Mijn ervaring met de Vbar Control

Discussie in 'Electronica' gestart door Tf-zuid, 6 jul 2014.

  1. Tf-zuid

    Tf-zuid

    Lid geworden:
    24 aug 2011
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Dieverbrug
    Hallo,

    In dit topic wil ik jullie meenemen in mijn ervaring met de zender, setup, gebruik, de apps, etc etc.

    Ik ben net terug van de Helimasters 2014 in Venlo. Daar heb ik in het eerste half uur dat ik daar was, bij Mikado informatie ingewonnen over wat er is en wat er komt.

    Na veel huiswerk en Research, wist ik al heel wat, het ging voornamelijk om de pasvorm, ik heb de zender 3 minuten in me handen gehad, en de sticks overal heen getrokken met mijn duimen(ik vlieg met me duimen op de sticks)., en de knoop doorgehakt.

    KOPEN! Met 2 rx sat's
    [​IMG][​IMG]

    Na thuiskomt natuurlijk gelijk de registratie van de Vbar Control! In 1 wordt Vloeiend! 2 minuten werk. Inloggen op de Vstabi site (rechts bovenin) en de Vbar Control Manager downloaden.
    VBar Control Downloads | VStabi

    Na installatie, de usb in de zender, en wachten, 30 sec ongeveer.
    Er wordt gezocht naar updates en de applicaties kunnen worden binnengehaald. Voordat je bij de applicaties komt, wordt er verteld dat je de zender eerst op je naam moet zetten. Er komt een knop in beeld met 'Register here'. Ga hier op staan, check je mailadres, 1 druk op de knop, and that's it! Staat op naam, omdat je al ingelogd ben op de site.

    De diversen applicaties heb ik geinstalleerd:
    Screenshot
    Buddybox
    Easy Aux Channels
    Free swash configuring
    Vbar Pro Parameters
    RPM Telemetry Setup
    Alert Timer
    Talking Switches
    Talking Telemetry
    English Speaking voice

    Verder als dit ben ik nog niet gekomen en ga deze week de setup doorlopen.
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2014
  2. Freddie1

    Freddie1

    Lid geworden:
    19 sep 2010
    Berichten:
    847
    Locatie:
    't Harde
    Goed bezig Nigel :thumbsup: Dan kan ik strak bij jou aankloppen als ik er niet uit kom:)
    Maar van wat ik er tot nu toe van gelezen heb steekt alles heel logisch in elkaar.
    Hoop dat die van mij deze week ook binnen komt, dan kan ik er in mijn vakantie mooi mee aan de gang.
    Hou ons op de hoogte van je bevindingen aub.

    mvg. Freddie
     
  3. Tf-zuid

    Tf-zuid

    Lid geworden:
    24 aug 2011
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Dieverbrug
    De volgende stap. Binden en de setup doorlopen. Ik ga dit doen met mijn Logo 480 Xx

    Upgraden naar V6.0. Dit was eigenlijk ook zo gebeurt. Via de computer aan de usb, links boven in 'bestand' online update, naar vbar 6.0 (wel eerst je vbar control zender registreren).
    Het is even lastig want je krijgt geen bevestiging via mail of iets dat het gelukt is. Je kan alleen geen verbinding meer maken met de vbar via de computer met usb.
    Toen deed ik de Rx sat erin, en er gebeurde maar niks terwijl ik in bind mode stond.

    Er gingen geen LED's branden op de rx sat. Daarom dacht ik dat de upgrade was mislukt en de rx geen verbinding of data kon krijgen...
    Maar naar verder huiswerk, is er nog een optie 2 om te binden met de rx sat.

    De vbar onder spanning brengen, 10 seconden wachten, er gebeurt hierin niks. Ik heb 13 seconden( om zeker te zijn dat het 10 seconden waren;)) afgeteld en toen de vbar control aangezet en via transmitter setup menu in bind mode gezet. Hierin kwam de vbar naar voren. Aanklikken en gebonden!

    Dan moet er een complete nieuwe setup plaats vinden van de heli. Setup doorlopen via de zender is heel erg makkelijk. ging eigenlijk vloeiend door heen...
    Waar ik nu op stuit is de vbar govenor.. in combo met de regelaar.
    In de Vbar control kan je er voor kiezen dat je de setup doet voor een Logo 480 Xx. Waarvan ze dus vanuit gaan dat je een YGE 90lv van mikado zelf of een jive erop hebt zitten.

    Laat dit bij mij nou juist niet het geval wezen. Ik heb er een YGE 120LV op zitten, en moet je deze dus programmeren volgens de ESC handleiding... Nu zijn er meerdere uitleg over hoe dit aan te pakken. Ik weet nog van de vorige keer dat het een geklooi was en dat ik er toen ook niet alleen uit kwam..
    Dus wellicht at dit nog eventjes kan duren en niet in een dagje gedaan is...
     
  4. Lennovich1

    Lennovich1

    Lid geworden:
    13 nov 2008
    Berichten:
    286
    Locatie:
    Moerbeke-Waas
    ga je de governor van de jive gebruiken of van de vbar? Als je de governor van de jive gebruikt kun je dit aanvinken en daarnaa esc setup doorlopen. Voor een jive hebben ze ook een menu in de zender. Is 5 minuten werk om deze in te stellen. De zender is echt top kwa gebruiksgemak...
     
  5. Tf-zuid

    Tf-zuid

    Lid geworden:
    24 aug 2011
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Dieverbrug
    Nee de vbar gov ga ik gebruike . Ik heb een yge 120lv erop zitten. Ik vind dit altijd lastig. Voor een yge 90 lv is het wel aangegeven, voor een logo 480

    Heb je zelf ook de Vbar Controller?
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2014
  6. Freddie1

    Freddie1

    Lid geworden:
    19 sep 2010
    Berichten:
    847
    Locatie:
    't Harde
    Goed bezig Nigel ;)
    Ik heb mijn eerste vraag aan jou, kun je de hold en bank functie op iedere schakelaar zetten?
    Wil ze straks graag op de zelfde plek als bij mijn DX9 die ik nu heb.

    mvg. Freddie
     
  7. Tf-zuid

    Tf-zuid

    Lid geworden:
    24 aug 2011
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Dieverbrug
    Ja dit kan freddie. Op alle schakelaars, dus 6 keuzes. Hiervan vallen er eigenlijk gelijk 2 van af. De 2 achterste schakelaar zijn namelijk met een terugverende functie erin..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  8. Lennovich1

    Lennovich1

    Lid geworden:
    13 nov 2008
    Berichten:
    286
    Locatie:
    Moerbeke-Waas
    met de vbar gov heb ik geen ervaring... heb alleen mini vbars en daar heb ik geen goede ervaring mee kwa governor.
    Ik gebruik de jive 120 op mijn 690sx met de vbar control. Die esc instellen was een eitje via die vbar control.
     
  9. shc1975

    shc1975

    Lid geworden:
    16 sep 2006
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Hengelo
    ik wacht op de mijne, ben benieuwd!
     
  10. Tf-zuid

    Tf-zuid

    Lid geworden:
    24 aug 2011
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Dieverbrug
    Wat het nu wat lastiger maakt is dat deze esc niet op de heli hoort. (overkill) dus ook niet voorkomt in de esc wizard. Dat overigens wel een prachtige functie id in de zender.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  11. Tf-zuid

    Tf-zuid

    Lid geworden:
    24 aug 2011
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Dieverbrug
    Verder prutselen.

    Ik heb nog wat 'problemen' met de govenor en regelaar.
    De endpoints van de YGE 120LV heb ik ingeleerd.
    Vol negatief stopt de motor bij 94
    Bij vol positief brand de LED niet meer bij 97.
    Endpoints ingeleerd.

    Als ik nu de motor op spoel met schakelaar 5 (rechts bovenop), door naar run. spoelt de motor op naar het maximale toerental. Ingesteld op 2200. Schakel ik met de schakelaar 2 (links bovenop), daar zit mijn bankswitching. Die werkt, daar heb ik verschillende toerentallen ingesteld. bank 1 1800 2 2000 3 2200. Schakel ik naar bank 2 blijft het toerental op 2200, schakel ik terug naar bank 1, blijft het toerental 2200.

    Wanneer ik met schakelaar 5 terug schakel naar motor idle (bailout) toert de motor af naar 1800 toeren...

    De log van de vbar vertelt het volgende wanneer ik opspoel:
    -Govenor active
    -Govenor is al Low throttle limit
    Wanneer ik schakel naar motor idle(bailout)
    -Govenor Idle

    Ik heb een Scorp 3226-1400KV en een 212T maingear met een 19 tands pinion.
    Gov instellingen zijn:
    212T maingear
    19 Pinion
    Sensor config: 5 (het is een 10 polige motor)
    Runup 3
    Min gas -60
    Ar idle -70 ( nog geen idee wat dit inhoud)

    Waar zit mijn fout?
    Endpoints
    Govener settings
    Schakelaar gebruik?
    Bankswitching?
     
  12. Freddie1

    Freddie1

    Lid geworden:
    19 sep 2010
    Berichten:
    847
    Locatie:
    't Harde
    Ar idle -70 ( nog geen idee wat dit inhoud)

    AR Gas definiert die minimale Drehzahl (den Leerlauf sozusagen) des Motors während des Bailouts (z. B. Autorotations-Training), Min Gas definiert den Gaswert, der auch während der Regelung nie unterschritten wird.

    Dit heb ik over AR idle kunnen vinden op de site van Mikado Nigel.
    Hoop dat je er wat aan hebt.
    Heb net bericht gekregen dat die van mij is verstuurd. Met een beetje geluk morgen binnen:)

    mvg. Freddie
     
  13. Tf-zuid

    Tf-zuid

    Lid geworden:
    24 aug 2011
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Dieverbrug
    EN, Freddie binnen gekregen, Al mee aan de slag gegaan.

    Ik heb geen tijd meer gekregen om mijn probleem verder uit te pluizen en op te lossen. ::(
     
  14. Freddie1

    Freddie1

    Lid geworden:
    19 sep 2010
    Berichten:
    847
    Locatie:
    't Harde
    Hoi Nigel.
    Ja hij is binnen bij het Kiala-punt bij mij in de buurt:D Ga hem morgen ophalen. Maar ik ga er pas over de volgend week mee aan de gang, heb dan vakantie en kan dan twee van mijn heli's rustig over zetten naar de Vbar Control:)
    Hoop dat alles in één keer lukt.

    mvg. Freddie
     
  15. shc1975

    shc1975

    Lid geworden:
    16 sep 2006
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Hengelo
    Yes mijne is al binnen!
     
  16. Freddie1

    Freddie1

    Lid geworden:
    19 sep 2010
    Berichten:
    847
    Locatie:
    't Harde
    Mooi Man.
    Zou zeggen post hier ook je bevindingen en eventuele dingen waar je tegenaan loopt, mits dat Nigel het goed vind want het is tenslotte zijn draadje:)

    mvg. Freddie
     
  17. Tf-zuid

    Tf-zuid

    Lid geworden:
    24 aug 2011
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Dieverbrug
    Absoluut ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  18. Kawa

    Kawa

    Lid geworden:
    4 apr 2012
    Berichten:
    387
    Locatie:
    oss
    Jullie hebben hem al.
    Dat is super.
    De mijne zou vandaag of maandag komen.
    Ik ben benieuwd.

    Dit draadje blijf ik zeker volgen.
     
  19. Freddie1

    Freddie1

    Lid geworden:
    19 sep 2010
    Berichten:
    847
    Locatie:
    't Harde
  20. Tf-zuid

    Tf-zuid

    Lid geworden:
    24 aug 2011
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Dieverbrug
    Inderdaad!:D Op helimasters werd gezegd dat hij in deze dagen de deur uit mag.
     

Deel Deze Pagina