Mijn CNC foamcutter

Discussie in 'CNC' gestart door Domi Jacobs, 23 okt 2013.

  1. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
    Eindelijk (3/4 jaar) begint het erop te lijken. Maar of het uiteindelijk werkt is nog de vraag! Het is nogal zwaar geworden maar de stapper motoren krijgen het gedraaid in ieder geval van de Z-as.
    Ik moet nog kijken of er een wieltje onder de Z-as moet als het teveel inzakt! Verder moet ik nog een constructie maken waar alles vast gemonteerd wordt en waar het schuim op ligt!
    Nu nog de elektronika aansluiten en het snijprogramma installeren/tunen. Ik heb GMFC en als interface MM2001.
    Ook moet ik nog een nieuwe snijboog maken. Nu ik dit zo schrijf merk ik dat ik toch nog een hoop werkt voor de boeg heb, maar ja de winter is in aankomst:rolleyes:
    [​IMG]
    Voor feedback en tips ben ik dankbaar!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Ziet er goed uit! Netjes afgewerkt. Wat ik zelf nog zou doen is de beide helften met elkaar verbinden. Bovenop de 2 Zassen en een plaat onderop. Dat het zwaar wordt is niet erg, als het maar niet gaat doorbuigen door het gewicht. Je kan immers toch niet super snel snijden.

    Mocht je wel problemen hebben met het gewicht, kan je altijd nog overwegen om die motoren die helemaal bovenop zitten naar onderen te verplaatsen. Maar ik zou hem maar eerst eens testen zoals hij nu is!
     
  3. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
    Dank voor je feedback
    Bovenop vastmaken gaat niet omdat ik dan geen trapeziumvleugels of delen ervan kan snijden. Beneden aan de twee zwarte dragers komt een verbinding met op hoogte van de snijdraad een plaat. Echter een verbinding die ik gemakkelijk kan los maken, hetgeen het wegruimen vergemakkelijkt!
    Helaas zakt hij in het midden 1mm door zodat ik een wieltje of lager moet monteren!:(
     
  4. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
    Hallo, weer een stukje verder. Ik heb alle aansluitingen gemaakt, was behoorlijk veel solderen.
    En heb een probleem met GMFC! Iedere keer als ik het ZERO venster sluit failed het programma en moet gestopt worden! Weet iemand waar dat aan kan liggen?
    Verder denk ik dat de steppermotor weerstanden verkeerd berekend zijn!
    Zo heb ik ze nieuw berekend:
    Unipolare steppermotor met 6 aansluitdraden! 5 volt(Vn), 0,8 A(In), spoelwikkelweerstand 6,1 ohm, verzorgingsspanning 12 volt(Vin).
    Rx=Vin-Vn/ 2x In (2phasen zijn tegelijkertijd aktief) =12-5/2x 0,8= 7/1,6 =4,375 ohm
    P=(Vin-Vn)^2/Rx = (12-5)^2/ 4,375 = 7^2/ 4,375 = 49/ 4,375 = 11,2 watt
    Zo ontnomen uit de MM2001 literatuur!
    Zit ik daarmee goed?
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2013
  5. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Welke versie van GMFC?
    Welke Windows en alle updates?
    Bij Win XP zijn SP1, SP2 en SP3 nodig.
    Verder zijn zgn. ".Net Framework" nodig. Ik denk versie 4, incl. updates. Zeker als je een nieuwere versie van GMFC draait lijkt me dat waarschijnlijk.

    Dirk
     
  6. gait

    gait PH-SAM

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    447
    Locatie:
    't harde
    Hi Dominique,
    Ziet er goed uit! hoe dik zijn de assen waarop de wagen loopt? en wat is de lengte?

    M'n ervaring met GMFC is verschillend per computer die ik gebruik, maar deze melding heb ik nog niet gezien. Ik gebruik de 3.085 versie, deze versie is voor mij de meest stabiele versie tot op heden. Andere versies wel geprobeerd maar bleken toch vaak foutmeldingen te veroorzaken.

    Je weerstand berekening en vermogen zijn juist. In de praktijk zal je dan een weerstand van 3,9 Ohm/10W gebruiken.

    gr

    Gerhard
     
  7. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
    #Hallo Dirk: Welke versie van GMFC?
    Welke Windows en alle updates?
    Bij Win XP zijn SP1, SP2 en SP3 nodig.
    Verder zijn zgn. ".Net Framework" nodig. Ik denk versie 4, incl. updates. Zeker als je een nieuwere versie van GMFC draait lijkt me dat waarschijnlijk.

    GMFC Pro V3.90.2
    Windows XP Version 2002 SP3
    Net Framework niet geinstaleerd, wil ik vanavond instaleren.

    #Hallo Gerhard: hoe dik zijn de assen waarop de wagen loopt? en wat is de lengte?

    Assen en schroefdraad zijn 8mm en lengte van 80cm!
    Maar ik ben aan het denken of ik beide assen toch niet inkort vanwege het gewicht en het doorzakken van knap 1mm.

    Nu heb ik motorweerstanden van 8,2 ohm 9 watt, dus dat ga ik in ieder geval als eerste veranderen.
    Heb echter 4,7 ohm 17watt!(zeker is zeker:rolleyes:) besteld.
    Dank voor de respons
     
  8. gait

    gait PH-SAM

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    447
    Locatie:
    't harde
    Hi Dominique,

    weerstanden van 4,7 Ohm zijn te hoog in waarde, je kunt beter een hogere spanning op de motor hebben dan te laag. Bij 4,7 ohm is je spanningsverlies: 4,7 x 1,6 = 7,5 Volt dat betekent dat de spanning over de spoel slechts 4,5 V is dus 10% lager dan de aangegeven spoelspanning. Het opbouwen van het magneetveld zal nooit zijn maximale waarde krijgen en dit merk je in de beschikbare power om de draadstang aan te drijven. Mijn stappenmotoren zijn 5 volt en werden aangestuurd op 12 V zonder weerstanden! zolang je met beleid aanstuurd is dit geen probleem. Als de motoren handwarm worden is dat ok.


    8 mm doorsnede voor niet ondersteunde assen is over deze lengte is te klein. Bij 800 mm zou ik eerder 16 mm assen gebruiken. Ondersteuning door een geleide wiel is in elk geval een mogelijke oplossing.

    Probeer je de V 3.085 nog van GMFC?

    ben benieuwd!

    gr en succes,

    Gerhard
     
  9. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
    Hallo Gerhard,
    # Bij 4,7 ohm is je spanningsverlies: 4,7 x 1,6 = 7,5 Volt dat betekent dat de spanning over de spoel slechts 4,5 V is dus 10% lager dan de aangegeven spoelspanning.#

    Ik heb nu 8,2 ohm weerstanden erop staan, dit zou volgens jou berekening:
    8,2 x 1,6 = 13,2 volt dus helemaal geen spanning meer en toch draaien de motoren! Kan men dat zo rekenen? Verandert bij hogere weerstanden niet ook de stroom die door de spoel gaat en evenredig dan natuurlijk de spanning?

    #Probeer je de V 3.085 nog van GMFC?#

    Ik probeer eerst nog hoe GMFC loopt als ik dat .Net Framework geinstaleerd heb. Gaat het dan nog niet zal ik V 3.085 proberen.

    #8 mm doorsnede voor niet ondersteunde assen is over deze lengte is te klein. Bij 800 mm zou ik eerder 16 mm assen gebruiken. Ondersteuning door een geleide wiel is in elk geval een mogelijke oplossing.#

    Dan wordt de hele boel nog zwaarder en weer duurder, ik probeer eerst met geleide wieltje en anders worden de assen ingekort. Voor vleugelprofieltjes en kleine rompjes altijd nog genoeg!
     
  10. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
    Hallo, weer een stukje verder! Ook na het installeren van .Net Framework geen resultaat, GMFC kakt altijd weer af! Dus nu GMFC V 3.085 geinstalleerd en zie, het programma loopt. (Many thanks to my son!) Nu gaat het om het kalibreren en nullen enz.! Moet me nog inlezen:confused:

    Alle vier de assen draaien en dat met de 8,2 ohm weerstanden maar ze worden tamelijk heet! Zijn ook 9 watt typen! Ik zal dus toch de 4,7 ohm 17 watt weerstanden solderen.
    En ik zal eens een wieltje (inlineskate lager) onder de as monteren om het doorzakken te vermeiden!
    Hopelijk trekken de steppers dat ook nog.
     
  11. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
    Weerstanden gesoldeerd! Worden de weerstanden bij jullie ook zo heet?
     
  12. gait

    gait PH-SAM

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    447
    Locatie:
    't harde
    Hi Dominique,

    ik heb geen weerstanden gemonteerd in het motorcircuit. Mijn stromen lagen een stuk lager nl 160 mA dat is dus 1/10 van jouw stromen. Het is normaal dat de weerstanden warm tot heet worden met deze stroom en spanning. Het in serie schakelen van een weerstand zorgt ervoor dat er een spanningsdeling ontstaat over de weerstand en de spoel die afhankelijk is van de stroom die door de weerstand loopt, het vermogen moet toch afgegeven worden P =U*I = I^2*R.

    gr

    Gerhard
     
  13. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
    Hoi Gerhard,
    Mijn weerstanden worden na een tijd zeer heet! Men verbrand zich de vingers eraan!
    Misschien is het voor de weerstand de verdragen maar ik heb gemerkt dat de ULN 2803 ook zeer warm wordt, hetzij door de stralingshitte van de weerstanden of door de stroom die erdoor gaat.
    Op het moment heb ik 5volt erop staan inplaats van 12volt en die draaien de steppers ook! Ik moet nog een beetje experimenteren, misschien met 7volt of zo.
    Waar zet men het beste het ZERO punt? Of wissel je dat hetgeen je wilt snijden?
    Grt. en dank
     
  14. gait

    gait PH-SAM

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    447
    Locatie:
    't harde
    Hi Dominique,
    Met 5 volt is op zich goed te werken, bedenk wel dat je meer tijd nodig hebt voor de acceleratie van de motor tot de maximale snelheid. Maar dat zal m.i. geen probleem zijn.

    Kijk op handbediening hoe snel je kunt gaan zonder stappenverlies.

    Het zero punt heb ik op de X-as aan de voorzijde van de tafel zitten en bij de Y-as onderin.

    gr

    Gerhard
     
  15. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
    Na enige problemen met de schroefdraad, M8 schroef had helaas verschillende stijgingen hetgeen ik eerst met stappenverlies op de steppers verwisselt heb, loopt nu alles goed! Kan met 4.5mm/sec zonder stappenverlies snijden, heb de tafel echter op 3,125 mm/sec lopen! Nieuwe snijboog en tafel ook gereed. Wieltje onder de X as om het doorzakken te vermijden. Motoren lopen nu op 5 volt, daarom heb ik de 4,7 ohm weerstanden weggehaald!
    Nu kan ik eindelijk beginnen te experimenteren met snijden.
    Mijn Y assen wakkelen bij het snijden! Hebben jullie daar een oplossing voor?
    Verbinden of met elastiek opvangen? Misschien wordt het minder als de boog er aan vastzit!
    Hebben jullie een externe stroomvoeding voor de draad en gebruiken die direkt op de draad of via de MM2001 (computed heat)?
    Hier nog een foto!
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Misschien wel, maar dan moet je eerst effe uitleggen wat 'wakkelen' precies is. Waarschijnlijk een tiepvaut.
    Ik heb geen MM2001 (variant) maar een Hobbycnc. Daarvoor moét de voeding gescheiden zijn van die van de stappenmotoren. Bovendien voor de draad gebruik ik een veel hogere spanning dan voor de motoren.
    Ik gebruik wel altijd "computed heat".
     
  17. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Wankelen?
     
  18. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
    Jaja dat krijg je als je lang in duitsland woont:) ik bedoel dus waggelen of wiebelen! Mijn y-as wiebelt een beetje als de x-as actief is.
     
  19. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Komt dat (denk je) omdat je schroefspindel niet 100% recht is? Je geleide-assen zijn niet de dikste, dus die veren dan wat mee.

    Of staat zo'n X-Y-as-combinatie niet stevig genoeg?
    Ik heb ook 2 losse XY-assen. 1 heb ik aan de werkbank vastgeschroefd. De andere (verplaatsbaar) heeft een bredere bodemplaat/voet en daar leg ik nog een stuk lood op (3-4 kg).
    Bij mij is dat nog belangrijker omdat ik de snijdraad middels een gewicht op spanning hou (er hangt 0,8 kg aan).

    Dirk.
     
  20. gait

    gait PH-SAM

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    447
    Locatie:
    't harde
    Hi Dominique,

    De extra ondersteuning met het wieltje is een eenvoudige maar goede oplossing. Bij mij wiebelde de wagen ook, de oorzaak daarvan lag in 2 zaken: de koppeling van de motoras met draadstang heb ik met slang gemaakt. Deze was niet echt lekker uitgelijnd waardoor de wagen op en neer ging, a.g.v. het lage gewicht van de wagen. Ik zag op een gegeven moment op het internet dat iemand pluggen had gebruikt voor de koppeling deze zijn veel starrer (?) dan een slangkoppeling dit moet ik nog proberen. Verder heb ik een gewicht van 1 kg op de wagens liggen. Hiermee is het wiebelen een heel stuk vermindert.

    Mijn snijdraad wordt uit een aparte voeding van spanning voorzien, de aansturing van de snijdraad laat ik door GMFC doen. alleen bij dunne profielen zet ik hem op handbediening.

    gr

    Gerhard
     

Deel Deze Pagina