Mijn ARK X400

• Topicstarter Topicstarter Jedi223
  • Startdatum Startdatum
J

Jedi223

Guest
Hoi!

Ik heb vandaag mijn eerste vliegende RC gekocht(2e hands), de ARK X400 met de volgende dingen:
Protech nt-300 Gyro
Lipo batterij 11,1 V 2100 mah
Align brushless motor 2800 KV
Align servo's RC-9X (4x)
Align Speedcontroller RCE-BL259
Lipo lader ULTRAMAT 10
Lipo saver met led licht.
Align staartbuis extra 2x

Nu heb ik gehoord dat bij de X400 de plastic 'main rotor hub' uit elkaar kan klappen. Ik wil hiervoor dus natuurlijk zsm de alu versie van monteren(zeker gezien deze al wat vlieguurtjes achter de rug heeft).
Nu heb ik al een aantal shops bezocht maar niemand heeft deze op voorraad.
Wie kent er een winkel die deze dingen(en andere option parts) op voorraad heeft. Hoeft niet persé een NL winkel te zijn mits de verzendkosten redelijk binnen de perken blijven.

Ook heb ik de volgende vraag over de heli; Hij is nu voorzien van een 2100mAh Li-Po accu maar ik ben niet zo gecharmeerd van lipo's.
Is het ook mogelijk bij deze heli een accupack van 9 Ni-MH penlites van bv 2800mAh te gebruiken?(maximale belasting van de huidige setup was geloof ik niet meer dan 15A)

Verder zijn alle tips, trucs en commentaar welkom, ook ben ik nog op zoek naar een MX-12 zender/ontvanger(35Mhz) dus heeft iemand wat liggen, graag!

Ik zal van 't weekend wat foto's posten!

Ah geweldig, die had ik nog niet gezien :D

Het volgende besteld:
Alum. center hub set
Alum. tail servo mount
Alum. slider block
Seesaw(plasic als reserve), korte alu hadden ze niet en zag het niet zitten om de complete alu lange set te kopen.
En wat rod ends en kogeltjes. Wat is eigenlijk het voordeel/nadeel van een lange seesaw set tov. de korte?

Dit alles voor 46 euro incl verzenden ed.

Hier moet ik wel goed mee voorruit kunnen toch?

Hoi Jedi,

Ik heb ook een X400, en ik kan je aanraden dat je de "elevator torque lever" en de "elevator lever" ook beter mee kan bestellen. Bij mij gaven deze twee plastic versies erg veel speling. Is dit bij jouw ook het geval? ik heb zo onderhand alle upgrades voor de x400, en het voordeel van de lange versie is denk ik dat je betere controle hebt. heeft een beetje met hefboomwet te maken, en je stabilizator zorgt dat je paddlebar beter gesteund word. met het voordeel dat alle alu steviger is dan dat plastic.

groeten,

Rik

Ik had de bestelling al geplaatst en betaald.

Zal wanneer de heli binnen is is kijken hoe de speling op de door jou genoemde onderdelen is.

Betere controle ed. is voor mij nog geen pré omdat ik 0,0 RC vliegervaring heb(op een uurtje sim ervaring na).
Zolang die maar goed stabiel is, waar de X400 uitermate goed voor is las ik.

Met de tijd wordt het meeste wel vervangen door alu, maar ik wil eerst dat ding redelijk in de lucht kunnen houden voordat ik er dure onderdelen op gaat zetten ;)

De zender is ook al geregeld, ik heb een nieuwe Graupner MX-12 35Mhz besteld bij http://www.modellhobby.de voor net geen 160 euro incl verzenden.

heb je al hulp voor hetinstellen en invliegen ?
een cp heli vergt veel werk om veel plezier van te hebben.

De heli wordt al gebouwd/afgesteld opgestuurd.

De instellingen van de zender en het verdere verloop ken ik wel wat mensen(op msn, helaas niet in de buurt voor zover ik weet). Zo eigenwijs als ik ben probeer ik alles altijd eerst zelf nadat ik een hoop gelezen en gezien heb op internet. Zodra ik ook maar enig vermoeden krijg dat iets niet goed gaat of dat het me niet lukt stop ik uiteraard meteen en schakel ik professionele ;) hulp in.

De eerste poging ga ik zeker proberen op film vast te leggen.

Gerard_nl zei:
helaas kost de eerste poging zeker geld nu ;)

Die opmerking verwachte ik al ;)
Helemaal terecht natuurlijk, ik geef je geen ongelijk.

Wat ik al zei, ik ben zeer eigenwijs wat dat betreft. :oops:

Zo vandaag de heli binnengekregen.

Mijn alu upgrades kunnen weer afgezegd of doorverkocht worden.
De vorige eigenaar heeft er een complete T-Rex rotor op gemonteerd.

Volgens hem vloog dat een stuk beter en de onderdelen zijn beter verkrijgbaar.

Heb er een hoop spares bij gekregen, extra setje bladen, oude rotorkop onderdelen, hoofdassen ed. allemaal in een mooie houten kist/koffer.

Moet een enkel dingetje aan de heli vervangen worden, maar niks ernstigs.(landingsgestel, staartsteun en stabi-vleugeltjes).

Zal straks wat fototjes schieten.

Zo, een paar dagen verder...

Heli heeft nog niet gevlogen.
Bij verdere inspectie bleek dat de heli in niet zo'n beste staat was als dat ik dacht.
Zoals iemand hierboven al aangaf, de torque lever heeft mega speling(alu versie is al onderweg).
De bijgeleverde lipo is overleden, 1 cel zakt na een beetje belasting onder de 1V 8O (Net bij JanAccu een 2000mAh 3s1p pakket besteld, iemand ervaring?)
Staartrotor heeft teveel speling vind ik en het landingsgestel is op.
Staartservo was door de vorige eigenaar gelijmd :cry: en liet na een beetje bewegen gewoon los.(heb nu een Ace C0915 micro servo gekocht daarvoor)
Er zijn ook nog wat kogeltjes en kogelkopjes aan vervanging toe.
Wederom een wijze les geleerd(ik leer het ook nooit :oops: ) goedkoop is duurkoop...

Verder heb ik een trainingslandingsgestel gekocht en ga ik as. woensdag naar een indoor avondje in Delft om daar de nodige kennis te vergaren en mensen te ontmoeten :D

Ik zit eraan te denken om 1 heli vlieglesje te nemen, nadeel is dat zo'n lesje 50€ kost :|
Je vliegt dan een klein uurtje met een nitro heli.
Zijn er nog andere alternatieven?(sims zijn mij veeeeel te duur)

Hier wat foto's:
heli1.JPG

heli2.JPG

heli3.JPG

Jedi223 zei:
Ik zit eraan te denken om 1 heli vlieglesje te nemen, nadeel is dat zo'n lesje 50€ kost :|
Ik zou dan toch mijn geld in een simulator investeren, kijk eens naar de Phoenix simulator, deze is behoorlijk goedkoper dan Reflex XTR.

Amstel76 zei:
Jedi223 zei:
Ik zou dan toch mijn geld in een simulator investeren, kijk eens naar de Phoenix simulator, deze is behoorlijk goedkoper dan Reflex XTR.
Je nam me de woorden uit men mond Amstel76 :lol:
Om u een idee te geven wat PhoenixRC kost en kan heb ik hieronder enkele links gezet. :wink:
PhoenixRC 01
PhoenixRC manufacture

Ik vrees ook dat een lesje van 1 uur voor 50 Euro niet de moeite waard is. Een nitro heli is groter, zwaarder en veel stabieler.
Spaar dat geld. Er zijn vast mensen bij jou in de buurt die je gratie advies willen geven.
En zoals gezegd, een sim aanschaffen. Lijkt duur, maar het alternatief is waarschijnlijk veel duurder (onvermijdelijke crashes die volgen).
Kan ook zijn dat je heel veel talent hebt natuurlijk (en dat bedoel ik niet op een slechte manier) en dat je het allemaal heel snel leert zonder brokken.

groeten,

ron

Op een avondje indoor kun je meer leren dan in de dure vliegles.
Daar kun jij je heli laten invliegen door een ervaren piloot en leer je je eigen heli afstellen. Dat is veel belangrijker dan de zenderervaring die je opdoet bij een vliegles.
Ga gewoon kijken in Delft en neem je spullen mee :wink:

was leuk in delft hè? Heb je de smaak al goed te pakken nu?
Volgende keer de heli mee, raggen we hem ff de lucht in :). volgende is 11 april als het goed is, zal kijken of ik er dan ook kan zijn, anders zijn er altijd nog wel anderen die willen helpen (lijkt me..)

Ja Delft was echt super! :D

Geweldig om te zien al dat vliegend materieel!

Volgende is idd op 11 april, ik mag hopen dat alle onderdelen om mijn heli vliegwaardig te maken binnen zijn dan :P

Als het goed is moeten de laatste onderdelen morgen of zaterdag arriveren. Zal gelijk wat fototjes maken dan.

Nog bedankt voor de beginners uitleg, tips en trucs :wink:
Kan ik mooi mee aan de slag 't weekend!

oh ja, net ff je topic doorgelezen. Niet teveel gaan panieken dat je echt een alu dit of alu dat MOET hebben.
De meeste vliegen volledig kunststof ook best. daar zijn ze namelijk voor gemaakt. Dat je met bepaalde onderdelen sneller speling krijgt kan wel, maar als ik jou was zou ik eerst testen en dan kijken wat er alu moet.. Er vliegen iets teveel mensen met een volledig "geblingde" heli die nog geeneens verder zijn dan een beetje tail in hoveren. Stond er gister zelfs 1 met rond de 2800rpm (gokje) zonder trainingsonderstel te proberen om de eerste hopjes te maken. Was meer een minuut op de grond laten staan, heeeeeeel kort hopje en dan weer snel terug naar de grond. En dan snel weer z'n handen afvegen van het zweet :) lol.
Das dus niet de ideale methode..
Maar goed. al het begin is moeilijk.

En vliegen deed ie!!! :mrgreen:

Zat eraan te denken om 'm te verkopen maar nu ik 'm zo een acculadinkje in de lucht heb kunnen houden en een beetje rond vliegen zie ik het weer helemaal zitten!

Sietse bedankt voor het invliegen en de tips, de andere aanwezigen natuurlijk ook! :D

Back