Mijn Eerste Heli

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door R.Stannevekd, 3 jan 2015.

  1. R.Stannevekd

    R.Stannevekd

    Lid geworden:
    15 dec 2014
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Heb wel eens wat besteld dat met een pallet binnenkwam duurde 5 weeken, ben wel wat gewend :p

    Zo via wat omwegen de meneer toch te pakken gekregen :p
    Overmorgen ploft ie op de deurmat zij hij.
    Was op ziek of zo voor een week en was pas weer terug, en was nu pas bestellingen aan het doen.
    We wachten het af :)

    Ging over een LOGO 800 XXtreme.. , eh ik bedoel een 450SE v2 kloon :p

    @floris, mooie locatie daar heb er mijn dienstpricht gezeten :p

    Woensdag een club avond bij E heli vereniging Alkmaar.
    Maar eens kijken of we daar bij kunnen komen :)
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2015
  2. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.957
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    aha,
    voor de meeste gevallen krijg je tenminste
    een automatisch berichtje, dat ze jou bestelling binnen gekregen hebben,
    dat gaat automatisch, maar je hebt wat in de hand,

    suc6 dan, ik hoop dat dat geld niet weg is, komt wel goed ..

    gr. Uwe
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.332
    Locatie:
    Rotterdam
    ik wou net zeggen...
    Doorgaans gaat het bij hem juist altijd wel goed, of er moet wat bijzonders aan de hand zijn..
     
  4. R.Stannevekd

    R.Stannevekd

    Lid geworden:
    15 dec 2014
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Zo het apparaat is binnen.
    Alles werkt aleen de ESC is kaduk :p
    Motortje van mijn multi erop gehad, en een andere ontvanger/zender.
    Geen piepjes nix

    [​IMG]
    Mjah heb al een Hobbywing Platinum 50A V3 besteld.
    Is iets kleiner en iets dikker als deze.

    [​IMG]
    Servotjes hmz hmz, maar als er een stuk gaat komt er wel wat anders op.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.332
    Locatie:
    Rotterdam
    grappig, waar je de behuizing van de futaba 401 al niet tegenkomt ;-)
    zal me benieuwen in hoeverre het binnenwerk vergelijkbaar is

    en daar heb je de zeurpiet weer, servo's zou ik echt ff een extra blik op werpen...
    deze bepalen op een flybarheli voor een erg groot deel hoe hij vliegt, en ik weet dat deze servo's op een hoop punten tegen de grens (en erover ) zijn
    snelheid, nauwkeurigheid zijn belangrijk, dat zijn bij deze in een heli niet de sterkste punten
    een harde landing/een snelle wegschietactie kan best een tandwiel strippen, wat vrij vlot een crash geeft.
    hou het aub in je achterhoofd.. 1 vlucht kan het al gebeuren, en dan ligt je mooie heli meteen in puin.
    en jij bent dan net die ene op internet waarbij het mis gaat ;-)
     
  6. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.957
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    volgens mij moet de Gyro niet zo zitten,
    maar met het kabel naar achteren parallel met de tail boom !
     
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.957
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    het kan zijn, dat een ESC stuk is, ook als hij nieuw is,
    maar in dit geval zou ik eerst maar kijken,
    of hij misschien alleen de 0-punt niet vind !!
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.332
    Locatie:
    Rotterdam
    uwe, dat maakt niet uit.
    een gyro moet met zijn onderkantje op het goede vlak zitten. dat is belangrijk.
    maar een gyro weet niet wat voor en achter is.
    een gyro meet alleen verdraaiing, en haakt daar op in.

    het maakt dus ook niet uit of de gyro op zijn kop of rechtop hangt. voorin of achterin, onder de hoofdas of achterop de staart, maakt allemaal niet uit voor de gyro.
    kan alleen niet zo handig zijn met installeren.

    de gyro meet gewoon verschil in hoeken en draaisnelheden.
    ongeacht wat zijn eigen voorkant is. of hoe hij op het model staat.
    als de onderkant maar op het correcte vlak is geplakt.


    Gaan we het hebben over een stabilisatie unit (estab), vaak op een flybarless heli, dan maakt het wel uit..
     
  9. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.957
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    nouw,
    ik twijfel aan, of die om 90 º gedraaid ook nog werkt zo als het moet,
    zou het zo zijn, is dat nieuw voor mij,
    ik heb ze altijd met de kabel naar voren of naar achteren gemonteerd,
    hmmm alles kan ...
     
  10. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.579
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het maakt inderdaad niet uit hoe je de gyro plaatst: met de snoertjes naar voor, opzij of naar achter, zolang hij maar horizontaal goed zit.
    Hij mag zelfs ondersteboven zitten...

    Futaba had ooit de low budget micro gyro GY230, en die had in plaats van een reverse schakelaar twee "voetjes" voor gyrofoam, eentje boven en eentje onder: als de gyro respons gereversed moest worden, moest je de gyro ondersteboven plakken....

    Groet, Bert
     
  11. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.957
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    o.k. dat wist ik idd niet,
    dat de Gyro ook 90 graden verdraaid gemonteerd kan worden ,
    bedankt voor de info

    Groet
    Uwe
     
  12. R.Stannevekd

    R.Stannevekd

    Lid geworden:
    15 dec 2014
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    is een goeie regelaar, ik heb de 100A hier nog liggen, maar niet meer nodig.
    Paar vluchtjes mee gedaan.

    Ook de govenor functie van dat ding is echt prima.
     
  14. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Echt een top regelaar een van de beste voor een 450 size, goede keuze.. Let wel op dat hij op hv problemen kan geven maar 6v moet voldoende zijn lijkt me!
    De turnigy tgy306g servo kun je ook op je staart gebruiken hoor.. is ook een prima servo en heel goed rondom op je 450 te gebruiken.
     
  15. R.Stannevekd

    R.Stannevekd

    Lid geworden:
    15 dec 2014
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Heerhugowaard
  16. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.957
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    "carbon tail later, maar met belt drive kan dat wel eens statische rommel opleveren, of dat is een broodje aap verhaal ?"

    zeker geen broodje aap verhaal,
    maar ik denk dat het van 10 keer bij een of misschien bij 2 gebeurt,
    ik zelf heb nog geen last van gehad,
    heb ook trouwens geen heli meer met belt ..
     
  17. R.Stannevekd

    R.Stannevekd

    Lid geworden:
    15 dec 2014
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Zo de standaard remote van de heli legt op de plank.
    Veel te makkelijk (ingewikkeld gerommel met pc) allemaal.

    [​IMG]

    TGY9x met Frsky DJT gepakt en een x8r (had zelf een D8R-II) besteld.
    Spul aangesloten en begonnen.
    Sticks op MODE2 , heli mode, Heli 3 (120% ccpm)
    In mijn glazen bol gekeken en daar zag ik Uwe op en neer springen "Throttle hold"
    Die ook maar even op een switch gezet en getest.

    Throttle curve en pitch curve nagekeken, allebij op 50% in het midden.
    Bladen van de heli eraf, ball links van de servo's af (eerste aanschaf word nu een ball link tangetje)
    Sticks in het midden, throttle hold aan, nagekeken of de subtrims op 0 staan, endpoints op 100%
    En spanning op het heli apparaat. PIEP BLIEP TUUT ZZzzrt Zzzzr Krrrr...
    2 van de servo's stonden niet helemaal in het midden, heveltjes eraf en in het midden gezet.
    Roeren met de stick, en moest een van de servo's op reverse zetten.
    Ball links gedraaid en op de swash plate terug gezet zodat hij "waterpas" staat.

    En toen tot de conclusie gekomen moet digitale metal gear servo's hebben, het loopt niet helemaal lekker zo vind ik.

    En ik moet even uitvinden van die gyro sense, die staat nu op een schakelaartje (gear), maar die heb ik liever op een draai potje.

    Heb trouwens mijn volgende heli al gevonden als ik een beetje in het "echt" kan vliegen, een Gaui X3 met belt drive kitje.
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.332
    Locatie:
    Rotterdam
    digitaal is niet perse nodig hoor..
    bijvoorbeeld de hitec 65 mg zijn erg goede analoge servo's. zuipt ook veel minder stroom.
    digitaal is niet meteen goed ;-)

    gyro sense, oftewel je gain, een draaidingetje lijkt handig.
    is het niet.
    je gaat straks vliegen, en dan moet je de throttle curve zodanig zetten dat het toerental altijd gelijk is.
    een op/aftoerende heli is erg springerig. met een beetje wind zit je zo op midstick, toert hij af. heli zakt door de toerenvermindering, en door de pitch.
    je zakt te hard, dus geef je een tik pitch. Gaat hij optoeren (dus meer lift) en de pitch trekt hem nog eens omhoog.

    meningen verschillen een tikkie ;-)
    maar persoonlijk zet ik een heli het liefst om te beginnen met een vlakke throttlecurve.
    in normal dus 0-75-75-75-75, in idle 1 alles 80.
    je soft start in de regelaar zorgt dat de motor niet alle tanden opvreet.

    Maar. Een wisselend toerental zorgt ook voor een gain die wisselt.
    ieder toerental heeft zijn perfecte gain waarde. waarop alles het beste werkt..
    jij vliegt maar met 1 toerental, dus hoef je de gain maar 1 keer af te stellen.
    eigenlijk 2 keer, normal en idle up.
    als je hem zo instelt dat de gain meeschakeld met de idle up, hoef je daar nooit naar om te kijken.
    wordt je ook niet verrast.
    2 of drie dingen omschakelen als je een keer naar idle up gaat is niet prettig.
    een draaiknop in de vlucht ook niet, je kan 1 hand nl niet zomaar loslaten om hem te bedienen.
     
  19. wouterd

    wouterd

    Lid geworden:
    26 jan 2009
    Berichten:
    158
    Locatie:
    Merelbeke
    Nu ik je post nog eens herlees, lijkt het erop dat je de afgebeelde standaard zender niet (meer) gebruikt. Dan vervalt eigenlijk de opmerking die ik wilde maken daarrond:
    ================================
    Let ook op die mechanische trim-regelaartjes van je sticks! Als je die per toeval (bv bij transport) een beetje (veel) hebt verschoven, kan een 450 hier al heel heftig op reageren, wat bij een relatieve beginner al snel leidt tot een crash.

    Een (zelfs low-budget) digitale zender (met digitale druktoetsen voor de trims) is daarvan toch stukken beter en veiliger. Ja, kost wel iets meer, maar ook niet veel meer dan één crash van een 450...
     
  20. R.Stannevekd

    R.Stannevekd

    Lid geworden:
    15 dec 2014
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Zo vandaag nog maar even wat besteld.
    Swashplate leveler, blade balancer, hex schroevendraaiertjes, boutding voor main blades.
    en :p
    MKS DS95, MicrobeastX, MicrobeastX tail gyro kabeltje.
     

Deel Deze Pagina