Mijn eerst draaideeltjes-CP motor-LRK or not?

• Topicstarter Topicstarter niels polfliet
  • Startdatum Startdatum
N

niels polfliet

Guest
Hoi,

Een maand geleden ongeveer mijn eerste draaibankje gekocht; een proxxon PD230e. Intussen op zoektocht geweest naar beitels en stukken rond aluminium, zodat ik u nu fier mijn eerste draaideeltjes kan voorstellen :) .

Typisch mij natuurlijk, ben ik begonnen met één van de moeilijkste types motoren te bouwen :oops: , waardoor het op sommige momenten wel spannend is geweest, maar toch niet 1 stukje aluminium verprutst. niet alles is zo zuiver als ik het zou willen, maar ik heb schrik in de laatste fase nog iets stuk te maken.

Het wordt (is) een collective pitch motortje voor op m'n volgende shockflyer. Hiermee regel je niet door het gas te regelen, maar door de bladen te verstellen. Dit reageerd veel sneller, en je kan dan ook "in achteruit"
Het stator zijn 2 stators van hard disks gestapeld.

Ik besef nu achteraf dat ik alles wel nog iets te dik gelaten heb, waardoor het een nogal forse motor geworden is. Hij weegt nu met prop en alles bij 39. Enkel nog wikkelen, dus ik verwacht ca 43gr vliegklaar. Er moeten wel nog verluchtgaten geboord worden, dus nog iets lichter. Dit zou de shocky op 170 gram brengen....

Nu heb ik wel nog 1 vraagje... deze motor heeft een 12 polig stator en 14 magneetpolen...Dit zou dus mijn eerste echte LRK kunnen worden! Hoe zou ik hem nu best wikkelen? Enkel 6 tanden of alle 12? Wikkelschema's voor 12 bewikkelde tanden (spread wind)? Hij moet wel een 10 inch prop trekken, dus wel veel koppel nodig..

Ben zelf zeer gespannen hoe dit motortje gaat lopen... Alles ziet er perfect recht uit, maar heb schrik dat de boel wel wat gaat trillen. Alles is gelagerd, de bladhouders zelfs dubbel. In totaal 7 kogellagers waarvan 2 uit de sloop :wink: .

pics :)

afb7104.jpg

Let goed op...de motordrager is een koolstof buis van 4 mm, waarin een as van 2 mm schuift om de pitch te verstellen.

afb7097.jpg

afb7098.jpg

let op de rare manier waarom de achterste lager werkt...speciaal zo gemaakt om een refurbished lager te kunnen gebruiken...

afb7103.jpg
vol pitch...

afb7100.jpg

Neutraal...

afb7101.jpg

Achteruit 8) ...

afb7102.jpg

Nu nog een nieuwe shocky bouwen...(iets groter dan stock, voor het meergewicht.)

Volgende project is een CNC verdeeltafel om nauwkeurig koelgaten te kunnen boren :wink:

ben benieuwd :P

Niels
(Moderator, Help! de foto's werken niet :cry: )

Nice 8)

Je kunt er beter linkjes van maken Niels. Het forum ondersteund nog geen php gelinkte plaatjes
(Of natuurlijk uploaden naar www.modelbouwupload.tk)

Heb je geen High Point balanceer apparaatje? Krijg je eventuele trillinkjes er vast wel mee uit.

Hoop niet dat zo'n blad losschiet. een propeller draait een stuk sneller als een helirotor. Uitkijken met testen ;)

nee, heb geen balanceerapparaat. de bladen zij exact gelijk, en de bladhouders zijn tot op 5 honderste milimeter gelijk, dus het zal hopelijk wel meevallen...

Modelbouwupload.tk werkt precies niet? Ik load daar normaal altijd mijn foto's up, maar het werkte niet dus dacht ik het album maar eens proberen.

De bladen zitten goed vast met M2 boutjes, en ze wegen veel lichter dan helibladen, dus zullen ze wel vastblijven. Nu ik die bladhouders zo zie besef ik ineens dat die wel eens om mij Hornet zouden kunnen passen 8O . Binnenkort eens proberen zoveel mogelijk rotorkoponderdelen vervangen door alu, de swashplate is al in voorbereiding... :wink:

Niels

Kijkend naar andere LRK motoren, zou ik alle 12 polen wikkelen. Hiermee zou je de meeste Torque moeten krijgen voor je 10 Inch prop.

Weer een meesterwerkje :worship:
:D

Dat ziet er goed uit niels! Ben wel zeer benieuw hoe dit er in vliegt, en wat voor gekke figuren je ermee kan vliegen.
Ben je ook van plan om van het winter naar indoor metingen te gaan om je nieuwe aandrijving te demonsteren!!

danku :)

Ben ook zeer benieuwd hoe dit zal vliegen. Het zal in het begin wel raardoen, en opletten zijn, want ik ben niet gewend met meer dan halfgas te vliegen...in dit geval is dit dus negatief :oops: :wink: . We zien wel.

Kwa indoormeetings ga ik dikwijls naar Hamme, België...misschien komt het er nog wel eens van naar Alphen te gaan...

Kwa wikkeling...ja, dacht ook aan alle 12 bewikkelen...maar wat voor wikkelschema heb ik dan? RON? :wink:

Niels

Heb de schema's gevonden;
http://www.mfly.de/services.htm

Maar ik meen ergens gelezen te hebben dat je door alle tanden te bewikkelen minder koppel hebt? Zo alle tanden bewikkelen is wel moeilijker :oops: ...

Net ook 5*5*1 N50 magneetjes besteld...kwestie van toch met de beste materialen te werken 8) :wink: Zal dus nog even moeten wachten voor ik kan gaan wikkelen

Niels

Ziet er heel erg profi uit Niels.
Ik ben ook benieuwd hoe dat zal gaan met alle 12 bewikkeld,want ik heb een Zaterdag bij de milieustraat alle harde schijven en cd roms meegenomen en daar zaten nogal wat 12 poligen bij en een paar identieke grote 9 pools statortjes. Dus ik hou het in de gaten hoe jouw resultaten zijn.

De gedistribueerde lrk wikkeling (alle polen bewikkeld) is nuttig voor dunne stators omdat daar de wikkelkoppen (nutteloze delen) relatief groot zijn. De gedistribueerde wikkelingen heeft een ongeveer 10% hogere Kv en een 10% lagere Kt.

Hi Niels,

Vakwerk!
Als dat motortje net zo goed gaat lopen als het er uit ziet zijn er misschien wel afnemers te vinden die dit indoor seizoen een 'pitched' Shocky willen proberen.....
Lijkt mij in ieder geval zeer interressant :)

Peter

:) danku

Afnemers nu voorlopig nog niet hoor :wink: Later wil ik er wel een paar doen. Heb 3 volle dagen (met pauzes) achter de draaibank gestaan om dit te maken 8O

Ron, jaa, inderdaad, kleinere wikkelkoppen, vandaar...ok, dan zal ik de wikkelingen maar verdelen. De Kt is ook 10% lager, maar ik bedenk nu dat de diameter van het stator veel groter is dan een gewone cdr, scheelt een hoop, dus zal die 10" wel lukken :wink:

Zodra de magneten er zijn doe ik verder, hou jullie op de hoogte :wink:

niels

ok, ga die aufwind eens lezen...

Heb intussen een niewe shocky gebouwd, als huisje voor de verstelmotor.
Ik heb geprobeerd met waterproofstiften het "witte" er zo wat af te halen, wat me wat mij betreft redelijk gelukt is :) Tijd om z'n broertje (op de achtergrond) ook een kleurtje te geven...tenzij de magneten en het extra servootje er eerder zijn :wink:

Heb overal 1.5mm carbon gebruikt ipv 2mm, behalve bij de stuurstangen. Het model is toch berekend op 250 gram vliegklaar gewicht bij standaardaandrijving, maar aangezien deze zeker 30% lichter word voldoet 1.5mm ook..en is weer wat lichter...

Het is zowat een mengeling extra/edge/katanaS geworden, uiteindelijk katana gedoopt :)
afb7344.jpg

En een detail...
afb7345.jpg

Heb nog wat liggen meten aan het motortje. Bij gespreide wikkeling zouden er bij N38 magneten (voorlopig ingeplakt) 24 windingen per tand op moeten, dus 48 gespreid over 2 tanden.Hierbij gerekend op 5640 rpm vrijloop, zodat dit bij een 10/4.5 prop 4700 toeren geeft, +-400gr stuw...zal in praktijk wel minder zijn, maar je moet hoog genoeg mikken nietwaar...

Jah ik hoop dus dat die N50ers een hoop meer inductie geven, want ik wikkel niet graag veel turns, en 0.35mm draad is te dun, moet minstens 0.4 zijn...

Niels

jep, luchtspleet is niet groot...

Maar de magneten worden nog vervangen door N50, met dezelfde luchtspleet, kwestie van de inductie op te drijven. Ben zeer benieuwd hoe groot het verschil nu is, door betere kwaliteit magneten...
Saturatie zal wel meevallen bij deze toerentallen zeker? De lammellen zijn ook redelijk fijn(wervelstromen), maar dat is natuurlijk afwachten wat het wordt.

Ik zeg kleine luchtspleet, want ik kan ze nu niet meten. Mijn mooi spiksplinternieuwe digitaal schuifmaatje laat het afweten :x ...bucht van den Aldi... :roll:

Niels

Je zou de ruimte achter de magneten kunnen opvullen met ijzer, geeft ook meer flux, meer koppel.

Verzadiging is niet afhankelijk van toerental maar van de sterkte van de permante magneten met daarbij opgeteld de magneetsterkte van de spoelen. Of bedoel jij wervelstroomverliezen?

@Satoer...tssss :wink:

Ron, saturatie is dus niet toerentalafhankelijk? Mmm, ik lees rare dingen op lrk-torquemax...

Had het eerst over saturatie, daarna(bij de lamellen) over wervelstromen :lol: . Sorry hoor, was weer lekker duidelijk...:wink:

Niels

Back