Mijn A300 op de bouwplank

Halodilo,

Tja, nadat ik mijn A300 in Oss weer eens opgesteld had zien staan, kreeg ik toch wel de kriebels om hem ook werkelijk te laten vliegen, dus heb ik vandaag even snel een tafeltje met wieltjes en een bouwplaat erop gereed gemaakt om de zuigermotoren erop te knussellen en ik ga de motorgondels uitwisselbaar maken zodat ik zowel zuigermotoren (2x een 15cc Super Tiger) als turbine's (2x een KJ66) er onder kan hangen.

Verwacht niet van mij dat alles snel zal gaan maar een beginnetje is er en er moet veel gemaakt en aangepast worden, dus heb ik hier een draadje gestart om jullie mee te laten genieten hoe ik het 1 en ander maak.

Is het geen plaatje ??? ik bedoel die A300 natuurlijk he, alhoewel !!!!!!!
623028951_6_8Idb.jpeg

Wat is die kist groot he?? of ben ik nu zo klein ??
623029011_6_MtU5.jpeg

Op de Bouwplaat in de hangar van Japiooooooooooo
625618321_6_df_U.jpeg

Zo is het nu nog.
625618345_6_MJth.jpeg

Toedeloe Japioooooooooo

Laatst bewerkt:
Hallo Jaap,

Heb alvast een abotje genomen, mooi projekt, ik ben reuze benieuwd.
Succes met de plannen.

Hans

Hoi Jaap,

Nou dat moet goed gaan.... met zo mooie werkplaats..:-D is ook een echte werkplaats, mooie natuur foto's aan de wand.

Ik weet het niet hoor.. maar is 2x 15 cc niet te kort, die kleine vleugeltjes daar moet je toch een hoop snelheid voor hebben, en een door staart maken zou ook wel lekker zijn als je die zou kunnen maken, of heb ik het mis en heb je al 10 A viertjes vol met berekeningen..:confused:

Maar Jaap, als je nou direckt twee kj 66 in zet weet je zeker dat hij los komt..:D

Groet Jan.

Laatst bewerkt:
he Jaap,
leuk om je even in Oss gezien te hebben en de hand te hebben geschut. succes met bouwen en van mij ook een abootje!
Heb je ook meer gegevens van het model? wie heeft hem gemaakt/ bouwpakket spanwijdte etc...

't is inderdaad wel behelpen met zo'n krap bouwhok,

het is in ieder geval wel een enorm ding, en een leuke uitdaging (Japio is niet bang!)

@Jan: Norbert Rauch heeft 'm gevlogen met die twee 15cc's dus het moet kunnen!

Succes Jaap, kom volgende week wel langs voor een bakkie,

gr.

Frank

Hee Japio,

Jij bent ook een plaatje hoor :yes:
Man wat was het weer gezellig met jouw erbij op Oss, we hebben weer heel wat afgelachen :rolling:

Eindelijk begin je weer aan de A300 deze kist moet gewoon vliegen, zoveel zie je ze niet op de modelvliegvelden en je zal dan veel bekijks hebben ;-)
+ misschien mag ik er dan ook een keertje mee sturen hoog in de lucht, zoiets moet ik gewoon even voelen hoe dat vliegt (`da`s wel heel bvrutaal he op deze manier maar bij m`n VRIEND Japio weet ik dat ik dat kan doen ;-) ).

@ Mac/Jan,

2x 15cc moet zeker goed te doen zijn, heb de kist even opgetild en het geheel is lichter dan je zo aan de foto`s denkt te zien.
De vleugels zijn dan wel redelijk slank dus een beetje snelheid zal die er wel op moeten houden tijdens de landing maar de motorisering is meer dan voldoende.

Wij vliegen zelf met een 3 mtr en 8,5kg (zonder 1 ltr peut) wegende nomad-3-mtr-twin-2x10cc-bosmodelair.
Deze is voorzien van 2x een 10cc en daar vlieg ik op kwart gas mee, tijdens de take off veelal geeneens boven half gas om net voor de rand de kist los te trekken.
Op vol gas gaat de kist er zo hard vandoor dat het niet echt leuk en "schaal" meer is.

Die 2x 15cc op deze A300 zullen zeker dus voldoende zijn.

Maar 2x een KJ66 is natuurlijk helemaal het summun, maar eerst de kist maar een vliegend zien te maken en dan rustig de tijd nemen voior de ombouw.
Kaan Jaap alvast genieten avn het schitternde silouet in de lucht en geloof me, binnen no time zitten er dan ineens gasturbines in ;-)

Bouw ze Jaap, ga dit zeker volgen en hoop bij een eventuele maiden tzt aanwezig te kunnen zijn om het allemaal vast te leggen :cool:

Grt,
Berto.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hier de site met de gegevens:
Airliner

En hier een filmpje van deze kist:
[media=youtube]VD6uh2b8r9E[/media]

15 kg vlieggewicht met 2x een 15cc dat kan best :yes:
De vleugelbelasting blijft net onder de 150 gr/dm2 en dat is een zeer nette waarde voor zo`n model (mijn maar 2,3mtr tellende Skymaster heeft 133 gr/dm2 ).

Gezien de vliegeigenschappen in de video klopt dit dus ook en verwacht ik weinig problemen ermee.

Laatst bewerkt door een moderator:
Super dat je ermee aan de slag gaat! Ik zal hem graag een keer vliegend bewonderen. In Oss heb ik hem uigebreid bekeken en op de grond was ik al onder de indruk!

Groeten,
Bart

Hé leuk, weer een nieuw draadje, en wat voor één! :p

Tja, zo'n werkplaats: watertanden! :D

Maar, leg je nog wel even blokken voor de wielen? :confused:

Straks rolt 'ie van tafel, zou toch jammer zijn. :yes:

jan.

Zouden 2 kj 66's ers niet beter vervangen kunnen worden door 2 kleinere lichtere motoren? Of je moet er nog 2 van hebben liggen natuurlijk......

Oeps zoveel reakties had ik dus ff ni verwacht, tja ik ben helemaal gek van airliners dus toen deze in de aanbieding bij Nobert Rauch was, heb hem maar gelijk gearresteerd en in men knutselhokkie gehangen.

Door de meeting op Oss is ti weer van de kabelgoot gehaald, vandaag heb ik er een beetje aan gewerkt, kheb een prototype motorsteun gemaakt en dat ziet er al goed uit alles past netjes op 1 alu plaat van 10mm dik die op de juiste plaatsen dunner gefreest gaat worden.

Ik denk als Norbert Rauch die motorsteun ziet zal die hem gelijk kopieeren.

Vanavond is ff loeren op het net waar alle navigatie verlichting mot zitte de flits aan het einde vd vleugels zitten er al in, nu nog een paar rode en groene lampies en landingslampies erin knusselen. Komt goed.

@Hansdkru

Dank u wel ik zal men best eens gaan doen

@Mac

Welke natuur foto's

@Pieteralje

Ja was ff gezellie en nu weet ik tegen wie ik het heb.

@Frank

U bent altijd wellekome

@bgijsber

Uw kist vond ik ook super en hij vloog lekker ondanks die wind

@Berto

Tja je kent me he, maar bedankt dat jij hier ff al info hebt geplaatst

@Fabian

Als ti gaat vliegen mag je helpen dragen.

@Jan

Goed dat je het zegt hier kheb de blokken ervoor gesleept

@Tadango

Nee die gebruiken teveel, een kj66 heeft voldoende vermogen maar je hoeft ook niet de hele tijd volgas te vliegen dus, gaan er 2 KJs in is trouwens ook een mooi maatje van dia

@Guus

Komt goed, waar was je gisteravond???

Toedeloe

Nou Heren jullie hebben mij overtuigt dat het geen probleem is, 2x 15 cc.

Klopt Berto, ik heb hem ook in mijn handen gehad, is zeker erg licht van gewicht, maar daar komt nog de vleugel bij en de besturing.

Maaaar.. na het filmpje te hebben gezien en de link met de gegevens gaat dat helemaal goed komen... ik kan bijna niet wachten.. mijn knuppel bezeting is het zelfde als die van jou Jaap heb ik gezien in Oss..:mrgreen:

Die natuur foto hangt volgens mij boven de witte kast!!

Ik zou eerst geld inversteren in een grotere bouwtafel , anders gaat hij er gegarandert er een keertje afdonderen :sleepy:

ps de witte kast onder de natuur foto;)

meteen een abootje

ps de witte kast onder de natuur foto;)

Tjeemig, hebben jullie zo een grote monitor of zoomen jullie zover in op alle details? Die natuur foto was mij nog niet opgevallen toen ik bij Jaap in de werkplaats was. We hadden het veel te druk met OH-en en praten over de hobby en natuurlijk het maken van turbine's.

t is een kwestie van prioriteiten Theo :cool:

Jaap, veel succes met de A300. Loop hem maar ff goed na en hou hem heel tot je er twee KJ-66ers in hebt hangen! Ik hoop hem ook nog eens te zien vliegen.

omlullen

Leuk hé, effe een beetje slap ouweho#ren over de A300 en wat tips gegeven om dat ding, tijdens een bakkie pleur (goed bakkie Denny), eindelijk eens af te bouwen om hem in de lucht te gaan zien.
En waarempel Jaap neemt het serieus, hij gaat hem echt 'flügfertig' maken, NICEEEEEEEE.
Ik denk dat die met die 2 Supertigre's 15cc totaal niet underpowerd is en ook op Oss heel goed te vliegen is, die kisten van Jan zijn trouwens ook niet de kleinste zeg maar.

Ger.

Back