Mijn eerste keer @Scheveningen!

Peter Den

PH-SAM
Als het over Cap blanc Nez mag, dan mag het ook wel voor een debutant op Scheveningen toch?
Even mijn blijdschap ventileren!
Dit jaar met RC begonnen na een ver verleden als VV vlieger. De ambitie: hellingzweven.
Twee modellen redelijk op orde en deze zomer wat summiere ervaring met de bungie: sturen moet toch wel even geleerd worden om van alle typische RC problemen maar te zwijgen! (zender of ontvanger niet aan , besturing loopt niet enz enz).
Eindelijk afgelopen vrijdag NW 3 tot 5/6BF met buien maar het moest maar.
Ik had een 10m hoog duin op het oog waar je bovenaan de trap kunt staan zonder illegaal te wezen en ja hoor: het vloog! Kistjes kwamen bijna niet tegen de wind in soms als er (hagel)buien langstrokken en ik moet nog steeds een hoop leren maar toch, 1,5 uur in vier vluchten.
Geweldig mooi om een klein zwevertje 60 mtr boven het strand 'stil' te zetten en van daaruit weer door.
Had niet gedacht dat het me zo zou lukken, zeker niet met het behoorlijk heftige weer .
Bij de laatste vlucht trok het zo aan dat de snellere kist hard langs de duinenrij achteruit ging en niet meer terug te halen was.
Uiteindelijk desperaat de grond ingestuurd en op goed geluk het duin in om te zoeken: beginners geluk; ik liep er na 50mtr zo tegenaan.
Dus: een nieuwe hellingverslaafde er bij! (en de Cap , daar kom ik volgend jaar zeker een keer)

Een probleem viel op: mijn tweede model stuurt heel traag/vertraagd de bocht in (alleen hoogte/richting), eenmaal in de bocht kan ie uiteindelijk wel kort draaien. roeruitslag 30graden, maar misschien ook wel groot kielvlak.
Iemand zinnig kommentaar?

[edit door Niek: groooote foto weggehaald.. staat verderop al kleiner]

Hallo Peter,

ik zie dat jij bij scheveningen vliegt, kun je misschien wat prciezer uitleggen waar jij hebt gevlogen? ik kan met de tram goed bij scheveningen komen, en was aan het overwegen of ik het daar ook maar eens ga proberen. moet ik natuurlijk wel eerst een geschikt model zoeken...

Groeten Halmar

Vanaf de tram bij dat keerpunt aan het einde van de boulevard moet je doorlopen tot je bij de laatste strandtent komt (oh nee, die is al weg volgens mij.. Normaal staat "het Puntje" daar). Daar kan je met de trap omhoog. Ideaal stukkie, maar niet met teveel komen hè! En ook opzij als ik met mijn parapente langs kom ;)

en mail/pb ff als 1 van jullie weer gaat, als ik tijd heb, kom ik dan ook wel ff :).
zaterdag en zondag wordt een behoorlijke NW voorspeld.
Vanavond (donderdag) is het ook perfect, alleen heb ik geen tijd :( om daarheen te fietsen. Dan maar ff vliegen op 5 min lopen van mijn huis :D:D:D. Duin is daar laag (tussen haven en kijkduin), maar zelfs met mijn parapente is het nog gelukt om daar te soaren. Met mijn DLG heb je helemaal niks nodig, dus kan je echt langs de hele kust.

Een trap heb je trouwens ook niet nodig. In het begin starte ik altijd al vóór het duin! Voordeel is dat je gewoon rustige handstartjes kan proberen om te testen. Zand is ook best zacht, ideaal. Je staat bij het landen ook Naast je vliegtuig en je hoeft niet het duin kapot te trappen om je vliegtuig te halen.

Oftewel: Denk aan het duin & Have FUN!

Oh ja, Peter, kan je misschien dat plaatje even verwijderen of verkleinen?
Om moeite te besparen heb ik hem alvast even kleiner gemaakt: 800x600 max op het forum. anders word het nogal onleesbaar...

mp20060807a033pg4.jpg

Ik ben bezig met een Ariane V10 (met de romp van Aldert). Dat moet wel echt knallen met windkracht 6 :D.

Tot windkracht 5 ongeveer kan ik met mijn supergee DLG nog heerlijk vliegen op het duin

welke tram hebben jullie eigenlijk? voor mij is lijn 1 het makkelijkst (noordstrand)

Groeten Halmar

Bruno, dat is vlakbij de haven toch? kan ook prima. Je vliegt dan alleen wel boven de boulevard en dat lijkt me niet echt de bedoeling als er mensen lopen...

Wat ik bedoelde was bij "het zwarte pad" Dus het noordelijkste puntje van de boulevard (voorbij de pier) en dan nog een stuk over het strand. Daar is een deel waar het duin een stuk hoger is. Ben vanaf daar met mijn parapente al een keer heen en weer gevlogen naar wassenaar.

Halmar, Ik fiets :).
Lijn 1 komt idd precies op de goede plek (tenminste, zo ver als je kan komen). Bij het eindpunt het strand op en dan ± 5 min doorlopen naar het noorden. Maar daarvoor kan je in principe met een zwevertje ook al wel denk ik...

@peter den:

om je plaatje er weer af te krijgen, kijk je rechts bovenaan bij je eerste post, daar staat een knopje "wijzigen"
klik erop en verwijder de link van de afbeelding in je tekst (het gedeelte dat tussen
staat.

mvg
Mathias

sietse zei:
Bruno, dat is vlakbij de haven toch?
Inderdaad, een dagje uit en ik had de Mini-Master mee. Deze micro stuntvlieger vlieg ik met een LB handvat i.pv. het wat knullige vasthouden van de lijnen met beide handen. Vliegt als een combatmodel, lekker hard en 50 cm boven de grond. Figuren uit het F2B programma:
f2bklis4.jpg

Hi Niek en Mathias, bedankt voor de plaatjes-verwijderservice, zal voortaan rekening houden met de afmeting: zo leer je maar weer.
Halmar , als je van de voet van het duin kunt vliegen is er inderdaad een heel eind te gaan (Wassenaar? Katwijk! want daar moet je de Rijn over)
Bruno/Halmar: Lokatie: eindpunt van lijn 1(het noordelijkste puntje van de bebouwing van Scheveningen) en dan verder in Noordelijke richting, eerst tot het einde van parkeerterrein Zwarte pad en dan door tot de eerstvolgende strandtrap.
Ik weet niet hoe hard Sietse kan lopen, maar de betere duinen zijn wel iets verder dan 5 minuten (15 schat ik).
Zeker boven aan de trappen is er weinig ruimte en de boswachter/koddebeier kan erg vervelend zijn als je het duin ingaat.
De lokatie leent zich dus niet zo voor grootschalig gebruik, maar met een beetje gezond verstand is hier leuk te vliegen.
Als ik volgende keer ga, of plannen heb zal ik het wel op je mail (en Sietse's) zetten en wellicht kunnen jullie dat ook bij mij doen.
Als het uitkomt is het leuk elkaar te treffen denk ik.
Tot kijk boven het duin?

zeker tot kijk boven het duin!

Boswachters zijn daar meestal niet zo vriendelijk idd, maar in de winter zitten die voornamelijk binnen aan de koffie... Dit betekend natuurlijk niet dat je in het duin moet gaan staan, want we willen wel de duinen heel houden natuurlijk!

Tsja, die 5min lopen was een gokje. Heb het 1 keer vanaf de tram "gedaan". Was eigenlijk idd niet lopen, wind was West (en dus schuin) en dan kan je je parapente (30m²) schuin zetten en zo op je schoenen ruime wind over het zand stuiteren :D. Gaat stuk harder dan wandelen idd... hehehe

Met wat flinke kluunplekken kan je trouwens zelfs tot den helder (is gedaan), maar ik ben nog niet verder geweest dan wassenaar.

Back