Mijn eerste sleper, de Toledo Special

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door SRS, 3 feb 2012.

  1. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    De meeste kennen mij vanuit de zweefhoek, en na afgelopen zaterdag steek ik met regelmaat mijn neus in deze hoek. Altijd fijn om iemand anders de schuld te geven, ditmaal geheel de eer aan Arjan. Zijn enthousiastme is zo aanstekelijk als wat, en sinds die zaterdag ben ook ik ''om''... Want Arjan was zo vriendelijk mijn Alsema Sagitta omhoog te brengen met zijn sleper, voor mij overigens de eerste keer.

    Dat heeft wel het een en ander ''los'' gemaakt. De eerste sleep was enigzins spannend te noemen, maar na de 2e start (onder begeleiding van Richard B) voelde het heel erg goed. Daarna wilde ik alleen maar meer en vaker met een sleper omhoog. Het is een van de leukste dingen om met een zwever omhoog te gaan.

    Met als resultaat dat ik een toestel aan ga schaffen met het oog op slepen. Niet dat ik het meteen ga doen (ik kom net kijken:rolleyes:) maar ik wil wel wat vooruit lopen. Dus eerst een toestel, daar mee vliegen tot ik een ons weeg, en dán pas de eerste sleep gaan doen.

    Nu heb ik al een hoop info gekregen, en daar ben ik mee op zoek gegaan. Nu ga ik een beetje afwijken van de standaard,(waneer niet) want ik hou natuurlijk van vintage en ''oude zooi''. Bij mijn zwevers probeer ik ook een keuze te maken van wat ik persoonlijk mooi vind, én wat je niet vaak ziet. Dat wil ik ook met mijn toekomstige sleper gaan doen.

    Ik wil de sleper zeker niet te groot, en ook niet te zwaar. De te slepen zwever tot 3 meter, zoals mijn Sagitta en de kleine Grunau Baby. (in die order van grote) Na mijn korte zoektocht kwam er 2 modellen voorbij (die mij erg aanspraken) waarvan je als eerste zou gaan denken dat ze niet geschikt zijn. Niet groter dan 1m60 en als het even kan licht van gewicht.

    D eerste die ik tegen kwam is de http://shop.lindinger.at/product_info.php?manufacturers_id=368&products_id=90960 Ik vind m mooi! Na het lezen van deze test http://www.pichler.de/PDF/test_fmt_amelia.pdf werd ik nóg enthousiaster. Nu wacht ik meestal een paar daagjes voordat ik een besluit neem, zo ook in dit geval. De 2e die ik erg mooi vind is de Modellbau Lindinger Onlineshop Ik vind m nóg mooier maar het hogere gewicht remt mij enigzins af. Daarbij is het een echte laagdekker wat mij niet echt geschikt lijkt voor het slepen. (terwijl ze het op diverse sites wel aangeven?) Op het filmpje is wel een V-stelling te zien.






    Zo, schiet mij nu maar af!... (ik sta open voor elke suggestie of info-advies, zolang het maar op bovenstaande modellen lijkt...;))

    Persoonlijk vind ik een Taxi (of soortgelijke modellen) zo lelijk als de nacht, maar ik ben mij er wel van bewust dat het de ''betere'' modellen zijn om mee te slepen. Maar het oog (in dit geval mijn oog :cool:) wil ook wat.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Waarom niet zelf bouwen ?

    Spacewalker of Flybaby zijn nagenoeg gelijk .

    Of je neemt Cesna birddog
    Maar het mooiste vind ik een Auster
    [​IMG]

    Dat is pas vintage en niet veel gezien .
     
  4. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Terence, mooi model. Maar voor mij toch wel aan de prijs. De Regent (die op de site staat) vind ik mooier.

    @Serge, smaken verschillen maar de tip Spacewalker heeft mij even doen zoeken. En ik ben op het volgende uitgekomen. (en voor de prijs hoef je niet wakker te liggen)

    Space Walker 2 ARF Holzbauweise 1,58m C2992 VQ Pichler | eBay

    Nog even een paar nachtjes slapen. Maar ik denk met de Spacewalker niet echt een sleper in huis te halen. (mooi is ie wel!)

    EDIT: Er staat ook een PiperCub te koop op het forum, maar ik vind m LELIJK..

    WP Monsun is ook mooi...
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2012
  5. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    tsja, wanneer je een mooie sleper wilt...

    [URL=" cessna[/URL]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Mooi is ie wel, maar helaas geen lipo powerrrrrrrr....
     
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Douglas .houdt er wel rekening mee dat arf toestellen het landingsgestel ernstig zwak gemonteerd zit .Daarmee doel ik op de dragende constructie in de romp.
     
  8. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
  9. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland

    Hier een Auster sleepkist: index

    Harry
     
  10. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Nice beaver (blijft heerlijk dubbelzinnig)
     
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    @ Harry, heb je het eerste bericht van Douglas ook gelezen?
    Tis een mooie Auster maar;
    Die Modelldaten:

    Spannweite 3250mm
    Länge über alles 2430mm
    Abfluggewicht ab ca. 16kg je nach Antrieb
    Motoren ab 80ccm
    8X Standard Servo

    Ik ben dan wel heen benieuwd wat jij onder wél groot en zwaar verstaat :D
     
  12. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
  13. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    @(Ik ben dan wel heen benieuwd wat jij onder wél groot en zwaar verstaat)

    Een 'Full Size' :p:p:p:p

    Un Saludo,

    Harry
     
  14. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Voordat ik een bestelling ga plaatsen, wil ik wat antwoorden over de servo's. Ikwil de Beaver bestellen met motor en prop. De regelaar een 60 óf 80 Amp en ik heb thuis 2 nieuwe Robbe 3001 servo's en een heel zwikje HS 81. De 3001 wilde ik voor het richting en hoogteroer gebruiken. De HS 81 voor de kleppen en ailrons.

    Om nou nieuwe servo's te gaan bestellen als ik er genoeg thuis heb?
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Douglas,
    als jij een motor kan vinden die 80A continue gaat trekken is een 80A regelaar wel handig. Maar aangezien 45 á 50A toch net wat gebruikelijker is zou je daar denk ik prima mee uitkomen. Een Turnigy Plush 60 is bewezen betrouwbaar.
    Voor hoogte en richting zijn die 3001's prima, ailerons en flaps met HS-81's kan ook niet mis gaan. Enkel voor de sleepkoppeling een kwaliteitsservo van ongeveer 50Ncm en je bent klaar. Graupner C5077 is een goede maar ook Dymond heeft betaalbare exemplaren.
     
  16. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Arjan, Ik ga de motor gebruiken die erbij geleverd word. Ik dacht dat op 5S de motor wel boven de 60 amp uit zou komen. Als dat niet zo is komt er gewoon een 60 Amp regelaar mee. Voorlopigt ga ik op 4 S vliegen. Morgen maar eens een bestelling gaan doen... ;)
     
  17. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Een kleine meevaller. Ik HEB al een 80 Amp regelaar. Die zit nu in mijn Elipsoid (ik weet het, erg over-bemeten) maar die gaat nu dus in de Beaver. De 60 Amp (of de goedkope 50A) laat ik mee komen met de bestelling.
     
  18. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om te kijken naar de handleiding van de Beaver. Ik lees dat de vleugels niet deelbaar zijn. Op pagina 25 kan je zien de de vleugels aan elkaar gelijmt moeten worden, en daar heb ik wel wat problemen mee.

    Iemand een oplossing voordat ik naar een ander model ga kijken?

    http://www.greathobbies.com/manuals/e/efl/efl4525_manual.pdf
     
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Niet voor dit specifiek model,maar waarom wil je pertinent een arf ?
    Als je hem zelf bouwt kun je hem maken zoals je hem wilt en ook de vleugels demonteerbaar.
    En een beaver is qua opzet niet moeilijk bouwen ..Ja bouwen kost tijd ,maar dan kun je wel; alles naar je wensen maken .
     
  20. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede

Deel Deze Pagina