Mijn eerste GR130

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door MadRay66, 24 mrt 2012.

  1. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    veld

    Berto ik vind 80 x50 meter met rondom draad en sloten toch wel minimaal.
    Ik vlieg met de 74/70 motor die heeft net iets meer druk bij 30 k dan een 66mm.
    gr Gerrit Jan
     
  2. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    F-18

    Die F-18 van Ger heeft aanzienlijk minder nodig dan die 80 mtr. Als je die gaat vergroten en gelijk ook flaps/slats toevoegd, moet je daar ruim binnen kunnen blijven, zeker als je het gewicht in de gaten houdt. Toegegeven, de bouw wordt iets complexer, maar zijn we nou modelbouwers of niet :D. En met afneembare vleugels is de "meeneembaarheid" ook geen punt. Toch ?
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.810
    Locatie:
    Zeewolde
    Gewicht is hierbij het sleutelwoord :yes:
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    80 m is voor een formost met 9kg perfect, meer niet nodig. In de landing is een lichtere motor een voordeel want dan remt hij beter. Zoiezo flaps inbouwen dan, en rudder naarbinnen mixen als brakes. Dan moet je flink gas erop houden en kan het landen in 50 meter prima.
     
  5. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Update 3D printen

    Na een wat langere periode van stilte (druk met werk en zo) weer even een update. Dit weekend de onderdelen die ik heb laten 3D printen een beetje aangepast en bij Shapeways op de website beschikbaar gemaakt voor anderen. Wellicht heeft iemand anders er ook nog iets aan.

    Inmiddels ook materialen kunnen bietsen voor de diffusor en het diffusor deksel, aluminium ST28, en wat RVS tubing voor de afstandbusjes van de verbrandingskamer.

    Dan gelijk ook maar even twee geluiddempers maken voor 2 viertakters: een (wie kent ze nog) 20cc OPS met bovenliggende nokkenas en een O.S. FT-160 van een kennis.

    Genoeg te prutsen voor de komende weekendjes zullen we maar zeggen.

    P.S. kan iemand mij vertellen hoe ik in contact kan komen met Willy van den Elzen (van de S-14 van Phantasy in Blue) ?
     
  6. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Still under construction

    Ja, er zit weer enig schot in de zaak. Na enkele weken (bijna) stil gelegen te hebben, heb ik de laatste 2 weekends weer eens flink kunnen opschieten. De achterzijde van de diffusor is gedaan en het diffusor deksel is voorgedraaid, zoals te zien. Nu het echte werk: het exact passend maken op de compressor. Genoeg te priegelen de komende tijd ;).

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Update

    Weer even tijd voor een update.

    Afgelopen week is de vernieuwde starter pod van de 3D printer gekomen. Iets grotere diameter en grotere kabelkanalen voor een makkelijker montage van de startmotor.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het ziet er goed uit met de motor geinstalleerd en dus kan ik nu verder met de bendix koppeling. Het materiaal zit al in de draaibank :D. In het afsluitdopje voor de voorzijde was nog een foutje geslopen (te kleine wanddikte; minimum is 0,7mm) dus die kon niet geprint worden. Even aanpassen en opnieuw bestellen. Gaat goed komen.

    Ook het diffusordeksel is klaar, aan compressor zijde dan.

    [​IMG]

    De compressor past echter perfect. Daar past zelfs niet meer zo'n dameshaartje tussen, Ger ;)!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu nog even uitvogelen hoe ik hem goed kan opspannen, zonder het gedane werk te beschadigen, om de voorkant te doen. Ik denk dat de beste optie is een doorn te draaien waar het diffusordeksel klemmend op past. Als iemand een andere suggestie heeft hoor ik het graag.

    Gr. Raymond
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Jeroenvw

    Jeroenvw

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Alphen ad Rijn
    Doorn draaien, paar hondersten overmaat.
    Niet uit de klauwplaat halen.
    Compressor huis met een verfstripper lekker heet maken, of gewoon boven het gaspitje in de keuken.
    Door de uitzeting schuif je hem er zo op, en na afkoelen zittie muur vast en perfect centrisch.
    Als je klaar bent met afdraaien weer de verfsripper erbij en je schuift hem er zo weer af.
    Werkt perfect, zo heb ik mijn astunnel gemaakt :)

    Ik heb trouwens bij het draaien van de kelk gewoon een 4klauw gebruikt en netjes met een klokje op 1/100e gecentreerd.
    Werkt ook. Toch is de methode met de door zuiverder denk ik.
     
  9. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Hey Jeroen,

    Dat is ook precies de bedoeling met die doorn. Inspannen in de 4-klauw is geen optie, aangezien de wand aan compressorzijde uitloopt in bijna niets, kijk maar op de foto's, dus erg kwetsbaar. Met een doorn is wat veiliger, gemakkelijker en heel nauwkeurig. Zodra ik alu heb, ga ik ook de astunnel zo maken.
     
  10. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    landen

    Zelfs met de 74/70 motor gaat het landen nu perfect. ik heb het door gekregen
    Laag binnen komen flaps uit gas helemaal terug kist zakt op een gegeven moment door iets gas er op en je sleept hem naar de rand van het veld ,gas er af afvangen en hij staat .
    gr Gerrit Jan
     
  11. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    En weer verder...

    Wauw, ik zie net dat mijn laatste update alweer 10 maanden geleden is :schrik: ! Dus voordat iemand op het idee komt te denken dat ik de handdoek in de ring heb gegooid: Don't worry, I'm still alive and kicking :cool:. Het werk gaat alleen wat meer met horten en stoten dan ik zou willen. Het resultaat van vaak en onregelmatig voor m'n werk naar het buitenland. Maar na een paar maanden stilstand toch eindelijk de draad weer kunnen oppakken. Ik heb inmiddels een forceermal gedraaid voor de voor- en achterzijde van de verbrandingskamer en ben daarmee aan de slag gegaan met wisselend resultaat:

    Deze kant is voor de voorzijde en de buitenste rand van de achterzijde:
    [​IMG]

    De andere kant is voor de rand die op de NGV grijpt. Het forceergereedschap heb ik gemaakt door op de kopse kant van een stuk rond staf een oud lager te schroeven.
    [​IMG]

    [​IMG]
    En dat is dan het geslaagde eindresultaat: een mooie achterwand voor een verbrandingskamer :D
    [​IMG]

    [​IMG]

    Jammer genoeg ging de voorzijde niet zo mooi:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Oorzaak: alleen drie boutjes is niet genoeg (had ik natuurlijk ook vooraf kunnen bedenken, duhh ). De dunne plaat alleen is niet stijf genoeg om de krachten van het forceren op te vangen. Nu eerst een nieuw plaatje maken en dan een steunring draaien die er tegen aan gebout kan worden. Dus dat komt wel goed. De volgende stap wordt dan eindelijk het puntlas apparaat afmaken zodat ik de verbrandingskamer kan afmaken. Het begint er al op te lijken ;)
    [​IMG]

    En nu niet meer zo lang wachten met de volgende update ;).
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    Netjes Ray komt weer schot in ,houd je draadje in de gaten , meer rvs nodig? laat het me weten ,kan ik je mischien verder helpen.
    gr Rene.
     
  13. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Dank je voor het aanbod, Rene. Mocht je nou toevallig nog een gesneden plaatje hebben liggen voor de voorkant van de verbrandingskamer.....:)
     
  14. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    Helaas heb ik niets meer liggen, zal anders weer een partij moeten laseren.
    zal ff verder zoeken ,moet er nog wel ergens wat hebben liggen!!
    gr rene.
     
  15. waynegal

    waynegal

    Lid geworden:
    7 dec 2011
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Malta
    Hi Ray,It`s Wayne from Malta ,if you can send l me the email I will send you my pics of my build becouse I cant manage to upload pics .I thank you for your offer for the sticks and needles,If I don`t find I will email you and buy from you ,Your doing great on your build ,surely you are more experienced than me .At the moment I am struggling to find the measurements for the form plates to make the sprinning tool for the endcaps of combustion chamber.Your welk is very very nice.Keep it up

    Wayne
     
  16. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Hello Wayne,

    In order to upload pictures, you need to create a photoalbum in your profile page and upload pictures into that. After that you can include them in your posts.

    Please note: I don't sell sticks or needles. I'm looking for sticks myself, but I offered to send you needles free of charge if you have trouble finding them yourself. Like I said, people on the forum helped me get started, so if I can help you, it will be my pleasure. And in time, you might be able to help someone else again.

    If you're interested I can send you the drawing I made for my spinning tool. Just let me know.

    Good luck with your build.
     
  17. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Update

    Hier dan eindelijk weer een keer een update. Ondanks goede voornemens duurde het uiteindelijk toch weer veel langer dan me lief is, maar goed, beter langzaam vooruit dan helemaal niet. Het grootste probleem waar ik nu tegenaan loop is het gemis van een freesbank. Deze is eigenlijk onmisbaar bij het maken van de diffusor, maar ik zal het toch proberen zonder.... dat wil zeggen veel en voorzichtig boren en nog veel meer vijlen. Tot zover gaat het lang niet slecht al zal de praktijk later moeten uitwijzen of het goed genoeg is.

    [​IMG]

    Nog veel vijlwerk te doen aan de omtrek, maar de echt grote uitdaging wordt natuurlijjk de voorzijde...

    [​IMG]

    Wat je hier al wel goed kunt zien is het compressor deksel dat nu klaar is. Tevens heb ik uit een stuk plastic (materiaal onbekend) de vorm gedraaid van de inlaat die gaat dienen als positief voor een mal. Hierin zal ik de uiteindelijke carbon inlaat lamineren.

    - Vraagje: heeft iemand tips voor plamuur die houdt op plastic ? Er zitten nog wat kleine oneffenheden in die ik wil wegwerken voor een perfect glad oppervlak. Tips van harte welkom ! -

    Als dat dan allemaal goed gaat, komt het er zo uit te zien:

    [​IMG]

    En met de starterpod erop (3D print!) begint het helemaal ergens op te lijken:

    [​IMG]

    De komende maanden zal de vooruitgang nog steeds bescheiden blijven, aangezien er in juli verhuisd gaat worden en er dus op andere vlakken geklust moet worden. Wel de moeite waard overigens, aangezien ik dan eindelijk een goed knutsel hok krijg (de garage 2.65m x 5,90m). En dan is er dus ook plaats voor een freesbank :banana:. Dus geen geklooi meer tussen de wasmachine en de kattenbak, maar een echte "man cave" :D.

    Tot zover deze update, nu eens gaan kijken hoe Ilse en Waylon het er vanaf brengen. Met 3 vrouwen thuis heb ik weinig andere keus ,,,:hammer:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Feedback gevraagd

    In mijn speurtocht naar wat meer betaalbare lagers, kwam ik onderstaande "skate-board" lagers tegen. De specs zien er zeer goed uit, evenals de prijs (al moet je nogal wat geduld hebben voor wat betreft levertijd :-?).

    [​IMG]
    [​IMG]

    Mijn vraag nu aan de ervaren turbinebouwers: zouden deze lagers bruikbaar zijn voor een turbine en indien niet, waarom niet?

    Ik hoor graag jullie mening.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Nee, niet bruikbaar ;) Je hebt lagers zonder kooi nodig om de koellucht en smering te kunnen doorlaten. Daarnaast kan het temperatuurs verschil een probleem zijn voor de kooien.
     
  20. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    lagers

    Zelf heb ik na veel experimenteren met vermaakte lagers goede resultaten.
    skeeler lagers passing c3 zwarte ceramische kogels . kosten minder dan een tientje.
    VXB.com.

    Als de motor oke is kun je overstappen op GRW die gaan dan erg lang mee 50 uur is een lange tijd voor een turbine motor.

    gr Gerrit Jan
     

Deel Deze Pagina