mijn eerste eigen ontworpen vliegtuig! (forward swept wing)

hallo mensen,

al een behoorlijke tijd ben ik bezig geweest met het plannen van een vliegtuig die simpelweg gewoon anders als normaal is.

nu kwam ik dus uit op een forward swept wing en dit is het dus geworden :-)

05072012463.jpg

natuurlijk moet er nog een kleurtje op (suggesties?)

eerste vlucht was het cg te ver naar achteren en vloog het model dus voor geen meter en wilde het alle kanten op en ik dacht dat ik gewoon simpelweg had gefaald....

daarna 2 plakken lood in de tips gemaakt en er ging een wereld voor me open van vliegerij!
het model vliegt superstak en kan echt in high alpha gevlogen worden elke invalshoek kan het maakt het kistje niet uit.

tegelijkertijd zit de vaart er ook zeer netjes in vanwege een 7.5% profieldikte en scherpe voorlijst en kan het model met zijn 230 gr op 80cm met zeer weinig gas worden gevlogen echt gewoon leuk!

ook sturen duren doet hij zeer snel zo kan hij draaien als wat je ziet als je een stukje depron laat vallen :-) en dan is het ook nog eens zo dat als je de sticks weer los laat dat hij dan weer gewoon netjes recht door gaat

setup is een 100watt outrunner met 2300kv een 550mah 3s van hyperion en 2x d60 van robbe en een 5gr tower servo op richting.

natuurlijk zit er ook nachtverlichting in (groen links ;-) ) dus snachts word het ook leuk :-)

als er vraag naar is kan ik kijken of ik een tekening kan maken.

groeten Robert

Gaaf dingetje! Filmpje?

Moest er veel lood bij? Ik zou misschien de romp iets langer gemaakt hebben om het zwaartepunt goed te krijgen.

Martin

eerste vlucht was het cg te ver naar achteren en vloog het model dus voor geen meter en wilde het alle kanten op en ik dacht dat ik gewoon simpelweg had gefaald....

daarna 2 plakken lood in de tips gemaakt en er ging een wereld voor me open van vliegerij!

Zo te zien op de foto heb je het cg bepaald op basis van de vleugelkoorde ter hoogte van de middellijn van je vleugel en niet tov de gemiddelde aerodynamische koorde... (de voorzijde van de accu ligt naar schatting zowat op het cg, alle andere onderdelen liggen dus achter het cg)

Met dat lood in de tips gaat ie wat stabieler vliegen op rol

Laatst bewerkt:
Dit soort voorwaarts gepijlde vleugels zijn op hoge snelheden ook nog eens behoorlijk stabieler dan de normale vleugels. Ik heb nu verschillende modellen die zo gebouwd zijn gevlogen en telkens verbazen mij de eigenschappen van die voorwaartse pijlstelling, niet alleen op hage sneheden, maar ook als ze langzaam vliegen. Ze hebben zo lijkt het ook een groter snelheids bereik waarin ze goed blijven functioneren.

Alleen bij grotere modellen voor hoge snelheden is het maken van de ligger iets moeilijker, maar ook dat werkt veelal perfect. Ik heb hier nu nog enkele kernen liggen voor een nieuwe Burt Rutan Pondracer als ook een masief houten vleugel voor een Pondracer. Misschien dat ik die in de komende jaren vliegklaar ga maken, maar eerst mijn nieuwe klapwiekers vliegklaar maken voor de Inter-ex volgend jaar.

bedankt voor de reacties!

zoals te zien is zitten er twee plakken lood in de tips maar mee stabiliteit op roll is niet nodig.

het enige wat echt nodig was is op hoogte meer stabiliteit en dat is gelukt.

zwaartepunt zit op de voorlijst bij de romp maar waarom ik de neus vooral zo kort heb gehouden is omdat de neus en de tips de grond tegelijkertijd raken en de neus dus niet zo breekt.

ligger heb ik dubbel gedaan omdat ik een zeer dunne vleugel wilde dus zitten er twee liggers van 6mm in.

filmpje die gaat zeker nog gemaakt worden alleen daar wacht ik even mee tot dat het wat minder waait ;-)

stabiler op roll is echt niet nodig bij dit model. het enige is dat hij heel gevoelig is op hoogte maar dat maakt het weer leuk met veel dual rate en expo. maar ik denk dat het gewoon hoort bij een vliegende vleugel ;-)

ook het staartje van het model is zeer klein zo kan ik een hele nette stall turn maken zonder richtingsroer :-)

het model is eigenlijk gewoon een ideale compromis want ja snelheid en strak en langzaam en wendbaar en ook nog eens goedkoop en makkelijk te bouwen en ook nog eens sterk. verder zit er geen carbon in maar enkel tape en depron zelfs geen hout! motorbevestiging heb ik gemaakt van 2 lagen 6mm depron met aan de voorkant tape en daar heb ik vier gaten in gemaakt en vol gegoten met epoxy en dat gaat heel goed!

... Ik heb hier nu nog enkele kernen liggen voor een nieuwe Burt Rutan Pondracer als ook een masief houten vleugel voor een Pondracer. Misschien dat ik die in de komende jaren vliegklaar ga maken ...
Gelukkig nog enkele jaren voor de TC Pond Racer II klaar is, geeft mij gelegenheid om voor de vlaai te sparen :) Wie wordt de winnaar, jij of Vincent?

Laatst bewerkt:
Goeie Ron.

De tekeningen zijn inmiddels 1255x gedownload, maar ik moet de eerste vliegende RCplans Pond racer nog tegenkomen. (Dat geldt overigens ook voor mijn eigen exemplaar...)

stabiler op roll is echt niet nodig bij dit model. het enige is dat hij heel gevoelig is op hoogte maar dat maakt het weer leuk met veel dual rate en expo. maar ik denk dat het gewoon hoort bij een vliegende vleugel ;-)

Een vliegende vleugel is inderdaad veel gevoeliger op hoogte. En dat is ook de reden waarom bij vliegende vleugels het zwaartepunt verder naar voor dient te zitten (15% à 20% van de MAC ipv 30 tot 35% van de MAC bij klassieke staart)
MAC = mean aerodynamic chord

Ik vind het een heel leuk toestel, ben erg benieuwd naar het filmpje.
Tekeningen ondertussen al gemaakt?

Leuk projectje voor de winter.

tekening ben ik nog niet mee verder gegaan....heb eindexamens(staatsexamens)

wel heb ik gisteravond het model in de wind getest maar dat liet zien dat het cg weer naar voorn moest omdat ik een extra servo had geplaatst dus hij was iets zoekerig...maar vloog wel leuk :-)

Als er gewicht bij moet, dan gewicht aanbrengen in de vleugeltips, aan de voorkant. Dat houdt de vleugel zelf stabieler, tegenkoppeling.

Laatst bewerkt:
18072012550.jpg

mijn laatste creatie is heel wat makkelijker met het cg..nu is het cg zelf lichtelijk te ver naar voren zodat hij erg veel vaart er in moet hebben.

Back