Mijn eerste watervlieg project

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Bertus, 31 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.844
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2015
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Plaats er even een foto bij, wieweet heeft iemand er eentje van Hype en gebruikt die drijvers niet.
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.844
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dat ga ik zekers doen.
    Als ik hem in elkaar heb staan zal ik een fototje schieten
     
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.844
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb net antwoord gehad van ramrock.
    Ze verkopen de drijvers wel los maar volgens mij zijn ze dan van goud.
    Dus dat gaat hem niet worden
     
  5. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.844
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Johan ik wil eens lekker eigenwijs zijn met wat ik eerder gemeld heb.
    Ik ga toch eens een poging wagen om ze zelf te maken.
    Ik vind 30 euro voor een stukje schuim best veel.
    Maar als het niet lukt moet ik ze alsnog kopen.:p

    Maar ik moet eerst thuis even aan de gang om de badkamer weer glad te krijgen.
    Ik had namelijk lekkage en heb alle tegeltjes langs het bad er af moeten slopen:mad:
     
  7. brand_vlieg

    brand_vlieg verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 mei 2005
    Berichten:
    421
    Locatie:
    Barneveld
    Gewoon 25 september met deze drijvers komen vliegen en van de winter zelf bouwen.
     
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.844
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Hey Teus de drijvers die ik er bij kreeg hebben er nooit onder gezeten.
    En om daar nu weer veel werk van te gaan maken om ze pas te krijgen dan kan ik beter gelijk iets naar mijn zin maken.
    Alleen gaat dat voor de meeting niet lukken dus die moet ik aan me voorbij laten gaan.
    Ik moet hier thuis nog wat dingetjes doen voor ik weer aan bouwen toe kom.
    Ik heb nog geen werkbankje om maar iets te noemen.
    Ik wil daar even de tijd voor nemen om dat soort dingen even op orde te hebben.
    En ik zit ook weer een beetje in een dalletje dus kan ik me beter niet te veel op mijn nek halen.
    Hopelijk komt er nog een keer een meeting bij jullie in de buurt.
     
  9. brand_vlieg

    brand_vlieg verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 mei 2005
    Berichten:
    421
    Locatie:
    Barneveld
    Rustig uit het dalletje krabbelen. Hoewel resultaten uit het verleden geen garantie zijn voor de toekomst, durf ik er ook voor 2011 op te rekenen dat er in april en in september weer een watervliegmeeting gaat komen.
     
  10. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    En eentje gemisst is er een teveel.:D

    Mvg Johan
     
  11. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.844
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Vandaag het schuim eens onder mijn vloer gevist.
    Ik heb er eerst een lange strook van gezaagd.
    Verder ben ik noh niet gekomen maar het begin is er.

    Ik wilde wel dat ik een warmere snijdraad had want de mijne komt er niet door.
    Misschien morgen verder, dan komen er ook foto's
     
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.844
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Vanmiddag lekker met mijn drijvers bezig geweest.
    Ze zijn niet even groot geworden zag ik net dus morgen de ene kleiner schuren.
    [​IMG]

    Nu vraag ik me af ik ik wil ze enkel folieeën is dat sterk genoeg, of moet ik er nog een staaf in maken in de lengte?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    ik zou ze in het hart door snijden en dan over de hele lengte een triplex "vorm" in lijmen.
    En het is sterk, en je kan er je bevestegings gaten in maken.
     
  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.844
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dat is een goed idee, dat ga ik doen.
     
  15. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    dan heb je ze ipc ook indentiek!
     
  16. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Zit je step niet veel te ver naar voren?
    Ik heb 3 weken geleden ook zelf een setje floats getekend en wat onderzoek gedaan.

    Belangrijke maten waren:
    -Lengte floats 75% tot 80% van romplengte (zonder prop en richtingsroer).
    - step op 53% van de voorzijde
    - Zwaartepunt in het midden van de float (dus net voor de step)
    - Punt van de float steekt 5% tot 10% voor de prop uit (afhankelijk van hoe spits de neus van de float is)
    - Volume 2 floats samen 200% van het totaalgewicht.
    - Spoorbreedte floats 25% van spanwijdte.

    Ik heb dus een stel floats gebouwd volgens deze normen en afgelopen zaterdag in Zeumeren getest.
    Dit werkte prima.
    Zelf beter als veel floats van bekende merken.

    Als ik naar jouw floats kijk krijg je een probleem dat de step naar voor naar voren zit.

    Verder wel succes met je eigenbouw, dat is altijd leuker als een kit of ARF!

    Groeten Willem
     
  17. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.844
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het lijkt op de foto inderdaad helemaal fout.
    Maar ze zijn 50 cm lang en op 26 cm zit de knik.

    De lengte dacht ik ergens gevonden te hebben dat ze 40 cm moeten zijn.
    Met de formule kwam ik veel langer uit ik heb ze nu 50 cm gehouden.
    Mocht het niet goed zijn maak ik weer een paar nieuwe.
    Het is voor mij ook allemaal nieuw.
    Vandaag ben ik niet verder gegaan morgen misschien weer.
    Bedankt voor het meedenken want ik wist nog niet hoe ver ze uit elkaar moesten.
    Nu dus wel.
    Ze zijn voor deze cessna.
    http://www.modellhobby.de/Modelle/F...icle&ProdNr=040022-2015&t=130&c=11304&p=11304

    Als ik zo kijk zijn ze inderdaad al te kort.
    Morgen eerst nog maar eens meten.
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2010
  18. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Afgelopen zaterdag in Zeumeren was er een man die deze floats had, maar geen kistje meer.
    Ik heb ze van hem overgenomen, voor een hele makkelijke prijs :p.

    Ze zijn 65 cm lang met de step in de midden.
    Voor de step zijn ze 65 mm breed (bijna totaan de neus)
    De achterkant loopt spits toe van 65 mm naar 35 mm.

    Succes Willem.
     
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.844
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    650 mm lang? oef dan gooi ik de mijne morgen weg.

    Zou je voor mij ook willen meten hoe hoog ze zijn?
    Alvast hartelijk bedankt.
     
  20. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Hallo Bertus

    Waar woon je?
    Anders kun je een set bekijken of lenen voor de afmetingen.

    Hoogte:
    bij voorste bevestiging (160 mm achter neus) 58 mm
    voor step 64 mm
    achter step 54 mm
    bij roer 15 mm

    Bovenzijde is kaarsrecht en de achterkant loopt dus omhoog.
    De drijvers hebben dus veel drijfvermogen voorin (denk 70%) en weinig achterin (circa 30%).

    Mijn (beperkte) praktijkervaring ervaring is dat de kist bij het taxien nu zijn kont in het water wil drukken en de boegen van de drijvers hoogblijven.
    Dit heeft 2 grote voordelen:
    1) Er komt geen boegwater in de propellor
    2) Bij een windvlaag duiken de tips van de drijvers niet onder water.

    Afgelopen zaterdag waren er veel ongelukjes in Zeumeren, in 90% van de gevallen sloeg een kist over de kop omdat de boeg van de drijver onder water dook.
    Dit heeft naar mijn mening 4 oorzaken:
    1) Te weinig drijfvermogen in de boeg.
    2) De drijver steekt niet ver genoeg voor de prop uit.
    3) Teveel down thrust van de motor.
    4) De lastige wind.

    Succes Willem
     
    Laatst bewerkt: 1 okt 2010
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina