Mijn bootje

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Filemon, 10 jun 2022.

  1. Filemon

    Filemon

    Lid geworden:
    3 jun 2022
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Antwerpen
    Ik heb dit bootje gekregen,is 90 cm lang en van de jaren 50.Zou deze graag in ere herstellen,De zeilen zijn erbij,is er iemand die een schets,tekening,plan heeft om een mast en het getuig te fiksen?Kga beginnen met de romp,roer en dan het dek.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Varend of statisch? Zit er een hoop lood in de kiel?
     
  3. Filemon

    Filemon

    Lid geworden:
    3 jun 2022
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Antwerpen
    Is varend,ja zit lood in de kiel
     
  4. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    hoeveel kg weegt dat bootje zoals op de foto's?
     
  5. Filemon

    Filemon

    Lid geworden:
    3 jun 2022
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Antwerpen
    Weet niet wat dit met men vraag te maken heeft,maar ze weegt 5kg 150 gr
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Het lijkt een vaanbestuurd model te zijn (geweest). Dus als je dat in ere wilt herstellen, moet je eerst in die richting gaan zoeken en daarvan een tekening zien te bemachtigen. De vraag m.b.t. het gewicht is om de stabiliteit in te schatten. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  7. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Wat de besturing betreft denk ik dat een vaanbesturing nog te hoog gegrepen is voor dit bootje.Ikzelf meen op het achterschip de vage restanten te zien van een zgn Braine-besturing waarbij de naar achter gerichte helmstok gecentreerd werd met een elastiek en ook de grootschoot aan diezelfde helmstok verbonden werd.Op die manier kon je aardig van de ene oever van een vijver naar de andere varen.Typisch iets voor de jaren '50 voordat de vaanbesturing in zwang raakte.
    Met dat gewicht schat ik dat het zeiloppervlak in de range van 30 tot 35 dm2 moet bewegen om ook bij Bf3-3.5 nog te kunnen zeilen.
    Tja, wat moet je met zoiets?Dek eraf, inclusief dat stalletje....Radio besturing erin, nieuw dek erop, carbonmast, nieuwe giek , fokkeboom en beslag en moderne uit panelen opgebouwde zeiltjes erop.Dan wordt het pas echt leuk ...
     
    smaragd vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina