Mijn Cnc Project.

• Topicstarter Topicstarter bilbo
  • Startdatum Startdatum
B

bilbo

Guest
Ik zit al lang met het idee in m'n hoofd om zelf een cnc machine te bouwen en na veel getwijfel besloten om er nu echt voor te gaan. Ik hoop via dit forum een beetje technische ondersteunig te krijgen.

Na een beetje op eBay te hebben rondgesnuist ben ik dit tegengekomen.
eBay.be: 3 ballscrews + 3 sets SBR rails +3sets BK/BF12+couplers Voor ongeveer 425€ ,verzending inbegrepen.

Lijkt mij een koopje voor een hele set.

wat denken jullie hierover?

Het is handig om ook even te melden wat je er precies mee wil gaan maken en welke materialen je gaat bewerken en de toleranties die je ervan verwacht.
Dus een duidelijke omschrijving wat je ermee gaat doen.

De Set is op zich ok, alleen ben ikzelf geen voorstander van de ondersteunde ronde geleidingen, het type van bv. Hiwin HG15-series is vele malen stijver en levert een vele malen beter eindproduct op. Wel iets duurder.

Ben je al bekend met cnczone.nl?

Het is een risiko om het spul in China te kopen .

Vaak minderwaardig spul .

Ik zou voor spul met een DIN Nummer gaan .

Ook komt bij de prijs nog 30 % invoer bij en dan zit je al op de 550 €

En claimen via paypal kan je alleen de koop prijs van 313 € als er iets verkeert loopt.:eek:

Kijk ook even op CNC-Portaal of daar niet iets word aangeboden.

Mvg Johan

Het kan natuurlijk wel uit China, alleen moet je er niet teveel van verwachten, alle waar naar zijn geld. Daarom is het handig om te weten wat je gaat maken.
Wil je alleen maar hout en kunststof bewerken, dan is dit prima, ga je voor aluminium dan zou ik over die hiwin rails gaan nadenken.
Staal bewerken is een heel ander verhaal...

Kijk ook eens naar de Spindels van Hiwin of ISEL, bv. bij Damencnc

Ik dacht in de eerste plaats hout en kunststof te bewerken, en in het uiterste geval aluminium. Natuurlijk besef ik ook we dat het hier niet om A++ materiaal gaat. Het zou tenslotte mijn eerste cnc machine zijn en ik zou graag de kosten binnen de perken houden.
Het voordeel van dit pakket is dat alles inbegrepen is en op maat (met bijhorende vijzen op lengte).

maar ik ga zeker eens rondneuzen naar die HIWIN rails.

voor de rest van de constructie dacht ik 20mm mdf te gebruiken, hier en daar versterkt met metalen hoekprofielen.
Ben aan een tekeningetje bezig, ik posy wel een render als het af is.

Laatst bewerkt door een moderator:
In dat geval is de set die jij liet zien perfect, echt beter gaat het niet worden voor dat geld. Voor dat geld koop je nooit iets vergelijkbaars in de EU.

Ik zou zeggen doen, als je dan nog op zoek bent naar een goede aansturing wat in dezelfde prijsklasse valt zou ik kiezen voor de mach3 besturing in samenwerking met een Geckodrive G540, dit is redelijk compleet en goede kwaliteit.
Je moet dan alleen nog Nema23 (2+ Nm) stappenmotoren en de voeding (48V) hiervoor,
die G540 heeft al een BreakoutBoard ingebouwd en zorgt dus dat de hoge voltages van de drive niet de PC waar mach3 opstaat kan beschadigen, verder is het dan redelijk plug and play, je sluit de G540 met printerkabel aan op de PC, Er zit gelijk een bestand bij met de juiste instelligen voor mach3 (pin-uitgangen)

Dan heb je echt een topmachine voor rond de 1000 euro, de rest ligt dan aan jouw constructieve ideeën voor het houten frame..

Zorg voor niet teveel overhang op de Z-as.

Alvast bedankt voor de tips! Ik ga een rustig alle materialen sprokkelen en dan zien we wel verder :)

de ondersteunde ronde geleiding voldoet voor mij perfect ik heb er weinig problemen mee.

En als je ziet dat er op chinese bankjes met ronde geleiding zonder ondersteuning nog best leuke resultaten gehaald worden denk ik dat het zeker als beginner voorlopig voldoet.

Ik heb op mijn machien ronde geleidingen zonder ondersteuning (diameter 20mm) en het doorzakken is nihil. Dit was gemakkelijk op te lossen door de MDF werkplaat over zijn gehele opp. een fractie af te frezen.

De ondersteunende versie zal zeker geen probleem zijn.

Cor

voor de nieuwschierige het ontwerp dat ik hanteer met ronde ondersteunende geleiding:
yschets25.jpg

aangepast naar andere server.

Laatst bewerkt:
de foto is niet te zien. er staat
"you are not outhorided to view this imagege"

@ cheetah:
De prent is nu wel zichtbaar. in welk programma heb je dit getekend? kan je eventueel de file delen?
Zelf ben ik bezig in sketchup, maar ik vind niet altijd alle ontwerpen van de mechanische onderdelen terug.
Boeiend om te zien hoe anderen hun cnc ontwerpen.

autocad 2011 is dit in getekend.

en volgens mij kun je het zo natekenen ;)?
is allemaal profiel bouw.

Back