Mijn eerste GR130

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door MadRay66, 24 mrt 2012.

  1. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    bouten

    Hey Jeroen,

    Die bouten koop ik via mijn werk bij een bedrijfje in Rotterdam, waar onze inkoper heeft geregeld dat ik zelfde korting krijg als mijn werkgever. Dat loopt lekker op omdat wij al onze bevestigingsmaterialen daar halen. Naam van de zaak schiet me zo even niet te binnen (op vakantie gaat het "werk" deel van mijn geheugen automatisch in stand-by :p). Als ik er een paar voor je moet halen, laat maar even iets weten.

    Gr. Raymond
     
  2. Jeroenvw

    Jeroenvw

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Alphen ad Rijn
    Goed geregeld! Ik heb er nog twee liggen, waarvan er 1 een beetje krom is. Maar als de nood aan de man komt dan weet ik je te vinden :)

    2
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  3. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Geprinte starter pod

    Zo, terug van vakantie (3 weken zon en 10 minuten regen :cool: ) en de lang verwachte starter pod lag bij terugkomst op de deurmat. Ziet er prima uit al is de structuur ook hier weer een beetje korrelig. Hierdoor zijn ook de toleranties niet echt nauwkeurig. Een beetje nabewerken met schuurpapier en de speed 300 past er klemmend in. Ook de kanaaltjes voor de bedrading waren verstopt en moesten even opgeschoond worden. Bij volgende exemplaren hiermee rekening houden en de diameter een milimetertje groter. Ook de "vinnen" kunnen iets dikker voor een beter uiterlijk.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nog een dunne O-ring voor het deksel en dan zit deze stevig op z'n plaats.

    Laat maar eens weten wat jullie denken.

    Gr. Raymond
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    ja gewoon super
    dat 3D printen is het wel heeh
    prachtig

    komt wel goed
    word een fabrieks motor

    Mvg,
    Martin.
     
  5. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Hey Martin, we gaan toch niet schelden, he? :schrik:

    Als ik zo lees wat jij nog allemaal aan fabrieksmotoren verbeterd, zou ik dat bijna niet als een compliment beschouwen ;):-D
     
  6. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    3d

    Geweldig Raymond,de techniek staat ook voor niets !
    mischien nog wel meer toepassingen te bedenken.

    gr Rene.
     
  7. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hahahaha, die Raymond.
    het oogt wel mooi hoor
    dat word sowieso een zeer strak gebouwde motor
    en als ie nog niet goed wil lopen straks
    leermeesters genoeg die je kunnen helpen
    komt goed.

    Mvg,

    Martin.
     
  8. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    2e poging as

    Hieronder mijn 2e as. Al een heel stuk beter dan de 1e poging. Lagerpassing voor 8mm -0,006. Lagertje schuift er mooi strak op. Compressor (6,35mm gat) zit ook mooi strak. Alleen dan het achterste lagertje :(. Een passing van 8mm -0,010. Wat maakt 4 micormeter nou uit zou je denken? Nou, het verschil dus tussen een goede as en helemaal opnieuw beginnen dus.... Het lager schuift er net iets te losjes op, hetgeen ook door Ger bevestigd werd. Typisch gevalletje van "uebung macht den Meister". Nog wat meer "ueben" dus ;).

    Before and After:
    [​IMG]

    Ziet er wel al goed uit.
    [​IMG]

    Ook een passende spinner met ruimte voor een magneet staat nog op de lijst:
    [​IMG]

    Nou, voorlopig dus nog genoeg te doen. Nou ja, het weer is er nu ook perfekt voor....

    Gr. Raymond
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ja assen......, daar hebben velen al veel om gevloekt en getiert ha ha ha! Ik heb er ook een berg liggen. Over vloeken in de kerk gesproken, ik heb mijn laatste twee GR180 assen lekker laten slijpen, kan geen handwerk tegenop. Die assen moeten bij dat piek vermogen waar ik om vraag zóóóó zuiver zijn, kost mij vaak een aantal assen als het al lukt en een héleboel tijd en dan nóg zijn ze vaak maar 99% van wat ik wil en da's niet genoeg. Heb het onlangs geprobeert en het werk prima. Zelf de assen draaien van zuiver EN24T wat vergelijkbaar is met de 12,9 bouten alleen het materiaal is veel homogener. Deze assen heb ik met 0,5mm overmaat gedraait en bij de assenslijper ingeleverd. Zó mooi en zuiver heb ik ze nog niet gehad. Maar ja....., tis en blijft wel vloeken in de kerk onder de hobbyisten..... :rolleyes:

    Groetjes,
    Gerald

    Assen ruw 0,5mm overmaat gedraait, nog steeds wel in één opspanning tussen de centers:
    [​IMG]
     
  10. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Gerald,

    Laat je de assen ook harden, of alleen slijpen?

    MVG

    Edwin.
     
  11. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Assen slijpen

    No shame, Gerald. Jij zit, denk ik, zo op het randje van wat nog kan met deze grootte van motoren dat je simpelweg geen enkel procentje kan toegeven. Alleen perfect is goed genoeg. Is dat trouwens nog duur dat naslijpen van zo'n as? En bij wie laat je dat doen?

    En jij zegt ook dat je ze voordraait "tussen de centers en in een opspanning". Dat in een opspanning draaien doe ik uiteraard ook, alleen niet tussen twee centers. Ik boor een centergaatje in het uiteinde van de bout en span hem daarna in de drieklauw. Hier komt hij dan niet meer uit totdat hij helemaal klaar is. De eerste paar gangen die ik er vanaf haal gebruik ik dan tevens om de losse kop uit te lijnen. Is dit goed of moet je daadwerkelijk tussen twee centers draaien? Zolang je in een enkele opspanning draait lijkt mij de manier van inklemmen niet relevant.

    Als nog iemand anders zijn licht hierover wil laten schijnen: graag !

    Ray.
     
  12. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    Hoi Raymond,zelf heb ik de assen ook van12.9 en de turbine draaid er niet minder om, heb ook een as in Enschede laten slijpen en koste me toen niets,voor hobby willen ze je vaak nog wel helpen,denk niet echt nodig te laten slijpen.
     
    Laatst bewerkt: 27 aug 2012
  13. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    EN24T hoeh je niet te harden (kan niet eens) is erg hard en taai maar nog net te draaien.


    Jou methode is zelfs beter, centers kunnen ook voor lichte slingeringen zorgen, is echter bijna niet te meten. Nadeel van jou methode is echter dat je hem naderhand lastig kan checken. Ook als je een flinke vastloper hebt gehad of een crash landing. Met twee centergaten kun je hem dan simpel tussen twee vaste centers zetten en met een micro meter checken of er geen slinger in de as zit en eventueel nog bruikbaar is. Ik heb hem laten slijpen bij een locaal machine bedrijfje, volgens mij voor 75 euro per as.

    Groetjes,
     
  14. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    As slijpen

    Bedankt Rene en Gerald.

    Na een vastloper of echt flinke crash (knock on wood) lijkt me dat ik toch liever een nieuwe as en lagers zou monteren, gewoon uit voorzorg.

    Beter is het niet zover te laten komen ;).

    Gr. Raymond
     
  15. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Tsja, dingen gebeuren nu eenmaal....en als je véél te druk bent met 10 miljoen andere dingen maken ben ik blij dat ik niet wéér een nieuwe as hoef te maken. Heb het al een keer mee gemaakt met mijn Avonds F16, flame-out net na opstijgen, gear ingetrokken en een buitenlanding was het gevolg. Best een harde landing, hoofdspant en motor ophanging gebroken. Motor leek in orde en de as meteen gechecked. Gelukkig helemaal geen extra slingering en hij zit er sindsdien nog steeds in, ook zelfde lagers! Bij niet kunnen meten had ik er toch een andere in moeten zetten. Maar ja, er zijn natuurlijk meer wegen naar rome....;)

    Groetjes,
     
  16. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    meten slingering as

    De volgende methode gebruik ik om slingering van de as te meten.
    Links rechts het lager er op schuiven in de banschroef leggen hij mag er net niet door zakken klok er op en je meet de slingering van af de punten waar het om gaat.
    als hij binnen een honderste loopt vind ik het goed anders gaat hij de prulle bank in.
    Een as slijpen is het beste maar draaien gaat ook prima.
    Tussen de centers , doe je dat niet dus aan 1 kant in de klauw plaat krijg je spanning in je as en wat eerst een slinger vrije as was bij uit nemen slingeren.
    Harden is af te raden je moet dan wel heel erg goed weten waar je mee bezig bent het materiaal kan te hard worden en gemakkelijk stuk gaan.
    12.9 bouten zijn veredeld en bewezen goed te zijn.
     
  17. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Nameten as

    Dank je Gert Jan, goeie tip!

    Mijn reply nog gelezen m.b.t. vergrootte F18 van Ger?

    Gr. Raymond
     
  18. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Héél slim! :D
     
  19. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    F18

    JA ik heb het gelezen Zoek een leuk winter projectje.
    Het model moet over al te vliegen zijn.
    Gemakklijk mee te nemen zijn.
    Vlieg nog steeds met een formost en dat gaat maar net om daar mee op kleine veldjes te landen
     
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.822
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Gert Jan,
    Wat noem jij klein?

    De Formost heeft al niet veel nodig en denk dat een vergrotere F-18 meer nodig heeft dan de Formost.

    Grt,
    Berto.
     

Deel Deze Pagina