Mijn eerste stoommachientje

Hallo Joop

Geweldig zo hij loopt de stoommachine, nu maar hopen dat die de twee schroeven kan aandrijven en de boot op snelheid kan brengen.
maar de boot zal varen dat heb ik wel door.

Groetjes
Klaas

Ik meende als dat hij er twee ging bouwen !
Althans dat was mijn idee dan hoor
En nu zijn maten etc etc toch moeilijk te zien he op foto
Weet ook niet wat voor een diepgang het schip heeft
En de machine lijk mij ook weer door de foto toch vrij hoog
mvg
Frederik:D :D :D

Hij heeft er ook 2 gebouwt, cilinder wel te vertaan!

Hij loopt mooi soepel idd, en het toerental is ook lekker regelbaar :D

Komt er ook nog een waterpomp bij ed voor de ketel op pijl te houden? En een condensor?? zelf vind ik het altijd zo'n zonde als de stoom de machine verlaat en zo de grote weide wereld in word gegooid:p

Groeten, JP

Ja,frederik, de boot lijkt klein maar de maten staan er boven!

Als toevoeging wil ik er nog een vuilwater/olie tank bij bouwen om dat wij in een netuurzwemvijver varen en olie op water willen ze niet hebben.
De tank maak ik met een water/olie afscheider in gebouwd,net als in de stoomdomp waar ook een waterafscheider in zit gemonteerd.

Meer kan ik er echt niet bij hebben want het geheel komt al op 18 kilo ,en dat is het maximale ,anders heb ik een duikboot en daar heb ik er al twee van.

Gr.Joop

Maar die andere 2 duikboten komen wel weer boven!!!!!!

Joop ,die water/olie afscheider wordt die groot van omvang, en/of heb je daar ook al een tekening van gemaakt.
Moet zelf ook nog 1 hebben voor mijn stoomsloep

Groetjes Klaas

Ja,frederik, de boot lijkt klein maar de maten staan er boven!

Als toevoeging wil ik er nog een vuilwater/olie tank bij bouwen om dat wij in een netuurzwemvijver varen en olie op water willen ze niet hebben.
De tank maak ik met een water/olie afscheider in gebouwd,net als in de stoomdomp waar ook een waterafscheider in zit gemonteerd.

Meer kan ik er echt niet bij hebben want het geheel komt al op 18 kilo ,en dat is het maximale ,anders heb ik een duikboot en daar heb ik er al twee van.

Gr.Joop
Er heeft hier op het forum iets gestaan over zulks soort tandwielen hoor :confused:
Dat ze bestaan weet ik heel zeker want ik had ze vroeger in een hulpmotortje zitten
Zodat de nokkenas haaks stond op de krukas
Welliswaar met de verhouding 2:1
Dat was bij zo.n liggend Deutzje van een 12 PK
mvg
Frederik:D :D

Hoi Klaas

maak maar een schetsje met de afmetingen en neem die maar mee naar de club,ik maak hem van messing plaat met aftapkraan,peilglas en in en uitgang .

Gr.Joop

Ik heb voor deze overbrenging voorlopig deze oplossing gekozen,zie foto hier onder

115248c258dfac73c.jpg

En deze motoren gaan er uit en dan door één aandrijfas worden beide schroeven aangedreven.

115248c25a6f3d1a1.jpg

Gr.Joop

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik hier nog wat foto's van de voorlopige opstelling van de stoominstallatie die ik dan in de boot kan zetten.
De bedoeling is dat ik eerst de boot te water laat en dan de stoominstallatie er in zet als hij al opgestookt is.
Alles in een keer in het water zetten is mij te zwaar,de installatie weegt alleen al 19 Kilogram en de boot zonder installatie ook 15 Kilorgam.

115248d405034793c.jpg

115248d40503a0c84.jpg

115248d40503c6a30.jpg

115248d40526b99d0.jpg

115248d40526df7af.jpg

Gr.Joop

stoommachine

Beste Joop, Ziet er er keurig uit en makkelijk dat je het er zo in kunt monteren.
Ook handig voor onderhoud.

Even een vraagje, heb je er een voedingspomp op zitten voor het op peil houden van de ketel?
Of moet je hem elke keer opnieuw afvullen?

mvg Rene

Hallo Rene

Voor dat ik deze installatie ging bouwen heb ik verschillende stationaire installaties bekeken en gezien dat de voedingspompen niet altijd optimaal werkten en dat kan ik in de boot niet hebben ,daarom heb ik voor 'n ketel met wat groter water inhoud gekozen.
Ik heb ongeveer twee liter water om te verstoken en dan is mijn gastankje ook zo goed als leeg,ik kan dan ogeveer 3/4 uur varen met veschillende snelheden en dat is voor mij meer dan voldoende.

Gr.Joop

Hallo stoomfanaten

Nu mijn stoom installatie zo goed als klaar is,met uitzondering van enkele datails,ben ik mijn boot aan het verbouwen wat een behoorlijke ingreep is,ipv vier schoorstenen krijgt hij er nu twee en de hele opbouw moet ik aanpassen.
De boot heeft al proef gevaren/gedraaid in mijn testbak en is niet tegen gevallen,de waterverplaatsing is wat minder dan toen met mijn twee elektromotoren ,maar die had dan een grote snelheid en nu dus wat minder,maar dat kan de pret niet drukken.

Ik weet nu niet hoe ik verder moet,of op deze topic blijven of onder het topic van "marineschepen".

Ik heb hier onder nog wat foto's geplaatst over de voderingen.

11524957ebad2bb85.jpg

11524957ebad90161.jpg

11524957ebae49fe6.jpg

11524957ebd0d2b16.jpg

11524957ebd123aaf.jpg

11524957ebd14b3a3.jpg

Gr.Joop

Hoi Joop,

Dat ziet er allemaal weer erg mooi uit, ik had ook weer niets anders van jou verwacht.
ik ben benieuwd naar het eind resultaat maar zal het bij ons op de club wel zien.
succes met het bouwen

groeten norbert

Joop,

Ziet er goed uit, zo te zien heb je inderdaad nogal wat moeten verbouwen om het geheel erin kwijt te kunnen.
Is het erin zetten van de ketel en machine cpl. nog redelijk te doen of moeten we toch eens nadenken over een liftje op de houten steiger?

Groetjes Minne

Hallo Joop

Ik heb je zien zagen aan het dek en toen dacht ik nog, hoe krijgt hij dat voor mekaar, nou je hebt het beantwoord met je foto,s
Maar blijf maar mooi op deze topic, het is toch een stoomschip
Ben wel benieuwd hoe deze op stoom vaart, maar dat laat je natuurlijk nog wel eens zien op de vereniging.

Groetjes Klaas

Hio allen

Ik ben inmiddels wat verder met de opbouw van mijn'"Flush-decker",veel onderdelen kon ik weer gebruiken ,maar dan op een andere plaats.
Hier onder volgen wat foto's van de vorderingen.

11524967d432c91a5.jpg

11524967d46206f1d.jpg

11524967d46263b76.jpg

11524967d432a015c.jpg

11524967d49619776.jpg

11524967d4966cb7d.jpg

Gr.Joop

Ja Frederik,er moest veel veranderd worden.De gehele midden en de achter opbouw heb ik moeten vernieuwen en ik heb maar twee sets ,i.p.v. vier,torpedobuizen kunnen gebruiken.De meeste kleine componenten heb ik bijna allemaal kunnen gebruiken.

Ik heb in het vóór en achter dek ventilatoren geplaatst om verse lucht in het ruim te blazen om dat die stoommaschientjes nog al warmte in de boot pruduceren en bang was dat het daar dan te warm zou worden ,want er staat ook nog een gastankje in en die mag niet boven de 40 graden komen.Nu heb ik aan de zij kant van het gastankje een klein ventilatortje geplaatst om warme lucht over het tankje te blazen anders wordt het gas te koud en de druk dus ook lager.Dit ventilatortje schakel ik via een thermostaat in bij 20 graden en bij 30 graden weer uit.
Alle patrijspoorten van de opbouw heb ik gewoon open gelaten dat daar door de overtollige lucht/stoom kan verdwijnen.De achterste schoorsteen is van de ketel zelf en in de voorste zitten de veiligheden gemonteerd.

Gr.Joop

He, joop goeie prestatie geleverd ! mooi afgewerkt stoommachine past precies in de boot ik ga morgen een wilesco d5 of een d3 halen met een dynamo en leuke machientjes om er aan te koppelen. :) (Y)

Back