Mijn eerste model, wanneer (grond)verf?

Discussie in 'Plastic Modelbouw' gestart door Evd1988, 17 feb 2021.

  1. Evd1988

    Evd1988

    Lid geworden:
    17 feb 2021
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Alkmaar
    Hoi allemaal, ik heb een vraagje. Ik ben met mijn eerste model begonnen (F35a -> JSF). Echt heel tof dit!
    Ik ben even zoekende qua (grond)verf. Wie kan mij helpen?

    Ik heb het plastic eerst even gewassen.
    Op een filmpje op Youtube zag ik iemand een gewone spuitbus grondverf gebruiken voor een groot oppervlak. Ik heb geen airbrush. Is het handig om na het wassen alles meteen in de grondverf te zetten als de deeltjes nog in het frame zitten? Dan pak ik ook direct alle kleine deeltjes mee.

    Nu staat er in het boekje dat ik sommige deeltjes (kleiner dan 1 cm) al moet schilderen als ze nog in het framewerk zitten. Is dit ook echt het makkelijkst? Op andere filmpjes zie ik mensen namelijk meteen al het plastic uitsnijden. Ik kan me zo voorstellen dat wanneer je de delen eruit haalt en glad vijlt je een kale plek hebt als je het eerst verft.

    Alvast bedankt!
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mogelijk kun je deze vraag beter in het gedeelte statische modelbouw plaatsen, of even een moderator vragen het voor je te verplaatsen?
    Meer kans op juiste en ter zake doende antwoorden.

    Om je bericht te verplaatsen, onderaan je eigen of mijn bericht op "meld" klikken en in het venstertje wat dan opent gewoon die vraag stellen.
     
  3. Evd1988

    Evd1988

    Lid geworden:
    17 feb 2021
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Alkmaar
    Thanks!
     
  4. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.399
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Ik doe het altijd als volgt:

    Ik schaf een spuitbusje én een potje primer aan van het verfsysteem van mijn keuze.
    Grote delen haal ik uit het rekje om te spuiten met (grond)verf.
    Kleine onderdelen laat ik aan het rekje om te verven (met een penseeltje) zodat ik weet welk nummer uit de handleiding bij welk onderdeel hoort.
    Bovendien heb ik dan goed houvast aan het rekje tijdens het schilderen zodat ik het onderdeel kan draaien in elke gewenste richting.

    Maar er zijn ook mensen die kleine onderdeeltjes als volgt schilderen:
    -Speld in een kurk o.i.d. drukken.
    - Nummer op de kurk schrijven.
    -Klein dotje Buddies op de knop van de speld.
    [​IMG]
    -Onderdeeltje op de Buddie plakken.
    -Onderdeeltje schilderen.
    Kan ook, het is maar wat je het handigst lijkt.
    Ik zou wel primer en lakverf van hetzelfde merk nemen.
    Vaak kan het wel samen gebruikt worden, maar als het elkaar bijt krijg je craquelé en moet je alles weer verwijderen.

    Eventuele verf op een plek waar je moet lijmen krab je heel gemakkelijk weg met (de punt) een scherp mesje of zo.
     
    Evd1988 vindt dit leuk.
  5. Evd1988

    Evd1988

    Lid geworden:
    17 feb 2021
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Alkmaar
    Super, dank je wel!
     

Deel Deze Pagina