustig.waar zijn jullie toch met juliie graafmachine,s.laat zien,laat zien.en schouw jullie modellen eens[als die er zijn]

    nu weer :eek:ntopic:
    hoe ga je de graaf armen maken.staal,alu,ijzer
    wat wordt de dikkte van je cilinders

    gegroet ron
     
  5. r.o.n.

    r.o.n.

    Lid geworden:
    6 okt 2004
    Berichten:
    215
    Locatie:
    best
    hier een foto,tje van stefan,die het druk heeft met graven :yes:
    [​IMG][/URL][/img]
     
  6. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Hey Ron

    Ik had nog andere action foto's, maar ImageShack heeft geen zin meer...

    Mijn cilinders zijn voor de Giek: 16mm zuiger 10mm stang slag 145mm
    twee cilinders voor de graafarm: 16mm zuiger 10mm stang slag 125mm
    bak cilinder 16mm zuiger 10mm stang slag 115mm.
    De cilinders moet ik nog wel maken. :(

    Wat je zegt er is hier niet veel te doen.... :cry:
    Maar ik hoop dat er mee Nederlanders het Bagger virus krijgen en dan wordt het vanzelf gezelliger.
    Iemand moet toch de eerste zijn :wink:

    Groet Stefan
     
  7. wesley

    wesley

    Lid geworden:
    18 mrt 2005
    Berichten:
    184
    Locatie:
    geulle
    kheb tekeningen om hydrauliek te draaien
    maybe heb je daar wat aan?
    en ik weet niet of stefan die ook heeft
    maar als je die digitaal hebt in autocad ofzo zou ik heel blij zijn met ze
    mvg wesley
     
  8. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Hallo,

    Wesley, kun je de vraag wat duidelijker stellen, ik snap er niets van :?


    Hier nog een foto van de modelbouwdagen in Elst.
    [​IMG]

    Heeft trouwens wel een eewigheid geduurd voordat ik ImageShack geopend kreeg.
    Heb dit probleem al sinds vorige week. Ben ik de enige met dit probleem :?:

    Groet Stefan.
     
  9. nicolas

    nicolas

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    484
    Locatie:
    Brugge Belgie
    goeiemiddag stefaan!

    ik ben sinds kort ook gebeten door het bagger virus :)

    momenteel heb ik de shovel van bruder omgebouwd, maar met de mechanische bewegingen.

    nu zou ik graag overstappen op hydraulic!
    welke componenten heb ik zoal nodig?

    ik had gedacht aan leimbach, 3 cilinders, pomp en schakelunit (zal waarschijnlijk niet de juiste term zijn).
    is mn lijstje hiermee compleet?

    de volgende stap is een graafmachine! daar ben ik al gek van sinds mn jeugd!

    inderdaad bij de duitsers is er hierover heeeeel veel animo.....jammer eigenlijk!

    heel veel succes met je verder bouw!

    groeten
    nicolas
     
  10. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Hallo,
    Gelukkig er is er weer een besmet met het zo bekende Duitse Bagger virus.
    Helaas is hier geen geneesmiddel tegen (teminste niet dat ik weet).

    Als je met schakelunit, Ventielenblok bedoeld dan klopt het.
    Uit jouw cilinder aantal haal ik dat je alleen de bakbeweging hydraulisch maakt en niet het sturen?
    Dan heb je een blok met twee ventielen nodig.
    Vergeet de slangen en de koppelingen niet, anders kun je nog niet veel. Hierbij komt ook nog de olie en een eventueel olie filter. als je hiervoor nog plaats hebt is dit zeker aan te raden.

    Voor een graafmachine zou ik geen geen Leimbach hydrauliek nemen i.v.m. de beperkte kracht die zoiets levert. Je kan dan beter het spul nemen dat Ron gebruikt bij zijn graafmachine.

    Voor een bulduzer maakt dit niet zoveel uit, omdat je de graafkracht dan uit de rij aandrijfing haalt en niet uit de hydrauliek.

    Oja, Ron: ik maak mijn giek weer van 1,5mm staalplaat. deze keer waarschijnlijk aan elkaar hardsolderen met zilver. De cilinder draaipunten maak ik van 3mm staalplaat. cilinderschanierpennen zijn bij mij 8mm en de giek pennen 10mm. Dit zijn ook nog eens geharde paspennen.
    Tja misschien een beetje dik, maar ik ga altijd van degelijk materieel wat wat kan hebben.

    Groet Stefan
     
  11. Zwikbeer

    Zwikbeer

    Lid geworden:
    17 aug 2006
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Tongeren
    Kijk, kijk, eindelijk eens wat grondverzetters gevonden, mooi spul mannen.
    Ik wist eigenlijk niet waar je met grondverzet machines terecht moest, hier op het forum, het zou prettig zijn indien er een aparte afdeling grondverzet zou komen.
    Ben een dragline aan het bouwen maar als je een kijkje wil nemen moet je bij de Tanks kijken (rupsen maar dan anders).
    Hydrauliek ga ik mischien ook gebruik ik mijn kraan voor het bedienen van de remmen en koppelingen van de kabel trommels, helaas kan ik het zelf niet maken, hab daar niet het geschikte gereedschap voor.
    Dat er meer mensen zijn met problemen met Imageshag dat klopt, dat krijg ik al helemaal niet aan de praat, maar je kan ook plaatjes op je eigen server zetten en een link maken.
    Ik hoop dat we een groepje grondverzetters kunnen verzamelen dat zou geweldig zijn.
     
  12. r.o.n.

    r.o.n.

    Lid geworden:
    6 okt 2004
    Berichten:
    215
    Locatie:
    best
    ik ben er bij. :lol: :lol: :lol:
    zoals ik reeds al zij,er zijn daar meer mensen op de loer.die kijken eerst de kat van de boom af.maar ze komen gestaag binnen,hoe meer mensen,hoe meer vreugde.en inderdaad.messchien wel iets voor de moderator.bij deze mannen[robert],waarom is er geen topic voor grondverzet??die kunnen jullie toch zo invoegen bij het forum,ik denk dan dat er stiekem toch veel mensen zijn eigen aanmelden het is te proberen waard zo ik zeggen.toch :wink:
     
  13. nicolas

    nicolas

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    484
    Locatie:
    Brugge Belgie
    hehe eindelijk wat beweging in de brouwerij! :)

    @stefan:ja, ik wil enkel de bak en het heffen van de arm hydraulisch doen. dus 3 cilinders.
    ik neem als ik de mannen van leimbach contacteer ze wel een volledig setje kunnen samenstellen voor mij?
    met schakelunit bedoel ik inderdaad het ventielblok :)

    is voor een graafmachine in 1/16 de leimbach nog te zwak?

    de aandrijving van mn shovel is 4* de bekende RB35'ers (1:100)

    er staat een draadje over mn shovel op t forum.

    groeten
    nicolas
     
  14. r.o.n.

    r.o.n.

    Lid geworden:
    6 okt 2004
    Berichten:
    215
    Locatie:
    best
    leimbach is is gewoon een heel goed product.alleen werkt het spul tussen de 10/16 bar.die van stefan en mijn,zitten we al op een bar of 60.kijk daar zit het verschill.m.a.w.die van ons is gewoon veele malen sterker en veel leuker.en dat merk je wel.natuurlijk heb je dan ook andere.pompen,cilinders.stuurventielen,slangen,koppelingen,en natuurlijk moet ook alles sterker zijn.dat brengt natuurlijk ook de nodige kosten met zich mee.mits je alles zelf kunt maken..als je eenmaal een bagger hebt,en je draait b,v op 16 bar,en je komt een collega tegen die het zelfde spul hebt,maar met een bar of 50 werkt.DAN SLAAT DE VIRUS PAS ECHT TOE :yes: :yes: .je wilt het zelf dan ook.en dan begint de hobby pas.hier wat veranderen,en daar wat,en zo blijf je bezig.zo doen de meeste ook alleen het onderstel kopen van leimbach,dus de rupsen,draaikrans,enz,enz.het bovenste gedeelte kun je dan naar je eigenste wens maken.
     
  15. nicolas

    nicolas

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    484
    Locatie:
    Brugge Belgie
    goeiemorgen ron,

    das een goeie tip, van het onderstel!

    maar....ik ben niet in die mate technisch aangelegd en t nodige materiaal (een draaibank+frees) heb ik niet in mn arsenaal staan om de technische elementen zelf te fabriceren (pomp, cilinders).
    de opbouw zou me wel lukken ;-)

    als ik het goed begrijp maken julle echt alles zelf??

    maar, beginnen met 10/16 bar is wel aan te raden? of meteen een zwaardere van n ander merk?
     
  16. Zwikbeer

    Zwikbeer

    Lid geworden:
    17 aug 2006
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Tongeren
    Hallo Nicolas, mijn ervaring met keuzes maken tussen materialen heeft mij geleerd dat je beter in één keer het betere werk kan aanschaffen.
    Dat is wel duurder maar per saldo kom je toch goedkoper uit want vaak voldoet het goedkopere (lichtere) niet of wil je later toch wat anders maken.

    Natuurlijk ik begrijp best dat je meteen van start wil en het betere werk is een stuk duurder dus moet je langer sparen bijvoorbeeld maar het is echt de moeite waard.
    Ik ben mij zelf aan het orienteren om een hydrauliek systeem aan te leggen, alleen ik heb niet zo veel kracht nodig, ik heb een test gedaan met zware servo's (14Kg trekkracht)
    en die doen dat wel, maar net. Vraag is hoelang gaan die dat volhouden, met hydrauliek gaat dat veel bedrijfs zekerder.
    Ook heb ik geen plaats gebrek, in tegendeel, ik moet oppassen het niet te verspillen, maar heb zo veel plaats dat ik gewoon "standaard" onderdelen uit de industrie kan gebruiken en dan wordt het allemaal iets goedkoper.
    Het is al vaker gezegd, je moet goed vooruit plannen.
    groeten
    Florisjan
     
  17. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    hallo iedereen,
    Ik ben ook wel in voor een apparte Topic voor graafmachines, 8)
    Deze valt dan veel meer op, dan waar we nu verstopt staan en zal dan veel meer modelbouwers trekken.

    Even over de hydrauliek, Ik zelf vind dat je voordat je de hydrauliek maakt of koopt eerst moet kijken wat de toepassing ervan is.
    Zoals eerder vermeld zit de graafkracht van een buldozer in de aandrijving van de wielen.
    de hydraulische kracht heb je alleen nodig om de bak te heffen en te kippen. bij 1:16 weegt zo'n bakje niet zoveel dus dan is 10 of 16 bar ruim voldoende.
    Je kunt natuurlijk wel voor duur en groot gaan, maar dan past het maar net in je machine en vraagt veel meer vermogen => stroom. En omdat het spulletje groter is, heb je minder ruimte voor je accu en dus minder lang speel plezier.
    Vind ik persoonlijk dus zonde van het geld.
    Je kunt ook eens bij Damitz informeren voor hydrauliek. (schijnen iets beter te zijn). :wink:
    De rupsen van damitz zijn wel super gaaf 8O . Ze zijn geheel van staal gegoten en niet van orgineel te onderschijden.
    Ze komen ook op mijn graafmachine. ze zijn wel vrij prijzig, zo'n 4Euro per schakel.

    Maar goed even terug naar de Hydrauliek.

    Bij een graafmachine is het een heel ander verhaal. Daar haal je n.l. de graafkracht puur uit de hydrauliek en kan je hierbij dus nooit te veel kracht hebben. Hoewel je hierbij ook weer een goede verhouding moet hebben tussen vermogen en accu capaciteit.
    Ik heb voor 60bar gekozen, omdatik mijn rupsen en draaiaandrijving ook hydraulisch werkt, en dit nogal wat hydraulisch vermogen vreet. :arrow: Tevens barsten de slangen die ik gebruik pas bij 120bar en ben ik op de helft gaan zitten om zeker te zijn van een betrouwbare werking zonder olie plassen door gesprongen slangen.

    Het voordeel van een rupskraan naast een mobiele is dat naast dat deze stabieler is ook zwaarder mag zijn, en omdat je er toch niet veel me rijdt, je naast de accu ook nog snoer kan aansluiten waarmee je hem dan extern kan voeden en zo onbeperkt kan graven. heb ik ook in Elst gedaan, en heb zo 6uur nonstop zitten spitten.

    Voor de minder gevorderde modelbouwers onder ons zou ik zeggen Koop de hydrauliek en bouw de rest zelf.
    Dit kan met relatief eenvoudige middelen zoals een bankschroef zaag en vijlen. Een kolomboormachinen is hierbij wel handig om zuiver de gaten te boren en zo'n ding koop je al voor nog geen 200Euro. Bij de gamma bijvoorbeeld.
    Ps. Mij eerste graafmachine heb ik ook op een Ferm draaibankje gemaakt. dat dingetje koste toen(10jaar geleden) iets van 1000 gulden dus nog geen 500Euro. Ik heb trouwens ook geen mechanische opleiding, en heb mijn ervaring puur uit het doen en boeken van de bibliotheek. En je ziet wat ik naar 10jaar prutsen zoal kan maken met een draaibank en nu ook freesmachine. :roll:

    Groet stefan
     
  18. Zwikbeer

    Zwikbeer

    Lid geworden:
    17 aug 2006
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Tongeren
    Hoi Stefan,
    Je slaat spijkers met koppen, ik heb nog geen ervaring met modelbouw hydrauliek, wel het echte spul op mijn werk.
    Voor de een armige bandiet geravers :wink: geintje is je verhaal helemaal correct, ik wil die hydrauliek alleen voor de besturing gebruiken en heb dus ook minder kracht nodig. De graaf kracht moet bij mij uit een elektromotor komen die de kabeltrommels aandrijft en dat moet wel een flinke jongen worden, hier een plaatje van mijn graafbak, weegt 9 Kg leeg, de bodemplaat is even groot als een A4tje.
    De hydrauliek moet de remmen en de koppelingen bedienen, om die bak in bedwang te houden, maar daar kom ik nog wel op terug als ik daar aan toe kom.

    [​IMG]

    Dit forum is gewoon erg plezierig om ervaringen en zo uit te wisselen, soms zit je gewoon even opslot en dan kan wat "brein stormen" helpen.
    Ik heb Robert trouwens een mail gestuurdt met de vraag voor een sub-forum Grondverzet dat is echt nodig, dan hoeven we niet rond te doolen als stiefkindjes.
    Groet
    Florisjan
     
  19. nicolas

    nicolas

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    484
    Locatie:
    Brugge Belgie
    stefan, bedankt voor je antwoord! ik zal mij eens informeren bij de heren leimbach en damitz.
    een zeer goed idee om een externe electrische aansluiting te voorzien.


    mannekes florisjan! niet te doen wat je aan het maken bent!!

    doe zo voort!

    nicolas
     
  20. nicolas

    nicolas

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    484
    Locatie:
    Brugge Belgie
    zijn er hier in belgie trouwens bedrijven die in schaal hydraulic doen??

    t beste lijkt me om het in duitsland te kopen, niet?


    nicolas
     

Deel Deze Pagina