Mijn eerste vliegtuig

• Topicstarter Topicstarter Galileo
  • Startdatum Startdatum
G

Galileo

Guest
Hallo,

Ik ben deze weekend begonnen aan mijn eerste houten vliegtuig. het leek voor het eerst wel moeilijker dan de plastic vliegtuig omdat de balsa hout heel breekbaar zijn. Dus ik moest heel voorzichig te werk gaan. Ik heb nu de romp bijna afgewerkt, nog enkel het schuren en een driehoekig vorm lijmen om het gehele romp te verstevigen. Nu, ik weet niet waar dat ik het moet lijmen. Het staat wel op het tekening, maar omdat de vorm zo klein is en de tekening ook weet ik niet waar te plakken. Mijn vliegtuig is een Focke-Wulf FW-190. Ook staat in het boekje dat ik de romp van het vliegtuig moet bedekken met een "tissue". Wat bedoelen ze eigenlijk met een tissue? Dit deel begreep ik niet

Dit staat er in het boekje (engels):

Now lightly sandpaper the completed frame to remove any excess cement or balsa fuzz. Te entire outside surface of the fuselage frame (and all other frames) MUST be smooth to avoid unsightly lumps and wrinkles when tissue covered later. Failure to do this jobe properly will spoil the finish of your model! Finally, make and attach the stiff paper and cellophane rear window area. (This is a special Focke-Wulf FW 190 detail)

Hier is een foto van wat ik tot nu toe heb gemaakt:

Je hoeft nu niets met tissue te doen. Vrije vertaling volgens mij:

Nu de romp licht schuren om alle overtollige lijmresten en balsa te verwijderen. De complete buitenkant van de romp (en alle andere structuur onderdelen) moet helemaal glad zijn om hobbels en kreukels die er niet uitzien te voorkomen als het model later bespannen wordt (met wat zij 'tissue' noemen). Als je dit nu niet goed doet verknoei je het uiteindelijke aanzicht van je model! Als laatste maak en plaats je het stijve papier (???) en het cellofaan achterraampje (specifiek FW190 detail).

Ik hoop dat dit je verder helpt.

Raymond

Je hebt het je niet gemakkelijk gemaakt met de keuze van je eerste houten vliegtuig! Zo'n constructie is heel lastig te bouwen!

Met je vraag over de driekante lat kan ik je niet helpen. Zonder te tekening te zien is het onmogelijk om te bepalen waar dit onderdeel verlijmd moet worden.

Tissue is heel dun papier (japan-papier) en is in de goed gesorteerde modelbouwwinkel te verkrijgen. Het is een wat ouderwets bekledingsmateriaal, wat lastig is te verwerken. Afhankelijk van de eigen voorkeur kan het nat of droog worden aangebracht. Breng je het nat aan, dan krimt het tijdens het drogen en komt mooi strak om het vliegtuig te zitten. Bren je het droog aan dan moet het na het aanbrengen met een plantenspuit worden bevochtigd, waarna het ook strak trekt.

Vastlijmen gaat heel goed met dunne behangerslijm. Daarna wordt het droge papier gelakt met celluloselak (spanlak). De eerste maal met verdunde spanlak en de tweede maal met onverdunde.

Lang geleden heb ik het materiaal ook verwerkt en mijn voorkeur ging uit naar nat aanbrengen omdat dit tot een mooier resultaat leidt.

Veel succes!
N.P.S.

Als laatste maak en plaats je het stijve papier (???) en het cellofaan achterraampje (specifiek FW190 detail).

[/quote]

Dit is wat er op het tekening staat:

Nummer 7 heb ik al gedaan, nu zit ik vast op nummer 8 op de tekening.

Bij 8 staat er:

(links boven) Canopy skirt - cement cellophane window area to stiff paper skirt befora attaching to fuselage frame

(rechts beneden) Blend stringers with center keel as shown - use fine sandpaper

ps: is cellophane de doorschijnende papier waarop je tekent? en moet je het daarmee bedekken?
Dank voor alle hulp!!!

Ron, ik begrijp je bezorgdheid, maar op de doos staat (zie foto): 16 " wing span rubber powered flying model kit. Het toestel kan dus vliegen, maar niet op de manier die jij vreesde.

Dus gewoon een bouwdoos volgens ouderwetse techniek en materialen. Dat blijkt ook uit de reacties. Modelvliegers en bouwers van de jongere generatie hebben geen idee wat tissue is.

Met vriendelijke groet,
N.P.S.

Ik geloof dat Bruno er een stuk over heeft geschreven. Even zoeken op 'tissue' of 'papierbespanning' of 'dope', eventueel 'zijde'/'silk'.

Zoals ik het lees is het "stiff paper" het frame van het cockpitraampje. Dus het frame is van karton en het raampje is van cellofaan, wat er een beetje uit zal zien als plakband maar dan zonder plak. Het karton en plastic lijm je eerst op elkaar en daarna op de romp. Maar ik kan het op het plaatje niet goed lezen en zien.

Hallo

Ik heb een graupner x-306 zenderset gekregen.
Na veel rondkijken op internet heb ik besloten de Minimag te gaan kopen, maar aangezien dit mijn eerste vliegtuig gaat worden heb ik een vraag.

Is Lipo een must voor een vliegtuig ? Of kan ik mijn ni-mh accupacks van de modelauto gebruiken ?

mvgr tim

De minimag kan heel goed met NiMH's gevlogen worden, alleen vrees ik dat de packs van je auto minder geschikt zijn. Over het algemeen zijn dat vrij zware sub-c cellen.

De minimag is goed te vliegen met een 7 cells NiMH pakket AA. Lipo's is zeker geen vereiste.

Verstandige keuze overigens, de minimag is een prima eerste toestel!

Met stijf papier wordt dik typepapier (of kopieerpapier wat mij betreft) of dun karton bedoeld. Gewoon typepapier is geloof ik 80 grams, dus dan zou je 120 grams of 160 grams moeten hebben, maar je hebt vast wel wat geschikt papier in huis dat iets dikker (en dus stijver) is dan typepapier.

Over tissue is al het nodige gezegd. Het is een kunst die je moet aanleren om goed en mooi met tissue en spanlak te bekleden. Het kán heel mooi en goed, maar bij het eerste model lukt dat meestal nog niet, zeker niet als je het zonder ervaren begeleiding probeert. Als je uit een bouwdoosje bouwt zou het tissue er in moeten zitten, meestal wit, vrij doorzichtig dun papier. Helaas is het bij vrijwel geen enkele modelbouwzaak meer te koop, maar je kunt er altijd naar vragen. Voor een model als het jouwe moet je DUN tissue hebben. Het is wel te verkrijgen bij postorderbedrijven voor vrije vlucht in Engeland, SAMS en Flitehook, maar natuurlijk lastig communiceren.

Een nadeel van tissue is dat het erg te lijden heeft onder vocht, dus daarom ook alleen gevlogen kan worden bij droog weer en als ook de grond en het gras absoluut droog is.

Voor dit soort modellen zijn de hittegevoelige spanfolies waarmee grotere bestuurde modellen worden bekleed (Oracover, waar de lijm al op zit) véél te zwaar, daarmee vliegen ze geheid niet. Het staat ook niet op zo'n klein model. Wat je wel zou kunnen gebruiken is Airspan of Litespan, twee hele dunne lichte plasticfilms waar nog geen lijm op zit. Je brengt eerst verdunde contactlijm aan op het frame, laat dat eerst volledig drogen en bevestigt dan de film met de strijkbout zoals de dikkere films.

Als je wel wilt proberen te vliegen zou je kunnen proberen om plastic huishoudfolie op dezelfde manier te bevestigen, want dat levert een dunne vochtbestendige bekleding op, maar natuurlijk zonder kleur. Misschien vind je dat zelfs mooi ...

Tissue

Hallo, Gallileo,
Tissue is voor dit modelletje het aangewezen middel en valt erg mee hoor.
Bij vochtig weer gaat het eventueel wat slap staan, maar dat trekt ook weer vanzelf strak.
Is inderdaad wat kwetsbaar, maar ook weer heel makkelijk te repareren en voor dit soort modelletjes is het eigenlijk de enige mogelijkheid.
Quartel verkoopt het bv gewoon en iedere andere goede winkel hoort het gewoon te hebben en het is goedkoop.
Voor dit model dun tissue gebruiken.
Tissue opbrengen door oversized in stukken op te leggen en dan op de lijmplaatsen met spanlak (geen ander spul), DWARS DOOR HET PAPIER HEEN, vast te lijmen.
Op zijn plaats brengen door wrijven en schuiven: als het teveel hecht, gewoon weer even een beetje spanlak er over en het zit weer los/vast en is te schuiven.
Overhangende restjes met een scherp mesje afsnijden.
Het resultaat hoeft niet volkomen strak te staan, dat trekt later wel .
Hierna het geheel innevelen met water uit de plantenspuit en laten drogen.
Dan het geheel overlakken met spanlak waar je eventueel een paar druppels wonderolie in kan oplossen (wordt iets taaier en waterbestendiger).
Is het resultaat alsnog rampzalig, dan kan je altijd nog alles er weer afkrijgen door het op de plakplaatsen weer met spanlak nat te maken en er weer af te peuteren, maar je zult zien, het is eigenlijk doodeenvoudig.

Back