Mijn eerste pogingen tot een AeroMusical

Discussie in 'F3P' gestart door hezik, 14 jan 2009.

  1. hezik

    hezik Guest

    Zoals sommigen al bang voor waren, ben ik van plan om een AeroMusical te gaan vliegen, dit jaar al. Nog niet de volgende wedstrijd, denk ik, maar mogelijk wel de laatste wedstrijd. Wat mij betreft zijn de AeroMusicals de mooiste vorm van indoorvliegen, mooier dan A,B of C programma.

    Stap 1 is natuurlijk het vinden van geschikte muziek. Ik ben zelf nogal Star Trek fan, dus de muziek was snel bedacht. Ik heb uit de soundtrack van Star Trek: Insurrection de 'end credits' genomen.

    Dan krijg je het probleem; de reglementen zeggen: 2m05. Het muziekstuk wat ik gekozen had: 5 minuut nogiets. Dus moet je knippen. Ik heb hiervoor multiquence gebruikt, een meer-sporen audiomixer. Op 1 hele duidelijke stap na, hoort men de overgangen nu niet meer.

    Het oorspronkelijke muziekstuk:
    Star Trek: Insurrection - End Credits (Goldsmith)

    In Multiquence kun je zien wat er allemaal geknipt is:
    [​IMG]

    Hierna ben ik met hoofdtelefoon op gaan vliegen. Dingen proberen.. als je het maar vaak genoeg doet, zie je dat je dezelfde dingen doet.. die heb ik opgeschreven, verder uitgedacht.. en dit is het resultaat tot nu toe. Natuurlijk nog barstensvol kleine fouten, ben nog maar net met oefenen begonnen:



    Zet het geluid wel hard, vooral het stukje waar ik hover is nog hele zachte muziek.. in het echt is dat meer dan genoeg, maar op zo'n filmpje valt het zo een beetje weg.

    Het eerste stuk is het meest uitgewerkt, tot aan de cirkel met 4 puntsrol, het stuk daarna is niet at random gevlogen, dat vlieg ik wel steeds hetzelfde, maar ik ben er nog niet tevreden over. Ik ben bang dat de overgang van die rol naar de inverted stallturn teveel ruimte vergt. De 4-punts rol wil ik in de toekomst ook naar een vloeiende rol hebben, maar je moet natuurlijk geen dingen in je AM stoppen waar je nog niet zeker van bent. Het eind ga ik zeker nog aanpassen, maar ik ben er nog niet uit wat ik er mee ga doen. De goede opletter zal zien dat dit wel een Musical is die langzaam gevlogen zal moeten worden. Ik kies ervoor de Musical met m'n lichte Elipsia te vliegen. Ik lever dan in op dingen als Snaprolls (die ik toch niet goed kan vliegen) maar hoop te winnen op vliegbeeld; ik persoonlijk vind dat langzame mooier om te zien..

    Sowieso is dit natuurlijk niet het niveau van de huidige Musicals, dit is een musical aangepast aan mijn kunnen. Het past allemaal wel binnen en ik kan het ook daadwerkelijk in het echt vliegen.. alleen moet er nog veeeeeeel geoefend worden..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  2. hezik

    hezik Guest

    Uiteraard is elke vorm van kritiek welkom, evenals hints/tips/opmerkingen enz.. ook als blijkt dat mensen het niets vinden, dan betekent dat: terug naar de tekentafel :)
     
  3. mark

    mark Guest

    Toch wel handig zo'n simulator hé:D
     
  4. hezik

    hezik Guest

    Voor dit soort zaken; zeker wel!

    Maar.. in de sim is het allemaal wel makkelijker dan in het echt, helaas.

    Overigens.. het stuk wat het meest fout gaat in dit filmpje, komt door de simulator. Dat is aan het eind. Je ziet mij 45 graden omhoog gaan, dan rollen, dan 5/8 lus voorover. Als ik omhoog gegaan ben, valt de horizon weg en zie je de simulator het perspectief draaien. Je ziet mij daar ook automatisch op reageren met sturen, daarna beseffen dat het de simulator is die mij vernaggeld, terugcorrigeren en doorvliegen. Daardoor ben ik zo 'van de leg' af dat het stuk omhoog na het stuk inverted niet lekker loopt en de timing daar gewoon even wegvalt. Mooi voorbeeld van mijn kritiek op simulatoren, zolang je het klein en dichtbij houdt, gaat het wel.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jan 2009
  5. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Netjes hoor!
    Misschien handig om het gelijk in een hal op de sim te oefenen?
     
  6. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Het begin is er iig.:thumbsup:


    En idd, je moet niks vliegen waar je niet zeker van bent. Dan maar een wat lagere score wat betreft moeilijkheidsgraad en diversiteit. Of zit je nog niet aan scores te denken?
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Nah scores zijn niet zo heel relevant, welke plaats ik zou behalen staat wel vast.. het gaat er nu voornamelijk om om een begin te hebben, een routine op te bouwen.. naarmate de vaardigheden stijgen, kunnen er andere figuren in, pittiger, enz.

    @Sietse: ik heb nog geen hal kunnen vinden voor de simulator die echt realistische afmetingen heeft tov. het formaat en de vliegsnelheid van de sim-toestellen. Als iemand eentje weet die niet foto-realistisch is (kan m'n computer niet aan) dan hou ik mij aanbevolen.
     
  8. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik vind shocky's zoiezo niet vliegen in afpd, alle gevoel voor snelheid tov gevoeligheid op de roeren is weg. En idd de hallen zijn niet helemaal lekker. Geef mij maar een 3meter kist heel erg aangepast.
     
  9. hezik

    hezik Guest

    Nou de shockstar die er inzit is prut inderdaad.. maar die is nog redelijk te krijgen door de instelhoek op het stabilo eruit te halen en de gewichten aan te passen.

    De shock die ik in dit filmpje gebruik is ergens te downloaden en vliegt eigenlijk best goed. Enige wat ik eraan gedaan heb is het gewicht omlaag halen naar zo'n 140 gram. Afgezien van dat de motor 'vol gas' veel te veel vermogen heeft, klopt het kistje dan redelijk. Nadeel alleen is dat ie voor bv. die nuerenburg hal (geloof dat die zo heet) te groot is om echt een musical mee te oefenen (of die hal is te klein).

    Eerste prioriteit voor mij is het meer getimed leren vliegen op een musical, en dat dan ook tijdens een wedstrijd. Ik ga jullie de eerstvolgende wedstrijd er zeker nog niet mee vermoeien, ik wil wel eerst het niveau behaald hebben dat ik het zelf vrijelijk in een hal kan trainen, alvorens ik die stap neem. Mijn ervaring is dat ik op wedstrijden fors minder presteer dan bij 'vrij vliegen', dus als ik het 'vrij vliegend' goed kan, durf ik het op een wedstrijd een keer aan.

    Gelukkig is er nog niemand die zegt 'wat een waardeloze musical' haha :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jan 2009
  10. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ziet er al leuk uit hoor!

    Maar inderdaad; je vliegt met een shocky op de sim, dus ik zou ook als scenery een hal nemen, zijn er zat te vinden.... (APFD toch)

    Grt.
     
  11. hezik

    hezik Guest

    Weet jij een goede dan? De meegeleverde hal is niet groot genoeg voor dit toestelletje. Ik heb ook een hele mooie hal, de 'seeparksaal' gedownload, helaas klopt die hal niet, je crashed al een meter voor de muur, en heeft mijn PC kennelijk ernstig moeite met zwaar fotorealistische hallen. Als je nog een goede hal weet, hou ik mij aanbevolen!

    Heb trouwens nog wel 'met jou in m'n maag gezeten'.. die hover op dat hele rustige stukje, wat ik natuurlijk nog liever een torque zou maken, lijkt wel erg op het stukje wat jij in je AM hebt zitten.. zou mij zo kunnen indenken dat je iets had van 'cheap ass jatwerk', maar het is niet op die manier gejat, het is gewoon wat ik gelijk dacht bij het horen van dat stukje muziek.. daar hoort een torque bij!

    Voor de rest zitten er genoeg andere dingen in, maar denk, meld het toch even :)
     
  12. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Wat:eek: Neuenbuerg niet groot genoeg?:p Dat ding is groter dan bijv LOZ hoor, ik gebruik die altijd tenminste. Ik gebruik wel een knuffel, n.a.v;

    f3p-model-voor-afpd

    O, maak je niet druk, alles is al wel een keer gedaan door iemand. Ik heb dat torquen als rustmomentje ingebakken, daarna weer keihard knallen de laatste 35 sec ofzo (in mijn geval)

    Wat figuurtjes uit het normale programma heb ik ook gedeeltelijk gedaan, bijv de one-roll-one-circle in 2en geknipt als keerfiguur. Ziet er leuk uit en is toch weer wat extra oefening:D

    Grt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  13. hezik

    hezik Guest

    Ik gebruik dus de Yak uit dat topic, en die is groter. Verder is Neuenbuerg , of hoe je het ook schrijft, niet zo hoog en is de opstelplek knullig gekozen. Ik ervaar die hal fors kleiner dan de hallen in het echt, ook als ik bv. het C programma oefen.. in het echt heb ik dan 'meer ruimte'. Zal ook komen omdat de toestelletjes in de sim sneller zijn.

    Ja had wel zo'n idee dat je er zo over zou denken.

    Tsja, d'r zit vrij in het begin al een stallturn, een halve cubaan zit er min of meer ook wel in, en ik ben idd nog op zoek naar een manier om de looping erin te krijgen.. waarom die extra oefening niet pakken? :)

    Moet trouwens wel eerlijk zeggen dat ik deze AM wel al buiten gevlogen heb op het pleintje voor mijn huis, vandaar dat ik weet dat het qua breedte en diepte in een hal past (veldje is nl. kleiner), maar dat ik het in AFPD nog niet in een hal geprobeerd heb. Ik wilde eerst de figuren bepalen, de volgorde, oefenen tot het er in zit, en DAN pas de uitdaging van muren/plafond er aan toevoegen. Anders ben je steeds na het 4e figuur al gecrashed ofzo, en kun je nooit het hele programma vliegen :p
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  14. AVS

    AVS Guest

    Leuk hoor!
    Ik vindt 'het vliegen op muziek' zowieso altijd leuk om te zien en horen.
    Wellicht dat je je trainingen op de sim verder kunt posten in dit draadje. Lijkt me erg leuk om te zien hoe de vorderingen gaan.

    Succes!
     
  15. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ja, misschien ligt het wel aan die Yak. Heb je de knuffel al eens geprobeerd?

    Zoals je weet zit er een hele vervelende hoge hoed in het B-programma; met die knuffel in die hal komt die altijd heel mooi uit, zeker niet te laag ofzo.

    Grt.
     
  16. hezik

    hezik Guest

    Oh de hoge hoed vlieg ik met dit ding in die hal ook wel, maar marginaal. En die hal is echt geen 7m hoog, er passen hooguit 5 shockies op elkaar gestapeld in, in de lengterichting. Vind ook het plafond naadje, vlieg bv. bij het oefenen voor het C programma geregeld m'n cubaan boven OVER een bal in het plafond heen :p

    Ik heb nu 3 vluchtjes binnen gedaan en tot mijn grote verbazing lukt het ook in die hal nog wel om tenminste het stuk inclusief de vierpuntsrol te vliegen, alleen, waar ik al bang voor was, bij het uitvliegen van die vierpuntsrol duurt het dan te lang om die inverted stallturn te kunnen maken.. denk ik.. maar ben nog bezig.

    Die knuffel zal ik eens proberen, maar die Yak vliegt ook goed hoor.. scheelt, na afvallen tot 400 gram, niet gruwelijk veel met m'n Elipsia.. ja wat meer rudder nodig bij meskant en meer down bij inverted, maar tsja.. dat doen ze allemaal in AFPD volgens mij.

    Zal er zo eens een filmpje van maken, kunnen mensen zien hoe het er binnen, en ook dichterbij en kleiner gevlogen, uit komt te zien.
     
  17. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Het is jammer dat ik Fraps niet aan de praat krijg, ik heb echt enorm veel ruimte over nog in die hal:) Naja, als iemand tips heeft voor een ander capture-progje, stuur maar een pb ofzo....

    Grt.
     
  18. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
  19. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
  20. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Heb het nu werkend met de fraps van Henri, maar als ik fraps aanzet loopt mijn pc bagger, en dus ook het vliegen, ondanks mijn 6GB werkgeheugen, pc is net een jaartje oud. Mijn resolutie is wel 1680*1050 (22 inch breedbeeld tft:p) maar met een lagere resolutie loopt hij gek genoeg niet soepeler als fraps aan staat. Naja, ik kijk morgen wel ff verder:)
     

Deel Deze Pagina